Unable to compile class for JSP
Fra : Sys Wollesen

Dato : 03-10-01 12:02

Jeg sidder for første gang med en bean som skal kaldes i et jsp
dokument, men som jeg også har kunne læse mig til på nettet er jeg
ikke den eneste der får følgende fejl:

An error occurred at line: 6 in the jsp file: /test.jsp

Generated servlet error:
C:\Program Files\Apache Tomcat 4.0\work\localhost\_\test$jsp.java:60:
Class org.apache.jsp.TestBean not found.
TestBean bean = null;
^

Jeg får fem andre fejl, men de er alle af samme type... "TestBean not
found."

NU er det jeg gerne vil vide hvad hulen det er jeg gør galt..????
Jeg kører tomcat og har forsøgt at lægge filerne alle mulige og
umulige steder...root, work..osv.
Jeg læste noget om nogle packages men det fatter jeg ikke en bønne
af..jeg har bare lagt alle filer(jsp,java,class) samme sted...
Hjææælllppp..
Hilsen
Sysser

sys_mindedahl_wollesen@hotmail.com

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 03-10-01 12:44

> Generated servlet error:
> C:\Program Files\Apache Tomcat
4.0\work\localhost\_\test$jsp.java:60:
> Class org.apache.jsp.TestBean not found.
> TestBean bean = null;

Ligger din bean et sted som er nævnt i din classpath ?

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069
http://www.disky-design.dk/fish

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 03-10-01 12:58

> 4.0\work\localhost\_\test$jsp.java:60:
>
> Ligger din bean et sted som er nævnt i din classpath ?

Det vil normalt sige som .class fil under web-inf/classes

Fra : Rene S Christensen

Dato : 03-10-01 12:04

Hej
det er lettere sagt end gjort...
hvilken en af dem??
C:\Programmer\Apache Tomcat 4.0\webapps\tomcat-docs\WEB-INF
C:\Programmer\Apache Tomcat 4.0\webapps\ROOT\WEB-INF
C:\Programmer\Apache Tomcat 4.0\webapps\manager\WEB-INF
C:\Programmer\Apache Tomcat
4.0\webapps\tomcat-docs\appdev\sample\web\WEB-INF
C:\Programmer\Apache Tomcat 4.0\webapps\webdav\WEB-INF
og hvad skal mere ligge der??

hvis jeg ligger hele skidtet inde under root får jeg kun en fejlmeddelese.:
Unable to compile class for JSPimport TestBean;

hvad er nu det da.. ???

Sysser

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 03-10-01 13:33

"Rene S Christensen" <rsc@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> C:\Programmer\Apache Tomcat
> 4.0\webapps\tomcat-docs\appdev\sample\web\WEB-INF
> C:\Programmer\Apache Tomcat 4.0\webapps\webdav\WEB-INF

Det skal være under den web-inf hvor du ligger dine .jsp filer og
..html osv.

> hvis jeg ligger hele skidtet inde under root får jeg kun en
fejlmeddelese.:
> Unable to compile class for JSPimport TestBean;

Er det java eller class filen der ligger der ?

Fra : Rene S Christensen

Dato : 03-10-01 12:13

det er class-filen

sys

Fra : Henrik Lynggaard

Dato : 03-10-01 17:19

Det der sker er følgende (så vidt jeg kan se)

1. JSP parseren generer en java/klasse fil, som ligger i pakken
org.apache.jsp

2. Du refererer en Klasse "testbean" og javacompileren søger efter den i
de pakker som du har importeret, hvilket er
* den pakke din side selv ligger i (org.apache.jsp)
* andre pakker du selv for importeret
* evt standard pakker som java filen importerer (f.eks. javex.servlet
el. ligende)

Da din klasse (testbean) ikke er i en pakke, kan compileren ikke finde den.

løsning:
* læg din klasse i en pakke
* importer den pakke i den JSP side, eller skriv klassen fuldenavn
* placer pakken og klassefilen, i WEB-INF biliotetek for webbet

håber det hjælper
henrik

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 04-10-01 07:55

> Da din klasse (testbean) ikke er i en pakke, kan compileren
ikke finde den.

> løsning:
> * læg din klasse i en pakke

Hvis dette er årsagen, er det da klart en mangel i Tomcat.

Resin og andre JSP/Servlet servere har intet problem med at de
ikke er i et package.

Fra : Christian Holm

Dato : 04-10-01 11:30

> ikke finde den.

> Hvis dette er årsagen, er det da klart en mangel i Tomcat.
>
> Resin og andre JSP/Servlet servere har intet problem med at de
> ikke er i et package.

Tomcat kan naturligvis uden problemer anvende klasser, der er uden pakke.

Fra : Henrik Lynggaard

Dato : 07-10-01 12:09

Soren 'Disky' Reinke wrote:

> ikke finde den.

> Hvis dette er årsagen, er det da klart en mangel i Tomcat.
>
> Resin og andre JSP/Servlet servere har intet problem med at de
> ikke er i et package.

Er du 100 på det ? for jeg mener da at tingene skal være i en pakke

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 08-10-01 08:28

> Er du 100 på det ? for jeg mener da at tingene skal være i en
pakke

Ja det er jeg 100% sikker på.

Tit når jeg hjælper folk med små eksempler gider jeg ikke smide
dem i en package, og de fungerer perfekt.

Jeg ligger .class filer i web-inf/classes under apache's htdocs
skuffe