Ghoste systemet
Fra : Jesper Hauge Jensen

Dato : 03-10-01 09:41

Efter mange reinstalleringer af system i forbindelse med ændring af
partitioner, installation af ny HD og senest behov for ændring af 1'ste
partition på den nye HD for at køre OS 10, synes jeg det er på tide at
lære at lave en ghost-CD. At etablere en CD med alle de relevante
installationer af hardware samt software, så jeg bare kan installere
herfra og få lavet et spejl af min opstartspartition. Det eneste jeg ved
man skal bruge er Stuffitinstallermaker, så jeg har downloaded en
evaluationudgave af den fra producenten Alladin Systems;
www.aladdinsys.com/installermaker/. Er der nogen der ved hvad jeg gør
herfra ? Jeg er begyndt at lave et arkiv med systemmappe og diverse
programmer...

M.v.h.

Jesper

Fra : Richard Nees

Dato : 03-10-01 18:20

Jeg vil anbefale at bruge en kombination af DiskCopy og Apple Software
Restore.

- DiskCopy findes i Utilities/Hjælpefunktioner-mappen.
- Toast el. lign. (DiskCopy i OSX 10.1)
- ASR-programmet findes på "Tilbagekopier Software"-CD'en,
der følger med de fleste Mac's, hvis ikke alle.

1. Brug DiskCopy til at lave et image (.img) af din partition.
2. Segmenter, hvis partionen fylder mere end hvad der kan være på en CD-R.
3. Brænd image-filen/filerne til CD.
4. Når du skal tilbagekopiere CD'en, træk denne hen over ASR.
5. Vælg hvilken partition/HD der skal tilbagekopieres til.

Voila.

/Richard Nees

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 03-10-01 20:05

Richard Nees <nospam@absolutlynospam.com> wrote:

> [...]
> 4. Når du skal tilbagekopiere CD'en, træk denne hen over ASR.
> 5. Vælg hvilken partition/HD der skal tilbagekopieres til.

Fungerer det uden at køre et af de "magiske" scripts fra Disk Copy? Jeg
har mine tvivl, da ASR ellers vil melde om problematisk disk image.

Ikke desto mindre, så findes der et bedre (læs: hurtigere) script end
Apples eget på "Dan's ASR Page" - og så forklarer han også lidt:
<http://www.delta.edu/~dgschmid/asr.html>

Thomas Tvegaard

Fra : Richard Nees

Dato : 03-10-01 20:49

"Thomas Tvegaard" <tvegaard@mac.com> wrote in message

> [...]
>
> Ikke desto mindre, så findes der et bedre (læs: hurtigere) script end
> Apples eget på "Dan's ASR Page" - og så forklarer han også lidt:

Jeg mener, at man skal i pkt. 3 skal brænde som disk-image, ikke files and
folders.
Trækker man en CD eller et _mounted_ image hen over ASR, kører bussen.
Starter man først ASR går det ikke.

Jeg bruger ASR 2.1.1

jvf. <http://www.delta.edu/dgschmid/asr.html>
Tips & Tricks
If you mount a server and then drag the mounted server to ASR, it will
restore it as if it were an image. Consequently, if you can't get the script
to work, mount the image (double click) and then drag the mounted image to
ASR and it will also work. Hmm... come to think of it, it's very tempting
not to even use the script. For big images, the script takes a long time,
and you may want to consider doing it this way instead.

/Richard Nees

Fra : Jesper Hauge Jensen

Dato : 04-10-01 14:37

Det lyder lovende. Tak for hjælpen indtil videre.

M.v.h.

Jesper