StofaNets kunder tvingess til at flyve
Fra : Erling Nielsen

Dato : 02-10-01 01:23

I disse tider hvor terrorfrygt har mindsket lysten til at deltage
i mødeaktiviteter der kræver flytransport, er virtuelle møder
blevet højaktuelle.
Det er derfor lidt af en katastrofe, at en stor udbyder
som StofaNet endnu ikke understøtter hverken den udbredte
teknologi for MS Netmeeting, eller den nye webbaserede
VoiceCafé-platform ( ref: www.cyberling.dk ).

Er der nogen her på NG der kan fortælle om der andre
danske udbydere end StofaNet, der endnu ikke giver
deres kunder mulighed for deltagelse i videomøder
og voicechat?

Erling

Fra : Allan Olesen

Dato : 02-10-01 06:28

"Erling Nielsen" <denmart@post2.tele.dk> wrote:

>I disse tider hvor terrorfrygt har mindsket lysten til at deltage
>i mødeaktiviteter der kræver flytransport, er virtuelle møder
>blevet højaktuelle.

"Flyve til møde" som alternativ til "bruge Netmeeting fra sin private
Stofa-forbindelse"?

Noget skurrer i mine ører.

--
Allan Olesen, Lunderskov
"SNART is a registered trademark of TransNet."

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 02-10-01 06:31

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message

> "Flyve til møde" som alternativ til "bruge Netmeeting fra sin private
> Stofa-forbindelse"?
>
> Noget skurrer i mine ører.

Man fristes til at tro at oplægget er lavet i et øjebliks vanvid.

mvh
Bjørn

Fra : Erling Nielsen

Dato : 02-10-01 11:03

Allan Olesen skrev:
> [...]

Hvorfor det? Har du aldrig hørt om distancearbejdere, freelancere
og fjernstuderende der deltager i international samarbejde, helt
eller delvis fra deres private bopæl?

Bjørn Jørvad skrev:
> Man fristes til at tro at oplægget er lavet i et øjebliks vanvid.

Måske var oplægget for kortfattet? Eller måske lider jeg af
konstant vanvid ;))

Så vidt jeg har forstået, så er StofaNet selv opmærksom på det
problem jeg peger på, men firmaet har tilsyneladende ikke tid
eller lyst til at løse det på kort sigt.
Problemet siges at være, at mange af StofaNet's kunder sidder bag en
1:1 IP-adresse-oversættelse (NAT), og visse VPN-produkter (f.eks.
platforme for virtuelle konferencer og voicechat) har problemer
med at kommunikere gennem denne.

Så vidt jeg er orienteret, planlægger StofaNet overgang til
DHCP-tildelte offentlige IP-adresser for samtlige kunder. Når dette
er sket, skulle der ikke foreligge yderligere hindringer i forbindelse
med brug af VPN sammen med StofaNet.
Omlægningen vil være nødvendig bl.a. for at imødegå nogle
af de problemer, som NAT-funktionen (oversættelse af intern
til ekstern IP-adresse) giver.
F.eks. har StofaNet forbindelser problemer med at bruge Microsoft
Netmeeting, VoiceCafé (eller andre H.323 baserede applikationer),
IPSec/VPN, nogle online-spil, nogle aspekter af ICQ, IRC DCC,
og mange andre.
At afvikle NAT'en og gå over til DHCP-tildelte ikke-private IP
adresser menes at løse problemerne.

Når jeg stiller spørgsmålet:
"Er der nogen her på NG der kan fortælle om der er andre danske
udbydere end StofaNet, der endnu ikke giver deres kunder
mulighed for deltagelse i video-møder og voice-chat?"
- så er det fordi:
1) Jeg har flere gange været ude for, at vi måtte opgive at have
danskere med i virtuelle aktiviteter, hvis de var koblet til
Internettet via Stofanet!
2) I lyset af den udbredte terrorangst hvor samarbejdspartnere
i resten af verden opprioriterer virtuelle konferencer (og sparer på
flyrejser), mener jeg, at det er et ganske rimelgt spørgsmål
jeg stiller?
3) Der er måske andre end StofaNet der i denne sammenhæng
fortjener at få på puklen?

Mvh.
Erling

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 02-10-01 15:26

"Erling Nielsen" <denmart@post2.tele.dk> wrote in message

KLIP

> Hvorfor det? Har du aldrig hørt om distancearbejdere, freelancere
> og fjernstuderende der deltager i international samarbejde, helt
> eller delvis fra deres private bopæl?

Jo da - Hvor mange af de nævnte tvinges til at flyve *udenlands*, for
problemet kan da ikke være stort indenfor Danmsrks grænser?

> Måske var oplægget for kortfattet? Eller måske lider jeg af
> konstant vanvid ;))

Det vil jeg mene...

> Så vidt jeg har forstået, så er StofaNet selv opmærksom på det
> problem jeg peger på, men firmaet har tilsyneladende ikke tid
> eller lyst til at løse det på kort sigt.

Det kan måske ikke lige sådan løses med et knips med fingrene.

> [...]
> 1:1 IP-adresse-oversættelse (NAT), og visse VPN-produkter (f.eks.
> platforme for virtuelle konferencer og voicechat) har problemer

Så må softwareproducenterne, da lave deres produkter om. Har du forsøgt at
overbevise dem om dette?

> [...]
> og mange andre.
> At afvikle NAT'en og gå over til DHCP-tildelte ikke-private IP

Jamen så løses problemet da. Men igen - det er sgú ikke bare at skifte en
stikkontakt til 75 kr. ud.

> [...]
> i resten af verden opprioriterer virtuelle konferencer (og sparer på
> flyrejser), mener jeg, at det er et ganske rimelgt spørgsmål

Ja - ja - spis nu lige brød til. Rom blev hverken bygget (eller drukket) på
een dag...

> 3) Der er måske andre end StofaNet der i denne sammenhæng
> fortjener at få på puklen?

Det kan de respektive medarbejdere - som skriver helt privat og af egen fri
vilje her i NGén, svare på.

PS: Vær opmærksom på, hvorhen du sender dit svar (så det ikke igen kommer
som en e-mail i en anden ens "indbakke".

mvh
Bjørn

Fra : Erling Nielsen

Dato : 02-10-01 23:56

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jo da - Hvor mange af de nævnte tvinges til at flyve *udenlands*, for
> problemet kan da ikke være stort indenfor Danmsrks grænser?

Jeg henviser til mit idags svar til Martin Højriis Kristensen

> Så må softwareproducenterne, da lave deres produkter om. Har du forsøgt at
> overbevise dem om dette?

Hvis det viser sig kun at være StofaNet der har kompabilitetsproblemer
anser jeg en sådan mulighed for urealistisk.

> Det kan de respektive medarbejdere - som skriver helt privat og af egen
fri
> vilje her i NGén, svare på.

Ja tak! :))

> PS: Vær opmærksom på, hvorhen du sender dit svar (så det ikke igen kommer
> som en e-mail i en anden ens "indbakke".

Ups...det var en håndteringsfejl. Undskyld.

Mvh.

Erling

Fra : Allan Olesen

Dato : 02-10-01 19:13

"Erling Nielsen" <denmart@post2.tele.dk> wrote:

>Hvorfor det? Har du aldrig hørt om distancearbejdere, freelancere
>og fjernstuderende der deltager i international samarbejde, helt
>eller delvis fra deres private bopæl?

Jeg tager den lige i slowmotion een gang til for din skyld:
Hvis man virkelig er i stand til at skære ned på sine omkostninger til
flyrejser ved at bruge netkonferencer, er der inden for samme
prisramme masser af muligheder for internetlinier og udstyr, der kan
håndtere behovet.

Så i forbindelse med en typisk lavpris-hobby-internetforbindelse som
Stofa ligner argumentet med flyrejserne et vanvittigt anfald af
proportionsforvrængning.

Dit virkelige ærinde er vist nærmere at lave lidt skjult reklame for
din hjemmeside. Måske har du endda gjort det på en så subtil måde, at
det kan tillades. Jeg ved det ikke.

Fra : Erling Nielsen

Dato : 03-10-01 12:12

Hej Allan
Undskyld mit sene svar. Jeg ved ikke hvor problemet ligger, men
jeg har haft problemer med at afsende til gruppen, så mit svar
til dig har ligget på lager i Outlooks udbakke.
Er det NG's censurrobot der filtrerer mine indlæg (joke) :))

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> flyrejser ved at bruge netkonferencer, er der inden for samme
> prisramme masser af muligheder for internetlinier og udstyr, der kan

Ja, hvis du kun medregner store virksomheder, som er kommet godt
ind i netalderen - de har jo ingen problemer.
Men jeg har bragt spørgsmålet op fordi jeg er stødt på problemet hos
en del mindre internationalt orienterede virksomheder og freelancere
i provinsen. De plejer at rejse meget med fly.
Siden 11. september er voicechat og videokonferencer pludseligt
blevet et påtrængende alternativ til flyrejser.
Ikke mindst fordi deres udenlandske samarbejdspartnere er begyndt
at bruge det.

> Så i forbindelse med en typisk lavpris-hobby-internetforbindelse som
> Stofa ligner argumentet med flyrejserne et vanvittigt anfald af
> proportionsforvrængning.

'Stofa-problemet' rammer også virksomheder og private som bare
vil lave simple små voicechat-møder med deres samarbejdspartnere.
Faktisk flyver folk fra små internatiotionalt arbejdende firmaer også
rundt i udlandet.
Det må da være dig der er vanvittig, hvis du ikke tager de mange små
virksomheder i provinsen med i dine proportioner )

> Dit virkelige ærinde er vist nærmere at lave lidt skjult reklame for
> din hjemmeside. Måske har du endda gjort det på en så subtil måde, at
> det kan tillades. Jeg ved det ikke.

Jeg vil ikke lægge skjul på, at jeg brænder for at udbrede brug af
webbaserede faciliteter til voicechat og videokonferencer.
Det er et epokegørende koncept som endnu kun kendes af ret få
herhjemme.
Det ville da være dejligt hvis der var andre danske hjemmesider end
www.cyberling.dk (undertegnedes) jeg kunne henvise til, med
oplysninger om webbaserede konferencetjenester til profesionelt brug.
Kender du nogen andre?

Mvh.
Erling

Fra : kc

Dato : 02-10-01 10:01

Brug eyeball i stedet - det virker...

KC

Fra : Erling Nielsen

Dato : 02-10-01 12:50

"kc" <a@a.dk> skrev
> Brug eyeball i stedet - det virker...
>
> KC

Ja, det tror jeg gerne.
Men kan eyeball også skaleres til professionelle konferencer
med bl.a. mange webcams?
Min favorit er den nye VoiceCafé-platform, hvor du råder
over en URL til dit eget webbaserede permanente 'rum',
og som (når Stofanet tilladet det) også fungerer tilfredstillende
hos folk (ude i verden) med langsomme dial-up modems.
Direkte links til intro: http://voicecafe.optecs.net/
eller via www.cyberling.dk.

Jeg hører meget gerne fra interesserede der lyst at være med
til at live-teste VoiceCafé (gerne aften).

I øvrigt kører der lige nu en kanon debat under temaet
"Forget travel--try videoconferencing for the masses!" på
http://www.zdnet.com/anchordesk/stories/story/0,10738,2813121,00.html

Erling

Fra : Peter Tirsek

Dato : 02-10-01 19:55

Fra : Max Nordlys

Dato : 02-10-01 20:04

Du har et valg. Du kan vælge at lade dig terrorisere eller lade være.
Vælg dog det sidste og tag flyveren

//Max Nordlys

Fra : Erling Nielsen

Dato : 02-10-01 23:12

"Max Nordlys" <max@nordlys.> skrev i en meddelelse
> Du har et valg. Du kan vælge at lade dig terrorisere eller lade være.
> Vælg dog det sidste og tag flyveren

- Ja, det ville jeg også hellere, hvis jeg måtte bestemme :))

Erling

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 02-10-01 20:13

"Erling Nielsen" <denmart@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Det er derfor lidt af en katastrofe, at en stor udbyder
> som StofaNet endnu ikke understøtter hverken den udbredte
> teknologi for MS Netmeeting, eller den nye webbaserede
> VoiceCafé-platform ( ref: www.cyberling.dk ).

Hvordan kan det faktum at xx ikke kan bruges med produkt yy fra udbyder zz
tvinge folk til at flyve?
Der findes andre udbydere og andre produkter og protokoller

--
Martin Højriis Kristensen
Life is a cookie

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 02-10-01 20:18

On Tue, 2 Oct 2001 21:12:56 +0200,
Martin Højriis Kristensen <hoejriis@sletdetteiname.com> wrote:

> Hvordan kan det faktum at xx ikke kan bruges med produkt yy fra udbyder zz
> tvinge folk til at flyve?
> Der findes andre udbydere og andre produkter og protokoller

Og transportmidler :)

--
Like a rat in a maze Anders Bo Rasmussen mailto:fuzz01@spamfilter.dk
The path before me lies Frimestervej 42 1.tv http://www.fuzz.dk

Fra : Erling Nielsen

Dato : 02-10-01 23:06

>Martin Højriis Kristensen skrev::
> Hvordan kan det faktum at xx ikke kan bruges med produkt yy fra udbyder zz
> tvinge folk til at flyve?

Baggrunden for min kædning med flyvning er naturligvis, at
mange virksomheder, i lyset af terrroraktioner, har annuleret
en række planlagte internationale konferencer, samt
reduceret personalets flyrejser til et minimum.
Problemet jeg omtaler opstår når et firma - presset af en
pludselig opstået situation - alternativt ønsker at arrangere,
eller at deltage i virtuelle møder.
Mange firmaer satser i en sådan situation på at gøre brug af
en etableret internetadgang, samt af soft- og hardware som
matcher med deres udenlandske samarbejdspartneres miljø.
Når det danske firma konstaterer, at de ikke kan bruge
deres udstyr, fordi det ikke understøttets af deres udbyder,
så vil man typisk (af tidnød) opgive virtuelle møder, og alligevel
begive sig ud på flyrejser.

>Martin Højriis Kristensen skrev:
>Der findes andre udbydere og andre produkter og protokoller

Ja, men sådanne omstillinger lader sig i praksis sjældent gøre,
fra dag til dag.

Mvh
Erling

Fra : Allan Olesen

Dato : 03-10-01 00:52

> [...]

>deres udstyr, fordi det ikke understøttets af deres udbyder,
>så vil man typisk (af tidnød) opgive virtuelle møder, og alligevel

Hvor mange erhvervskunder har Stofa?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-10-01 08:00

> Når det danske firma konstaterer, at de ikke kan bruge
> deres udstyr, fordi det ikke understøttets af deres udbyder,
> så vil man typisk (af tidnød) opgive virtuelle møder, og alligevel
> begive sig ud på flyrejser.

Men det er ikke udbyderens skyld. Firmaet kunne have investeret i en
ordentlig forbindelse fra starten eller undlade at anvende defekte
protokoller

--
Martin Højriis Kristensen
Life is a cookie

Fra : Peter Brodersen

Dato : 03-10-01 08:29

On Wed, 3 Oct 2001 00:06:19 +0200, "Erling Nielsen"
<denmart@post2.tele.dk> wrote:

> Når det danske firma konstaterer, at de ikke kan bruge
>deres udstyr, fordi det ikke understøttets af deres udbyder,
>så vil man typisk (af tidnød) opgive virtuelle møder, og alligevel
>begive sig ud på flyrejser.

Undskyld, vælger det danske firma ikke i første omgang en løsning
efter deres behov? Min mikroovn kan fx heller ikke assistere mig i
online-møder...

--
- Peter Brodersen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-10-01 08:54

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> skrev i en meddelelse
> Min mikroovn kan fx heller ikke assistere mig i
> online-møder...

Du burde klage...

--
Martin Højriis Kristensen
Life is a cookie

Fra : Peter Loumann

Dato : 03-10-01 11:38

Wed, 3 Oct 2001 09:54:18 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<hoejriis@sletdetteiname.com> wrote:

>Du burde klage...

Det har han jo netop gjort

hilsen p

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-10-01 08:52

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Min mikroovn kan fx heller ikke assistere mig i
> online-møder...

Dårlig ovn! Trænger afgjort til udskiftning.

NYT - NYT - Se denne side http://www.syndflod.dk
"Det evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk/
Læs om Syndfloden: http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-015.htm
Josef i Egypten: http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-079.htm

Fra : Erling Nielsen

Dato : 03-10-01 12:56

> [...]

> Undskyld, vælger det danske firma ikke i første omgang en løsning
> efter deres behov? Min mikroovn kan fx heller ikke assistere mig i

Jo, det er nok alment for store firmaer med egen IT-supporter.
Men har du ikke opdaget at mange mindre virksomheder har
svært ved at finde ud hvilke krav de ønsker opfyldt hos deres udbyder?
Nogle kommuner er udvalgt af Forsknings- og Udviklingsministeriet
som IT-kommune, hvor huse og bygninger hat fået Internet via
TV-stikket. Lækkert nok!
Først når der pludselig opstår terror/fly-frygt, finder man ud af,
at man har et påtrængende behov for at kunne deltage i konferencer
over nettet.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 03-10-01 15:32

On Wed, 3 Oct 2001 13:56:15 +0200, "Erling Nielsen"
<denmart@post2.tele.dk> wrote:

>Men har du ikke opdaget at mange mindre virksomheder har
>svært ved at finde ud hvilke krav de ønsker opfyldt hos deres udbyder?

Er det noget, man i så fald bør hænge udbyderen op på?

Du kan sagtens få en forbindelse, der kan "alt". Det kommer du såmænd
bare også til at betale for, fx gennem en IT-driftsafdeling.

--
- Peter Brodersen

Fra : Peter Tirsek

Dato : 03-10-01 04:40