disatster, disaster....
Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-10-01 23:35

Efter at have byttte på diskene i min icebookog en ibook, min iceikke finde
en eneste disk, end ikke CD-rom drevet - den kan heldigvis boote i OF
hvilket betyder at jeg ikke har beskadiget bundkortet, pyha... men jeg skal
skilleskidtet igen, øv.

kan det skyldes at diskens jumpere skal byttes om? ice'en har en ATA4 bus
mens iBooken kun har en ATA2 bus?

(nb jeg restette på PRAM og Powermanager'en)

icen er iøvrigt rimelig enkel at skille ad sammenlignet med iBook'en,
bortset fra, at det er et helvede at få bunden af - uden at beskadige den.

den anden ibook booteri øvrigt fint...

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-10-01 23:49

In article <B7DEBC3A.E88%spam@reippuert.dk>,

> Efter at have byttte på diskene i min icebookog en ibook, min iceikke finde
> en eneste disk, end ikke CD-rom drevet - den kan heldigvis boote i OF
> hvilket betyder at jeg ikke har beskadiget bundkortet,

IDE-controlleren kan da sagtens være smadret selvom du kan starte op i
OF.

Skulle bare lige se om jeg kunne få dig til at svede...

> kan det skyldes at diskens jumpere skal byttes om? ice'en har en ATA4 bus
> mens iBooken kun har en ATA2 bus?

Mere sandsynligt er det at du har fået bukket en pind på HD'en.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-10-01 01:03

in article newsspam3-C6908F.00491502102001@test.edlich.dk, Martin Edlich at
newsspam3@mail.edlich.dk wrote on 02/10/01 0:49:

> IDE-controlleren kan da sagtens være smadret selvom du kan starte op i
> OF.
>
> Skulle bare lige se om jeg kunne få dig til at svede...

hvor er du tarvelig...

> Mere sandsynligt er det at du har fået bukket en pind på HD'en.

jeg har kigget - det er ikke tilfældet.
Min mistanke går på, at connectoren på iBook'en, har færre pins end end i
ice'en den den ikke er ultra DMA - det jeg ikke rigtigt forstå er at
iBook'en booter fint med den disken fra ice'en (begge diske er IBM DJSA
henholdsvis en 210 og en 220), men icen slet ikke kan se den fra iBook'en
-jeg kommer sgu ikke i seng i nat,jeg tør ikke - tænk på alle de fæle
drømme, snøft, hulk vræl...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-10-01 02:36

in article B7DED0D4.FC3%spam@reippuert.dk, Morten Reippuert Knudsen at
spam@reippuert.dk wrote on 02/10/01 2:03:

> [...]
> henholdsvis en 210 og en 220), men icen slet ikke kan se den fra iBook'en
> -jeg kommer sgu ikke i seng i nat,jeg tør ikke - tænk på alle de fæle

øv, du harfiflet md lkablerne igen, uden resultat - hvad mon apple tager for
et nyt ATA kabel? Hvis de overhovedet sælger det som reservedel...

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-10-01 06:50

In article <B7DEE695.10EF%spam@reippuert.dk>,

> Hvis de overhovedet sælger det som reservedel...

Du skal have et meget godt forhold til din sælger, hvis du skal have dem
til det.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 02-10-01 00:06

In article <B7DEBC3A.E88%spam@reippuert.dk>, Morten Reippuert Knudsen wrote:

> icen er iøvrigt rimelig enkel at skille ad sammenlignet med
> iBook'en, bortset fra, at det er et helvede at få bunden af - uden
> at beskadige den.

Hvor lang tid varede operationen (når sandheden skal frem...)?

-j

--
Uwaga!
Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-10-01 00:57

in article slrn9rhtug.iu4.janus@mymlan.netcetera.dk, Janus Sandsgaard at
janus@netcetera.dk wrote on 02/10/01 1:06:

> Hvor lang tid varede operationen (når sandheden skal frem...)?

3.5 timer for dem begge, når først bunden er komet af ice'en er den lige til
- her i anden omgang har jeg skilt den ad på 20 minutter.

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 02-10-01 16:16

> [...]
> en eneste disk, end ikke CD-rom drevet - den kan heldigvis boote i OF
> hvilket betyder at jeg ikke har beskadiget bundkortet, pyha... men jeg skal

For pokker da også, Morten! Hvor'n ku' du gøre det?!?

Jeg græder næsten snot! :(

> kan det skyldes at diskens jumpere skal byttes om? ice'en har en ATA4 bus
> mens iBooken kun har en ATA2 bus?

Dunno - prøv at bytte om igen.

> den anden ibook booteri øvrigt fint...

....det var da altid noget... :)

Jesper >>> I'm on Beige ::: soon on ice

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-10-01 17:17

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> For pokker da også, Morten! Hvor'n ku' du gøre det?!?
>
> Jeg græder næsten snot! :(

hvad tror du jeg har lavet i nat?

> Dunno - prøv at bytte om igen.

det orker jeg ikke, den gamle iBook er frygtelig at skille ad.

Jeg har også prøvet om den kan boote med CD-rom drevet (uden HD'en er
koblet på) - dog glemte dog at sætte CD-rom drevet tilMAster (hvis det
iverhovedet kan lade sig gøre).

Jeg skiller den én gang til i aften, og ellers må den på værksted i
morgen - hvem kan anbefale et godt værksted ? (ikke officeline, de kører
blot norton og fortæller at hele bundkortet skal skiftes , sådan ca...)

Mht til hvadder kan være galt har jeg selv tre muligheder.

ATA controleren er futtet af = nyt motherbord

ATA kablet er beskadiget = nyt kabel som sikkert _skal_ instaleres af
forhandler, det er dog bedre end hvis motherboardet skal skiftes.

Den sidste ting jeg har observeret, er at trackpad'en ikke virker mens
keybordet gør når jeg booter til OF. (keybordet testet i OF's
komandolinie). Når jeg booter til OF's bootmanager virker det som om
computeren fryser - jeg kan ikke flytte curseren og det lille ur som
burde snurre rundt mens der ledes efter diske står stille - kandet være
det lille ADB kable som er fejlkilden, jeg har "jukset med kablet uden
resultat)

hvem kan hjælpe? Pete? andre?

> ...det var da altid noget... :)

hæ, gid var den jeg havde futtet af... den ville sgu være en del
billigere at erstatte...

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på krykker

<icq:131382336>

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 02-10-01 17:40

> hvad tror du jeg har lavet i nat?

Forbandet dine pølsefingre ad helvede til? Nej! Jeg har stor medfølelse
- det _er_ dybt tragisk og katastrofalt! :(

No'et være lårt!

> det orker jeg ikke, den gamle iBook er frygtelig at skille ad.

Tja - den nye har vel ikke været så let alligevel ... ?
Den har ikke kunnet lide det i hvert fald.

> Jeg har også prøvet om den kan boote med CD-rom drevet (uden HD'en er
> koblet på) - dog glemte dog at sætte CD-rom drevet tilMAster (hvis det
> iverhovedet kan lade sig gøre).

Dunno - det lyder meget mærkeligt. Kan du se nogen fysisk skade nogen
steder? Noget der er bøjet? Noget der lugter (andet end dine 'svedkager'
under armene - det her giver vel (meget) sved på panden?)

> Jeg skiller den én gang til i aften, og ellers må den på værksted i
> morgen - hvem kan anbefale et godt værksted ? (ikke officeline, de kører
> blot norton og fortæller at hele bundkortet skal skiftes , sådan ca...)

Øv - det er virkeligt surt - det koster jo en herregård (med
herregårdsvogn) og få fagfolk (?) til at kikke på den. Og garantien er
vel gået gået fløjten?

> Mht til hvadder kan være galt har jeg selv tre muligheder.
>
> ATA controleren er futtet af = nyt motherbord

En mulighed.

> ATA kablet er beskadiget = nyt kabel som sikkert _skal_ instaleres af
> forhandler, det er dog bedre end hvis motherboardet skal skiftes.

Også en mulighed

> [...]
> burde snurre rundt mens der ledes efter diske står stille - kandet være
> det lille ADB kable som er fejlkilden, jeg har "jukset med kablet uden

ADB? Ved ikke om det er en mulighed ... ?

> hvem kan hjælpe? Pete? andre?

Dunno.

> hæ, gid var den jeg havde futtet af... den ville sgu være en del
> billigere at erstatte...

Ja - lad os se hvem der ender med den billigste iBook ... :) Nej - nu
skal jeg nok lade være med at smide mere salt i såret. Jeg har i hvert
fald ikke mod til at begynde at rode med min (når den en gang kommer) -
har du stadig lyst til at overclocke den til 600/100?

Keep it up!

Jesper >>> I'm on Beige ::: soon on ice

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-10-01 19:54

> Dunno - det lyder meget mærkeligt. Kan du se nogen fysisk skade nogen
> steder? Noget der er bøjet? Noget der lugter (andet end dine 'svedkager'
> under armene - det her giver vel (meget) sved på panden?)

nej, nej og ja

> Øv - det er virkeligt surt - det koster jo en herregård (med
> herregårdsvogn) og få fagfolk (?) til at kikke på den. Og garantien er
> vel gået gået fløjten?

det er den, i al fald officielt.

> Ja - lad os se hvem der ender med den billigste iBook ... :) Nej - nu
> skal jeg nok lade være med at smide mere salt i såret.

du er ellers godt igang, jeg må hellere finde dartpilene frem, der kan
du se jeg skulle nok for brug dor "det"

> Jeg har i hvert
> fald ikke mod til at begynde at rode med min (når den en gang kommer) -
> har du stadig lyst til at overclocke den til 600/100?

måske............................ikke

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-10-01 20:42

> [...]

> skal jeg nok lade være med at smide mere salt i såret.

du er ellers godt igang, jeg må hellere finde dartpilene frem - der kan
du se, jeg skulle nok for brug "det"

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-10-01 18:31

In article <1f0nwpr.c0ur2d1cirl6qN%spam@reippuert.dk>,

> det orker jeg ikke, den gamle iBook er frygtelig at skille ad.

De to diske har iflg IBM samme specifikationer, bortset fra kapaciteten.

> [...]
> morgen - hvem kan anbefale et godt værksted ? (ikke officeline, de kører
> blot norton og fortæller at hele bundkortet skal skiftes , sådan ca...)

Computerstore har jeg gode erfaringer med.

> [...]
>
> ATA kablet er beskadiget = nyt kabel som sikkert _skal_ instaleres af
> forhandler, det er dog bedre end hvis motherboardet skal skiftes.

Du har ikke en USB eller FIreWire disk du kan prøve at starte op på?

> Den sidste ting jeg har observeret, er at trackpad'en ikke virker mens
> keybordet gør når jeg booter til OF. (keybordet testet i OF's
> komandolinie).

Trackpad'en er sikkert ikke understøttet i OF.

> [...]
> burde snurre rundt mens der ledes efter diske står stille - kandet være
> det lille ADB kable som er fejlkilden, jeg har "jukset med kablet uden

Jeg tvivler på at det er et ADB-kabel. Hvordan med kabler/stik til de
eksterne porte, sidder de som de skal?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 02-10-01 19:08

> Computerstore har jeg gode erfaringer med.

Ja - det er vel alle lige dyre? Du kan også prøve MacXpres i Hvidovre -
jeg har desværre ingen erfaring med dem, men har udelukkende hørt godt.

> Du har ikke en USB eller FIreWire disk du kan prøve at starte op på?

Ja - jeg vil også foreslå at du først prøver at få fat i en firewire
disk - bare for at af- eller bekræfte om den er helt gal...

Jeg er ret spændt på at høre hvad der sker med den lille stakkel :)

Jesper >>> I'm on Beige ::: soon on ice

Fra : Thomas Hansen

Dato : 03-10-01 11:41

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> Ja - det er vel alle lige dyre? Du kan også prøve MacXpres i Hvidovre -
> jeg har desværre ingen erfaring med dem, men har udelukkende hørt godt.

MacXpres reparerer ikke selv, men bruger Canon Danmark.
MacXpres er en udmærket forhandler, men kommunikationen mellem kunde,
MacXpres og reparationsværksted kan være meget dårlig! -Her taler jeg af
erfaring!

/Thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-10-01 19:54

> Du har ikke en USB eller FIreWire disk du kan prøve at starte op på?

jeg får en formac firewirebrænder i løbet af ugen, som jeg vil prøve -
den burde være bootbar. Ellers er det sikkert en venlig sjæl der vil
låne mig en i weekenden.

> Trackpad'en er sikkert ikke understøttet i OF.

det er den, ellers ville man ikke kunne vælge disk i OF's grafiske
boot-manager.

> Jeg tvivler på at det er et ADB-kabel.

det er det, alle nuværende powebook's trackpad's sidder på ADB bus.

> Hvordan med kabler/stik til de eksterne porte, sidder de som de skal?

ja, du kan ikke se at den har været skilt ad, alt er samlet som det
skal.

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-10-01 22:07

In article <1f0o4el.9l59loa7ayv4N%spam@reippuert.dk>,
> [...]

> jeg får en formac firewirebrænder i løbet af ugen, som jeg vil prøve -
> den burde være bootbar. Ellers er det sikkert en venlig sjæl der vil

Lyder som noget der skal prøves før du går den tunge gang til
forhandleren.

> det er den, ellers ville man ikke kunne vælge disk i OF's grafiske
> boot-manager.

Det kan der s'føli' være noget om. Hvor langt når den egentlig i
opstartsprocessen?

> det er det, alle nuværende powebook's trackpad's sidder på ADB bus.

Sær løsning, underligt at ADB-bussen ikke er sparet væk.

> ja, du kan ikke se at den har været skilt ad, alt er samlet som det
> skal.

OK. Jeg kunne bare godt forestille mig at specielt FireWire stikket
kunne lede til underlige symptomer hvis der var noget galt der.

Knappen til reset af powermanageren sidder ikke fast i nede positionen,
vel?

Og ligeså med power-knappen?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-10-01 23:01

> Lyder som noget der skal prøves før du går den tunge gang til
> forhandleren.

helt sikkert, men hvis en venlig sjæl i københaven vil låne mig en FW
disk (jeg kan komme forbi) ville jeg blive glad.

> Det kan der s'føli' være noget om. Hvor langt når den egentlig i
> opstartsprocessen?

OF ?

i text mode er der ingen problemer, heller ikke med at ændre input osv.

I bootmanageren, når den ingen steder, "refresh" og "start" kanpperne
kommer frem som de skal, men der findes ingen diske (heller ikke MAc OS
9 CD'en - den spinder heller ikke op!), input fra trackpad'en virker
ikke, og det lille "ur" fiser ikke riundt som det skal.

> Sær løsning, underligt at ADB-bussen ikke er sparet væk.

ja, men de skal jo brue en eller anden bus til trackpad'en.

> OK. Jeg kunne bare godt forestille mig at specielt FireWire stikket
> kunne lede til underlige symptomer hvis der var noget galt der.

tænker du på noget specielt?

> Knappen til reset af powermanageren sidder ikke fast i nede positionen,
> vel?

nej, jeg har også nulstillet powermanageren for i det hel taget at kunne
få kontakt med OF.

> Og ligeså med power-knappen?

nej, den virker iøvrigt fint.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 02-10-01 23:22

In article <1f0ocdu.295w1z1db1joqN%spam@reippuert.dk>, Morten
Reippuert Knudsen wrote:

> helt sikkert, men hvis en venlig sjæl i københaven vil låne mig en
> FW disk (jeg kan komme forbi) ville jeg blive glad.

Hvis du kan bruge en PowerBook til at boote fra over FireWire med T
(har aldrig prøvet) er du velkommen her fra onsdag formiddag.

-j

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-10-01 01:07

Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> wrote:

> Hvis du kan bruge en PowerBook til at boote fra over FireWire med T
> (har aldrig prøvet) er du velkommen her fra onsdag formiddag.

jeg krykker nok forbi, da jeg har suspenderet denne uges intensive
dramakursus - det er røv sygt at sidde stille uden at kunne deltage.

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-10-01 23:38

> [...]

> helt sikkert, men hvis en venlig sjæl i københaven vil låne mig en FW
> disk (jeg kan komme forbi) ville jeg blive glad.

Sådan noget nymodens pjat benytter jeg mig ikke af, så desværre.

> OF ?

Det var ikke alverden.

> [...]
> 9 CD'en - den spinder heller ikke op!), input fra trackpad'en virker
> ikke, og det lille "ur" fiser ikke riundt som det skal.

Lyder som om den er ked af noget på IDE-bussen.

> ja, men de skal jo brue en eller anden bus til trackpad'en.

USB? Den er der jo i forvejen.

> tænker du på noget specielt?

Hvis den af en eller anden grund tror der sidder en ekstern disk på
FW-bussen, kunne jeg godt forestille mig at den blev alvorligt forvirret
af at den ikke svarede.

> nej, jeg har også nulstillet powermanageren for i det hel taget at kunne
> få kontakt med OF.

Ok, men så vist jeg kan se, er det det første man tjekker når ice'n ikke
booter som den skal.

> nej, den virker iøvrigt fint.

Det havde ellers været så enkelt...

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-10-01 01:07

> Lyder som om den er ked af noget på IDE-bussen.

Ja

hmm, gud skulle vel ikke kende til den OF komando, der kan vise hvilke
devices der findes og hvilke der svarer? det er et par år siden jeg
sidst har rodet med OF.

> USB? Den er der jo i forvejen.

ja... men de benytter nu stadig ADB, jeg var også overrasket da jeg så
det.

> Hvis den af en eller anden grund tror der sidder en ekstern disk på
> FW-bussen, kunne jeg godt forestille mig at den blev alvorligt forvirret
> af at den ikke svarede.

lige som en IDE disk eller to der ikke svarer...

> Ok, men så vist jeg kan se, er det det første man tjekker når ice'n ikke
> booter som den skal.

jep, eks. når Mac OS X, har kørt batteriet _helt_ ned efter et par dages
søvn, første gang det sket på min SE'er blev jeg kortvarrig lettere
panisk.

> Det havde ellers været så enkelt...

ja, gid det var så nemt.

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-10-01 01:30

In article <1f0oh9j.p44rkl4banutN%spam@reippuert.dk>,

> Ja
>
> hmm, gud skulle vel ikke kende til den OF komando, der kan vise hvilke
> devices der findes og hvilke der svarer? det er et par år siden jeg
> sidst har rodet med OF.

Nope. Det er dog ikke så længe siden jeg stødte på dem, under mine
udskejelser i Linux, men oplysningerne forsvandt vist ned i det hul, der
hedder "ikke vigtigt lige nu, kan altid finde det senere".

> ja... men de benytter nu stadig ADB, jeg var også overrasket da jeg så
> det.

Jeg var overbevist om at du havde kommet til at trykke forkert på
tastaturet.

> lige som en IDE disk eller to der ikke svarer...

Nemlig.

> jep, eks. når Mac OS X, har kørt batteriet _helt_ ned efter et par dages
> søvn, første gang det sket på min SE'er blev jeg kortvarrig lettere
> panisk.

Jeg kender følelsen. Min 44oo var på et tidspunkt helt død, og ligemeget
havd fanden jeg gjorde kunne jeg ikke få liv i den - indtil jeg fandt ud
af at der var dårlig forbindelse i det stik på bundkortet til soft power
on. Det gør åbenbart også at den ikke kan starte op med power-knappen
foran på maskinen.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-10-01 01:51

> Nope. Det er dog ikke så længe siden jeg stødte på dem, under mine
> udskejelser i Linux, men oplysningerne forsvandt vist ned i det hul, der
> hedder "ikke vigtigt lige nu, kan altid finde det senere".

samme sted som her, OF var alligevel i "stykker" på de beige G3'er. Det
eneste som har sat sig fast er bye, mac-boot er en tilføjelse i de nyere
OF udgaver. Jeg husker, at jeg på min beige skulle skrive i blinde for
at kunne få output til skærmen, ikke videre befordrene for lysten til at
tilegne sig ny viden. På et tidspunkt havde jeg guhjælpende sat den til
at boote i OF, så jeg kunne vælge mellem at boote Linux (fra Floppy) via
et eller andet "setnv yada, yada, yada" eller videre til ROM og dermed
MacOS via "bye".

OF artister er overraskende sjælde måske fordi Apples dokumentation
til OF er lige så sjælden...

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 03-10-01 17:00

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> OF artister er overraskende sjælde måske fordi Apples dokumentation
> til OF er lige så sjælden...

Læs dokumentationen til Suns OpenBoot, en bog om Forth samt bogen om
udvikling af PCI kort til Mac (kan downloades fra Apples dev site), så
er du godt på vej. Var det i ævrigt ikke Quinn the eskimo der skrev
pong i OF til et års MacHack?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-10-01 17:39

Thomas Bjorn Andersen <tba@gen-v.net> wrote:

> Læs dokumentationen til Suns OpenBoot, en bog om Forth samt bogen om
> udvikling af PCI kort til Mac (kan downloades fra Apples dev site), så
> er du godt på vej.

jeg har ikke tid... det er nemmere at få andre til at gøre det

> Var det i ævrigt ikke Quinn the eskimo der skrev
> pong i OF til et års MacHack?

der var i al fald en der skrev et OF spil for 2-3 år siden.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 02-10-01 23:10

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-10-01 00:09

> Hvis du kan bruge en PowerBook til at boote fra over FireWire med T
> (har aldrig prøvet) er du velkommen her.

mange tak, hvor og hvornår?

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 03-10-01 10:04

In article <1f0oe0y.1xhzlnok0ynd8N%spam@reippuert.dk>, Morten
Reippuert Knudsen wrote:

> mange tak, hvor og hvornår?

Brolæggerstræde 4. Jeg er her det meste af onsdagen. Ring lige inden
du kommer. Vi skal også lige finde ud af, om vi har er FiewWire-kabel.

-j

Fra : Michael Holm

Dato : 03-10-01 10:10

> [...]

> Brolæggerstræde 4. Jeg er her det meste af onsdagen. Ring lige inden
> du kommer. Vi skal også lige finde ud af, om vi har er FiewWire-kabel.

ellers har jeg "tons" af dem (firewire kabel) Frederiksholms kanal 4, 2
sal (lige ved siden af Brolæggerstr.)
--
- Michael

http://ki-aikido.homepage.dk
kiaikidoRemove@mac.comRemove

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 03-10-01 10:42

In article <1f0p8aw.1b4rc2n1glw45aN%michael.holm@anthro.ku.dk>,
Michael Holm wrote:

> ellers har jeg "tons" af dem (firewire kabel) Frederiksholms kanal
> 4, 2 sal (lige ved siden af Brolæggerstr.)

Sejt, fedt tilbud. Det lyder som en plan.

Morten: Drop drame og kryk forbi Michael og dernæst Brlgstr. Jeg står
klar med PowerBook og friskmalet kaffe. Her er tilmed en sofa og en
stol til benet.

-j

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 02-10-01 23:20

In article <newsspam3-23E864.19304702102001@test.edlich.dk>, Martin
Edlich wrote:

> De to diske har iflg IBM samme specifikationer, bortset fra
> kapaciteten.

Kan man montere dem forkert? Det forekommer mig, at der var flere ben
på disken end "huller" i stikket, da jeg skiftede disk (IBM
Travelstar) i min PowerBook.

-j

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-10-01 01:07

> Kan man montere dem forkert? Det forekommer mig, at der var flere ben
> på disken end "huller" i stikket, da jeg skiftede disk (IBM
> Travelstar) i min PowerBook.

nej, stikket på ice'en har præcist det samme antal huller som disken har
ben - hmm, jeg _har_ ellers kigget på jumpersettings, men jeg kan ikke
lige se hvordan jeg kan ændre på dem - det lader jo til at alle fire
jumpere termineres med dette stik - det burde jo gå galt, hvis ikke et
af de to par eller dem alle er "blændet".

Hvordan pokker kan man blænde dem, de må vel have været blændet på den
originale disk, eller i selve ATA kablet? måske har jeg fået ødelagt
denne blænding? jeg tror sgu, at det er problemet. hvordan jeg kan
blænde dem igen?

Du har sikkert ret i at de sidste fire pins er isoleret på din PB, sådan
er det også på den gamle iBook - det er jo de pins der afgør om den
kører master, slave eller cable select - lige nu kan det være, at den
kører det hele på en gang...
Jeg sad med samme overvejelse i forrige nats fustrationer, men droppede
tanken, idet jeg antog, at de ekstra pins var til brug af ultraDMA (den
gamle har kun ATA2), men din pismo har jo også ultraDMA

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 02-10-01 23:18

In article <1f0nwpr.c0ur2d1cirl6qN%spam@reippuert.dk>, Morten
Reippuert Knudsen wrote:

> det orker jeg ikke, den gamle iBook er frygtelig at skille ad.

Har du prøvet endnu? Man må kunne teste diskene uden at samle
maskinen.

-j

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-10-01 01:07

Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> wrote:

> Har du prøvet endnu? Man må kunne teste diskene uden at samle
> maskinen.

det har jeg prøvet med ice'en, dvs jeg prøvede at koble HD'en fra, for
at se om den ville boote fra CD - jeg kunne dog slet ikke få liv i den
på den måde - end ikke en "sad" lille lyd.

Fra : N/A

Dato : 02-10-01 23:42

Fra : Pete

Dato : 02-10-01 23:42

in article slrn9rkf2l.jst.janus@mymlan.netcetera.dk, Janus Sandsgaard at
janus@netcetera.dk wrote on 03/10/01 0:10:

> Hvor arbejder du, Pete?
>
> -j

Hos Caslon..... Det er ikke nogen større hemlighed....

--
/peter

"Diplomacy is the art of saying 'Nice doggy',
while searching for a rock." -- Talleyrand

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-10-01 01:07

Pete <pete@hldns.com> wrote:

> Hos Caslon..... Det er ikke nogen større hemlighed....

ovre i dk.sport.cykling er jeg sikker på, at det er en hemlighed...

Fra : N/A

Dato : 02-10-01 19:22

Fra : Pete

Dato : 02-10-01 19:22

Knudsen at spam@reippuert.dk wrote on 02/10/01 18:17:

> hvem kan hjælpe? Pete? andre?

Ville meget gerne! Det største problem er dog at apple forhandlere i DK
(svjh) ikke må reparere ibooks. Dvs. at den uanset hvor du indleverer den
bliver den sendt til Holland. Og her kommer næste problem! Da du selv har
rodet med tingene æder de den med 99.9% sikkerhed ikke på garantien. Og
Apple har lige indføret et "flat rate" reparationssystem, hvilket betyder at
selvom det blot er et ATA kabel der er defekt risikerer du en regning i
størelsen 3000-6000 kr. Og næste problem! Pga. Apples politik om at ibooks
skal sendes til Holland, kan forhandlere heller ikke bestille reservedele
til de maskiner der er omfattet af det. Så alt i alt er det en ret uheldig

"Where's my burrito?" -- Homer

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 02-10-01 23:11

In article <B7DFD268.B2A7%pete@hldns.com>, Pete wrote:

> situation du står i. Der er en mulighed tilbage, men den vil kun
> blive diskuteret offlist...........

Hvor arbejder du, Pete?

-j

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 02-10-01 21:27

I artiklen <B7DEBC3A.E88%spam@reippuert.dk> , Morten Reippuert Knudsen
<spam@reippuert.dk> skrev:

> [...]
> skilleskidtet igen, øv.
>
> kan det skyldes at diskens jumpere skal byttes om? ice'en har en ATA4 bus

Den gamle iBook har disken på en særskilt ATA bus, mens ice'en har disken på
samme bus som CD-drevet. Der kunne derfor være forskel på korrekt jumper
indstilling.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-10-01 22:27

Niels Jørgen Kruse <nj_kruse@get2net.dk> wrote:

> Den gamle iBook har disken på en særskilt ATA bus, mens ice'en har disken på
> samme bus som CD-drevet. Der kunne derfor være forskel på korrekt jumper
> indstilling.

har den? jeg har kun kigget i developer dokumentationen for den nye, men
du har ret - jeg sidde netop ved an gammel SE'er og iflg. systemprofil
er det ganske sandt.

mht. til selve harddisken ændrer det ikke ved at begge diske var sat til
master, dvs ingen forskel bortset fra ta jeg måske kan få den til at
boote fra CD'en