Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kan man bruge slave-blitz ifm. digital kam~
Fra : Per Skjoldborg

Dato : 06-12-00 10:36

Den indbyggede blitz i de digitale kameraer er jo i mange tilfælde
utilstrækkelig.
Hvis kameraet ikke har stik for tilslutning af ekstern blitz kan man måske
bruge en ekstern blitz med slave-udløser, der udløses når den indbyggede
skydes af ?

Har nogen erfaringer med dette ?

MVH
Per Skjoldborg

Fra : Jan Boegh

Dato : 06-12-00 18:28

"Per Skjoldborg" <pskjo@tdk.dk> wrote in message
> [...]
> bruge en ekstern blitz med slave-udløser, der udløses når den indbyggede

Ja, det virker glimrende på mit kamera - jeg skal dog selv stå for
tid/blænde, hvis slaven er kraftig i forhold til kamerafejlen (=den
indbyggede blitz

mvh
Jan

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 07-12-00 13:58

"Jan Boegh" <jan@_X_boegh.net> wrote in message
> Ja, det virker glimrende på mit kamera - jeg skal dog selv stå for
> tid/blænde, hvis slaven er kraftig i forhold til kamerafejlen (=den
> indbyggede blitz

Har du et billede af hvordan du har sat det sammen?

mvh Steffen

Fra : Jan Boegh

Dato : 07-12-00 18:36

"Steffen Poulsen" <steffenpoulsen@[RemoveThis]usa.net> wrote in message
> "Jan Boegh" <jan@_X_boegh.net> wrote in message
>
> Har du et billede af hvordan du har sat det sammen?

Tjae - det er nu ikke nødvendigt. Begge mine slaveblitz - en lillebitte
Osram S 18 og en Braun 500VC (den bedste blitz jeg nogensinde har haf mellem
hænderne - oldgammel, ca. 25 år - hvor mange blitz kan bruges udendørs på
30-40 m med en alm 125ASA film?) har en fotosensor indbygget, så de trigges
af det sølle glimt, der kommer fra den indbyggede ubrugelighed.
Jeg tror jeg gav 150 kr fra Osram'en.

mvh
Jan

Fra : N/A

Dato : 08-12-00 09:14

Fra : Peter Schrøder

Dato : 08-12-00 09:14

Steffen Poulsen skrev...
> "Jan Boegh" <jan@_X_boegh.net> wrote in message

> Men sidder det hele så bare monteret på en standard kamera-skinne? - ingen
> kabler/sensorer ind foran digicam-blitzen osv?
>
> Kan man få lignende blitzer i forretningerne i dag, monstro?

Ellers kan du købe en løs sencor som kan tilsluttes en std. blitzledning.
Du skal bare sikre dig at den faktisk kan udløse den blitz du har tænkt dig,
det er
ikke alle fabrikater blitz der fungerer sammen med en løs slaveenhed.

Du skal være opmærksom på, at hvis du ikke "blokerer" den indbyggede
blitz (f.eks. med slaven) bliver et evt. problem med røde øjne ikke ændret.
Peter
psch[AT]mail.dk

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 08-12-00 11:04

"Peter Schrøder" <nosp@mplea.se> wrote in message
> [...]
dig,
> det er
> ikke alle fabrikater blitz der fungerer sammen med en løs slaveenhed.

Smart - så tror jeg jeg kan se det for mig.

mvh Steffen

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 11-12-00 11:07

> "Peter Schrøder" <nosp@mplea.se> wrote in message
blitzledning.
> dig,
>
> Smart - så tror jeg jeg kan se det for mig.

En yderligere opfølgning viser, at de almindelige slaveflash faktisk ikke
dur med digicams alligevel - fordi disse som regel fyrer to blitzer af lige
efter hinanden - og slaveflashen reagerer på den første.

Der er dog åbenbart undtagelser - og én af dem kan ses på:

http://www.steves-digicams.com/dsf-1s.html

Hvor den har fået meget gode anmeldelser.

Ovenstående gælder ikke for almindelige non-digi kameraer.

mvh Steffen