Filemaker db og mange poster?
Fra : Lars H. Fischer

Dato : 01-10-01 14:13

Hej Alle

Jeg skal til at bikse en database sammen i Filemaker og der kommer væmmelig
mange poster (ca. 5000+). Der vil være personoplysninger, diverse
oplysninger og x antal billeder tilknyttet hver post.

Mit store spørgsmål er om der sidder nogen Filemaker hajer i denne ng og har
en føling med hvordan en sådan db opfører sig, såfremt den udelukkende skal
køre på en iMac 400Mhz??? Vil det dræbe maskinen ved en søgning??

Eller skal man ud og have fat i Filemaker server og en decideret server, der
tager sig af alt...?

Håber ikke det er alt for off-topic her .-)

Hilsen
Lars H. Fischer

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-10-01 15:06

In article <PXZt7.5$uQ.1767@news010.worldonline.dk>,
"Lars H. Fischer" <newsgroup@nospam.dk> wrote:

> Mit store spørgsmål er om der sidder nogen Filemaker hajer i denne ng og har
> en føling med hvordan en sådan db opfører sig, såfremt den udelukkende skal
> køre på en iMac 400Mhz??? Vil det dræbe maskinen ved en søgning??

Det burde ikke dræbe den. Billederne ligger som eksterne ressourser, så
de tynger ikke databasen synderligt.
Skal der søges på felter, eller også enkeltord (indeksering)?

> Eller skal man ud og have fat i Filemaker server og en decideret server, der
> tager sig af alt...?

Hvor mange skal have adgang til databasen?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-10-01 00:24

lidt off topic.. det irriterer mig grænsløst at FM-server 5.0 går totalt
i stå hvis den ikke er i forgunden. Kan man lave et applescript der
f.eks. kan køre hvert 5 min og sørge for den altid ligger i forgrunden ?
...(jeg tror godt jeg kan lave scriptet, men hvordan får jeg den til at
køre hvert 5. min. ? )

/thomas
--
Er du talt med ?
Gå til http://www.elements.dk/count

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 02-10-01 14:00

Thomas von Hassel <t@garbage.dk> wrote:

> [...]
> f.eks. kan køre hvert 5 min og sørge for den altid ligger i forgrunden ?
> ..(jeg tror godt jeg kan lave scriptet, men hvordan får jeg den til at

Skriv flg. i Script Editor:

on idle
tell application "FM-server" to activate
return 60 * 5
end idle

Og gem scriptet som application med "stay open" afkrydset.
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Lars H. Fischer

Dato : 02-10-01 08:38

"Martin Edlich" <newsspam3@mail.edlich.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor mange skal have adgang til databasen?

Det er kun 2 der skal have adgang til den på nuværende tidspunkt. Måske skal
det senere smides over på en server, så der er adgang fra nettet til
den.....

Hilsen
Lars H. Fischer

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-10-01 09:15

In article <H7eu7.583$uQ.72250@news010.worldonline.dk>,
> [...]

> Det er kun 2 der skal have adgang til den på nuværende tidspunkt. Måske skal
> det senere smides over på en server, så der er adgang fra nettet til

Så kan du lige så godt starte med at sætte den op som server/klient,
hvis altså det ikke er fra samme maskine man skal bruge databasen.

Det kunne forresten være du skulle kigge på http://www.finns-planet.dk

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Lars H. Fischer

Dato : 02-10-01 11:13

> Det kunne forresten være du skulle kigge på http://www.finns-planet.dk

Takker for linket, det ser jo ret spændende ud

Hilsen
Lars H. Fischer

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-10-01 15:23

Hej Lars

- Jeg har ikke den store erfaring i at opbygge relationelle baser i de nyeste
versioner, men jeg bruger selv både den gamle 2.1 og nu også 4.1 - ikke
server-versioner. De kører godt og stabilt på Mac, - meeen FMP kræver _masser_
af RAM for at køre hurtigt....

"Lars H. Fischer" wrote:

> Jeg skal til at bikse en database sammen i Filemaker og der kommer væmmelig
> mange poster (ca. 5000+). Der vil være personoplysninger, diverse
> oplysninger og x antal billeder tilknyttet hver post.

En fordel vil være at splitte den i flere 'del'-databaser, så du fx. kan have
flg. dele.
1. En 'indgangsside med div. knapper og links.
2. En stamdatabase, - med navne adresser, bemærkninger osv..
3. En billeddatabase

Evt. kan du dele billeddatabasen i flere baser - fx. efter efternavn - fx. A
til J, - K til S og T til Å, eller hvordan du nu finder på det.

Problemet vil ikke være nr. 1 og 2, men derimod vil billeddatabasen godt kunne
sløve hele basen ned og i værste fald 'dræbe' computeren, så en tvangsstart kan
blive nødvendig. Jeg har fx. en forside til et foreningsblad liggende i FMP,
hvor jeg kun skal ændre nogle få opl. hvert nyt nr. - udg. dato m.v. + et
forsidebillede. Til et nummer for nogen tid siden havde jeg valgt et billede i
Photoshop format. Den fyldte 'kun' 21mb. - Det var en tung en at åbne!! - Så
til billeder bør du vælge et forholdsvis lille format i en std. opløsning - fx.
PICT. Det vil gøre den lettere at åbne. Vælg en str. der max. kommer op på
7x10cm, så skulle en base med billeder ikke kunne 'dræbe' Mac'en, hvis du
ellers har givet FMP RAM nok, - ver. 4.1 +75mb i min og 110mb i ønsket str., -
ver. 5.0 - 5.5 110mb in min. og 130-150mb i ønsket str.

> Mit store spørgsmål er om der sidder nogen Filemaker hajer i denne ng og har
> en føling med hvordan en sådan db opfører sig, såfremt den udelukkende skal
> køre på en iMac 400Mhz??? Vil det dræbe maskinen ved en søgning??

En 400'er skulle sagtens kunne klare det. En af mine kunder har en base på mere
end 21000 kortnumre, og de har ingen problemer på 3n G3/300MT B/W med FMP 3.0.
Denne base er netop delt op i flere dele som beskrevet ovenfor.

> Eller skal man ud og have fat i Filemaker server og en decideret server, der
> tager sig af alt...?

Hm... det burde ikke være nødvendig.

Men det, der _ER_ nødvendig er, at du sørger for en opdatering af en backup
_hele_ tiden, - det er surt show, hvis du skulle miste en så stor base...((-

> Håber ikke det er alt for off-topic her .-)

Hvis det her er off-topic, så véd jeg faktisk ikke, hvad 'on-topic' er...-)(-

Du kan jo selvfølgelig også prøve at smide forespørgslen til <dk.edb.database>,
- men du skal ikke forvente at få nogen reelle og seriøse svar derfra. Den
gruppe er så fikseret på SQLs, Windows og M$, - at det halve kunne være
nok...(-. Jeg har selv haft en FMP forespørgsel derinde, og fik ikke et eneste
svar. Det samme gælder for andre, der har sendt FMP forespørgsler dertil....

Håber, du har fået nogle idéer til at arbejde videre med.
mvh. Erik Richard
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : Lars H. Fischer

Dato : 02-10-01 08:41

"Erik Richard Sørensen" <kml.ers@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

str., -
> ver. 5.0 - 5.5 110mb in min. og 130-150mb i ønsket str.

Jeg havde også tænkt på at splitte den op så meget som overhovedet muligt
for at undgå en stor massiv db, der måske ville blive for tung at danse med.

Udfra de RAM krav du nævner, så må jeg nok hellere lige få dem til at
investere i lidt mere af den slags ._)

Hilsen
Lars H. Fischer

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-10-01 02:47

Hej Lars

Jeg har d.d. været ude at kigge på en base med godt _35000_ !! kort, og det
hele blev trukket af en ældre svend af en FMP 3.0 på en G3/450, hvor FMP var
sat til 8mb/11mb, og jeg var egentlig lidt forbavset over, hvor hurtigt det
gik... - Jeg øgede 'kun' med 50% i begge, men forskellen (forøgelsen) i
hastighed var yderst mærkbar. - Så min pointe er ikke de faste tal, men nærmere
- 'des mere, du kan gi' den, - des hurtigere bliver den'. Jeg har lånt en 5.5
for at prøve den af. - Jeg har givet den 110/140mb i RAM, og det går immervæk
stærkt selv på min gamle G3/233 - imponerende stærkt endda!

Den base, jeg var ved at kigge på var delt i omkring 25 delbaser til hvert sit
formål. Den mindste af dem - indgangsportalen - var 'kun' på knap 900kb, mens
den største af dem var på 37mb. De fleste lå omkring 20-25mb. - Så jeg tror, du
skal holde dig til et max. på omkring 30-35mb pr del-base. Og fordelen ved
del-baseprincippet er jo også, at FMP kun 'kalder' på den del, den har brug for
i forbindelse med den givne kommando.

Jeg skulle bl.a. installere et nyt backup- og synkroniseringssystem fra G3'eren
til bl.a. også en iMac 233 (tror jeg nok, det er) via netværket. Det gik
faktisk bedre, end jeg havde forventet... Jeg prøvede så en sync, og det viste
sig, at der havde været kigget i eller ændret i godt og vel 245mb. - Hele
kontrol- og sync fasen tog kun 4:59 min.! - Programmet, jeg brugte -
Synchronize! Pro - havde kun fået tildelt std. indst. - 4,5mb hhv. 8,8mb, og da
jeg fordoblede det gik den næste backup til et jazdrev, og på trods af, at
jazdrevet er så meget langsommere tog det kun godt 7 min. at lave en 100%'s
backup af hele basen.

En helt anden måde, som du kan bygge systemet op på, er ved at bygge det som
'Filemaker Runtime' moduler, hvor du bruger en FMR til hvert enkelt
deldatabase. Du skal jo så blot sørge for, at selve Runtime'en er applikeret
kun til den specifikke delbase, men alligevel således, at du fra din inggang
kan starte hvert enkelt delbase og få både læse/skrive-adgang til den. Det vil
forøge accesstiden en anelse, men det vil tilgengæld speede hele basen op til
noget nær det dobbelte i hastighed af en normal base af tilsvarende størrelse.

Denne måde at bygge basen på, vil også betyde, at du kan tildele hvert enkelt
Runtime-modul en langt lavere RAM-mængde, så det samlede RAM-forbrug vil komme
ned på et acceptabelt niveau. - Hvis du fx. har en base på ialt 250mb og har
givet FMP 100 i min str. vil du i en Runtime-løsning kunne tildele de enkelte
FMR programmer tilsammen mindre end 60mb i samlet forbrug. - Og du kan jo så
variere, så din portal/indgangsside fx. kun skal have det absolut minimale -
fx. 1mb hhv 1,5mb, mens du kan tildele dine billedbaser mere end fx. en ren
tekstbase, osv..

Og så er der jo lige det lille 'plus', at - hvis basen skal på nettet, vil den
blive langt hurtigere at få adgang til, når den ligger i Runtime-baser, så både
søgetid og tilgang til data vil blive langt hurtigere.

- Jeg håber, du har fået nogle idéer til at arbejde videre med.

mvh. Erik Richard

Fra : Lars H. Fischer

Dato : 03-10-01 07:43

"Erik Richard Sørensen" <kml.ers@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3BBA6DED.A3BCBF3E@mail1.stofanet.dk...
> [...]
>søgetid og tilgang til data vil blive langt hurtigere.
>
>- Jeg håber, du har fået nogle idéer til at arbejde videre med.

Jeg takker mange gange for disse meget brugbare oplysninger i dit
indlæg. Jeg tvivler på om jeg kunne have fået samme tilbagemelding fra
dk.ebd.databaser, medmindre I altså besvarede indlægget derovre

Nu har jeg en masse at rode med, så nu skal jeg først lige have designet
den på et stykke på papir...sådan bare for overskuelighedens skyld .-)

Hilsen
Lars H. Fischer

Fra : N/A

Dato : 02-10-01 00:45

Fra : Pete

Dato : 02-10-01 00:45

in article 1f0mm5x.12dh0dyzxlpc0N%t@garbage.dk, Thomas von Hassel at

http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=2090&db=mac

--
/peter

"Diplomacy is the art of saying 'Nice doggy',
while searching for a rock." -- Talleyrand