Sky og nervøs
Fra : Fie & Christian

Dato : 23-01-01 21:57

Hej Alle

Ja, jeg ved godt, at jeg har mange spørgsmål, men jeg ser vist stadig mig
selv som nybegynder, til trods for at "tøserne" har været så venlige at lade
os bo med dem i små 6 måneder

Denne gang drejer det sig om Tilde : efter den famøse omgang løbetid, har
hun været meget sky. Hun gemmer sig de mærkeligste steder, hvor vi næsten
ikke kan finde hende igen, holder sig væk fra os det meste af dagen og
opfører sig ellers som en "slået" kat, når man prøver at ae hende (I ved,
bøjer ryggen og kigger såret på én). Hun giver mig alt i alt ekstrem dårlig
samvittighed, fordi hun opfører sig som om Christian og jeg har været ganske
frygtelige imod hende (....og det har vi altså ikke).

Jeg har overvejet at tage hende med til en dyre-samtaleterapeut (har fået én
anbefalet med en venindes personlige gode erfaringer), men kunne der måske
være eventuelle helbreds-problemer? Hun har almindelige afføring (er jeg
næsten sikker på - jeg må ikke være i nærheden når hun går på toilettet), og
spiser pænt. Ingen af mine katte-bibler giver nogen forklaring.

Hvad tror I, der er galt med Tilde?

Håber I kan hjælpe mig

Hilsen
Fie

Fra : Helle Andersen

Dato : 25-01-01 02:14

"Fie & Christian" <dovenlas@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:_emb6.6306$fa3.393467@news010.worldonline.dk...
> [...]
> næsten sikker på - jeg må ikke være i nærheden når hun går på toilettet), og
> spiser pænt. Ingen af mine katte-bibler giver nogen forklaring.

Hej Fie

Hmmm...det er svært at sige, hvad der kan være
galt med hende....... Først og fremmest ville jeg
nok få hende tjekket af en kvalificeret dyrlæge, for
at udelukke, at det kan være noget fysisk, der er
galt. Katte kan godt blive bange og utrygge, hvis
der er noget galt og måske ligefrem forbinde
ubehaget med sine mennesker.

Jeg aner ikke, om det kan være noget af det
samme, men da jeg i sin tid fik min huskat, Pepe,
fra et internat, var han enormt tillidsfuld og
kontaktsøgende og gik til alle mennesker. Da han
så blev kønsmoden vendte han fuldstændig om.
Han var stadig glad og tryg ved mig, men var
resten af sit liv meget bange for alle andre
mennesker og gemte sig altid, når der var andre til
stede. Den eneste forklaring jeg nogensinde har
kunnet få på det, er at nogen katte bare er meget
tæt på deres naturlige instinkter på det punkt - dvs.
et levn fra deres vilde forfædre og der er intet, man
kan gøre for at ændre det. Det lyder måske slemt,
men det var det nu ikke, når man fik vænnet sig til
det.

--
Hilsen Helle
Cats aren't clean, they're just covered with cat spit. - John S. Nichols

Fra : Fie & Christian

Dato : 25-01-01 10:00

Hej Helle

Jeg havde nu også tænkt mig at konsultere dyrlægen, om ikke andet så få at
få udelukket en medicinsk årsag.

Det var helt tydeligt, at hendes nervøsitet kom efter løbetiden, men jeg
ville da være ked af hvis hendes opførsel er permanent. Derfor ville jeg som
2.mulighed besøge en lidt alternativ person, for at få en second opinion

Hilsen
Fie

Fra : Helle Andersen

Dato : 25-01-01 23:11

"Fie & Christian" <dovenlas@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:CWRb6.14393$l57.501097@news000.worldonline.dk...
> [...]
> 2.mulighed besøge en lidt alternativ person, for at få en second opinion

Godt, at I får tjekket hende. Måske kan det også
gøre en forskel, når hun bliver kastreret - hvem
ved ? Forklaringen om "ur-instinkterne" fik jeg
faktisk af en kattepsykolog....... Men det er jo slet
ikke sikkert, at det er det samme med jeres kat.
Men hvis det skulle være tilfældet kan jeg da trøste
dig med, at det ikke er så slemt, når man vænner
sig til det. Man vænner sig til at undlade pludselige
bevægelser og høje lyde og sandsynligvis vil hun
nå dertil, hvor hun opfører sig overfor jer
nogenlunde som hun plejer. Efter det første stykke
tid tænkte jeg aldrig over det - sådan var han
bare Men lad os nu se - det kan sikkert skyldes
alt muligt andet. Måske skulle I få hende kastreret
hurtigst muligt for at se, om det kan gøre en
forskel ?

--
Hilsen Helle
"ANY question addresed to a cat can be counted rhetorical." - E. Miller

Fra : Denise

Dato : 26-01-01 10:44

Hej Fie
Nu ved jeg ikke hvordan der er med hunkatte der ikke er kastrereret, men jeg
kan huske nogle ting fra 2 hankatte for mange år siden, før de blev
kastreret. Tit når de lå og sov eller bare kiggede ud af vinduet, så rystede
og dirrede de og var også tit utilnærmelige og underlige og ville ikke
kæles. Jeg kan huske jeg var meget nervøs på et tidspunkt. Alt dette
forsvandt da de blev kastrereret, som man jo også siger, at når de først er
kastrereret bliver de mere rolige og kælne, når alle hormonerne ikke raser
rundt i kroppen.
Jeg kan da forestille mig, at nogle hunkatte også kan udvise en lignende
urolighed/adfærdsforstyrrelser indtil de kastreres, har dog ingen erfaring
her.
Hilsen Denise

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 26-01-01 13:15

Denise skrev
snip
<Jeg kan da forestille mig, at nogle hunkatte også kan udvise en lignende
<urolighed/adfærdsforstyrrelser indtil de kastreres
snip slut

Det kan de, Melissa var også ret sær = ikke særlig kælen, opfarende, tit og
ofte ikke til at komme i nærheden af...
Mens hun fik P-piller..
Da hun blev sterilliseret blev hun rolig, til at komme i nærheden af og
sommetider næsten for kælen (hvis man ellers kan tale om det ;)) ) før var
det nus nus, hvæs hvæs, nu er det nus nus nus det kan godt være at du er
træt i armen/skal lave noget andet, men jeg vil nusses!!
Så jeg kan kun gentage de penge det kostede at få hende sterilliseret er de
bedste penge jeg nogensinde har brugt, til det mest fornuftige formål...;))
--
Med venlig hilsen & miauu

Henrik & Melissa