Knødel?!
Fra : Lise Lotz

Dato : 29-09-01 16:44

Er der nogen der ved, om man kan købe færdiglavede knødel i København? Jeg
skal holde oktoberfest på fredag den 5. oktober og kan ikke selv overskue at
skulle lave dem.

mange hilsener

Lise (svar meget gerne direkt på mail lotz@adm.ku.dk , tak!)

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 29-09-01 17:08

Lise Lotz skrev:

> knødel

Hva' er det?

// Klaus

Fra : Mark Beaumont

Dato : 29-09-01 18:37

"Klaus Alexander Seistrup" <nospam2001sep@magnetic-ink.dk> skrev
> Hva' er det?

Knødel er kogte (tennisboldstore) boller, som laves af kogte kartofler
og dag gammelt brød. De kan laves i mange varianter, f.eks med lever
eller spæk. I det nordlige Tyskland kaldes de oftest også klöße.

Vh Mark

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 29-09-01 19:37

Mark Beaumont skrev:

> Knødel er kogte (tennisboldstore) boller, som laves af kogte
> kartofler og dag gammelt brød.

Tak. Jeg fandt osse nogle opskrifter på nettet uden kartofler i,
vel nærmest som store melboller, vil jeg tro. Det lyder meget
lækkert - og ikke spor besværligt at lave - så det må jeg prøve
en dag.

> De kan laves i mange varianter, f.eks med lever eller spæk.
> I det nordlige Tyskland kaldes de oftest også klöße.

På den side jeg besøgte, blev de kaldt for "knedliky" - det er
åbenbart tjekkisk.

// Klaus

Fra : Stroyer

Dato : 07-10-01 11:53

Man kan ikke købe dem nogle steder i Kbh. Jeg har selv boet i Kiel i
Tyskland i 2½ år, men jeg får bare nogle af mine venner til at sende nogle
op til mig, de vejer ikke så meget..
Men det er lidt trist at der ikke er noget der hedder den " tyske købmand "
ligesom den Engelske og Amerikanske....
Stine.
Lise Lotz <lise.lotz@adr.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bb5ec7f$0$14818$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...

Fra : Jan Boegh

Dato : 07-10-01 14:41

"Stroyer" <stine@stroyer.dk> wrote in message news:BkWv7.17685$lk7.276367@news.get2net.dk...
> [...]
> op til mig, de vejer ikke så meget..
> Men det er lidt trist at der ikke er noget der hedder den " tyske købmand "

Hvad kunne man så forvente at finde - dine erfariner fra Kiel in mente
tyder ikke på at man nødvendigvis ville kunne få knödel

mvh
Jan