Afspille MIDI-filer
Fra : Pernille & Peter

Dato : 29-09-01 10:25

Hej

Kender nogen et lille, gerne gratis, stykke software, der kan afspille
midifiler - det skal være sådan, at jeg kan afspille de enkelte spor/stemmer
i filen, der i mit tilfælde indeholder 4 stemmer Š

Venligst
DtPeter

Fra : (Lars Kristian S

Dato : 29-09-01 11:59

Tja, gratis og gratis... Jeg fandt lige en shareware sequencer, der kan
dét, I efterspørger. Den hedder MIDIGraphy, og kan downloades fra:

http://member.nifty.ne.jp/mmaeda/e/macos.html

Hilsen
Lars Kr. Sørensen

Fra : Gunleik Groven

Dato : 29-09-01 13:33

In article <B7DB6024.503%pop@e-box.dk>, Pernille & Peter <pop@e-box.dk>
wrote:

> [...]
> spor/stemmer
> i filen, der i mit tilfælde indeholder 4 stemmer Š

om du bare skal spille dem av, kan du bruke quicktime.

--
http://www.insomnia-kulturproduksjoner.no

Fra : (Sebastian Loeck

Dato : 30-09-01 13:24

> [...]

> midifiler - det skal være sådan, at jeg kan afspille de enkelte spor/stemmer
> i filen, der i mit tilfælde indeholder 4 stemmer Š
Jeg er ikke sikkert om finale notepad (www.codamusic.com) kan det. Det
store finale kan det, men det koster nu også en mindre strandvejsvilla.

Roland virtual sound canvas kan også afspille spor for spor og har oven
i købet lyde man ikke har drømt om (forskellige telefonringetoner,
storm, regn, div violiner mv.). Men det er desværre heller ikke helt
gratis og kræver en hurtig PowerPC med masser af RAM. Min G3 450 med 192
MB kan med næb og klø klare den.

hilsen
Sebastian
hilsen
Sebastian

Fra : (Lars Kristian S

Dato : 30-09-01 16:36

Sebastian Løck <sebalo_nounderscore_@worldonline.dk> wrote:

> Roland virtual sound canvas kan også afspille spor for spor og har oven
> i købet lyde man ikke har drømt om (forskellige telefonringetoner,
> storm, regn, div violiner mv.)

Hej Sebastian!

Indeholder Roland SoundCanvas en sequencerdel? Det var jeg ikke klar
over. Jeg troede faktisk bare, at det var en softsynth-udgave af deres
klassiske SoundCanvas, standarden for General Midi...

Hilsen
Lars Kr. Sørensen

Fra : Thorfinn

Dato : 01-10-01 10:29

lars.kr.sorensen@mail1.stofanet.dk wrote

> Hej Sebastian!
>
> Indeholder Roland SoundCanvas en sequencerdel?
Jeg er rimelig ny i lydverden og har ikke helt styr på begreberne.
Hvad er en sequencer?

Roland Virtual Sound Canvas har en controlpanel, hvor man kan sige
programmet, at den kun skal spille enkelte stemmer (eller alle eller
ingen....). Hver enkelt stemme kan tildeles et instrument og der et
hav at vælge imellem.

Med min 768*1024 opløsning på en iMac, bliver knapperne lige lovlig
småt og som sagt det kraver CPU og RAM.

> Det var jeg ikke klar
> over. Jeg troede faktisk bare, at det var en softsynth-udgave af deres
> klassiske SoundCanvas, standarden for General Midi...

Men jeg er skuffet. Lyden er kun lidt bedre end Quick Time (5.1)
instruments, og det sluger harddisk og CPU. Når Finale kører i
baggrunden på min 450ger G3 med 192 MB Ram går Roland Virtual Sound
Canvas i hack. Desuden har jeg ikke fået det til at virke med OMS for
at kunne bruge Sound Canvas direkte fra Finale (men det burde skulle
kunne det).

Jeg tror jeg må opgive søgen efter en god lyd uden at investere i et
eksternt lydmodul. Eller har du andre forslag.

hilsen
Sebastian Thorfinn

Fra : (Lars Kristian S

Dato : 01-10-01 11:59

Thorfinn <thorfinn@forum.dk> wrote:

> Jeg er rimelig ny i lydverden og har ikke helt styr på begreberne.
> Hvad er en sequencer?

En sequencer er et program som kan afspille, optage og editere midi. Det
indeholder sædvanligvis ikke lyde, men kan arbejde sammen med enten
eksterne synths, ludmoduler eller softsynths. Der findes i dag kun meget
få "rene" sequencerprogrammer. De fleste har fået integreret en
audiodel, således at de kan optage både midi og audio. Eksempler er
Cubase, Logic osv.

> [...]
> Canvas i hack. Desuden har jeg ikke fået det til at virke med OMS for
> at kunne bruge Sound Canvas direkte fra Finale (men det burde skulle

Tja - nu er det også sådan, at QuickTime Musical Instruments rent
faktisk _er_ er version af Rolands SoundCanvas, så derfor er det ikke så
sært, at der ikke er den store forskel. Men når du du siger, at SC
hakker: Du har vel husket at slå Virtuel hukommelse fra? Kun meget få
musikprogrammer kan arbejde fornuftigt med VM slået til.

> Jeg tror jeg må opgive søgen efter en god lyd uden at investere i et
> eksternt lydmodul. Eller har du andre forslag.

Nej. Min erfaring er, at en ordentlig ekstern synth eller et tilsvarende
lydmodul giver langt det bedste resultat.

Hilsen
Lars Kr. Sørensen

Fra : IT-Sektionen

Dato : 01-10-01 17:20

Pernille & Peter skrev i meddelelsen ...
> [...]
spor/stemmer
>i filen, der i mit tilfælde indeholder 4 stemmer Š

Freware programmet SoundApp kan afspille medifiler + en del andre. Jeg er
dog stærkt i tvivl om der kan afspille de enkelte spor hver for sig. Ud over
afspilning af en række lydfiler kan programmet foretage konvertering af
filerne til andrfe formater inklusive konvertering fra MAC til Windows og
omvendt. - Alt i alt et glimrende program på under 1mb
http://www-cs-students.stanford.edu/~franke/SoundApp/

Mvh - Jørgem