Noget PHP der kan køre en kommando på en l~
Fra : Lasse Jensen

Dato : 29-09-01 09:21

Jeg skal bruge noget meget simpelt PHP det kan køre nogle forud
bestemte kommandoer (som root) på min linuxmaskine, det skal være en
side med 16 knapper som hver især kører kommandoen "parport_control -1
on", "parport_control -2 on".... og "parport_control -1 off",
"parport_control -2 off"... Det kan evt. også være det kan laves i
perl, jeg ved ikke hvad der er nemmest.

---
Lasse Jensen [rdx at worldonline dot dk]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Niels Andersen

Dato : 29-09-01 09:41

"Lasse Jensen" <rdx@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
> on", "parport_control -2 on".... og "parport_control -1 off",
> "parport_control -2 off"... Det kan evt. også være det kan laves i

Der er 4 måder at køre eksterne programmer fra PHP. Læs om det her:
http://dk.php.net/manual/en/ref.exec.php

For at køre som root må du nok gang i sudo, eller laver et chroot-script.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 29-09-01 22:12

Det blev jeg overhovedet ikke klogere af... jeg ved /intet/ om php, så
jeg bliver nødt til at få det helt fra bunden.

On Sat, 29 Sep 2001 10:41:17 +0200, "Niels Andersen"
<niels-usenet@myplace.dk> wrote:

> [...]
>http://dk.php.net/manual/en/ref.exec.php
>
>For at køre som root må du nok gang i sudo, eller laver et chroot-script.

---

Fra : Niels Andersen

Dato : 30-09-01 10:23

> Det blev jeg overhovedet ikke klogere af... jeg ved /intet/ om php, så
> jeg bliver nødt til at få det helt fra bunden.

Øhm...
http://webcafe.dk/php/artikler/index.php3#grund
(og gerne http://usenet.dk/netikette/quote.html )

Jeg bliver lige nødt til at spørge:
Er du interesseret i alt lære PHP, eller vil du bare have en løsning?

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 30-09-01 11:15

On Sun, 30 Sep 2001 11:22:44 +0200, "Niels Andersen"
> [...]

>Jeg bliver lige nødt til at spørge:
>Er du interesseret i alt lære PHP, eller vil du bare have en løsning?

Med alt det andet jeg har om ørene i øjeblikket,,, bare en løsning,
men jeg har tænkt mig at fordybe mig i det på et eller andet
tidspunkt.

---

Fra : Niels Andersen

Dato : 30-09-01 11:37

> Med alt det andet jeg har om ørene i øjeblikket,,, bare en løsning,
> men jeg har tænkt mig at fordybe mig i det på et eller andet
> tidspunkt.

OK.

Vi kan jo starte sådan her:

for ($i = 1; $i<=8; $i++) {
echo 'Parport '.$i.': <a
href="'.$PHP_SELF.'?$action=on&number='.$i.'">On</a> <a
href="'.$PHP_SELF.'?$action=off&number='.$i.'">Off</a><br>';
}

if (isset($HTTP_GET_VARS['action']) && isset($HTTP_GET_VARS['number'])) {
$action = $HTTP_GET_VARS['action']);
$number = (int)$HTTP_GET_VARS['number']);
if ($number>=1 && $number<=8 && ($action=='on' || $action=='off')) {
system('parport_control -'.$number.'2 '.$action);
}
}

Hvad siger du til det?

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Niels Andersen

Dato : 30-09-01 10:24

"Lasse Jensen" <rdx@worldonline.dk> wrote in message
> Det blev jeg overhovedet ikke klogere af... jeg ved /intet/ om php, så
> jeg bliver nødt til at få det helt fra bunden.

For eksempel:
<?php
system('ls -l');
?>