Antipasta/ antipasti?
Fra : PiaR

Dato : 28-09-01 14:25

Jeg er kommet til at blande mig i en diskussion om sub.
Hvad er det rette ord? Jeg holder på antipasti, hvis det skal være en lille
ret/forret. Men er det korrekt?

mvh Pia

Fra : Emil

Dato : 28-09-01 16:23

On Fri, 28 Sep 2001, "PiaR" <pia@@robdrup.dk> wrote:

>Hvad er det rette ord? Jeg holder på antipasti, hvis det skal være en lille
>ret/forret. Men er det korrekt?

Sakset fra www.xs4all.nl foodleksicon:

- first dish hors d'oevre
- entrée (froide/chaude)
- Vorspeise (Vorgericht)
- Antipasto (IT)
- forret

Jeg kan anbefale at gemme siderne på harddisken, så er
oversættelserne altid lige ved tastaturet og nemme at søge i.
Pakkes de i en zip-fil, kan de være på én floppydisk.

m.v.h. Emil

Fra : Henrik Vest

Dato : 28-09-01 18:02

> - Vorspeise (Vorgericht)
> - Antipasto (IT)
> - forret

I bogen Culinaria Italia går lægger de op til at Antipasto er den lille
appetitvækker før forretten

"Den første ret, altså det, der skal stille den værste sult efter en
appetitvækkende antipasto og samtidig skal øge forventningen med hensyn til
hovedretten, tages også meget alvorligt på Sicilien. Disse primi piatti ..."

Så retteligt må det være * fra bogen "Cooking Class Italian Cookbook"

antipasto - Appetitvækker (*kan serveres kold eller varm - nogle
gange
følger eller erstatter en
suppe antipasto'en)
primi piatti - Forret (*normalt en pastaret)
secondi piatti - Hovedret (*kød, fjerkræ eller fisk)
insalata - Salaten (*den får I lige på engelsk, så er
fortolkningen efter
eget hjerte "The salad course is
served after the
main portion of the meal to perk up
tired tastebuds."
dolci - Desserten

Men havde vi i nyhedsgruppen ikke engang en "italiensk" forbindelse, bare
lige for at få ryddet tvivlen af vejen ??

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 02-10-01 09:53

> Men havde vi i nyhedsgruppen ikke engang en "italiensk" forbindelse, bare
> lige for at få ryddet tvivlen af vejen ??

Snork, pyyy.... nåh ja.

Antipasto (sing.), antipasti (pl.) - sostantivo maschile.

Når man er på restaurant spørger tjeneren om man har lyst til "antipasto"
underforstået, at der kan være flere slags på samme tallerken. "Volete
dell'antipasto?"
Nogle restauranter har en vogn hvor man kan selv vælge tre eller flere, og
vognen hedder "Carrello degli antipasti".
Der er også en "Carrello dei dolci" og den foretrækker jeg )

Sandra "Edna" Krabappel
(nickname er ikke tilfældigt...)