Egnede indekatte?
Fra : Kenneth

Dato : 12-01-01 16:44

Hej med jer

Vi overvejer at anskaffe en kat eller to, og overvejer hvilken race. Men vi
bor i lejlighed, godt nok en 4-værelses, så kattene kan ikke komme ud.

Hvilke racer egner sig særligt godt til disse forhold? I øjeblikket hælder
jeg meget til sokoke eller bengal, men er disse helt umulige at have i en
lejlighed? Har nogen erfaringer med dem?

Kenneth

Fra : Gidde

Dato : 12-01-01 17:13

Hej Kenneth
Alle racer er vist stort set lige egnede. Det drejer sig i sidste ende om, at
katten aldrig skal have prøvet andet...dvs. har katten aldrig været udekat, vil
den heller ikke hvide hvad den "går glip af"! Vores huskat har det i og for sig
fint med indelivet, bortset fra at han nok savner action....der løber ikke så
mange mus rundt i lejligheder nu til dags, og den aktivitet mus ville medføre
skal man jo så selv biddrage med. Tro mig, det kan være rigtig godt
tidskrævende...vores Laban kan i alt fald sagtens køre mig træt på det punkt,
og det ideelle ville nok være at få to katte/killinger fra samme kuld, hvis der
er mulighed for det.
Indekatte lever længere, men de kræver så også øget aktivitet i det daglige fra
ejeren.....derfor mit ønske om at vores skulle have en katte-ven (jf. tråd
ovenfor). Men hvad racerne angår, så tror jeg stort set der er frit valg på
alle hylder, så længe kattene ikke har prøvet andet end indelivet.
Mvh. Gitte

Fra : Nina El Falaki

Dato : 12-01-01 17:27

Hej

Du kan sagtens have en bengal inde (men er du klar over hvad den koster?),
du skal vide at bengalen er en MEGET livlig race og nogle snakker ganske
meget, den er også meget social, så den skal nok ikke være alene hjemme en
hel arbejdsdag.

Jeg fik min første bengal den 9. november 2000 og synes den er alle pengene
værd (Kr fra 6000 for kælekat), Jeg synes den forener det bedste i hunden og
katten, den er utrolig lærenem, men også meget viljefast og dominerende.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Kenneth

Dato : 12-01-01 19:49

> Du kan sagtens have en bengal inde (men er du klar over hvad den koster?),

Jeg er slet ikke nået så langt som til prisen. Men egentlig tror jeg nok at
jeg regnede med at racekatte (og -hunde for den sags skyld) kostede omkring
5000 kr. Men det lyder som om de 6000 for en bengal er en hel del mere end
en "normal" racekat!?

Kenneth

Fra : Mette B. Rahm

Dato : 12-01-01 21:15

Hehe.... det er rart at høre en som ikke stejler over prisen For ja..
hunde koster snildt 6000,- og det kan de fleste godt forstå, men ikke særlig
mange kan forstå at katte kan koste penge... hehe....

Jeg opdrætter selv Norske Skovkatte og de ligger fra 2500,- for en kælekat
til 6500,- for en udstillingskat..... det skal så lige siges det er meget få
katte til 6500,- der sælges, det er hovedsagtligt de hvide (hørende) katte
med blå øjne. En udstillingskat koster de fleste steder 4000,-

Det var så lidt om den norske skovkat... det var ikke den du spurgte om, men
"vores katte" ligger i den "billige" ende

Andre koster vel fra 3000 og opad Og ja, så fra 6000+ for en bengal.

Alle racerne (også huskatte) kan du have som indekatte, men har du fx.
norske skovkatte bør de have noget højt at klatre op ad, da de godt kan lide
at være i højderne. Det gælder sikkert også for andre racer, jeg ved i
hvertfald at Camilla's skønne burmesere også elsker at være højt til vejrs
*grin - glemmer aldrig det med døren*

Du siger du overvejer en eller to - I skal afgjort have to, det er ikke
særlig meget mere arbejde med to end med en (tværtimod - kattene kan lige
pludselig underholde sig selv *grin*)
Og mange opdrættere give "rabatter" når man køber to. Ikke for at komme af
med dem, men fordi det er altid rarest for opdrætteren (gælder i hvertfald
for mig selv) at vide at katten ikke kommer til at kede sig når de nye ejere
er på arbejde eller ude at handle.
Med to katte kan du også sagtens stille ekstra mad og frem og så være væk 2
dage uden det gør noget, det er synd (syntes jeg) med kun en kat.

Puha, det blev langt..... håber du nåede helt herned.

Held og lykke med projektet

MVH

Mette

Gillian's Norske Skovkatte
http://www.dk-gillian.dk

Fra : Kenneth

Dato : 12-01-01 21:36

> [...]
> at være i højderne. Det gælder sikkert også for andre racer, jeg ved i
> hvertfald at Camilla's skønne burmesere også elsker at være højt til vejrs

Ja, her kan man jo i dag få nogle klatremiljøer som er geniale til katte.
Godt nok temmelig dyre, men man kan vel selv bikse noget lignende sammen.

> Du siger du overvejer en eller to - I skal afgjort have to, det er ikke
> særlig meget mere arbejde med to end med en (tværtimod - kattene kan lige
> pludselig underholde sig selv *grin*)

Jeg vil også helst have to, men reglerne hvor vi bor siger at man kun må
have én kat (totalt tåbelig regel). Men anskaffer man to ens kan folk ikke
se forskel alligevel hvis den ene skulle hoppe op i vindueskarmen (gør de
det begge har man selvfølgelig et problem .

> Puha, det blev langt..... håber du nåede helt herned.
>
> Held og lykke med projektet

Joda, tak for rådene.

Kenneth

Fra : Gidde

Dato : 12-01-01 21:50

> [...]
>se forskel alligevel hvis den ene skulle hoppe op i vindueskarmen (gør de
>det begge har man selvfølgelig et problem .

Pas på med det, da man nogle steder virkelig er fuldkommen fanatiske med
håndhævelse af reglerne. Det ville være trist pludselig at stå med valget mellem
den ene kat og det at skulle flytte. Men jo, syg regel.
Mvh. Gitte

Fra : Mette B. Rahm

Dato : 12-01-01 22:34

> Ja, her kan man jo i dag få nogle klatremiljøer som er geniale til katte.
> Godt nok temmelig dyre, men man kan vel selv bikse noget lignende sammen.

Prøv at se på www.likita.dk
De klatremiljøer og til meget billigere penge end dem man køber hos
dyrhandleren

> [...]
> se forskel alligevel hvis den ene skulle hoppe op i vindueskarmen (gør de
> det begge har man selvfølgelig et problem .

Så få en enkelt, så kan I tage den med hvis I skal være væk i en weekend
(den skal bare vænnes til det fra killing) og leg så meget med den

MVH

Mette

Fra : Sidsel & da Gang O' ~

Dato : 13-01-01 00:08

> Prøv at se på www.likita.dk
> De klatremiljøer og til meget billigere penge end dem man køber hos
> dyrhandleren

- Ja det må man da sige, hvordan er kvaliteten?

- Sidsel

Fra : Camilla Scharff

Dato : 13-01-01 00:21

Sidsel & da Gang O' Ferts feat. Terrible Turbo Terror Tyson
<dogs@worldonline,dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:w9M76.841$0P2.24536@news010.worldonline.dk...

> - Ja det må man da sige, hvordan er kvaliteten?

Super!!
Vi har haft vores i ca. to år - 8 katte og x-antal killinger har klatret,
kradset og sparket mv. på det dagligt, og det kan faktisk ikke ses! Det
eneste, der efterhånden trænger til en udskiftning er de to "hængekøjer",
der er monteret, for de bliver brugt så meget, at de hænger mere end hvad
godt er Idag lå der fx 4 katte i den mindste hængekøje, som er 35x35 cm.

Tror jeg vil bestille nogle nye i morgen.

Og, kradsetræerne er bygget af moduler med sisalreb viklet om, dvs. det kan
ikke løsne sig og falde af på samme måde som det gør på (de dyre!) Kattens
No. 1 - og skulle der endelig være et modul, som bliver slidt rigtig meget
(fordi kattene bedst kan lide at kradse lige der), så kan man enten bytte
rundt på dem, eller købe en ny stamme og skifte den del ud... Smart!

Likitas kradsemiljøer er højst anbefalelsesværdige - skulle jeg hilse og
sige fra de 8 misser her i huset

Mvh. Camilla
www.burmese.dk

Fra : Sidsel & da Gang O' ~

Dato : 13-01-01 01:04

Hvis det kan klare 8 katte kan det vel også klare 3( snart 4) ildere, men
hvad er det for nogle hængekøjer, jeg så ingen, men er da helt sikker på at
drengene ville elske sådan en...

- Sidsel

Fra : N/A

Dato : 13-01-01 15:31

Fra : Sidsel & da Gang O' ~

Dato : 13-01-01 15:31

Jeps, hængekøjer ER toppen, men de er jo ikke så helvedes gode til at
klatre, det er mine 3 fede drenge ihvertfald ikke.

Jeg vil bede dem om at sende mig et katalog, så jeg li'som kan sætte et
eller andet guf sammen til de fede små, og den lille ny som kommer til
sommer....(Ilder, min største han kan nemlig ikke lide killinger, så nogen
kat bliver det ikke i første omgang...)

Fra : Helle Andersen

Dato : 13-01-01 22:08

Sidsel & da Gang O' Ferts feat. Terrible Turbo Terror Tyson skrev i meddelelsen ...
> [...]
>eller andet guf sammen til de fede små, og den lille ny som kommer til
>sommer....(Ilder, min største han kan nemlig ikke lide killinger, så nogen

Du skal nok ikke købe et, der alt for højt. De fleste ildere kan sagtens
komme op, men de færreste kan finde ud af at komme ned igen. Og
det er ikke så fedt at komme hjem og finde x antal ildere på øverste
hylde og spekulere på, hvor længe de har siddet der. Og nej, de
lærer ikke at lade være med det
--
Hilsen Helle
You will always be lucky if you know how to make friends with strange cats. - Colonial American proverb

Fra : Sidsel & da Gang O' ~

Dato : 14-01-01 00:16

Hehe, hej Helle...

nej høj er nok ikke det bedste, men ellers må man vel selv kunne lave en
slags ramme, og så skrue "hængekøjen" fast, så man på en eller anden måde
havde en fritstående hængekøje som mange af amerikanerne har.

Et eller andet skal de ihvertfald have til deres fælles føs'da! (Udover
"lagkage" med flødeskum og furo-tone...)

- Sidsel

Fra : Lisa K

Dato : 13-01-01 23:49

Hejsa.

Kvaliteten på Likitas kradsemiljøer er kanongod. Bare husk at spænde stammen
efter hvis man har gulv til loft-model.

Vi glemte det i de travle dage op til jul og første juledag væltede hele
molevitten ned i juletræet
Heldigvis kom ingen til skade og vi husker fremover at tjekke efter om det
skulle have rykket sig løs under de vilde lege som foregår hver dag.

Kender foriøvrigt godt den regel om kun 1 kat pr. lejlighed. Jeg mener bare
at 1 kat kan være tilbøjelig til at blive destruktiv end hvis den har en
legekammerat at være sammen med hele dagen.
I vores bebyggelse må man også have hund og de kan da ødelægge det hele,
eller hvad?

God fornøjelse med projektet.

Lisa

Fra : Kate

Dato : 15-01-01 00:15

> [...]
> (fordi kattene bedst kan lide at kradse lige der), så kan man enten bytte
> rundt på dem, eller købe en ny stamme og skifte den del ud... Smart!

Camilla,

Mit gulv-til-loft kradsetræ er katten no.1 og her kan man altså også
købe et enkelt modul, det gjorde jeg da jeg skulle flytte det fra
soveværelset til stuen. Det viste sig at der var temmeligt meget højere
til loftet i stuen. Intet problem jeg købte bare en længere del op til
loftet.
Mit Kattens no. 1 har jeg altså haft i ca. 4 år, men alligevel bliver
mit næste "træ" sikkert fra Likita pga prisen.
--
Kate

Visit my home page, it's about rabbits, mostly:
http://home7.inet.tele.dk/oliwer
My address is spam blocked. The real one is oliwer@mail.tele.dk