bredbandsbolaget
Fra : Erling Frantxen

Dato : 27-09-01 22:14

Hej, jeg er lige flyttet ind i et boligkompleks på nørrebro, og er i den
lejlighed blevet sat til opgave at undersøge mulighederne for en samlet
internet løsning.

Jeg kom frem til at bredbandsbolaget var det klart billigste og hurtigste på
markedet. Men derefter hørte jeg rygter om at det var ved at gå konkurs
e.lign. Jeg skrev en mail til dem, og i denne her uge fik jeg info papirer
osv. så helt konkurs kan de da ikke være ?

Hvis nogen har meget forstand på det, og gad fortælle mig om det vil værre
en smart ide at vælge bredbandsbolaget, så skriv lige og forklar mig sagerne
:)

Fra : Jesper Skriver

Dato : 27-09-01 19:41

On Thu, 27 Sep 2001 14:13:36 -0700, Erling Frantxen wrote:

> [...]
> at gå konkurs e.lign. Jeg skrev en mail til dem, og i denne her uge
> fik jeg info papirer osv. så helt konkurs kan de da ikke være ?

De har lige fået 1.18 milliarder kroner, så det kan nok holde
nogle måneder - men hvordan det ser ud på lang sigt - det tør
jeg godt spå om ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : km

Dato : 30-09-01 10:23

hej.

koster det ikke 300,- pr. næse/md ??

er det billigst?? så vil jeg da gerne se de dyre :)

har selv gjort det samme for vores forening , vi fandt frem til at de var
dyrest.

en 2 mbit linie koster 1000/md , hvis i er 20 der deler den er det vel
omkring 50,- / næse / md.

mvh km

Fra : Bashful

Dato : 30-09-01 13:58

"km" <arolff@mail.tele.dk> wrote in message news:9p6ogp$p9r$1@sunsite.dk...
> [...]
> dyrest.
>
> en 2 mbit linie koster 1000/md , hvis i er 20 der deler den er det vel

Ja, det synes jeg er billigt, da bredbåndsbolaget giver HVER beboer 10 Mbit
ind i hver lejlighed - på din løsning delte i forbindelsen imellem jer,
altså med et "først til mølle"-princip når det kommer til at tilkæmpe sig
båndbredde!!!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-09-01 18:28

Bashful skrev:

>Ja, det synes jeg er billigt, da bredbåndsbolaget giver HVER beboer 10 Mbit
>ind i hver lejlighed

Ved du hvad, den kan jeg også klare på mit eget hjemmenet. Hver
af mine computere har 10 MBit internt, og når de skal på det
rigtige internet så går det via en Stofanetforbindelse.

>- på din løsning delte i forbindelsen imellem jer,

Oho - du skulle nok lige sætte dig ind i hvordan man deler en
Bredbåndsbolaget-forbindelse ud til brugerne.

--
Bertel
Min usenetstatistik er blevet opdateret. Se min

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 30-09-01 18:48

In article <nflert4saepvlv64hakirpgfqd81cf2vc5@news.stofanet.dk>, Bertel Lund Hansen wrote:

> Oho - du skulle nok lige sætte dig ind i hvordan man deler en
> Bredbåndsbolaget-forbindelse ud til brugerne.

Jeg mener at have hørt eller læst et sted at BBB lægger 155Mbps ind i
hver boligforening (hvis de da installerer flere, hvilket de mig bekendt
ikke gør)

--
Andreas Plesner Jacobsen | "How many people work here?"

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 30-09-01 18:56

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg mener at have hørt eller læst et sted at BBB lægger 155Mbps ind i
> hver boligforening

Jeg har hørt tilsvarende og respekten er lettere øget (nu har vi jo også
haft dixa som default prygelknabe)
Dog kun til deres centrale punkter. Hvor meget hul de har ud i verden er
stadig lidt svævende.

--
Martin Højriis Kristensen
Life is a cookie

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-09-01 19:23

Martin Højriis Kristensen skrev:

>Dog kun til deres centrale punkter.

Ja, det er der jo ikke noget sært ved. De vil bare ikke rigtig
hoste op med hvor stort et hul f.eks. en boligblok får.

Fra : Tim Christensen

Dato : 01-10-01 12:27

"Bertel Lund Hansen" <nospamto@lundhansen.dk> wrote in message

> Ja, det er der jo ikke noget sært ved. De vil bare ikke rigtig
> hoste op med hvor stort et hul f.eks. en boligblok får.

Det er jo ikke særligt mærkeligt, der er mange der ikke kan forstå at selvom
1000*10Mb= 10.000Mb, at man så kan nøjes med et hul på måske 500Mb og så
stadig levere 10Mb til den enkelte bruger.

Mvh

Tim

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-10-01 13:54

Tim Christensen skrev:

>Det er jo ikke særligt mærkeligt, der er mange der ikke kan forstå at selvom
>1000*10Mb= 10.000Mb, at man så kan nøjes med et hul på måske 500Mb og så
>stadig levere 10Mb til den enkelte bruger.

Ahgem. De lover ikke 10 Mbit til den enkelte bruger *til
internettet*! De lover det på det interne net. Det krav kan selv
det mest fladpandede hjemmenet overholde - hvis det da ikke lige
er sat op med Windows' direkte kabelforbindelse.

Fra : Allan Olesen

Dato : 01-10-01 21:11

Bertel Lund Hansen <nospamto@lundhansen.dk> wrote:

>Ahgem. De lover ikke 10 Mbit til den enkelte bruger *til
>internettet*!

Tim Christensen skrev ikke "love". Han skrev "levere".

Og praksis har svjv vist, at BB faktisk leverer tæt mod de 10 Mbit til
Internettet.

--
Allan Olesen, Lunderskov
"SNART is a registered trademark of TransNet."

Fra : Tim Christensen

Dato : 03-10-01 19:52

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message

> Tim Christensen skrev ikke "love". Han skrev "levere".
>
> Og praksis har svjv vist, at BB faktisk leverer tæt mod de 10 Mbit til
> Internettet.

Dem, jeg har snakket med der har BB (både svenskere og danskere) siger også
at der rent faktisk bliver leveret de 10Mb til internettet. Hvilket de også
indirekte lover på http://www.bredbandsbolaget.dk/

Mvh

Tim

Fra : Bashful

Dato : 01-10-01 10:02

> Ved du hvad, den kan jeg også klare på mit eget hjemmenet. Hver
> af mine computere har 10 MBit internt, og når de skal på det
> rigtige internet så går det via en Stofanetforbindelse.

Men jeg er riiiimelig sikker på at du ikke har 10 Mbit fra dit hjemmenet til
Stofanet's servere.

> Oho - du skulle nok lige sætte dig ind i hvordan man deler en
> Bredbåndsbolaget-forbindelse ud til brugerne.

Du behøver ikke sidde og spille smart, da det er dig der lyder som en idiot
her. Lad være med at sidde og tale ned til mig på den måde når du ikke aner
hvad du taler om. Jeg har selv snakket med Bredbåndsbolaget om mulighederne
for at få deres forbindelse ind i lejlighedskomplekset her hvor jeg bor, så
jeg ved udemærket godt hvad deres løsninger går ud på - der ibland også en
10 Mbit forbindelse til HVER lejlighed.
Men så ved du vel også at Bredbåndsbolaget senere udbyder Pay-per-view
video?? og IP-telefoni?? Ja det er der jo ikke nogen grund til at
fortælle dig så !

Kasper

Fra : Peter Brodersen

Dato : 01-10-01 10:26

On Mon, 1 Oct 2001 11:02:21 +0200, "Bashful" <bashful@worldonline.dk>
wrote:

>der ibland også en 10 Mbit forbindelse til HVER lejlighed.

10mbit lugter af at være en lokalnet-hastighed, fx 10mbit Ethernet.
Selvfølgelig er der 10mbit til hver lejlighed, idet der etableres et
lokalnet. Ethernet rækker typisk ikke mange hundrede meter,
spørgsmålet er blot hvad, det lokalnet er bundet op i.

--
- Peter Brodersen

Fra : Bashful

Dato : 01-10-01 10:40

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> wrote in message

> [...]
> lokalnet. Ethernet rækker typisk ikke mange hundrede meter,
> spørgsmålet er blot hvad, det lokalnet er bundet op i.

Enig, Peter. Jeg rynkede også brynene da jeg så deres tilbud igennem og
snakkede med dem i telefonen. Men det er ikke desto mindre hvad de tilbyder.
I ethvert lejlighedskompleks sættes en switch op i kælderen hvor alle
lejligheder tilsluttes, ja, der køres så 10 (eller formentlig 100) Mbit
imellem lejlighederne og så en forbindelse til BB's servere der er noget i
retning af 80% af den samlede teoretiske belastning, har jeg hørt noget om.
Naturligvis fordi alle lejligheder ikke benytter alle deres 10 Mbit på én
gang - ellers kan man vende det om og sige at 8 Mbit også er
tilfredsstillende ...

MVH

Kasper

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-10-01 13:56

Bashful skrev:

>imellem lejlighederne og så en forbindelse til BB's servere der er noget i
>retning af 80% af den samlede teoretiske belastning, har jeg hørt noget om.

Du må meget undskylde at jeg luftede minde overfladiske gætterier
om hvordan det er skruet sammen. Overfor for så præcis og
velunderbygget information bøjer jeg mig naturligvis dybt i
støvet.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 02-10-01 12:21

"Bashful" <bashful@worldonline.dk> writes:

> [...]
> retning af 80% af den samlede teoretiske belastning, har jeg hørt noget om.

Og switchen snakker med routeren hvordan? GigaEthernet channel eller
hur?

Hvor mange lejligheder leverer de til?

Lad os nu sige de 10 Mbps. Det er saa 8 Mbps pr. lejlighed. Saa er en
155 Mbps fyldt ved omkring 20 lejligheder, en 622 ved omkring 80, osv.

Og hvor meget hul til omverden skal BB have for at klare den leverance
som du beskriver? Et meget, meget stort hul!

--
Peter B. Juul, o.-.o Dyt, hvis du er Mel B. (fra Spice Girls)
The RockBear. ((^))

Fra : Jens

Dato : 03-10-01 20:24

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Lad os nu sige de 10 Mbps. Det er saa 8 Mbps pr. lejlighed. Saa er en
> 155 Mbps fyldt ved omkring 20 lejligheder, en 622 ved omkring 80, osv.

Dvs. at så skal alle 20 lejligheder belaste deres egen 10 (8) Mbps
forbindelse konstant hele døgnet rundt, hvilket vil resultere i at 155 Mbps
forbindelsen så er tilsvarende fuldt belastet.
Jeg er ked af at skuffe dig, men det er altså de færreste der kan belaste
deres linie 100% 24 timer i døgnet.

> Og hvor meget hul til omverden skal BB have for at klare den leverance
> som du beskriver? Et meget, meget stort hul!

Jeg tror at 155 Mbps er nok til temmelig mange mennesker. Se f.eks her:
<http://phoenix.worldonline.dk/mrtg-data/>
Hvor mange kunder tror du WOL/Tiscali har i Danmark ? Så vidt jeg er
orienteret har de ca. 10000 (Rent gæt!) ADSL brugere. Hvis samtlige af dem
så har 256/256 Kbps ADSL forbindelser (Nogen har jo altså højere hastighed),
så er deres båndbredde ud af huset da ikke nok ? Her til kommer så alle
modem/ISDN brugerne.
Samtidigt skal du nok regne med at WOL/Tiscali har mindre båndbredde end de
nævnte grafer viser som max. Prøv at kigge på den max. opnåede båndbredde på
alle linierne talt sammen, hvilket i alt giver ca. ~ 210 Mbps. Efter din
teori, så har WOL/Tiscali altså under 100 kunder med 2 Mbps forbindelser,
når vi også skal tælle alle de andre forskellige forbindelser med (256, 512,
1024 osv. + modem og ISDN).

Jens

Fra : km

Dato : 03-10-01 22:40

hej.

der vart ingen hos os der ville betale 300,- / md for bb og deres forventede
forbedringer.....

det kan være at i vil så gå glad igang...

mvh km

ps. din tone overfor andre kan nok forbedres bashfull , især når det
tilsyneladende bare dækker over manglende viden om emnet....

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-10-01 12:00

"Jens" <jjonsson@_NOSPAM_get2net.dk> writes:

> [...]
> forbindelsen så er tilsvarende fuldt belastet.
> Jeg er ked af at skuffe dig, men det er altså de færreste der kan belaste

Don't underestimate the power of the dark side of KaZaa...

Den beskrivelse som BB giver paa hjemmesiden af deres infrastruktur er
god nok indtil videre, for superforbrugere er endnu ret sjaeldne.

Men paa sigt er det de leverer for lidt.

Jeg tror allerede at det i dag ville vaere en daglig begivenhed at
ting dykkede vaesentligt under max, hvis de leverede til
f.eks. Kampsax-kollegiet eller lignende piratenklaver.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Let's do the Time Plot, again..."
The RockBear. ((^)) - A comment on Star Trek in

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 04-10-01 12:09

On 04 Oct 2001 12:59:32 +0200, pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)
wrote:

>Jeg tror allerede at det i dag ville vaere en daglig begivenhed at
>ting dykkede vaesentligt under max, hvis de leverede til
>f.eks. Kampsax-kollegiet eller lignende piratenklaver.

gad vide om det her er passende at bringe et par tilfældige linier fra
noget stat-væsen på et pr0n-site jeg lige faldt over.

1 7941 1.32% 6860 1.89% 37260 1.68% 1 0.03% park303.koll.au.dk
2 4705 0.78% 4581 1.26% 31902 1.44% 1 0.03% kenny.daimi.au.dk

jeg stemmer for mere SU og mere båndbredde... nu m. 1.5GB pron i
døgnet.

--
vh
Thomas Jensen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-10-01 12:26

Thomas Jensen - pil.dk <tj@dev.null> writes:

> gad vide om det her er passende at bringe et par tilfældige linier fra
> noget stat-væsen på et pr0n-site jeg lige faldt over.

Hvis du ikke havde slettet headerne kunne vi andre ogsaa foelge med.

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 04-10-01 12:45

On 04 Oct 2001 13:26:25 +0200, pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)
wrote:

>Hvis du ikke havde slettet headerne kunne vi andre ogsaa foelge med.

er det upassende her at lave en tail -f -
nntp:dk.edb.internet.udbydere gateway ?

da jeg var studerende læste jeg kun - og _kun_ faglitteratur... og når
jeg ikke gjorde det dyrkede jeg sunde interesser.

verden er af lave

request for mere båndbredde så vi alle kan blive mere vidende.

Fra : Lasse Wieslander

Dato : 11-01-02 10:44

On Wed, 3 Oct 2001 21:24:07 +0200, "Jens"
<jjonsson@_NOSPAM_get2net.dk> wrote:

> [...]
>så er deres båndbredde ud af huset da ikke nok ? Her til kommer så alle

Der har vi jo så forklaringen på at WOL overhoved ikke kan levere det
som de lover.
Jeg har 512/512, og får laaaaaannnnggggttt under den hastighed.
Da jeg kommenterede overfor wol at jeg følte mig dum ved at betale for
512/512 og reelt modtage fx 256/256, svarede den flinke mand "jammen
det er alle linierne der går ned i hastighed i peaktimerne" (5-10
timer i døgnet..)

Fra : Peter B. Juul

Dato : 02-10-01 12:33

> [...]

Og hvor meget hul til omverden skal BB have for at klare den leverance
som du beskriver? Et meget, meget stort hul!

Men OK, lad os kigge paa sagen.

http://www.bredbandsbolaget.dk/

Foerst og fremmest lyver de med deres buzzwords. De siger at de bruger
FTTH-konceptet (Fiber to the home) naar det er helt klart, at
forbindelsen til den enkelte lejlighed er almindeligt kobber-kabel.

Klikker man paa "netvaerket" faar man at vide, at hver lejlighed i
beboelsen har 10 Mbps (som snart kan opgraderes til 100 Mbps. Ja tak,
det maa vaere svaert at finde en 10-only switch i vore dage.)

En gruppe af beboernetvaerk er saa koblet sammen med 1 Gbps i et
omraadenetvaerk. Det betyder, at man indenfor et omraade med stor
sandsynlighed kan snakke 10 Mbps med hinanden. I hvert fald saa laenge
der ikke er mere end 100 brugere af gangen, der har gang i langvarige
overfoersler. Noerrebro er et omraade. Avedoere er et andet.

Under "netvaerk mellem byer" antydes det, uden i oevrigt at
praecisere, at disse omraader hver isaer er forbundet til et centralt
knudepunkt med 1 Gbps.

Den videre forbindelse ud i verden skrives der intet om.

Hvorfor mon ikke?

Fra : Tim Christensen

Dato : 03-10-01 19:57

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message

> Hvor mange lejligheder leverer de til?
>
> Lad os nu sige de 10 Mbps. Det er saa 8 Mbps pr. lejlighed. Saa er en
> 155 Mbps fyldt ved omkring 20 lejligheder, en 622 ved omkring 80, osv.

Sådan fungerer det altså ikke, reelt kan de levere 8Mbps til 200-400(måske
enda væsentligt flere) lejeligheder med en 155Mbps.

Mvh

Tim

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 03-10-01 22:53

"Tim Christensen" <icecone@eson.dk> writes:

>Sådan fungerer det altså ikke, reelt kan de levere 8Mbps til 200-400(måske
>enda væsentligt flere) lejeligheder med en 155Mbps.

Prøv lige at læse tråden i sammenhæng...

Mvh.
   Klaus.

Fra : Tim Christensen

Dato : 04-10-01 22:18

"Klaus Ellegaard" <klaus@ellegaard.dk> wrote in message

> Prøv lige at læse tråden i sammenhæng...

OK, jeg missede lige hvad Bashful skrev.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 11-01-02 16:26

news@nospam.wieslander.dk (Lasse Wieslander) writes:

> Der har vi jo så forklaringen på at WOL overhoved ikke kan levere det
> som de lover.

Kedeligt :-\

Er du sikker på at du ikke har ramt en uheldig/overbelastet server
eller lignende?

> [...]
> 512/512 og reelt modtage fx 256/256, svarede den flinke mand "jammen
> det er alle linierne der går ned i hastighed i peaktimerne" (5-10

Jeg har en 1024/512 kbps ADSL-forbindelse hos Cybercity, og jeg kan
som regel hente for fuld fart, også i primetime. I går aftes hentede
jeg fx lidt fra ftp.rpmfind.net med over 100 KB/sec. Hvis jeg en
sjælden gang ikke kan udnytte hele båndbredden er det som regel
serveren i den anden ende der er overbelastet eller fordi den står i
Langbortistan.

Desværre har Cybercity ikke offentligt tilgængelige grafer over deres
linier til deres transitprovidere. Findes der andre danske ISP'ere end
Tiscali og DanBBS der har det? Jeg kan i hvert fald ikke huske at have
set andre.

--
Jacob - www.bunk.cc
Sleep is for the weak and sickly.

Fra : Simon Skals

Dato : 11-01-02 16:28

It seems Jacob Bunk Nielsen wrote:
> [...]
>linier til deres transitprovidere. Findes der andre danske ISP'ere end
>Tiscali og DanBBS der har det? Jeg kan i hvert fald ikke huske at have

Tiscalis er totalt broken, så de tæller vist ikke (længere).

--
Simon Skals <spam@gid.dk>