Celleinformation TDC
Fra : Kenneth Engelshardt

Dato : 26-09-01 19:39

Er der nogen der ved hvorfor der ikke udsendes celleinformation fra visse
af Teledanmarks sendere ?
Specielt her i Nordsjælland er der store huller.

Hvad er egentlig historien bag celleinformation, hvorfor udsendes det ?

Håber at der et par "celle-eksperter der kan svare."

Kenneth Engelshardt

Fra : Michael Jensen

Dato : 27-09-01 12:21

"Kenneth Engelshardt" <cybersuite@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der ved hvorfor der ikke udsendes celleinformation fra visse
> af Teledanmarks sendere ?
> Specielt her i Nordsjælland er der store huller.

Det er nok fordi at TDC Mobil ikke har valgt at aktivere det på helt gamle
celler, eller blot fordi det ikke er højt prioriteret. Grunden til at nogle
celler i dag kan afgive celle information er fordi at TDC kører/har kørt,
nogle test for at finde ud af om de kan bruge celle information til noget i
en større sammenhæng.

Fra : Kenneth Engelshardt

Dato : 28-09-01 08:29

Michael Jensen <michael-j@FJERNDETTEcool.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9ov1t8$7hg$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> nogle test for at finde ud af om de kan bruge celle information til noget

Ok det giver lidt mening. Det virkede bare så inkonsekvent at der faktisk
var en lang række sendere lige i det her område der ikke havde det
implementeret, når resten af landet (efter hvad jeg har fået oplyst) faktisk
er rimeligt godt dækket ind.

Fra : Thïngmand

Dato : 27-09-01 13:09

> Er der nogen der ved hvorfor der ikke udsendes celleinformation fra visse
> af Teledanmarks sendere ?

Hvad er celleinformation?

Fra : Michael Jensen

Dato : 27-09-01 17:52

"Thïngmand" <michael@thingmand.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er celleinformation?

Celle information er en service som hos bl.a. TDC kan give dig lidt
information om hvilken antenne du kører på. Den giver dig et bynavn og
fortæller om det er GSM 900 eller 1800. Disse informationer udsende på kanal
050.

Fra : Peter Rongsted

Dato : 27-09-01 22:36

"Kenneth Engelshardt" <cybersuite@get2net.dk> wrote:

> [...]
>Specielt her i Nordsjælland er der store huller.
>
>Hvad er egentlig historien bag celleinformation, hvorfor udsendes det ?

Celleinformation er en tekst, som kan sendes til alle telefoner i cellen. I
lande hvor man har områdenummer, bruges celleinformationen ofte til at sende
det lokale områdenummer. Så ved man hvor man er koblet på lige nu, og kan
undlade områdenummer, når man ringer lokalt.

I Danmark skal vi altid taste alle 8 cifre, så TDC og Orange har valgt at
sende navnet på området i stedet. Jeg mener også Telia sender
celleinformation, men jeg ved ikke hvor langt de er.

Peter

Fra : Mickey

Dato : 28-09-01 19:33

"Peter Rongsted" <rongsted@dontspam.image.dk> skrev i en meddelelse

> I Danmark skal vi altid taste alle 8 cifre, så TDC og Orange har valgt at
> sende navnet på området i stedet. Jeg mener også Telia sender
> celleinformation, men jeg ved ikke hvor langt de er.

Telia sender det i hvert fald i Hillerød og også i en stor del af
hovedstadsområdet.

TDC sender også her i Hillerød, i hvert fald på nogen telefoner (hvilket
undrer mig _meget_)

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
Statoils logik:

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 06-12-01 22:16

Kenneth Engelshardt wrote:

> [...]
>
> Hvad er egentlig historien bag celleinformation, hvorfor udsendes det ?
>
> Håber at der et par "celle-eksperter der kan svare."

Celleinformationen bruges til at vise hvilken mast du lige nu er
tilsluttet...

Hvis du bevæger dig rundt i et meget "radiotæt" område, altså et område,
der er dækket af mange radioceller, vil telefonen ikke have mulighed for
at vise celleinfo hele tiden, da den hele tiden er i gang med at
skifte rundt.. For at kunne vise informationen, skal den have fat i en
given radiocelle i et vist stykke tid...

Og der er iøvrigt en del telefoner der IKKE kan vise celleinfo...

I praksis kan det bruges ifm. f.eks. zone taksering, hvor du kan se om
du er i egen zone (altså du skal kende den/de celler, der tilhører din
zone) (hvis du ikke har hørt bippet... hvis det virker...).

/Keld