/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Hvor mange bruger egentlig Mac i DK?
Fra : Birgitte Behrendt


Dato : 26-09-01 09:55

Hej med jer

Er der nogle som ved hvor mange der bruger Mac i DK?

--
Hilsen Birgitte

http://www.behrendt.dk/

 
 
tom dissing (26-09-2001)
Kommentar
Fra : tom dissing


Dato : 26-09-01 10:37

Regn med 2-5 procent af den totale brugerskare af computere.. Altså meget få
!
Tom

Mac er dog stadig stærk på DTP, Audio Video..
Ikke stærk på 3D, Office/Industry, Skole (!?) etc.


On 26/09/01 10:54, in article 1f0c8xi.1yas1sdb5p5c0N%birgitte@behrendt.dk,
"Birgitte Behrendt" <birgitte@behrendt.dk> wrote:

> Hej med jer
>
> Er der nogle som ved hvor mange der bruger Mac i DK?


Jesper Haaber Gyllin~ (26-09-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Haaber Gyllin~


Dato : 26-09-01 11:27

tom dissing <tom@mir.dk> wrote:

> Regn med 2-5 procent af den totale brugerskare af computere.. Altså meget få
> !
> Tom
>
> Mac er dog stadig stærk på DTP, Audio Video..
> Ikke stærk på 3D, Office/Industry, Skole (!?) etc.

Jeg mener at have hørt et tal der hedder ca. 100.000 maskiner/brugere.

--
Ciao Jesper )

tom dissing (26-09-2001)
Kommentar
Fra : tom dissing


Dato : 26-09-01 11:45

Jeg tror desværre at 100.000 Mac maskiner her i landet er ... Vildt
overdrevet..!??
Tom


On 26/09/01 12:26, in article 1f0cd7a.5ydou815w38biN%jesper@gylling.net,
"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote:

> tom dissing <tom@mir.dk> wrote:
>
>> Regn med 2-5 procent af den totale brugerskare af computere.. Altså meget få
>> !
>> Tom
>>
>> Mac er dog stadig stærk på DTP, Audio Video..
>> Ikke stærk på 3D, Office/Industry, Skole (!?) etc.
>
> Jeg mener at have hørt et tal der hedder ca. 100.000 maskiner/brugere.


Erik Richard Sørense~ (26-09-2001)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 26-09-01 16:25

Hej Tom

- Jeg har hørt tal, der ligger op mod 150.000 maskiner, så det er nok sandsynlig,
at det ligger et sted mellem 100-150.000 stks..

Det, su også skal regne med, er, at der er faktisk en del, der bruger begge
platforme - både PC og Mac.

- Og så har du jo problemet med dem, der egentlig ikke vil vedgå, at de er
Mac-brugere, fordi de bliver set ned på af 'de andre'.

mvh. Erik Richard

tom dissing wrote:

> Jeg tror desværre at 100.000 Mac maskiner her i landet er ... Vildt
> overdrevet..!??
>
> >> Regn med 2-5 procent af den totale brugerskare af computere.. Altså meget få
>
> >> Mac er dog stadig stærk på DTP, Audio Video..
> >> Ikke stærk på 3D, Office/Industry, Skole (!?) etc.
> >
> > Jeg mener at have hørt et tal der hedder ca. 100.000 maskiner/brugere.

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
Mobile phone: (+45) 4082 6109, E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physical Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The World
- Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Morten Reippuert Knu~ (26-09-2001)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 26-09-01 18:50

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Det, su også skal regne med, er, at der er faktisk en del, der bruger begge
> platforme - både PC og Mac.

detn største fejl ved sådanne tal er at størstendelen af de gamle mac'er
er at de fungere som 2 og 3 maskine for mange mac-brugere, dvs at
antallet af brugere er lavere end antallet af maskiner.

> - Og så har du jo problemet med dem, der egentlig ikke vil vedgå, at de er
> Mac-brugere, fordi de bliver set ned på af 'de andre'.

dem er der sgu ik' mange af, tværtimod.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på krykker

<icq:131382336>

Thomas von Hassel (26-09-2001)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 26-09-01 20:00


> > - Og så har du jo problemet med dem, der egentlig ikke vil vedgå, at de er
> > Mac-brugere, fordi de bliver set ned på af 'de andre'.
>
> dem er der sgu ik' mange af, tværtimod.

Den køber jeg heller ikke, jeg tror tværtimod at mac folk så tit som de
kan slippe afsted med det fortæller om deres vidunderlige mac til så
mange folk som muligt!

/thomas

Jesper Møller-Fink (26-09-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Møller-Fink


Dato : 26-09-01 20:33

Thomas von Hassel <t@garbage.dk> wrote:

> > > - Og så har du jo problemet med dem, der egentlig ikke vil vedgå, at de er
> > > Mac-brugere, fordi de bliver set ned på af 'de andre'.
> >
> > dem er der sgu ik' mange af, tværtimod.
>
> Den køber jeg heller ikke, jeg tror tværtimod at mac folk så tit som de
> kan slippe afsted med det fortæller om deres vidunderlige mac til så
> mange folk som muligt!

nej - mac folk kan være en 'pain in the ass' - jeg selv inkluderet!
Jeg elsker at provokere windåser (...) - men det er også tit jeg er
udsat for hærværk - f.eks. at nogen piller mit klistermærke-Apple-logo
af min kalender, eller tegner på min mus ... Grrrr!!!

--
mvh
Jesper ::::: I'm on Beige

Thomas von Hassel (26-09-2001)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 26-09-01 20:36

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> Thomas von Hassel <t@garbage.dk> wrote:
>
> > > > - Og så har du jo problemet med dem, der egentlig ikke vil vedgå, at
> > > > de er Mac-brugere, fordi de bliver set ned på af 'de andre'.
> > >
> > > dem er der sgu ik' mange af, tværtimod.
> >
> > Den køber jeg heller ikke, jeg tror tværtimod at mac folk så tit som de
> > kan slippe afsted med det fortæller om deres vidunderlige mac til så
> > mange folk som muligt!
>
> nej - mac folk kan være en 'pain in the ass' - jeg selv inkluderet!
> Jeg elsker at provokere windåser (...) - men det er også tit jeg er udsat
> for hærværk - f.eks. at nogen piller mit klistermærke-Apple-logo af min
> kalender, eller tegner på min mus ... Grrrr!!!

Tja, men nogen gange nytter det, en af vores sælgere er / har været pc
mand, men snakker nu om at skifte til mac :)

/thomas

Jesper Møller-Fink (26-09-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Møller-Fink


Dato : 26-09-01 20:45

Thomas von Hassel <t@garbage.dk> wrote:

> Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:
>
> > Thomas von Hassel <t@garbage.dk> wrote:
> >
> > > > > - Og så har du jo problemet med dem, der egentlig ikke vil vedgå, at
> > > > > de er Mac-brugere, fordi de bliver set ned på af 'de andre'.
> > > >
> > > > dem er der sgu ik' mange af, tværtimod.
> > >
> > > Den køber jeg heller ikke, jeg tror tværtimod at mac folk så tit som de
> > > kan slippe afsted med det fortæller om deres vidunderlige mac til så
> > > mange folk som muligt!
> >
> > nej - mac folk kan være en 'pain in the ass' - jeg selv inkluderet!
> > Jeg elsker at provokere windåser (...) - men det er også tit jeg er udsat
> > for hærværk - f.eks. at nogen piller mit klistermærke-Apple-logo af min
> > kalender, eller tegner på min mus ... Grrrr!!!
>
> Tja, men nogen gange nytter det, en af vores sælgere er / har været pc
> mand, men snakker nu om at skifte til mac :)
>
Jep - jeg har også en kammerat der læser HA.dat. Han overvejer også at
anskaffe sig en ny iBook med OS X (men jeg har lige snakket med ham - og
nu er han fandme blevet lun på winbræk XP, AD!!!!).

Jeg ved hvad jeg tror på! :)

--
mvh
Jesper ::::: I'm on Beige

Morten Reippuert Knu~ (26-09-2001)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 26-09-01 22:41

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> Jep - jeg har også en kammerat der læser HA.dat.

jeg at det hed prospect... men den sønderjyske afdeling er måske
anderledes?


--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på krykker

<icq:131382336>

Jesper Møller-Fink (26-09-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Møller-Fink


Dato : 26-09-01 23:06

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:
>
> > Jep - jeg har også en kammerat der læser HA.dat.
>
> jeg at det hed prospect... men den sønderjyske afdeling er måske
> anderledes?

Dunno - han læser i Kbh. :)

--
mvh
Jesper ::::: I'm on Beige

Erik Richard Sørense~ (27-09-2001)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 27-09-01 04:58

Hej Jesper

Jesper Møller-Fink wrote:

> I.....I
> > > nej - mac folk kan være en 'pain in the ass' - jeg selv inkluderet!
> > > Jeg elsker at provokere windåser (...) - men det er også tit jeg er udsat
> > > for hærværk - f.eks. at nogen piller mit klistermærke-Apple-logo af min
> > > kalender, eller tegner på min mus ... Grrrr!!!
> >
> > Tja, men nogen gange nytter det, en af vores sælgere er / har været pc
> > mand, men snakker nu om at skifte til mac :)
> >
> Jep - jeg har også en kammerat der læser HA.dat. Han overvejer også at
> anskaffe sig en ny iBook med OS X (men jeg har lige snakket med ham - og
> nu er han fandme blevet lun på winbræk XP, AD!!!!).

- Så fortæl ham lige, at han hver gang, det hele går ned og han bliver nødt til
at omformattere / geninstallere, skal han hen og have et nyt reg.nr. fra M$ for
at han igen kan aktivere og bruge både sin XP og de M$-programmer, der bliver
installeret på XP. _Og_ registreringen kan _kun_ ske ved at bruge MSIE _!!!_, da
den bliver en fuldstændig integreret del af XP, og er den eneste browser, der kan
kalde M$'s registrerings- og aktiveringssite! - Det samme vil komme til at gælde
for de nye Mac versioner. - Her vil der også kræves IE for at kunne aktivere og
registrere et M$ produkt!

Det er faktisk en del af M$'s nye licens- og registreringspolitik! - De håber
højst sandsynlig, at de ad den vej kan komme såkaldt 'piratinstallering' (piracy
installations) til livs, - hvad så det er.... - Jeg troede, det var
'piratkopier', de ville til livs -)

Det vil også betyde for din kammerat, at han, - når han køber fx. en større
harddisk nr. 2, skal hen og gen-registrere sine M$ produkter, da de nye versioner
vil låse sig til den hardware, der er i maskinen. Dette vil for øvrigt også komme
til at gælde for de nye versioner, der kommer til Mac.

Vi er derfor nogle både hard- og softwareforhandlere her i Danmark, der har
indgivet klage til Konkurrencestyrelsen over dette forhold. Det samme er også
sket i flere delstater i USA til de tilsvarende myndigheder dér, og desuden til
'The Antitrust Comitee' (igen!!). Og vi afventer nu resultaterne af disse klager.

> Jeg ved hvad jeg tror på! :)

Det gør jeg også! - Og jeg véd også hvad jeg både vil og ikke vil i den her
forbindelse. - Jeg vil fraråde enhver at købe et af de nye M$-versioner til både
Mac og Windows - og i det hele taget holde sig fra M$, indtil de finder ud af,
hvad der egentlig er lov - både her i landet og i andre lande, hvor de har
tiltaget sig en magtstatus, der ligger på linie med en diktators.

- Og jeg har allerede selv sagt fra overfor M$. Jeg forhandler ikke længere M$
produkter og jeg supporterer derfor heller ikke længere produkter nyere end
Office 2001 til Mac og 2000 til Windows. (Og det gælder endda kun Word og
PowerPoint).

mvh. Erik Richard

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
Mobile phone: (+45) 4082 6109, E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physical Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The World
- Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Thomas von Hassel (27-09-2001)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 27-09-01 17:43

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> - Og jeg har allerede selv sagt fra overfor M$. Jeg forhandler ikke længere M$
> produkter og jeg supporterer derfor heller ikke længere produkter nyere end
> Office 2001 til Mac og 2000 til Windows. (Og det gælder endda kun Word og
> PowerPoint).

har du fået noget respons på det ?

/thomas
--
Some stupid statement ;)

Erik Richard Sørense~ (28-09-2001)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 28-09-01 04:38

Hej Thomas

Hm, hvad mener du med 'respons'? - Fra M$? - eller fra kunder/brugere?

Thomas von Hassel wrote:

> > - Og jeg har allerede selv sagt fra overfor M$. Jeg forhandler ikke længere M$
> > produkter og jeg supporterer derfor heller ikke længere produkter nyere end
> > Office 2001 til Mac og 2000 til Windows. (Og det gælder endda kun Word og
> > PowerPoint).
>
> har du fået noget respons på det ?

mvh. Erik Richard
--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
Mobile phone: (+45) 4082 6109, E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physical Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The World
- Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Thomas von Hassel (28-09-2001)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 28-09-01 16:45

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Hej Thomas
>
> Hm, hvad mener du med 'respons'? - Fra M$? - eller fra kunder/brugere?
>
> Thomas von Hassel wrote:

egentlig begge dele..

/thomas
--
Some stupid statement ;)

Erik Richard Sørense~ (28-09-2001)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 28-09-01 17:01

Hej Thomas

Jeg har kun haft et par kunder, der har været lidt utilfredse med den
beslutning, men de virkede trods alt forstående, da jeg forklarede dem
situationen. De ville endda overveje selv at droppe M$, da de hørte
grundene, - og så skifte til RagTime 5 istedet for, - hvad jeg anbefalede
som et 'office' alternativ.

Og fra M$? - et 'Nå! - det beklager vi da meget....' og ellers ikke en lyd.

Thomas von Hassel wrote:

> > Hm, hvad mener du med 'respons'? - Fra M$? - eller fra kunder/brugere?
>
> egentlig begge dele..

mvh. Erik richard
--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
Mobile phone: (+45) 4082 6109, E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physical Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The World
- Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Morten Reippuert Knu~ (27-09-2001)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 27-09-01 21:26

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> - Så fortæl ham lige, at han hver gang, det hele går ned og han bliver
> nødt til at omformattere / geninstallere, skal han hen og have et nyt
> reg.nr. fra M$ for at han igen kan aktivere og bruge både sin XP og de
> M$-programmer, der bliver installeret på XP.

vrøvl, det er kun hvis hardware udskiftes... iøvrigt kan det ikke være
særligt besværligt hvis man har rent mel i posen.

linielængede bla, bla, bla...

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på krykker

<icq:131382336>

Erik Richard Sørense~ (28-09-2001)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 28-09-01 04:52

Hej Morten

- Så ta' da for pokker og læs M$'s nye licensbestemmelser! - Og hvorfor
tror du egentlig, at der er så mange, der har indgivet klager til
Konkurrencestyrelsen over det, hvis det er 'vrøvl¨, som du kalder det?

- Og mht. registrering, så vil folk, der ikke vil bruge M$IE blive tvunget
til det! - uanset om de vil det eller ej! - Synes du det er rimeligt?

mvh. Erik Richard

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> > - Så fortæl ham lige, at han hver gang, det hele går ned og han bliver
> > nødt til at omformattere / geninstallere, skal han hen og have et nyt
> > reg.nr. fra M$ for at han igen kan aktivere og bruge både sin XP og de
> > M$-programmer, der bliver installeret på XP.
>
> vrøvl, det er kun hvis hardware udskiftes... iøvrigt kan det ikke være
> særligt besværligt hvis man har rent mel i posen.

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
Mobile phone: (+45) 4082 6109, E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physical Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The World
- Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Robert J. Widenmann (30-09-2001)
Kommentar
Fra : Robert J. Widenmann


Dato : 30-09-01 04:31

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Hej Morten
>
> - Så ta' da for pokker og læs M$'s nye licensbestemmelser! - Og hvorfor
> tror du egentlig, at der er så mange, der har indgivet klager til
> Konkurrencestyrelsen over det, hvis det er 'vrøvl¨, som du kalder det?
>

Davs

I forbindelse med denne del af diskussionen foreslår jeg læsning af
David Pogues artikel 'Reconsidering Microsoft XP' i NY Times på:

http://ads.nytimes.com/RealMedia/ads/click_lx.ads/email.nytimes.com/circ
uits/text/4142/Position3/ci-cmp/cmp.html?_RM_REDIR_=http://www.informati
onweek.com


--
Robert J. Widenmann
mari-bob@post8.tele.dk

Birgitte Behrendt (26-09-2001)
Kommentar
Fra : Birgitte Behrendt


Dato : 26-09-01 21:10

Thomas von Hassel <t@garbage.dk> wrote:

> > > - Og så har du jo problemet med dem, der egentlig ikke vil vedgå, at de er
> > > Mac-brugere, fordi de bliver set ned på af 'de andre'.
> >
> > dem er der sgu ik' mange af, tværtimod.
>
> Den køber jeg heller ikke, jeg tror tværtimod at mac folk så tit som de
> kan slippe afsted med det fortæller om deres vidunderlige mac til så
> mange folk som muligt!
>
> /thomas

Nemlig - jeg er stolt af alle mine Mac'er og fortæller vidt og bredt om
hvor gode de er at arbejde med. Desværre må jeg derfor tit lægge ører
til arrogante PC-brugere, som endnu ikke har set lyset, men arrogant og
bedrevidende hævder at Mac er noget lort. Som regel har de aldrig prøvet
at arbejde med en Mac og har derfor intet at have det i, hæ

--
Hilsen Birgitte

http://www.behrendt.dk/

Jesper Møller-Fink (26-09-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Møller-Fink


Dato : 26-09-01 21:28

Birgitte Behrendt <birgitte@behrendt.dk> wrote:

> Nemlig - jeg er stolt af alle mine Mac'er og fortæller vidt og bredt om
> hvor gode de er at arbejde med. Desværre må jeg derfor tit lægge ører
> til arrogante PC-brugere, som endnu ikke har set lyset, men arrogant og
> bedrevidende hævder at Mac er noget lort. Som regel har de aldrig prøvet
> at arbejde med en Mac og har derfor intet at have det i, hæ

Ja - det er s'gu utroligt hvad sådanne folk (?) kan finde på. Her et
eksempek fra CNET (user review af iBook dual USB):

"Its a mac, need i say more?" Ok, i am saying more. MACS ARE NOT GOOD!
MACS ARE BAD! THEY DONT MAKE GOOD LAPTOPS, DESKTOPS, OR ANYTHING! AND
THEY HAVE A HISTORY OF CATCHING FIRE! BOTTOM LINE: THE KEYBOARD DOESNT
EVEN MAKE GOOD GRILL LINES"

(...)

<http://computers.cnet.com/hardware/0-1027-418-5907746.html?pn=1&lb=2&ob
=0&tag=st.co.1027.bottom.5907746-1>

Forbløffende, ik'?

--
mvh
Jesper ::::: I'm on Beige

Thomas von Hassel (26-09-2001)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 26-09-01 21:35

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> Forbløffende, ik'?

tja, ignorence is bliss :)

/thomas

--
Jeg _kan_ ikke stave så hæng mig ikke op på det ;)

Mich. Ottosen (26-09-2001)
Kommentar
Fra : Mich. Ottosen


Dato : 26-09-01 23:34

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> detn største fejl ved sådanne tal er at størstendelen af de gamle mac'er
> er at de fungere som 2 og 3 maskine for mange mac-brugere, dvs at
> antallet af brugere er lavere end antallet af maskiner.
Går det bedre med gebrækkelighederne? Jeg tør slet ikke ønske dig nogen
form for bedring for det koster jo - har jeg læst. Men hvad fxxxxx, man
kan vel give dig en af de røde vine, der går 4 af på en hund? Lavere
kvalitet ville nok være mordforsøg?
Skal den pakkes med ZIP eller SIT ?

Men til svaret:
Jow da, når jeg kigger mig omkring overgår antallet af macmaskiner klart
antallet af familiemedlemmer. Og så har jeg slet ikke talt den defekte
Classic, der står i kælderen og venter på at jeg får tid til at lege, og
får mig sådan en lang, lang torch (?) skruetrækker.

Men gælder det ikke osse for WINtel brugere ? De har vel også et 'lager'
..... _så_ omsættelig er brugte WINtels vel heller ikke?

Jeg har heller ikke talt den pizzaboks med, som står hos min svigerfar.
Det er lidt af en 'god' machistorie. Så jeg vil tillade mig at fortælle
den her.
(I kan bare klikke videre, hvis I ikke gider)

Den anden svigersøn er WINtelmand - han ser heller ikke _så_ godt ud,
som jeg gør! . Han fik en WINdåze tilovers og satte den op hos
svigerfar. Det fik de mange timer til at gå med, og så fik de uger til
at gå med det, og efter mange måneder, hvor maskinen nok kunne køre
solitært med lidt spil og lidt tekstbehandling, skulle den jo på nettet.
Nixen-bixen om skidtet ville - eller var det ham der den anden
svigersøn, der ikke kunne? Wintel'en blev, efter endnu flere
måneders forgæves indsats, sendt retur til den anden svigersøns kælder
(pointe her, se op).
Endnu længere henne i forløbet tog svigerfar så imod mit tilbud om at
låne en pizzaboks med det hele. Jeg følte det lidt som romantitlen "De
onde lo og de gode græd" - hvis I forstår.
Gode, gamle LC475 var grundformatteret og installeret med MacOS 7.1.1
(Pro?) med lidt tekstbehandling: Claris Works, mener jeg, og så
supereffektive MacWrite Pro 1.5v3, NS 3.01 og lidt mere. NS3.01 er
valgt, fordi den er tæskestabil som en _minimumssurfer_ og som
mailklient. Og her kommer vi til det centrale: Svigerfar vil gerne kunne
lave sine dokumenter (arbejder allerede med formularer af mange slags)
og printe dem ud _og_ han vil gerne sende mails - ja, til barnebarnet
(!)
Derudover er han ikke særligt interesseret i nettet. Han har prøvet det
af her hos os på vores forbindelse, når han har været på besøg. Men han
tænder ikke på det.
Til gengæld er han nu svoren mac-tilhænger. Han har en 'skrivemaskine'
med det hele og han kan maile til barnebarnet.
Alt i alt en glad macbruger på 75 ....
Så selvom maskinen på sæt og vis er vores ejendom ... betrager svigerfar
den som sin personlige mac !

> dem er der sgu ik' mange af, tværtimod.
Nej, dem er der ikke mange af (se bl.a. ovenfor)

--
venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Morten Reippuert Knu~ (27-09-2001)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 27-09-01 07:59

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Men hvad fxxxxx, man
> kan vel give dig en af de røde vine, der går 4 af på en hund? Lavere
> kvalitet ville nok være mordforsøg?

3 for en hund i Irma er næsten altid drikkelig...

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på krykker

<icq:131382336>

Jakob H K (26-09-2001)
Kommentar
Fra : Jakob H K


Dato : 26-09-01 22:53

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> - Og så har du jo problemet med dem, der egentlig ikke vil vedgå, at de er
> Mac-brugere, fordi de bliver set ned på af 'de andre'.

Så barnagtige er der sgu da ingen der er..


Hygge


Jakob H K

Erik Richard Sørense~ (27-09-2001)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 27-09-01 14:49

Hej Jakob

- Åh jo, - jeg kender nogle stykker, der brugte (bruger) Mac til deres studier,
hvor der var EDB-læsepladser, men de blev gjort tykt nar ad, - så de gik
simpelthen ud og købte sig en PC'er for at kunne være i fred. (-

Jakob H K wrote:

> > - Og så har du jo problemet med dem, der egentlig ikke vil vedgå, at de er
> > Mac-brugere, fordi de bliver set ned på af 'de andre'.
>
> Så barnagtige er der sgu da ingen der er..

mvh. Erik Richard

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
Mobile phone: (+45) 4082 6109, E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physical Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The World
- Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Jesper Haaber Gyllin~ (27-09-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Haaber Gyllin~


Dato : 27-09-01 15:08

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Hej Jakob
>
> - Åh jo, - jeg kender nogle stykker, der brugte (bruger) Mac til deres
> studier, hvor der var EDB-læsepladser, men de blev gjort tykt nar ad, - så
> de gik simpelthen ud og købte sig en PC'er for at kunne være i fred. (-
>
> Jakob H K wrote:
>
> > > - Og så har du jo problemet med dem, der egentlig ikke vil vedgå, at
> > > de er Mac-brugere, fordi de bliver set ned på af 'de andre'.
> >
> > Så barnagtige er der sgu da ingen der er..

Jeg haer netop undervist en klasse på en folkeskole, hvor ingen havde
nogen respekt for Mac - jeg citerer:

pis, lort, fucke computer, ingen spil, dårlig grafik, kan ikke gå på
nettet, duer ikke, er fyldt med fejl, sejt design.

Jeg spurgte som om nogen af dem havde prøvet at arbejde på Mac - fuck
mand er du dum eller hvad - vi spiller sgu da spil mand fuck nar !!

Hvormeget har du så givet for din PC ?? 11.000,00 ! Så du har altså
givet 11 kilo for en PC'er fordi du skal spille ?

Ja.

Det er fremtidens computerbrugere................

-- Ciao Jesper )

Henrik Münster (27-09-2001)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 27-09-01 16:28


Jesper Haaber Gylling <jesper@gylling.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1f0ehxs.t4yoojqzxi9sN%jesper@gylling.net...
>
> Jeg haer netop undervist en klasse på en folkeskole, hvor ingen havde
> nogen respekt for Mac - jeg citerer:
>
> pis, lort, fucke computer, ingen spil, dårlig grafik, kan ikke gå på
> nettet, duer ikke, er fyldt med fejl, sejt design.
>
> Jeg spurgte som om nogen af dem havde prøvet at arbejde på Mac - fuck
> mand er du dum eller hvad - vi spiller sgu da spil mand fuck nar !!
>
> Hvormeget har du så givet for din PC ?? 11.000,00 ! Så du har altså
> givet 11 kilo for en PC'er fordi du skal spille ?
>
> Ja.
>
> Det er fremtidens computerbrugere................

Jeg formoder, at Morten Reippuert rigtigt glæder sig til at blive skolelærer

--
Med venlig hilsen
Henrik Münster
Centralsygehuset i Esbjerg



Morten Reippuert Knu~ (27-09-2001)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 27-09-01 21:27

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> > Det er fremtidens computerbrugere................
>
> Jeg formoder, at Morten Reippuert rigtigt glæder sig til at blive skolelærer
>

jammn, det gør jeg da...

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på krykker

<icq:131382336>

Jesper Haaber Gyllin~ (27-09-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Haaber Gyllin~


Dato : 27-09-01 21:33

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
>
> > > Det er fremtidens computerbrugere................
> >
> > Jeg formoder, at Morten Reippuert rigtigt glæder sig til at blive skolelærer
> >
>
> jammn, det gør jeg da...

De lærere jeg har mødt indtil videre er søde og engagerede - det er
eleverne, der er helt umulige. De er simpelthen så uopdragne og flabede,
så man får lyst til at ............. !!

Jeg kender ikke Morten, men jeg er sikker på at han ihvertilfælde kan få
manet nogle rygter/uvidenheder om Apple i jorden, når han får sin første
computer diskussion med et par filipensbetændte møgknægte med stort
grafikkort og Cola i kælderen typer.

Hvornår er du færdiguddannet Morten ??
--
Ciao Jesper )

Morten Reippuert Knu~ (27-09-2001)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 27-09-01 21:56

Jesper Haaber Gylling <jesper@gylling.net> wrote:

> De lærere jeg har mødt indtil videre er søde og engagerede - det er
> eleverne, der er helt umulige. De er simpelthen så uopdragne og flabede,
> så man får lyst til at ............. !!

Er det skolens opgave at opdage dem? det mener jeg egentlig ikke,
desværre kan det til tider være en nødvendighed, men de fleste ugner er
nu søde nok - det er din opgave som lærer (vikar? eller studerende?) at
indrette undervisningen efter den enkelte elevs forudsætninger (indenfor
klassen) jvf $18 stk.2

> Jeg kender ikke Morten, men jeg er sikker på at han ihvertilfælde kan få
> manet nogle rygter/uvidenheder om Apple i jorden, når han får sin første
> computer diskussion med et par filipensbetændte møgknægte med stort
> grafikkort og Cola i kælderen typer.

Nej, den slags gør jeg kun på usenet, når jeg er off-line er det
sjældent jeg gider at tale om computere, med mindre det er med mennesker
jeg har mødt on-line. Jeg pointerer dog min utilfredshed når jeg støder
på lukkede it-løsninger, uanset platform.
Spørger folk af egen interesse til min mac skal jeg dog nok få aflivet
myterne... Men jeg kunne aldrig finde på at anbefale en mac til en 9-15
årrig knægt med trang til action, det ville han sgu blive for ked af.

Når der disuteres anvendelse af IT i skolen og diverse fjolser mener at
man skal bruge et bestem program eller styresytem, fordi det er standart
netop nu, beder jeg om at få specificeret hvorfor? Hvis grunden er at
"børene skal bruge disse programmer for det er dem de vil støde på når
de forlader skolen" er min kommentar: duer ikke, ingen i dag ved hvilke
systemer der bruges om 5-10 år. Argumenterer man derimod med, at der
skal bruges dette OS eller prorgam, fordi det er det eleverne vil støde
på andre steder i deres hverdag og de derfor vil få mest gavn af også at
bruge det i skolen - så kan jeg ikke være mere enig. IT skal have en
nytteværdi, IT for IT's skyld er meningsløst.

> Hvornår er du færdiguddannet Morten ??

om 4 år, jeg har jo været igang et par gange... jeg burde egenlig have
været færdig nu


--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på krykker

<icq:131382336>

Jesper Møller-Fink (27-09-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Møller-Fink


Dato : 27-09-01 22:47

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> Jesper Haaber Gylling <jesper@gylling.net> wrote:
>
> > Hvornår er du færdiguddannet Morten ??
>
> om 4 år, jeg har jo været igang et par gange... jeg burde egenlig have
> været færdig nu

Hehe - jeg studerer informationsvidenskab, bl.a. sammen med en (køn)
pige på 25 år der allerede er uddannet lærer! Ta' den!


--
mvh
Jesper ::::: I'm on Beige

Morten Reippuert Knu~ (27-09-2001)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 27-09-01 23:03

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> Hehe - jeg studerer informationsvidenskab, bl.a. sammen med en (køn)
> pige på 25 år der allerede er uddannet lærer! Ta' den!

jeg læser sammen med en læge omkring de 40... tag den!

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på krykker

<icq:131382336>

Erik Richard Sørense~ (28-09-2001)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 28-09-01 05:10

Hej Morten

Da jeg læste teologi, læste jeg sammen med den gamle Professor P. Munks
enke. Hun begyndte at læse teologi, da hun blev pensioneret fra sit job
som 67-årig! - Og svjv. blev hun også færdig som Cand.Theol som 75-årig!.
(P.Munk er ham med den store gamle 'P. Munks Verdenshistorie 1-3').

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> > Hehe - jeg studerer informationsvidenskab, bl.a. sammen med en (køn)
> > pige på 25 år der allerede er uddannet lærer! Ta' den!
>
> jeg læser sammen med en læge omkring de 40... tag den!

mvh. Erik Richard

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
Mobile phone: (+45) 4082 6109, E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physical Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The World

- Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Martin Edlich (27-09-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 27-09-01 22:56

In article <1f0f05l.141khl31kj3217N%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> Er det skolens opgave at opdage dem?

I høj grad. Vi kan ikke have at lærerne ikke ser eleverne.

--
MVH Martin Edlich
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive besvaret kort, men uhøfligt
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).
http://www.edlich.dk

Anders (27-09-2001)
Kommentar
Fra : Anders


Dato : 27-09-01 16:39

Jesper Haaber Gylling skrev:

> Jeg haer netop undervist en klasse på en folkeskole, hvor ingen havde
> nogen respekt for Mac - jeg citerer:
>
> pis, lort, fucke computer, ingen spil, dårlig grafik, kan ikke gå på
> nettet, duer ikke, er fyldt med fejl, sejt design.
>
> Jeg spurgte som om nogen af dem havde prøvet at arbejde på Mac - fuck
> mand er du dum eller hvad - vi spiller sgu da spil mand fuck nar !!

Jeg gik her og overvejede at søge job som vikar i folkeskolen, men elevernes
sproglige formåen er jo helt klart meget bedre udviklet end min, så jeg
frygter da at de også har større viden end mig på alle andre områder.

Jeg kan faktisk godt li´ at de ikke sætter udseendet højest, men at de ikke
fatter at indholdet sparker røv, når det kommer til indholdet, tyder jo bare
på, at de aldrig har brugt computere til andet end at spille på.

> Hvormeget har du så givet for din PC ?? 11.000,00 ! Så du har altså
> givet 11 kilo for en PC'er fordi du skal spille ?

Grunden er nok at de bedre har kunnet overtale deres forældre til at bruge
11.000 kr. til en computer end 3000 kr. til en spillekonsol. Far: "Jamen
skat, tænk på at så lærer han at bruge computer i en tidlig alder". Ja.
Lærer at plaffe monstre i UT.


Jesper Møller-Fink (27-09-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Møller-Fink


Dato : 27-09-01 17:06

Anders <ajkmine@boxershortsmac.com> wrote:

> Jesper Haaber Gylling skrev:
>
> > Jeg haer netop undervist en klasse på en folkeskole, hvor ingen havde
> > nogen respekt for Mac - jeg citerer:
> >
> > pis, lort, fucke computer, ingen spil, dårlig grafik, kan ikke gå på
> > nettet, duer ikke, er fyldt med fejl, sejt design.
> >
> > Jeg spurgte som om nogen af dem havde prøvet at arbejde på Mac - fuck
> > mand er du dum eller hvad - vi spiller sgu da spil mand fuck nar !!
>
> Jeg gik her og overvejede at søge job som vikar i folkeskolen, men elevernes
> sproglige formåen er jo helt klart meget bedre udviklet end min, så jeg
> frygter da at de også har større viden end mig på alle andre områder.
>
Nu er det dog ikke kun i folkeskolen man hører sådanne vindinger. Jeg
har også oplevet dem både på gymnasiet og på universitet ... hmmm? :)

--
mvh
Jesper ::::: I'm on Beige

Jan Oksfeldt Jonasen (27-09-2001)
Kommentar
Fra : Jan Oksfeldt Jonasen


Dato : 27-09-01 18:53

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> - Åh jo, - jeg kender nogle stykker,

Personligt er jeg ikke overrasket.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Morten Reippuert Knu~ (27-09-2001)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 27-09-01 21:26

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> - Åh jo, - jeg kender nogle stykker, der brugte (bruger) Mac til deres
> studier, hvor der var EDB-læsepladser, men de blev gjort tykt nar ad, - så
> de gik simpelthen ud og købte sig en PC'er for at kunne være i fred. (-

tror du selv på den? så er de sgu da temmelig tåbelige, hvis det skulle
være derfor de skiftede. Måske ville de bare have noget bedre eller en
computer der uden dikkedare kunne sluttes til netværket, bruge
studierelaterede programmer eller udveksle filer med medstuderende...

I øvrigt har jeg haft min ice med på seminariet hele ugen og alle, lige
fra PC-nørderne til pigerne, der ikke ved hvordan en computer tændes (og
som heller ikke ønsker at vide det) er måbende og kan ikke lade være med
at kigge, røre og spørge til den. Kort sagt jeg, har ikke hørt én der
ikke var vild med den, tværtimod kommer studerende jeg aldrig har set
hen og skal kigge når jeg sidder i kantinen eller på biblioteket.
Nu mangler jeg bare at vi får 802.11 dækning (og får droppet Novel
netværket som ikke kan tilgås fra mac OS X), men som DSR aktiv kunne jeg
vel ikke have valgt en bedre platform for min propaganda.

NB. hidtil er jeg kun stødt på en enkelt mac bruger, som iøvrigt også
cykler...

nåh ja, linie længden bla, bla, bla...

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på krykker

<icq:131382336>

Neumann, Thomas (28-09-2001)
Kommentar
Fra : Neumann, Thomas


Dato : 28-09-01 22:21


- Og så har du jo problemet med dem, der egentlig ikke vil vedgå, at de er
Mac-brugere, fordi de bliver set ned på af 'de andre'.


Hvordan kan man blive set ned på af folk man egentlig står på i forvejen?

Thomas
Konverteringsvillig pc-idiot



Per Erik Ronne (27-09-2001)
Kommentar
Fra : Per Erik Ronne


Dato : 27-09-01 12:25

tom dissing <tom@mir.dk> wrote:

> Jeg tror desværre at 100.000 Mac maskiner her i landet er ... Vildt
> overdrevet..!??

Mon dog? Jeg ha alene herhjemme tilsluttet fem maskiner til mit
intranet, heraf én Windows-laptop. Derudover har jeg en LC stående i
kælderen.
--
Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, DK-2700 Brønshøj, DENMARK, EUROPEAN UNION
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.
Homepage http://www.diku.dk/students/xerxes

Morten Stjernholm (27-09-2001)
Kommentar
Fra : Morten Stjernholm


Dato : 27-09-01 12:52

5 maskiner her !

Hvem begynder at tælle ??

Stjernholm



in article 1f0ea3v.5s0yk510eerf7N%serse@diku.dk, Per Erik Ronne at
serse@diku.dk wrote on 27/09/01 13:25:

> tom dissing <tom@mir.dk> wrote:
>
>> Jeg tror desværre at 100.000 Mac maskiner her i landet er ... Vildt
>> overdrevet..!??
>
> Mon dog? Jeg ha alene herhjemme tilsluttet fem maskiner til mit
> intranet, heraf én Windows-laptop. Derudover har jeg en LC stående i
> kælderen.


Thomas von Hassel (27-09-2001)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 27-09-01 13:10

Morten Stjernholm <stjernholm@stjernholm-media.dk> wrote:

> 5 maskiner her !
>
> Hvem begynder at tælle ??
>
> Stjernholm

3 på arbejde, 1 derhjemme, ;)

vi kan jo lave en "folketælling" ..f.eks. en hjemmeside hvor folk kan
skrive sig på med antal og typer :)

/thomas

Janus Sandsgaard (27-09-2001)
Kommentar
Fra : Janus Sandsgaard


Dato : 27-09-01 13:44

In article <1f0ecme.1b1tswvs3ry68N%thomas@vermoe.dk>, Thomas von
Hassel wrote:

> vi kan jo lave en "folketælling" ..f.eks. en hjemmeside hvor folk
> kan skrive sig på med antal og typer :)

Noget i retning af denne her:

http://counter.li.org/

Man skulle næsten tro at den var lavet til mac.

-j

--
Uwaga!
Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.
Det var en transylvansk "Snagov".

Per Erik Ronne (28-09-2001)
Kommentar
Fra : Per Erik Ronne


Dato : 28-09-01 16:35

Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> wrote:

> In article <1f0ecme.1b1tswvs3ry68N%thomas@vermoe.dk>, Thomas von
> Hassel wrote:
>
> > vi kan jo lave en "folketælling" ..f.eks. en hjemmeside hvor folk
> > kan skrive sig på med antal og typer :)
>
> Noget i retning af denne her:
>
> http://counter.li.org/
>
> Man skulle næsten tro at den var lavet til mac.

Linux kan faktisk også køre på Mac. Men naturligvis er der ingen grund
til at bruge Linux, hvis man kan køre MacOS X ...
--
Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, DK-2700 Brønshøj, DENMARK, EUROPEAN UNION
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.
Homepage http://www.diku.dk/students/xerxes

Martin Edlich (28-09-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 28-09-01 17:30

In article <1f0ggku.avlexc1e1oe16N%serse@diku.dk>,
serse@diku.dk (Per Erik Ronne) wrote:

> Men naturligvis er der ingen grund
> til at bruge Linux, hvis man kan køre MacOS X ...

Andet end pris og programudbud.

--
MVH Martin Edlich
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive besvaret kort, men uhøfligt
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).
http://www.edlich.dk

Per Erik Ronne (29-09-2001)
Kommentar
Fra : Per Erik Ronne


Dato : 29-09-01 00:03

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> wrote:

> In article <1f0ggku.avlexc1e1oe16N%serse@diku.dk>,
> serse@diku.dk (Per Erik Ronne) wrote:
>
> > Men naturligvis er der ingen grund
> > til at bruge Linux, hvis man kan køre MacOS X ...
>
> Andet end pris og programudbud.

Da jeg lige har købt min G4/867 får jeg i forvejen MacOS X 10.1
"gratis".

Programudbud? Det meste er i forvejen gratis, og man kan downloades i
C-kode med makefile til automatisk kompilering og linking. Enkelte rare
programmer er /endnu/ ikke kommet til MacOS X, som Star Office [eller
hvad det nu er det hedder], men mon ikke det er et tidsspørgsmål? De vil
blot ikke offentliggøre C-koden, men vel sagtens selv foretage en
kompilering og linking. Er Star Office i øvrigt kommet til Mac Linux?

Så er der Oracle, verdens mest brugte database. Jeg ved ikke om de vil
bringe den til MacOS X, men det afhænger naturligvis af deres estimater
af det sandsynlige salg. Under alle omstændigheder vil
relationsdatabasen PostgreSQL være gratis til rådighed, og med
skærmbilleder designet med PHP - også til brug på nettet.
--
Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, DK-2700 Brønshøj, DENMARK, EUROPEAN UNION
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.
Homepage http://www.diku.dk/students/xerxes

Martin Edlich (29-09-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 29-09-01 00:15

In article <1f0gzlg.uu0qyk1b6qh3mN%serse@diku.dk>,
serse@diku.dk (Per Erik Ronne) wrote:

> Programudbud? Det meste er i forvejen gratis, og man kan downloades i
> C-kode med makefile til automatisk kompilering og linking.

Hvilke compilere er der med til OS X?

Makefilen plejer at forudsætte visse biblioteker og compilere, og den
kan også gå bananas hvis ikke de ligger det rette sted.

--
MVH Martin Edlich
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive besvaret kort, men uhøfligt
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).
http://www.edlich.dk

Per Erik Ronne (29-09-2001)
Kommentar
Fra : Per Erik Ronne


Dato : 29-09-01 07:29

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> wrote:

> In article <1f0gzlg.uu0qyk1b6qh3mN%serse@diku.dk>,
> serse@diku.dk (Per Erik Ronne) wrote:
>
> > Programudbud? Det meste er i forvejen gratis, og man kan downloades i
> > C-kode med makefile til automatisk kompilering og linking.

> Hvilke compilere er der med til OS X?

De almindelige GNU-kompilatorer. C, C++, Objective C [jeg ved ikke om
den er GNU, men den kræves for at kunne bruge Aqua-bibliotekerne]. Mon
ikke der er til andre sprog; ellers kan de downloades i C-kodefiler. Der
findes ganske simpelt GNU-kompilatorer til alverdens sprog.

> Makefilen plejer at forudsætte visse biblioteker og compilere, og den
> kan også gå bananas hvis ikke de ligger det rette sted.

Den forudsætter at biblioteker ligger hvor de bør ligge [hvilket kan
give anledning til modificeringer af makefile'en], og at de nødvendige
kompilatorer ligger i PATHen. Selvklart.
--
Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, DK-2700 Brønshøj, DENMARK, EUROPEAN UNION
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.
Homepage http://www.diku.dk/students/xerxes

Erik Richard Sørense~ (29-09-2001)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 29-09-01 01:16

Hej Martin

- Nååå hwa... Iflg. det seneste nyhedsbrev fra Apple er der nu mere end 1400
'native' OS X programmer på markedet, - og nu begynder de 'store' også at
komme med.... Corel, Macromedia osv...

Martin Edlich wrote:

> > Men naturligvis er der ingen grund
> > til at bruge Linux, hvis man kan køre MacOS X ...
>
> Andet end pris og programudbud.

mvh. Erik Richard

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
Mobile phone: (+45) 4082 6109, E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physical Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The World
- Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Martin Edlich (29-09-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 29-09-01 01:39

In article <3BB512C9.867B063E@mail1.stofanet.dk>,
Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> - Nååå hwa... Iflg. det seneste nyhedsbrev fra Apple er der nu mere end 1400
> 'native' OS X programmer på markedet, - og nu begynder de 'store' også at
> komme med.... Corel, Macromedia osv...

Prøv og kig på http://www.linuxppc.org/software/index/ og det er kun
rpm-pakker.

--
MVH Martin Edlich
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive besvaret kort, men uhøfligt
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).
http://www.edlich.dk

Per Erik Ronne (29-09-2001)
Kommentar
Fra : Per Erik Ronne


Dato : 29-09-01 07:29

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> wrote:

> In article <3BB512C9.867B063E@mail1.stofanet.dk>,
> Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> > - Nååå hwa... Iflg. det seneste nyhedsbrev fra Apple er der nu mere end 1400
> > 'native' OS X programmer på markedet, - og nu begynder de 'store' også at
> > komme med.... Corel, Macromedia osv...

> Prøv og kig på http://www.linuxppc.org/software/index/ og det er kun
> rpm-pakker.

Som sagtens kan installeres og køres på MacOS X, eventuelt dog først
efter installation af XWindows. Husk på, at Linux, og Darwin, blot er to
forskellige BSD UNIX-versioner.
--
Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, DK-2700 Brønshøj, DENMARK, EUROPEAN UNION
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.
Homepage http://www.diku.dk/students/xerxes

Martin Edlich (29-09-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 29-09-01 13:04

In article <1f0hlgz.vr2kwrv5dylfN%serse@diku.dk>,
serse@diku.dk (Per Erik Ronne) wrote:

> Som sagtens kan installeres og køres på MacOS X, eventuelt dog først
> efter installation af XWindows.

Vi er så også ved at være derude hvor den gennemsnitlige bruger ikke kan
være med.

--
MVH Martin Edlich
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive besvaret kort, men uhøfligt
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).
http://www.edlich.dk

Janus Sandsgaard (29-09-2001)
Kommentar
Fra : Janus Sandsgaard


Dato : 29-09-01 15:27

In article <newsspam3-663069.14042129092001@test.edlich.dk>, Martin
Edlich wrote:

> Vi er så også ved at være derude hvor den gennemsnitlige bruger
> ikke kan være med.

Bestemt, men vel ikke længere ud end på "ren Linux"?

-j

--
Uwaga!
Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.
Det var en transylvansk "Snagov".

Morten Reippuert Knu~ (29-09-2001)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 29-09-01 15:53

Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> wrote:

> > Vi er så også ved at være derude hvor den gennemsnitlige bruger
> > ikke kan være med.
>
> Bestemt, men vel ikke længere ud end på "ren Linux"?

mnjo, de fleste brugere kan uden videre instalere en af de nemme linux
distributioner, i Mac OS X skal denne først have fat i værktøjerene, her
er "fink" det nemmeste, men det er slet ikke færdigt - desuden er der
problemerne med sameksistens mellem X11R6 og Aqua.
--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på krykker

<icq:131382336>

Per Erik Ronne (29-09-2001)
Kommentar
Fra : Per Erik Ronne


Dato : 29-09-01 17:31

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> desuden er der problemerne med sameksistens mellem X11R6 og Aqua.

Fortæl, fortæl. Jeg har endnu ikke så meget som fået MacOS X hjem - den
kommer først fra Irland, når MacOS X 10.1 DK er klar.
--
Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, DK-2700 Brønshøj, DENMARK, EUROPEAN UNION
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.
Homepage http://www.diku.dk/students/xerxes

Martin Edlich (29-09-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 29-09-01 15:53

In article <slrn9rbmof.a4j.janus@mymlan.netcetera.dk>,
Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> wrote:

> Bestemt, men vel ikke længere ud end på "ren Linux"?

Hvis du mener "ren Linux" uden GUI, så er det vel rigtigt nok, men både
KDE og Gnome har værktøjer, der ikke er specielt vanskelige at forstå,
til formålet.

--
MVH Martin Edlich
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive besvaret kort, men uhøfligt
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).
http://www.edlich.dk

Janus Sandsgaard (29-09-2001)
Kommentar
Fra : Janus Sandsgaard


Dato : 29-09-01 17:39

In article <newsspam3-7E94BD.16525329092001@test.edlich.dk>, Martin
Edlich wrote:

> Hvis du mener "ren Linux" uden GUI, så er det vel rigtigt nok

Jeg mente snarere: Er det vanskeligere at installere Linux på en Mac
end det er at installere X (-Darwin) (og Gnome) under OSX? (og det er
ment som et spørgsmål - og jeg fornemmer at svaret er "ja").

> både KDE og Gnome har værktøjer, der ikke er specielt vanskelige
> at forstå, til formålet.

Minder mig om: Har du (eller andre) prøvet Ximian Gnome og Red Carpet
under YDL 2.0? Erfaringer?

-j

--
Uwaga!
Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.
Det var en transylvansk "Snagov".

Janus Sandsgaard (29-09-2001)
Kommentar
Fra : Janus Sandsgaard


Dato : 29-09-01 17:44

In article <slrn9rbug6.a72.janus@mymlan.netcetera.dk>, Janus Sandsgaard wrote:

> - og jeg fornemmer at svaret er "ja").

øhhh.. [hjerneblødning]. Rettelse: "... og jeg fornemmer at svaret er
'nej'".

-j


--
Uwaga!
Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.
Det var en transylvansk "Snagov".

Martin Edlich (29-09-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 29-09-01 18:31

In article <slrn9rbug6.a72.janus@mymlan.netcetera.dk>,
Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> wrote:

> Jeg mente snarere: Er det vanskeligere at installere Linux på en Mac
> end det er at installere X (-Darwin) (og Gnome) under OSX?

Aner det ikke.

> Minder mig om: Har du (eller andre) prøvet Ximian Gnome og Red Carpet
> under YDL 2.0? Erfaringer?

Nope.

--
MVH Martin Edlich
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive besvaret kort, men uhøfligt
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).
http://www.edlich.dk

Thomas Bjorn Anderse~ (29-09-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Bjorn Anderse~


Dato : 29-09-01 13:14

Per Erik Ronne wrote:

> Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> wrote:
>
> > In article <3BB512C9.867B063E@mail1.stofanet.dk>,
> > Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:
>
> > > - Nååå hwa... Iflg. det seneste nyhedsbrev fra Apple er der nu mere end 1400
> > > 'native' OS X programmer på markedet, - og nu begynder de 'store' også at
> > > komme med.... Corel, Macromedia osv...
>
> > Prøv og kig på http://www.linuxppc.org/software/index/ og det er kun
> > rpm-pakker.
>
> Som sagtens kan installeres og køres på MacOS X, eventuelt dog først
> efter installation af XWindows. Husk på, at Linux, og Darwin, blot er to
> forskellige BSD UNIX-versioner.

Vrøvl, du roder alting sammen. Linux er ikke BSD, men derimod en UNIX _klon_.
Endvidere er Darwin er ikke binært kompatibelt med Linux ABI'et, derfor skal alting
oversættes fra kildekode, hvilket kan give anledning til mange "interessante"
problemer. Jo nærmere du kommer system niveauet i programmer, jo mere energi
kræves der, for at oversætte programmerne til Darwin fra Linux.



Per Erik Ronne (29-09-2001)
Kommentar
Fra : Per Erik Ronne


Dato : 29-09-01 14:15

Thomas Bjorn Andersen <tba@gen-v.net> wrote:

> Linux er ikke BSD, men derimod en UNIX _klon_.

Jeg slog op i en bog jeg har ["Essential System Administration" fra
O'Reilley]. Her blev Linux beskrevet som liggende nær Berkeley-grenen i
Unix-træet. Det samme med Darwin.

Og Unix "klon". For mig er Linux blot en UNIX blandt så mange andre.

> Endvidere er Darwin er ikke binært kompatibelt med Linux ABI'et, derfor
> skal alting oversættes fra kildekode

Hvilket jeg heller ikke har modsagt.

> hvilket kan give anledning til mange "interessante" problemer. Jo nærmere
> du kommer system niveauet i programmer, jo mere energi kræves der, for at
> oversætte programmerne til Darwin fra Linux.

Er de mange Linux-programmer ikke grundlæggende GNU [og lignende]
programmer?
--
Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, DK-2700 Brønshøj, DENMARK, EUROPEAN UNION
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.
Homepage http://www.diku.dk/students/xerxes

Janus Sandsgaard (29-09-2001)
Kommentar
Fra : Janus Sandsgaard


Dato : 29-09-01 15:29

In article <1f0i3rp.1p80ahfo44bdiN%serse@diku.dk>, Per Erik Ronne wrote:

> Er de mange Linux-programmer ikke grundlæggende GNU [og lignende]
> programmer?

Jo, Linux er bare ("bare") kernen, og de fleste GNU-komponenter
(inkl. grafiske brugergræsneflader som KDE og Gnome) kan bygges oven
på andre kerner.

-j

--
Uwaga!
Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.
Det var en transylvansk "Snagov".

Janus Sandsgaard (29-09-2001)
Kommentar
Fra : Janus Sandsgaard


Dato : 29-09-01 15:49

In article <slrn9rbmsq.a4j.janus@mymlan.netcetera.dk>, Janus
Sandsgaard wrote:

> Jo, Linux er bare ("bare") kernen, og de fleste GNU-komponenter
> (inkl. grafiske brugergræsneflader som KDE og Gnome) kan bygges
> oven på andre kerner.

Hovsa. Det kom til at lyde helt belærende. Ville egentlig bare nikke
"joda" til dit retoriske spørgsmål.

-j


--
Uwaga!
Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.
Det var en transylvansk "Snagov".

Janus Sandsgaard (29-09-2001)
Kommentar
Fra : Janus Sandsgaard


Dato : 29-09-01 15:10

In article <1f0hlgz.vr2kwrv5dylfN%serse@diku.dk>, Per Erik Ronne wrote:

> Husk på, at Linux, og Darwin, blot er to forskellige BSD
> UNIX-versioner.

arhmmm... tjo... Linux og Darwin (og andre *BSD'ere) er alle
forskellige unix-varianter, som kan tegnes ind i et mangegrenet
stamtræ[1]. Udvikligen er gået fra mange fraktioner, over færre til i dag
forholdsvis få unix-varianter. Ved ikke om det er indlysende, at
betragte Linux som specielt tæt på BSD.

-j

[1] Til årets "Uptime"-arrangement (Unix 1 mia. sekunders fødselsdag)
var der er ret interessant foredrag Poul-Henning Kamp, som netop talte
ud fra omtalte stamtræ; ganske imponerende stykke grafik.

--
Uwaga!
Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.
Det var en transylvansk "Snagov".

Michael Tysk-Anderse~ (29-09-2001)
Kommentar
Fra : Michael Tysk-Anderse~


Dato : 29-09-01 17:01

Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> wrote:

> In article <1f0hlgz.vr2kwrv5dylfN%serse@diku.dk>, Per Erik Ronne wrote:
>
> > Husk på, at Linux, og Darwin, blot er to forskellige BSD
> > UNIX-versioner.
>
> arhmmm... tjo... Linux og Darwin (og andre *BSD'ere) er alle
> forskellige unix-varianter, som kan tegnes ind i et mangegrenet
> stamtræ[1]. Udvikligen er gået fra mange fraktioner, over færre til i dag
> forholdsvis få unix-varianter. Ved ikke om det er indlysende, at
> betragte Linux som specielt tæt på BSD.
>
> -j
>
> [1] Til årets "Uptime"-arrangement (Unix 1 mia. sekunders fødselsdag)
> var der er ret interessant foredrag Poul-Henning Kamp, som netop talte
> ud fra omtalte stamtræ; ganske imponerende stykke grafik.

Et simpelt stamtræ kan ses her:
http://perso.wanadoo.fr/levenez/unix/history.html
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Janus Sandsgaard (29-09-2001)
Kommentar
Fra : Janus Sandsgaard


Dato : 29-09-01 17:42

In article <1f0ic8b.rc1els1f4o4wkN%mta@mac.com>, Michael Tysk-Andersen wrote:

> Et simpelt stamtræ kan ses her:
> http://perso.wanadoo.fr/levenez/unix/history.html

Sødt. Minder om det som blev gennemgået på Uptime. Her havde Poul Erik
Kamp dog skrevet verdenshistoriske begivenheder ind (Berlinmurens
fald, Reagans Stjernekrigsprojekt etc) for at undersøge for mulige
sammenhænge mellem de forskellige udviklingsspor...

-j

--
Uwaga!
Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.
Det var en transylvansk "Snagov".

Michael Tysk-Anderse~ (29-09-2001)
Kommentar
Fra : Michael Tysk-Anderse~


Dato : 29-09-01 18:42

Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> wrote:

> In article <1f0ic8b.rc1els1f4o4wkN%mta@mac.com>, Michael Tysk-Andersen wrote:
>
> > Et simpelt stamtræ kan ses her:
> > http://perso.wanadoo.fr/levenez/unix/history.html
>
> Sødt. Minder om det som blev gennemgået på Uptime. Her havde Poul Erik
> Kamp dog skrevet verdenshistoriske begivenheder ind (Berlinmurens
> fald, Reagans Stjernekrigsprojekt etc) for at undersøge for mulige
> sammenhænge mellem de forskellige udviklingsspor...

Fandt han nogle sammenhænge?
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Jesper Haaber Gyllin~ (27-09-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Haaber Gyllin~


Dato : 27-09-01 13:57

Thomas von Hassel <thomas@vermoe.dk> wrote:

> Morten Stjernholm <stjernholm@stjernholm-media.dk> wrote:
>
> > 5 maskiner her !
> >
> > Hvem begynder at tælle ??
> >
> > Stjernholm
>
> 3 på arbejde, 1 derhjemme, ;)
>
> vi kan jo lave en "folketælling" ..f.eks. en hjemmeside hvor folk kan
> skrive sig på med antal og typer :)
>
> /thomas

God ide. Skal vi tæller antal maskiner eller dem der virker ?

Jeg har 8, der virker og et par stykker som er under behandling.

--
Ciao Jesper )

Thomas von Hassel (27-09-2001)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 27-09-01 15:27

Jesper Haaber Gylling <jesper@gylling.net> wrote:

> Thomas von Hassel <thomas@vermoe.dk> wrote:
>
> > Morten Stjernholm <stjernholm@stjernholm-media.dk> wrote:
> >
> > > 5 maskiner her !
> > >
> > > Hvem begynder at tælle ??
> > >
> > > Stjernholm
> >
> > 3 på arbejde, 1 derhjemme, ;)
> >
> > vi kan jo lave en "folketælling" ..f.eks. en hjemmeside hvor folk kan
> > skrive sig på med antal og typer :)
> >
> > /thomas
>
> God ide. Skal vi tæller antal maskiner eller dem der virker ?
>
> Jeg har 8, der virker og et par stykker som er under behandling.


Vi tæller virkende maskiner! ..jeg flikker noget sammen i aften og
lægger ud på gruppen. Så må i lige hjælpe til med at sprede ordet :)

/thomas

J.C. Voss (27-09-2001)
Kommentar
Fra : J.C. Voss


Dato : 27-09-01 18:13

Thomas von Hassel <thomas@vermoe.dk> wrote:

> Vi tæller virkende maskiner! ..jeg flikker noget sammen i aften og
> lægger ud på gruppen. Så må i lige hjælpe til med at sprede ordet :)

Go' stil.

--
//Jonas @ 11°, 56° | Hellere styr på lortet - |
<http://geografi.hjem.wanadoo.dk> | end lort på styret... |
<http://verture.subnet.dk/>

Thomas von Hassel (28-09-2001)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 28-09-01 09:39

J.C. Voss <jcSPAM@BLOCKvoss.tf> wrote:

> Thomas von Hassel <thomas@vermoe.dk> wrote:
>
> > Vi tæller virkende maskiner! ..jeg flikker noget sammen i aften og
> > lægger ud på gruppen. Så må i lige hjælpe til med at sprede ordet :)
>
> Go' stil.


Så er det online: http://www.elements.dk/count

/thomas

Jesper Haaber Gyllin~ (28-09-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Haaber Gyllin~


Dato : 28-09-01 11:30

Thomas von Hassel <thomas@vermoe.dk> wrote:

> J.C. Voss <jcSPAM@BLOCKvoss.tf> wrote:
>
> > Thomas von Hassel <thomas@vermoe.dk> wrote:
> >
> > > Vi tæller virkende maskiner! ..jeg flikker noget sammen i aften og
> > > lægger ud på gruppen. Så må i lige hjælpe til med at sprede ordet :)
> >
> > Go' stil.
>
>
> Så er det online: http://www.elements.dk/count
>
> /thomas

Kanon initiativ, men...........

Kan du ikke nappe alle modellerne fra apple-history.com og så gøre dem
synlige så vi kan se en form for statistik over de forskellige modeller
??
--
Ciao Jesper )

Thomas von Hassel (28-09-2001)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 28-09-01 12:35

Jesper Haaber Gylling <jesper@gylling.net> wrote:

> Thomas von Hassel <thomas@vermoe.dk> wrote:
>
> > J.C. Voss <jcSPAM@BLOCKvoss.tf> wrote:
> >
> > > Thomas von Hassel <thomas@vermoe.dk> wrote:
> > >
> > > > Vi tæller virkende maskiner! ..jeg flikker noget sammen i aften og
> > > > lægger ud på gruppen. Så må i lige hjælpe til med at sprede ordet :)
> > >
> > > Go' stil.
> >
> >
> > Så er det online: http://www.elements.dk/count
> >
> > /thomas
>
> Kanon initiativ, men...........
>
> Kan du ikke nappe alle modellerne fra apple-history.com og så gøre dem
> synlige så vi kan se en form for statistik over de forskellige modeller
> ??

ligger det i noget format man kan nappe hurtigt.. ellers er det jo
manuel indtastning.

Men jeg regner med det er noget jeg vil kigge på i weekenden :)

/thomas

Jesper Haaber Gyllin~ (28-09-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Haaber Gyllin~


Dato : 28-09-01 11:32

Thomas von Hassel <thomas@vermoe.dk> wrote:

> J.C. Voss <jcSPAM@BLOCKvoss.tf> wrote:
>
> > Thomas von Hassel <thomas@vermoe.dk> wrote:
> >
> > > Vi tæller virkende maskiner! ..jeg flikker noget sammen i aften og
> > > lægger ud på gruppen. Så må i lige hjælpe til med at sprede ordet :)
> >
> > Go' stil.
>
>
> Så er det online: http://www.elements.dk/count
>
> /thomas

Hvad med en tip en ven funktion. Jeg har sat Mac'er op hos mindst 20
privatperson og en del firmaer ????

--
Ciao Jesper )

Thomas von Hassel (28-09-2001)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 28-09-01 12:35

Jesper Haaber Gylling <jesper@gylling.net> wrote:

> Thomas von Hassel <thomas@vermoe.dk> wrote:
>
> > J.C. Voss <jcSPAM@BLOCKvoss.tf> wrote:
> >
> > > Thomas von Hassel <thomas@vermoe.dk> wrote:
> > >
> > > > Vi tæller virkende maskiner! ..jeg flikker noget sammen i aften og
> > > > lægger ud på gruppen. Så må i lige hjælpe til med at sprede ordet :)
> > >
> > > Go' stil.
> >
> >
> > Så er det online: http://www.elements.dk/count
> >
> > /thomas
>
> Hvad med en tip en ven funktion. Jeg har sat Mac'er op hos mindst 20
> privatperson og en del firmaer ????

Jeps :) ..kommer på i weekenden :)

Birgitte Behrendt (28-09-2001)
Kommentar
Fra : Birgitte Behrendt


Dato : 28-09-01 13:40

Thomas von Hassel <thomas@vermoe.dk> wrote:

> Jesper Haaber Gylling <jesper@gylling.net> wrote:
>
> > Thomas von Hassel <thomas@vermoe.dk> wrote:
> >
> > > J.C. Voss <jcSPAM@BLOCKvoss.tf> wrote:
> > >
> > > > Thomas von Hassel <thomas@vermoe.dk> wrote:
> > > >
> > > > > Vi tæller virkende maskiner! ..jeg flikker noget sammen i aften og
> > > > > lægger ud på gruppen. Så må i lige hjælpe til med at sprede ordet :)
> > > >
> > > > Go' stil.
> > >
> > >
> > > Så er det online: http://www.elements.dk/count
> > >
> > > /thomas
> >
> > Hvad med en tip en ven funktion. Jeg har sat Mac'er op hos mindst 20
> > privatperson og en del firmaer ????
>
> Jeps :) ..kommer på i weekenden :)

Way to go, Thomas Tænk - jeg havde ikke drømt om at mit enkle
spørgsmål skulle sætte sådan en debat og aktivitet i gang, men det er da
dejligt

--
Mvh Birgitte

http://www.behrendt.dk/

Michael Holm (28-09-2001)
Kommentar
Fra : Michael Holm


Dato : 28-09-01 17:21

Thomas von Hassel <thomas@vermoe.dk> wrote:

> J.C. Voss <jcSPAM@BLOCKvoss.tf> wrote:
>
> > Thomas von Hassel <thomas@vermoe.dk> wrote:
> >
> > > Vi tæller virkende maskiner! ..jeg flikker noget sammen i aften og
> > > lægger ud på gruppen. Så må i lige hjælpe til med at sprede ordet :)
> >
> > Go' stil.
>
>
> Så er det online: http://www.elements.dk/count
>
> /thomas


Rigtig godt initiv

min gamle iMac brokker sig blot over at man ikke kan vælge Rev. b
så den blev blot kaldt --iMac--
--
Michael Holm
kiaikido@mac.com
http://ki-aikido.homepage.dk

Erik Richard Sørense~ (27-09-2001)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 27-09-01 15:23

Hej Per

- Det samme her... - 4 stk. PowerMac + en PowerBook 165. De 3 PM'er +
PB'en kan køre i et specielt SCSI netværk, som jeg har sat op med nogle
switches.

- Og så håber jeg snart at få enten en G4/733 eller G4/867.... Det skal
blive rart med noget mere punch til de lydopgaver, jeg nu laver en del
af.

Per Erik Ronne wrote:

> > Jeg tror desværre at 100.000 Mac maskiner her i landet er ... Vildt
> > overdrevet..!??
>
> Mon dog? Jeg ha alene herhjemme tilsluttet fem maskiner til mit
> intranet, heraf én Windows-laptop. Derudover har jeg en LC stående i
> kælderen.

mvh. Erik Richard
--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
Mobile phone: (+45) 4082 6109, E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physical Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World
- Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Sebastian Bredsdorff (27-09-2001)
Kommentar
Fra : Sebastian Bredsdorff


Dato : 27-09-01 21:39

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> - Det samme her... - 4 stk. PowerMac + en PowerBook 165. De 3 PM'er +
> PB'en kan køre i et specielt SCSI netværk, som jeg har sat op med nogle
> switches.


Hmm????

--
Sebastian Bredsdorff
Mail: sb@geomac.dk
Juhuuuu, har jeg har også fået lejlighed: )))

Erik Richard Sørense~ (28-09-2001)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 28-09-01 05:01


- 'Hmm????' hvad, Sebastian?

Sebastian Bredsdorff wrote:

> > - Det samme her... - 4 stk. PowerMac + en PowerBook 165. De 3 PM'er +
> > PB'en kan køre i et specielt SCSI netværk, som jeg har sat op med nogle
> > switches.
>
> Hmm????

mvh. Erik Richard

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
Mobile phone: (+45) 4082 6109, E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physical Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The World
- Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Per Erik Ronne (28-09-2001)
Kommentar
Fra : Per Erik Ronne


Dato : 28-09-01 05:21

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> - 'Hmm????' hvad, Sebastian?
>
> Sebastian Bredsdorff wrote:
>
> > > - Det samme her... - 4 stk. PowerMac + en PowerBook 165. De 3 PM'er +
> > > PB'en kan køre i et specielt SCSI netværk, som jeg har sat op med nogle
> > > switches.
> >
> > Hmm????

Hvorfor ikke bare et almindeligt ethernet? En 10Base10 hub eller en
switch?
--
Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, DK-2700 Brønshøj, DENMARK, EUROPEAN UNION
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.
Homepage http://www.diku.dk/students/xerxes

Erik Richard Sørense~ (28-09-2001)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 28-09-01 15:27

Hej Per

- Det kan du jo selvfølgelig godt sige, men det her system har kun kostet mig
175kr. at lave! - Den eneste ulempe ved det er, at jeg ikke kan skifte mellem de
forskellige computere uden en genstart, og derved jo heller ikke kan bruge de
forskellige enheder på forskellige computere samtidig.

-) Jeg har nok en fornemmelse af, hvad Sebastians 'Hmm????' betyder, men jeg
synes godt han kunne udtrykke sig lidt mere direkte.....

Måden, jeg har bygget det op på, er flg..
1 stk. DB-25 passiv switch med 4 indgange og 1 udgang. Jeg har 'vendt' den om,
så jeg kobler alle SCSI enhederne til den normale udgang (DB-25 MAIN OUT) og den
enkelte computer til de normale indgange (A, B, C, D INPUT) med et SCSI DB-25
kabel til hver computer, så jeg kan vælge den computer, hvor jeg skal bruge en
bestemt enhed.
A: G3/233DT, B: PM 7600/120, C: PM 7200/90 og D: PB 165.

'Kernen' i systemet er en Viking 2100 HD (7200rpm), hvor jeg så kan kopiere de
data over, der skal flyttes. Og ellers kan jeg bruge brænder, jaz- og zip-drev
og scanner ad libitum på hver enkelt computer.

- Simpelt, enkelt og billigt...-)

mvh. Erik Richard

Per Erik Ronne wrote:

> > - 'Hmm????' hvad, Sebastian?
>
> > > > - Det samme her... - 4 stk. PowerMac + en PowerBook 165. De 3 PM'er +
> > > > PB'en kan køre i et specielt SCSI netværk, som jeg har sat op med nogle
> > > > switches.
> > >
> > > Hmm????
>
> Hvorfor ikke bare et almindeligt ethernet? En 10Base10 hub eller en
> switch?

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
Mobile phone: (+45) 4082 6109, E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physical Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The World
- Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~




Martin Edlich (28-09-2001)
Kommentar
Fra : Martin Edlich


Dato : 28-09-01 17:31

In article <3BB48895.5A18AAB1@mail1.stofanet.dk>,
Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> - Simpelt, enkelt og billigt...-)

Men ikke noget netværk.

--
MVH Martin Edlich
Henvendelser til min e-mail adresse vil blive besvaret kort, men uhøfligt
(medmindre jeg selv er ude om det, og det er Off Topic).
http://www.edlich.dk

Erik Richard Sørense~ (29-09-2001)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 29-09-01 01:20

Hej Martin

- indrømmet... ikke i normal forstand, om man så må sige, - men det
fungerer, og da jeg i sin tid lavede det, var netværk ikke noget, der rigtig
blev brugt hos private og i små enmands-ejede firmaer.

Martin Edlich wrote:

> > - Simpelt, enkelt og billigt...-)
>
> Men ikke noget netværk.

mvh. Erik Richard

--
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
Edwin Rahrsvej 20.3.03, DK-8220 Brabrand, Denmark
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
Mobile phone: (+45) 4082 6109, E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physical Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The World
- Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



Per Erik Ronne (29-09-2001)
Kommentar
Fra : Per Erik Ronne


Dato : 29-09-01 00:03

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> - Simpelt, enkelt

Men ikke just i brug ;-(.

> og billigt...-)


--
Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, DK-2700 Brønshøj, DENMARK, EUROPEAN UNION
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.
Homepage http://www.diku.dk/students/xerxes

Sebastian Bredsdorff (29-09-2001)
Kommentar
Fra : Sebastian Bredsdorff


Dato : 29-09-01 15:44

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> - 'Hmm????' hvad, Sebastian?

Undre mig bare over opsætningen...

--
Sebastian Bredsdorff
Mail: sb@geomac.dk
Juhuuuu, har jeg har også fået lejlighed: )))

Thomas von Hassel (26-09-2001)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 26-09-01 13:46


> Ikke stærk på 3D,

Det kan vi jo kun håbe på at det ændrer sig med Maya :)

/thomas

Sascha (26-09-2001)
Kommentar
Fra : Sascha


Dato : 26-09-01 15:14

Man må da håbe at Apple åbner muligheden for Highend skærmkort !!
Indtil videre kører Maya kun på Geforce2 og Geforce3 (spilkort)

mvh
Sascha


"Thomas von Hassel" <thomas@vermoe.dk> wrote in message
news:1f0cjkm.kdutw4x2pvgN%thomas@vermoe.dk...
>
> > Ikke stærk på 3D,
>
> Det kan vi jo kun håbe på at det ændrer sig med Maya :)
>
> /thomas



Jesper Møller-Fink (26-09-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Møller-Fink


Dato : 26-09-01 18:07

Sascha <sascha@mir.dk> wrote:

> Man må da håbe at Apple åbner muligheden for Highend skærmkort !!
> Indtil videre kører Maya kun på Geforce2 og Geforce3 (spilkort)
>
GeForce3 kom da først til mac! (sig ikke noget om at det kunne leveres
til PC'ere først ...)

I øvrigt er det 9 mdr. siden at Apple begyndte at levere Geforce-kort
til sine G4'ere.

Nå altså!


--
mvh Jesper (med ATI 128, weehaa!!!)


http://homepage.mac.com/jmfink/

Simon T (26-09-2001)
Kommentar
Fra : Simon T


Dato : 26-09-01 18:44

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> Sascha <sascha@mir.dk> wrote:
>
> > Man må da håbe at Apple åbner muligheden for Highend skærmkort !!
> > Indtil videre kører Maya kun på Geforce2 og Geforce3 (spilkort)
> >
> GeForce3 kom da først til mac! (sig ikke noget om at det kunne leveres
> til PC'ere først ...)

Det er netop det der er problemet - nemlig at det _kun_ kører på Geforce
2&3. Det er spilkort der ikke er velegnede til tung 3D. For Geforce 3 er
_ikke_ et high-end kort i forhold til nogen af de kort du f.eks. har
adgnang til på PC'en.
Men Apple er vel ikke mere skurk end de producenter der ikke frigiver
drivere til deres kort.


Med venlig hilsen

Simon T

Sascha (26-09-2001)
Kommentar
Fra : Sascha


Dato : 26-09-01 19:09

Jeg vil tro problemet starter med den indbyggede bios der er i (Highend)
kortene.
Markedet er ikke stort nok til dobbelt produktion (både til Mac og WIndows),
Hvis Apple ikke lader deres bios system bliver kompatibelt med andre
computer systemer så tror jeg ikke det er noget man kan se frem til.
Måske hvis der kommer et æble på 10 % af alle computere!

mvh
Sascha


"Simon T" <simon@FJERNDETTEsamfundsnasser.dk> wrote in message
news:1f0cwyg.10vox8a1u5bbxcN%simon@FJERNDETTEsamfundsnasser.dk...
> Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:
>
> > Sascha <sascha@mir.dk> wrote:
> >
> > > Man må da håbe at Apple åbner muligheden for Highend skærmkort !!
> > > Indtil videre kører Maya kun på Geforce2 og Geforce3 (spilkort)
> > >
> > GeForce3 kom da først til mac! (sig ikke noget om at det kunne leveres
> > til PC'ere først ...)
>
> Det er netop det der er problemet - nemlig at det _kun_ kører på Geforce
> 2&3. Det er spilkort der ikke er velegnede til tung 3D. For Geforce 3 er
> _ikke_ et high-end kort i forhold til nogen af de kort du f.eks. har
> adgnang til på PC'en.
> Men Apple er vel ikke mere skurk end de producenter der ikke frigiver
> drivere til deres kort.
>
>
> Med venlig hilsen
>
> Simon T



Peter Gersmann (26-09-2001)
Kommentar
Fra : Peter Gersmann


Dato : 26-09-01 19:12

In article <9Los7.17$Ay.4578@news010.worldonline.dk>, "Sascha"
<sascha@mir.dk> wrote:

> Markedet er ikke stort nok til dobbelt produktion (både til Mac og
> WIndows),
> Hvis Apple ikke lader deres bios system bliver kompatibelt med andre
> computer systemer så tror jeg ikke det er noget man kan se frem til.
> Måske hvis der kommer et æble på 10 % af alle computere!

Et stort problem lige nu med både drivere og software er, at man skal
skrive 2x koden. Nemlig både til Mac OS 9 og X.

Og 2x udviklingsomkostninger til 3% af markedet er ikke fantastisk
morsomt. Slet ikke når virksomhederne har smækket kassen i overfor køb
af software.

//Peter Gersmann

Morten Reippuert Knu~ (26-09-2001)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 26-09-01 18:51

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> GeForce3 kom da først til mac! (sig ikke noget om at det kunne leveres
> til PC'ere først ...)
>
> I øvrigt er det 9 mdr. siden at Apple begyndte at levere Geforce-kort
> til sine G4'ere.

problemet er at det er _spille_kort - ikke 3D-rendering kort, til den
slags opgaver er der brug for helt andre kort. eks Diamond kortene der
nu ejes af ATI.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på krykker

<icq:131382336>

Jesper Møller-Fink (26-09-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Møller-Fink


Dato : 26-09-01 19:49

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:
>
> > GeForce3 kom da først til mac! (sig ikke noget om at det kunne leveres
> > til PC'ere først ...)
> >
> > I øvrigt er det 9 mdr. siden at Apple begyndte at levere Geforce-kort
> > til sine G4'ere.
>
> problemet er at det er _spille_kort - ikke 3D-rendering kort, til den
> slags opgaver er der brug for helt andre kort. eks Diamond kortene der
> nu ejes af ATI.

Nåe - jeg kravler bare ned i min iBook-verden igen. Det her bliver for
teknisk - so long

(skal nok huske tasken!)

--
mvh
Jesper ::::: I'm on Beige

Sascha (26-09-2001)
Kommentar
Fra : Sascha


Dato : 26-09-01 19:10

Hvad har Geforce3 med Highend at gøre ?

"Jesper Møller-Fink" <jmfink@mac.com> wrote in message
news:1f0cvm0.rmpxn31dcur40N%jmfink@mac.com...
> Sascha <sascha@mir.dk> wrote:
>
> > Man må da håbe at Apple åbner muligheden for Highend skærmkort !!
> > Indtil videre kører Maya kun på Geforce2 og Geforce3 (spilkort)
> >
> GeForce3 kom da først til mac! (sig ikke noget om at det kunne leveres
> til PC'ere først ...)
>
> I øvrigt er det 9 mdr. siden at Apple begyndte at levere Geforce-kort
> til sine G4'ere.
>
> Nå altså!
>
>
> --
> mvh Jesper (med ATI 128, weehaa!!!)
>
>
> http://homepage.mac.com/jmfink/



Jesper Møller-Fink (26-09-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Møller-Fink


Dato : 26-09-01 19:49

Sascha <sascha@mir.dk> wrote:

> Hvad har Geforce3 med Highend at gøre ?
>
Øh? Det ved jeg ikke? Det er dyrt (i hvert fald macversionen!)



--
mvh
Jesper ::::: I'm on Beige

Morten Reippuert Knu~ (26-09-2001)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 26-09-01 22:41

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> > Hvad har Geforce3 med Highend at gøre ?
> >
> Øh? Det ved jeg ikke? Det er dyrt (i hvert fald macversionen!)

det er fordi at når vi taler om 3D renderings kort både til sun og PC
koster de mellem 10k og 100k, de sidste er high-end...

Til mac findes der stort set ingen 3D rendering kort.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på krykker

<icq:131382336>

Sascha (27-09-2001)
Kommentar
Fra : Sascha


Dato : 27-09-01 12:21

AHHH

Så dyre er kortene ikke mere.

$ 2,299 For et wildcat 5110. (pt. Hurtigste kort for tiden)

mvh
Sascha

"Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote in message
news:1f0d5we.fkl01n1st5xvkN%spam@reippuert.dk...
> Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:
>
> > > Hvad har Geforce3 med Highend at gøre ?
> > >
> > Øh? Det ved jeg ikke? Det er dyrt (i hvert fald macversionen!)
>
> det er fordi at når vi taler om 3D renderings kort både til sun og PC
> koster de mellem 10k og 100k, de sidste er high-end...
>
> Til mac findes der stort set ingen 3D rendering kort.
>
> --
> Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på krykker
>
> <icq:131382336>



Morten Reippuert Knu~ (27-09-2001)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 27-09-01 21:27

Sascha <sascha@mir.dk> wrote:

> AHHH
>
> Så dyre er kortene ikke mere.
>
> $ 2,299 For et wildcat 5110. (pt. Hurtigste kort for tiden)

ok, 10k til 25k det er stadig betydeligt dyrere end spillekortene.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på krykker

<icq:131382336>

Stig Leerbeck (28-09-2001)
Kommentar
Fra : Stig Leerbeck


Dato : 28-09-01 16:06

Overskriften i denne tråd har endnu engang givet anledning til en masse
mere eller mindre spøjse oplevelser med folks fordomme mod Macintosh,

Selv har jeg følgende historie:

Jeg skulle hente min datter fra teater og blandt disse teater-folk var
en datamatiker-studerende, der i højlydte vendinger kom med udtalelser
a'la dem som er referet her i tråden fra en folkeskoleklasse.

Hans sprogbrug blev noget mere "rundt" da han blev konfronteret med en
forhærdet Mac-mand, men stadigvæk var der alvorlige kritikpunkter.

Efter lidt stille og rolig snak frem og tilbage kom Mac'en næsten (også
kun næsten) på højde med studentens PC'er, men nu smed han det
ultimative trumfkort på bordet:

"Mac'en har ikke nogen DOS-prompt"

Jeg synes selv, jeg tog mit nederlag pænt, jeg var slået - udslettet, ak
vi har ikke nogen DOS-prompt! Og her har jeg arbejdet med Mac i 15 år
uden at tænke på det ulykkelige fact!

Så jeg forlod scenen nedbøjet, slået og udslettet.

Alt imens måtte datamatiker-studenten forklare de omkringstående
stor-måbende unger-svende og -piger, der efterhånden havde samlet en
betragtelig kødrand omkring PC-oraklet, hvad i al verden en DOS-prompt
var for noget og hvorfor den var så u-undværlig!

Jeg er ikke sikker på at han slap helt så godt fra den del af showet -
hæ!

Siden hen har det været en stående vittighed blandt min datters
teaterkammerater, at min Mac er noget bras, fordi den ikke har nogen
DOS-promt.

Og ved I hvad - jeg griner også!

Stig

____________________________________________________
www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk

Per Erik Ronne (28-09-2001)
Kommentar
Fra : Per Erik Ronne


Dato : 28-09-01 16:35

Stig Leerbeck <stigleerbeck@mac.com> wrote:

> "Mac'en har ikke nogen DOS-prompt"
>
> Jeg synes selv, jeg tog mit nederlag pænt, jeg var slået - udslettet, ak
> vi har ikke nogen DOS-prompt! Og her har jeg arbejdet med Mac i 15 år
> uden at tænke på det ulykkelige fact!

Næh, vores Mac må jo nøjes med en - UNIX-prompt .

I øvrigt har min Mac skam da også en DOS-prompt. Gennem VirtualPC, som
er nødvendig af hensyn til ordbøger som Oxford English Dictionary.
--
Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, DK-2700 Brønshøj, DENMARK, EUROPEAN UNION
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.
Homepage http://www.diku.dk/students/xerxes

Stig Leerbeck (29-09-2001)
Kommentar
Fra : Stig Leerbeck


Dato : 29-09-01 18:44

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Næh, vores Mac må jo nøjes med en - UNIX-prompt .

JA, GUD BEDRE DET!

> I øvrigt har min Mac skam da også en DOS-prompt. Gennem VirtualPC, som
> er nødvendig af hensyn til ordbøger som Oxford English Dictionary.

Det var dog fælt!

Stig

____________________________________________________
www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177523
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408677
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste