Rosemary's Baby (SPOILER)
Fra : Christian Andersen

Dato : 26-09-01 09:27

Jeg så Rosemary's Baby på TV Zulu i går. Jeg havde set den for lang tid
siden og kunne egentlig kun huske slutningen hvor hun stirrer ned i
vuggen.

Jeg havde ikke forventet at kunne lide den, det er jo en 60'er film. For
mig betyder det en masse psykedeliske kameravinkler og underlige
mennesker der siger underlige ting.
Det gjorde de også, især i den første drømmesekvens. Men den gav god
mening for mig fordi jeg vidste jo i forvejen hvad der skete, så jeg
kunne se symbolerne og faktisk forstå dem. Det er faktisk en stor ting
for mig, fordi en sådan drømmesekvens ville totalt gå over hovedet på
mig normalt. Dejligt at jeg stadig kan blive overrasket over mig selv.

Generelt om filmen kan jeg sige at den holder 100%. Skuespillet er godt
og manuskriptet er tilpas uhyggeligt og mystisk. Igen, hvis man ved hvad
der sker kan man bedre lægge mærke til og sætte pris på de små clues
Roman Polanski har lagt rundt omkring.

Så alt i alt var det en god TV-aften for mig i går. Især med Åndernes
Magt først og så Rosemary's Baby bagefter. Dejlig uhygge

Andre meninger?

--
Nescafe - because your pets deserve the best!

Fra : John Hinge

Dato : 26-09-01 10:43

Christian Andersen wrote:

> Så alt i alt var det en god TV-aften for mig i går. Især med Åndernes
> Magt først og så Rosemary's Baby bagefter. Dejlig uhygge
>
> Andre meninger?

Nu sad jeg jo alene på min pind og så job ansvarlig ud.
Men ind imellem opkald fra kunder at hjælpe, så fik jeg set det her
åndede magt. Jeg ved ikke rigtigt. Som udgangspunkt (og det hører vel
egentlig mere hjemme i dk.livssyn ?) så tror jeg nemlig ikke på
ånder, ikke som bevidste entiteter som kan besætte folk etc..
Og jeg mener som udgangspunkt på at grunden til at en excorsisme
virker er fordi personen tror på den vil virke, altså at det er en
psykisk process. Den måde de havde filmet det på, gav dog stof til
megen mumlen hos mig, for som studiedamen sagde, han havde jo knapt
nået at sige en variant af 'jeg befaler dig at forlade denne krop'
(flot variant af ' I Jesu navn, forlad denne krop') før pigen
(sød pige i øvrigt.. jeg ved det, jeg *er' et skarn) kastedes til
gulvet og bgeyndte sin hylesession.
Det er muligt jeg er for snæversynet i min tro (eller mangel på
samme) men jeg har det svært med mange af de hersens overnaturlige
ting og begivenheder.

Nå, jeg fortsatte på min pind, fik set det meste af de seneste
afsnit af 'de befippede^w udvalgte' uha det er ikke vildt godt..
På den anden side, man sidder og vil egentlig gerne se det, for
at se om de blir ved med at foretage de her helt uforståeligt
dumme beslutninger.

Jeg fik også set lidt af BS og Anja 'mums' Steensig i den vilde
natur, det var dælme sjovt, specialt Anja's oplæring i åledrab.
Eller BS's "ku du dræbe en bjørn ? sådan en fiat 127 klædt ud
som bjørn som kommer mod dig med 60 km/t" weeee.

Endelig kom jeg hjem, og havde de sidste 10-15 minutter af
Rosemary's baby kørende mens jeg spillede lidt UO, den så ud som
om den stadig holder den film, godt gået.

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"Buffy I love you...... Oh God No!" Spike, Buffy tVs

Fra : Christian Andersen

Dato : 26-09-01 10:56

John Hinge wrote:

> [...]
>egentlig mere hjemme i dk.livssyn ?) så tror jeg nemlig ikke på
>ånder, ikke som bevidste entiteter som kan besætte folk etc..

Jep, den hører hjemme i dk.livssyn som jeg XFUT'er til.

Jeg er lidt ambivalent med ånder og overnaturlige fænomener. På den ene
side er jeg ikke afvisende overfor de ting, men på den anden side har
jeg aldrig selv oplevet noget i den retning og kan derfor heller ikke
kategorisk sige at det eksisterer.

Men det er helt sikkert meget spændene.

XFUT: dk.livssyn (fra dk.kultur.film) - jeg følger ikke selv med i
dk.livssyn

--
Nescafe - because your pets deserve the best!

Fra : Hans Petter Laberg

Dato : 28-09-01 12:37

"Christian Andersen" <igqgfq001@sneakemail.com> skrev i melding

[klipp]

> Andre meninger?

John Cassavetes spilte en av hovedrollene og i mine øyne blir det da en
klassiker.
Cassavetes og Polanski gikk visst IKKE spesielt godt overens da filmen ble
spilt inn. Jeg tror ikke de var på talefot etterpå.

HPL