netværk og printere
Fra : Michael Holm

Dato : 25-09-01 19:48

Hej,

vores printere opfører sig underligt på netværket for et stykke tid
siden fik vi udskiftede vores HP'er med ngole Sharp
printere/kopimaskiner (1 stk 507 og 3 stk. 163).

De sidder forbundet via switches på et 100 mb netværk (med fast Ip
nr.), sammen med en masse iMac'er, det hele styres af en lidt ældre
Powermac G3, 350 MHz, 192 mb ram uden VM (OS 8.6/Appleshare IP 6.2)
De er sat op som skrivebordsprinter på de enkelte mac'er.

Problem 1: 507'eren havde først problemer med at den rimelig tit, faldt
af netværket og skulle genstartes, for at være på igen. det blev løst
med et nyt netkort i printeren + opgradering af firmwaren ! Men så fik
de 3 163'er, samme problemn år de harvde stået tændt i lang tid uden at
blive brugt (typisk tændt natten over) men løsningen fra 507'eren har
ikke hjulpet...

af dette kommer vi til Problem 2: hvis man sender et job til en af de
printere (altså 163'erne) der er faldet af nettet, sker det underlige
at, man ikke får nogen fejlmeddelser, og jobbet kommer ud - men blot
ikke på den rigtige printer men på 507'eren..... det burde vel ikke
kunne lade sig gøre når hver printer har sit eget faste IP nr. eller
hva' ?!

Vi har selvfølgelig kontakt med teknikkerne som vi har printere fra, men
de har desværre ikke nogen svar endnu, efter en måneds rykken rundt....

Vores Switches kan desværre ikke overvåge trafikken på netværket - så vi
kan få en rapport fra dem...

håber der er andre der har været ude for lign. problemer og løst dem
eller har nogle trøstene ord
--
Michael Holm
kiaikido@mac.com

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-09-01 22:50

In article <1f0b4ss.1hujjzv1bix42uN%kiaikidoREMOVE@mac.com>,
kiaikidoREMOVE@mac.com (Michael Holm) wrote:

> [...]
> de 3 163'er, samme problemn år de harvde stået tændt i lang tid uden at
> blive brugt (typisk tændt natten over) men løsningen fra 507'eren har

Lyder som en fejl i printeren. Falder de også af nettet hvis i sætter
dem til at ikke at "sove" (energibesparelse)?

Hvis du er 100% sikker på at printerne sidder på switche, så er det ikke
der problemet er (medmindre de er defekte). Jeg har før hørt om
problemer med printere når de sidder på en hub.

> [...]
> ikke på den rigtige printer men på 507'eren..... det burde vel ikke
> kunne lade sig gøre når hver printer har sit eget faste IP nr. eller

Det kan lade sig gøre hvis i har noget printer-polling opsat.

Hvorfor bruger i egentlig en printserver?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 28-09-01 16:37

> Lyder som en fejl i printeren. Falder de også af nettet hvis i sætter
> dem til at ikke at "sove" (energibesparelse)?

Man kan ifølge Sharp-teknikkerne ikke slå det helt fra, pga. noget med
energimærkningen.
Umiddelbart kan de ikke se at der fejl på printeren, Vi har fået byttet
en af dem, og de har så prøvet at stille den op på deres kontor( pc
netværk) og der falder den ikke af, så det må næsten være en
kombination af mac og Sharpprintere....

> Hvis du er 100% sikker på at printerne sidder på switche, så er det
ikke
> der problemet er (medmindre de er defekte). Jeg har før hørt om
> problemer med printere når de sidder på en hub.

Switche over hele linien (CentreCOM FS716 10Base -T/100Base -TX)

eller

> Det kan lade sig gøre hvis i har noget printer-polling opsat.

> Hvorfor bruger i egentlig en printserver?

Vi bruger heller ikke printserver, så vidt jeg ved har vi en helt normal
opsætning: iMac'en går via netværket og spørg om printeren er ledig og
hvis den er, funker det - men hvis printeren er faldet af nettet sker
det oftes at jobbet kommer ud på 507 (ikke på en af de andere
163'er !!) og det er samme problem på alle 3 163'er ....

Nu har jeg lige talt med en teknikker, som fortæller at måske kunne det
hænge sammen med at den har fast IP nr. og samtidig har en DHCP
opsætning, som gør at den går ud efter et nyt ip nr. når den vågner
efter "dvale"...... nu prøver vi at slå det fra... og ser mandag !

hvis du (eller en anden) har tid og lyst kan jeg sende printeren ip nr.,

kan man via browser gå ind og se printerens opsætning....

--
Michael Holm
kiaikido@mac.com

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-09-01 20:59

In article <1f0gguv.1mc29p11h31opuN%kiaikidoREMOVE@mac.com>,
kiaikidoREMOVE@mac.com (Michael Holm) wrote:

> Man kan ifølge Sharp-teknikkerne ikke slå det helt fra, pga. noget med
> energimærkningen.

Øv.

> [...]
> en af dem, og de har så prøvet at stille den op på deres kontor( pc
> netværk) og der falder den ikke af, så det må næsten være en

Eller en kombination af printer og switch. I har ikke mulighed for at
låne en "rigtig" switch et sted?

> ikke
>
> Switche over hele linien (CentreCOM FS716 10Base -T/100Base -TX)

Det er 16-ports switche, hvor mange af dem har i og hvordan er de koblet
sammen?

> [...]
> det oftes at jobbet kommer ud på 507 (ikke på en af de andere
> 163'er !!) og det er samme problem på alle 3 163'er ....

Jeg forstod det som at i brugte printserveren i AppleShare IP.

> [...]
> opsætning, som gør at den går ud efter et nyt ip nr. når den vågner
> efter "dvale"...... nu prøver vi at slå det fra... og ser mandag !

Øeh, har den både fast og dynamisk IP-adresse samtidigt?

> hvis du (eller en anden) har tid og lyst kan jeg sende printeren ip
> nr., så kan man via browser gå ind og se printerens opsætning....

Sidder de ikke bag noget NAT/Firewall?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 29-09-01 11:20

> Øv.

> Eller en kombination af printer og switch. I har ikke mulighed for at
> låne en "rigtig" switch et sted?

Er det ikke rigtige switche ?
Vi håber at kunne låne en, knap så billig model i næste uge, hvorfra man
an udskrive en rapport over hvad der sker på netværket.... men jeg har
hørt at det kan være svært at finde fejl alligevel...

> Det er 16-ports switche, hvor mange af dem har i og hvordan er de koblet
> sammen?

I hovedfeltet (som har fiberkabel til omverden) sidder der 2 sammen, 2
er forbundet til dem via fiberkabel og 4 stk. med alm. ethernet
(krydset), på en af dem der er forbundet med ethernetkabel sidder
serveren forbundet..

> Jeg forstod det som at i brugte printserveren i AppleShare IP.

nej det er mig der formuleret det dårigt.

> Øeh, har den både fast og dynamisk IP-adresse samtidigt?

Det jo være det var derfor de falder af netværket, fordi de prøver at få
fat i et dynamisk (når de vågner af dvale) samtidig med at de jo har et
fast ...??

> Sidder de ikke bag noget NAT/Firewall?

øøhh, jeg tror vi har et rimelig åben netværk, ikke noget med firewall,
det skal vi jo nok havde snart, hvis vi bliver udsat for al mulig
hackning, efter denne meddelelse er blevet givet fri

Nå men jeg kan ikke komme i kontakt med printerne herhjemmefra, det
troede jeg at jeg kunne (måske er de slukket) så jeg kan først slå DHCP
fra på printerne mandag....

Til gengæld har jeg lige fået OS 10.1 med posten for 10 min. siden
jubiii

--
Michael Holm
kiaikido@mac.com

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-09-01 16:08

In article <1f0hw8v.hhhh241stum58N%kiaikidoREMOVE@mac.com>,
> [...]

> an udskrive en rapport over hvad der sker på netværket.... men jeg har
> hørt at det kan være svært at finde fejl alligevel...

Det er den slags switch i skal låne jeg kalder en "rigtig" switch.

> [...]
> er forbundet til dem via fiberkabel og 4 stk. med alm. ethernet
> (krydset), på en af dem der er forbundet med ethernetkabel sidder

Jeg synes ikke lige jeg kan finde noget om fiber på CentreCOM FS716 på
producentens hjemmeside
<http://www.alliedtelesyn.com/products/datasheets/prdfs716.htm>.

> Det jo være det var derfor de falder af netværket, fordi de prøver at få
> fat i et dynamisk (når de vågner af dvale) samtidig med at de jo har et
> fast ...??

Prøv at lav et servicescan på den port printerne bruger til opsætning
via browser (sikkert TCP 80) med fx iNetTools. Hvis printeren har fået
en anden IP-adresse end den faste i har givet den, så burde den blive
opdaget ved service scanningen.

> øøhh, jeg tror vi har et rimelig åben netværk, ikke noget med firewall,
> det skal vi jo nok havde snart, hvis vi bliver udsat for al mulig
> hackning, efter denne meddelelse er blevet givet fri

I kører vel ikke med offentlige IP-adresser på lokalnettet?

> Nå men jeg kan ikke komme i kontakt med printerne herhjemmefra, det
> troede jeg at jeg kunne (måske er de slukket) så jeg kan først slå DHCP
> fra på printerne mandag....

I skal i hvert fald ikke både have DHCP og fast IP samtidigt - mærkeligt
at printeren accepterer det.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 29-09-01 20:19

> Det er den slags switch i skal låne jeg kalder en "rigtig" switch.

> Jeg synes ikke lige jeg kan finde noget om fiber på CentreCOM FS716 på
> [...]
skal lige checke mandag, men der er vist også en box (fiber) ved siden
af... mere på mandag !

> [...]
> opdaget ved service scanningen.

> I kører vel ikke med offentlige IP-adresser på lokalnettet?

"dumt spørgsmål" : hvordan er det lige man skelner mellem offentlige og
.... ?

> I skal i hvert fald ikke både have DHCP og fast IP samtidigt - mærkeligt
> at printeren accepterer det.

nej vel !

--
Michael Holm
kiaikido@mac.com

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-09-01 21:43

In article <1f0iloq.zkm1zv1fv1io0N%kiaikidoREMOVE@mac.com>,
kiaikidoREMOVE@mac.com (Michael Holm) wrote:

> "dumt spørgsmål" : hvordan er det lige man skelner mellem offentlige og
> ... ?

Flg. er lokale IP-adresser:

10.0.0.0    - 10.255.255.255
172.16.0.0  - 172.31.255.255
192.168.0.0 - 192.168.255.25

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 29-09-01 22:30

> Flg. er lokale IP-adresser:
>
> 10.0.0.0    - 10.255.255.255
> 172.16.0.0  - 172.31.255.255
> 192.168.0.0 - 192.168.255.25

jo så er de lokal adr. ! men jeg kan godt fange en iMac som har
arkivdeling slået til (med TCP/IP tilladt) over nettet hjemmefra
alligevel..

--
Michael Holm
kiaikido@mac.com

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-09-01 22:42

In article <1f0irk3.1rc0lbdxwhhp6N%kiaikidoREMOVE@mac.com>,
kiaikidoREMOVE@mac.com (Michael Holm) wrote:

> jo så er de lokal adr. ! men jeg kan godt fange en iMac som har
> arkivdeling slået til (med TCP/IP tilladt) over nettet hjemmefra
> alligevel..

Hvordan kobler du på nettet hjemmefra?
Kan du kun komme på den ene iMac, eller kan du komme på dem alle?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 29-09-01 22:48

> Hvordan kobler du på nettet hjemmefra?
> Kan du kun komme på den ene iMac, eller kan du komme på dem alle?

Ja til alle som har arkivdeling slået til....Via internt modem og
cybercity, chooser eller "connect to server" hvis jeg er i OS X

--
Michael Holm
kiaikido@mac.com

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-09-01 23:06

In article <1f0ispz.18zjgbe13exshdN%kiaikidoREMOVE@mac.com>,
kiaikidoREMOVE@mac.com (Michael Holm) wrote:

> Ja til alle som har arkivdeling slået til....Via internt modem og
> cybercity, chooser eller "connect to server" hvis jeg er i OS X

Øeh, du kobler bare op via en almindelig Cybercity modempool, og så kan
du komme på jeres interne netværk?

Hvem har opsat jeres router?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 01-10-01 08:35

> Øeh, du kobler bare op via en almindelig Cybercity modempool, og så kan
> du komme på jeres interne netværk?

jeg skal være oprettet som bruger på den enkelte mac, osv. men ja, det
er ikke normalt, kan jeg hører ?

> Hvem har opsat jeres router?

ved jeg faktisk ikke, det var før min tid, men vi hører under Københavns
uni. så det er vel nogen fra deres hovededb afd.

--
- Michael

http://ki-aikido.homepage.dk
kiaikidoRemove@mac.comRemove

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-10-01 10:05

In article <1f0lefq.1oka0xg1pwdd4sN%michael.holm@anthro.ku.dk>,
michael.holm@anthro.ku.dk (Michael Holm) wrote:

> jeg skal være oprettet som bruger på den enkelte mac, osv. men ja, det
> er ikke normalt, kan jeg hører ?

At kunne blive routet ind på et netværk fra en hvilken som helst
forbindelse, er bestemt ikke normalt - eller sikkert for den sags skyld.

> ved jeg faktisk ikke, det var før min tid, men vi hører under Københavns
> uni. så det er vel nogen fra deres hovededb afd.

Er det fordi de studerende skal kunne komme ind på netværket hjemmefra?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 01-10-01 10:32

> At kunne blive routet ind på et netværk fra en hvilken som helst
> forbindelse, er bestemt ikke normalt - eller sikkert for den sags skyld.

det kører jo over "File sharing" med "alt" hvad det indbærer, jeg troede
egenligt at det var ret sikkeret...?

> Er det fordi de studerende skal kunne komme ind på netværket hjemmefra?

Jeg tror ikke der har været nogen dybere mening med det fra starten,
jeg opdagede det ved et tilfælde da jeg lå syeg derhjemme, og ville
havde fat i et dokument på arbejdet... prøvede via chooser og det
virkede....

men er det nemt at komme forbi, når man ikke har brugernavn og kode ?

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-10-01 11:33

In article <1f0ljqx.b9jfm21i5wki8N%michael.holm@anthro.ku.dk>,
michael.holm@anthro.ku.dk (Michael Holm) wrote:

> det kører jo over "File sharing" med "alt" hvad det indbærer, jeg troede
> egenligt at det var ret sikkeret...?

Så sikkert er det nu heller ikke, men sikkerhedsniveauet skal heller
ikke overdrives hvis der ikke er grund til det.

> [...]
> jeg opdagede det ved et tilfælde da jeg lå syeg derhjemme, og ville
> havde fat i et dokument på arbejdet... prøvede via chooser og det

Du skriver bare IP-adressen ind i Vælgeren?

> men er det nemt at komme forbi, når man ikke har brugernavn og kode ?

Nemt og nemt, man skal vide hvordan og have interessen.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 01-10-01 12:09

> Så sikkert er det nu heller ikke, men sikkerhedsniveauet skal heller
> ikke overdrives hvis der ikke er grund til det.

Det tror ikke der er grund til her

> Du skriver bare IP-adressen ind i Vælgeren?

jeps !

> Nemt og nemt, man skal vide hvordan og have interessen.

nu jeg jeg foriøvrigt fået slået DHCP fra på printerne, så det bliver
spændende at se imorgen tidlig, om de er på eller ej !

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-10-01 15:01

In article <1f0loet.1v46vnvo67etbN%michael.holm@anthro.ku.dk>,
michael.holm@anthro.ku.dk (Michael Holm) wrote:

> Det tror ikke der er grund til her

Så er der ingen grund til at bekymre sig videre.

> jeps !

Jeg forstod det først som om at de dukkede op i Vælgeren. Men så har
alle maskinerne åbenbart alligevel en offentllig IP-adresse - ellers
ville det ikke kunne lade sig gøre.

> nu jeg jeg foriøvrigt fået slået DHCP fra på printerne, så det bliver
> spændende at se imorgen tidlig, om de er på eller ej !

Meld endelig tilbage.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 03-10-01 10:08

> [...]
>
> Jeg forstod det først som om at de dukkede op i Vælgeren. Men så har
> alle maskinerne åbenbart alligevel en offentllig IP-adresse - ellers

en lille tilbagemelding:

Skidtet virker sgu' !

nedenfor kan ses skemaet fra browsen hvordan printeren er konfig. (der
er selvfølgelig tal i ip/sub osv
under DHCP kan man sætte flueben ud for de 2 punkter... efter at havde
slået dem fra virker printerne, men af en eller anden grund kan jeg ikke
browse dem mere... (jeg kunne samme dag jeg slog DHCP fra, så jeg har
set at der ikke er flueben mere, men næste morgen kunne jeg ikke..)

afventer stadig at teknikkerne ringer/mailer tilbage, jeg undre mig
stadig over at de ikke har set det før...vi har haft printerne siden
sommer..

TCP/IP Configuration
Enable TCP/IP: x

IP Address: . . .
Subnet Mask: . . .
Default Gateway: . . .
Domain Name Server: . . .
Base Port Number:

DHCP Settings

DHCP: x
IP Address in NVRAM: x

Fra : Michael Holm

Dato : 01-10-01 08:29

> [...]

opsætning, som gør at den går ud efter et nyt ip nr. når den vågner
efter "dvale"...... nu prøver vi at slå det fra... og ser mandag !

hvis du (eller en anden) har tid og lyst kan jeg sende dig ip nr., så