Hjælpppppp
Fra : Selma Sehic

Dato : 25-09-01 12:40

Jeg har lige opdaget at min kats numse er rød og der er en lille blære på
numsen. Hun slikker den en gang i mellem. Er det nogen som har set noget
lignede på sin kat??
Min kat er udekat, så det er mulighed at hun blev bidt af noget.

Hilsen
Selma

Fra : Fie

Dato : 25-09-01 13:12

Hej Selma

Ifølge Politikens Kattebog kan det være analkirtelbetændelse, som kan klares
med en udtømning og antibiotika, men det kræver at du smutter en tur til
dyrlægen for at få en klar diagnostisering.

Hilsen
Fie

Fra : Selma Sehic

Dato : 25-09-01 13:35

Hun har haft det en gang før, men jeg har ikke flere antibiotika og kan
hellere huske hvad de hedder.

Hilsen Selma

Fra : Jetpool

Dato : 25-09-01 13:51

Tag til dyrlæge, det ville jeg gøre, selv ville jeg ikke eksperimentere med
antibiotika.

Linda, Venus og Freja

Selma Sehic <selma@aub.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9optda$540$1@sunsite.dk...

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 25-09-01 14:31

> Hun har haft det en gang før, men jeg har ikke flere antibiotika og
kan
> hellere huske hvad de hedder.

Som en anden i tråden foreslår skal du altså over dyrlægen og ikke
selv begynde at eksperimentere ... og du kan alligevel ikke få
antibiotika uden om dyrlægen(i håndkøb) og klart har du brugt de
antibioticatabl. du havde fordi en antibiotikabehandling er en kur og
ikke noget man bare stopper midt i det hele .. altså tag missen med
til dyrlægen .. ring evt. til ham inden .. selv om jeg ikke tror det
bevirker andet end at han siger han vil se missen ....

MVH Ami

Fra : Selma Sehic

Dato : 25-09-01 15:10

Kære Ami
Jeg ved godt hvordan behandling med antibiotika forgår. Jeg vil aldrig
eksperimente med min mis, men har bare spurgt andre om de har oplevet noget
lignede. Jeg skal nok ringe til dyrelægen hvis hun ikke få det bedre.
Hilsen
Selma

Fra : Søren Weber

Dato : 25-09-01 20:03

penicillin resistente bakterier fremkommer ved at nogle af bakterierne
muterer og på dne måde er resitente..da alle de andre bakterier udover den
som er resistent dør begynder den resistente at formere sig som en gal, og
på DEN måde kommer der resistente bakterier

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 26-09-01 16:41

d. 25/09/01 21:03 skrev Søren Weber på zetra@del33t.dk i artiklen
aA4s7.5521$t8.428374@news010.worldonline.dk:

> penicillin resistente bakterier fremkommer ved at nogle af bakterierne
> muterer og på dne måde er resitente.

Jo, det er sikkert rigtigt - men hvorfor muterer de?
Da jeg var elev på medicinsk afdeling lærte jeg dette:
Når man begynder en antibiotika kur vil bakterierne svækkes og siden dø -
men ikke alle bukker under på en gang. Efter 3 - 4 dage på kur vil de fleste
bakterier være døde, men nogle få - de mest modstandsdygtige - vil stadig
være i live, men afsvækkede. Det er her man skal passe på, for stopper man
kuren her - man vil nemlig typisk føle sig rask på dette tidspunkt - vil de
svækkede bakterier kunne overleve. Og da de har overlevet kontakt med
antibiotika, vil man kunne risikere at de fremover er resistente overfor den
samme type antibiotika. Og det gælder desværre også deres "efterkommere", så
du har da nok ret i at der sker en mutation.
Men ovennævnte var lægens forklaring på, at man aldrig må afbryde en
antibiotikakur før tid.

--
Mange hilsner fra Ann R

Fra : Henriette

Dato : 26-09-01 20:15

Ann Rudbeck <ann_rudbeck@c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:B7D7AF31.32C5%ann_rudbeck@c.dk...
> [...]
> samme type antibiotika. Og det gælder desværre også deres "efterkommere",

> du har da nok ret i at der sker en mutation.

Bakterien ved nu at det pågældende antibiotika er farligt og vælger derfor
at bruge krudt på at lave et forsvar mod det. Det ændrer simpelthen DNA - og
kan faktisk overføre et stykke DNA til andre bakterier og gør dermed også
disse resistente.

Det betyder også at det ikke kun er afbrudte behandlinger der øger risikoen
for resistens, men også overdreven behandling med antibiotika ol. lign.
Bakterien vil helt narturligt forsøge at oprette et forsvar mod det brugte
middel.
Derfor kan man faktisk undgå/ændre på resistens ved helt at lade være at
bruge midlet - hvilket betyder at efter en tid vil en bakterie der før var
resistent overfor et bestemt middel, pludselig reagere på midlet. Hvis ikke
midlet har været brugt længe, er der jo ingen grund til at have et forsvar
imod det...

> --
> Mange hilsner fra Ann R

---
Henriette og banditten Emil

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 27-09-01 00:17

d. 26/09/01 21:15 skrev Henriette på vester1@post.cybercity.dk i artiklen
9ot9r2$10md$1@news.cybercity.dk:

> [...]
> midlet har været brugt længe, er der jo ingen grund til at have et forsvar

Lyder fornuftigt. Jeg ved godt at der er flere måder at skabe resistens, men
vi startede med at tale om en afbrudt penicillinkur, så det holdt jeg mig
ligesom til
--
Mange hilsner fra Ann R

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 25-09-01 15:07

d. 25/09/01 15:30 skrev Anne-Marie Prange Madsen på woopie@mail1.stofanet.dk
i artiklen 3bb088bd$0$14818$ba624c82@nntp02.dk.telia.net:

> og du kan alligevel ikke få
> antibiotika uden om dyrlægen(i håndkøb) og klart har du brugt de
> antibioticatabl. du havde fordi en antibiotikabehandling er en kur og
> ikke noget man bare stopper midt i det hele

Nej det er den måde man laver penicillin resistente bakterier på - at bryde
kuren af midt i det hele.
Og så en dag virker antibiotika ikke på noget som helst mere.
*GYS!*
Der er ikke nogen vej uden om dyrlægen - det handler vel også om at få
fastslået, om det nu _er_ det samme som sidst - og hvilken slags antibiotika
der så evt. skal til, der findes så mange slags.
--
Mange hilsner fra Ann R