er amazon.com pålidelig?
Fra : MARTIN JENSEN

Dato : 24-09-01 23:14

Jeg har set et par ting på Amazon.com som jeg gerne kunne tænke mig at få
fingre i, men trods teknologiens bragende udvikling er jeg stadig lidt
betænkelig ved at udlevere mit kreditkort-nummer på nettet. Er der nogle af
jer der har gode eller dårlige erfaringer med lige præcis Amazon? (jeg har
hørt at det skulle være et af de bedste steder for online-køb af musik)

Eller der er måske nogle der kan anbefale andre steder?

Martin

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 24-09-01 23:11

MARTIN JENSEN skrev:

> Er der nogle af jer der har gode eller dårlige erfaringer med
> lige præcis Amazon? (jeg har hørt at det skulle være et af de
> bedste steder for online-køb af musik)

Jeg har efterhånden købt en del hos Amazon - den engelske filial, vel at
mærke (ingen told), og jeg kan varmt anbefale stedet.

Der har i tidens løb kun været ét problem med en pakke, der ikke dukkede
op. Det blev løst ved at sende en simpel mail til Amazon, der så fluks
sendte en ny uden beregning. Ganske glimrende service.

--
Mvh. Peter
http://www.filmsvar.dk - online filmbrevkasse

Fra : Kim Riber

Dato : 24-09-01 23:56

Hej Martin

Jeg kan kun tilslutte mig det Peter skriver. Har lidt af den samme erfaring,
med en forkert leveret bog. en simpel mail og jeg fik strax den rigtige bog,
og kunne beholde den anden.
Jeg er dog også blevet snuppet i tolden, da jeg købte en cd hos amazon US.
Så gør som Peter køb hos amazon UK.

Kim

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 25-09-01 10:31

In <3bafb984$0$80820$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk> "Kim Riber" <riber@esenet.dk> writes:

> [...]

>og kunne beholde den anden.
>Jeg er dog også blevet snuppet i tolden, da jeg købte en cd hos amazon US.

Der er dansk moms paa koeb ved Amazon UK og amazon laegger den selv paa
varens pris. Brug en anden engelsk boghandler og du sparer momsen.

http://noamazon.org/

Fra : Henrik Vest

Dato : 25-09-01 23:02

> Der er dansk moms paa koeb ved Amazon UK og amazon laegger den selv paa
varens pris.
Hvordan hænger det sammen ??
Med mindre varen faktureres af et her i Danmark registreret selskab, kan der
vel ikke lægges dansk moms på ??.

> Brug en anden engelsk boghandler og du sparer momsen.
Forskellen på Amazon UK og andre engelske firmaer er vel .... ingen ??

mvh
Henrik V

PS Martin ! I dit indlæg omkring Robert Allen Zimmerman / Bob Dylan 's sande
navn, er vi nogle stykker der
stadig savner dit svar på vores spørgsmål

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 25-09-01 23:40

Henrik Vest skrev:

> Med mindre varen faktureres af et her i Danmark registreret selskab,
> kan der vel ikke lægges dansk moms på ??.

Jo, Amazon i England kan og skal opkræve dansk moms, når de sælger til
Danmark. Det skal de, fordi de har en tilpas stor omsætning her i
landet.

> Forskellen på Amazon UK og andre engelske firmaer er
> vel .... ingen ??

Jo, for de har sandsynligvis ikke den samme store omsætning her i landet
og skal derfor ikke opkræve dansk moms.

Fra : Uffe Holst

Dato : 25-09-01 23:47

In an article of 26 Sep 2001 Henrik Vest wrote:

> Hvordan hænger det sammen ??
> Med mindre varen faktureres af et her i Danmark registreret selskab, kan der
> vel ikke lægges dansk moms på ??.

Nå et salget i et selskab i ét EU-land til et andet EU-land overstiger
et vist beløb, så skal de opkræve moms svarende til det andet EU-land
i stedet for moms svarende til dets eget land.

I Amazon.co.uk's tilfælde betyder det selvfølgelig, at du så undgår den
britiske moms, hvilket vel kun gør varen marginalt dyrere. Mener momsen
er 17 % i UK.

> Forskellen på Amazon UK og andre engelske firmaer er vel .... ingen ??

Se ovenfor.

--
Uffe Holst

Fra : Henrik Vest

Dato : 26-09-01 11:10

> så skal de opkræve moms svarende til det andet EU-land
> i stedet for moms svarende til dets eget land.

Det var som s...., nå men så lærte jeg noget nyt idag Tak!
Hvem tilfalder så den ekstra indvundne moms, EU, UK eller har
Ole Stavad også sine lange fingre derover ??

> I Amazon.co.uk's tilfælde betyder det selvfølgelig, at du så undgår den
> britiske moms, hvilket vel kun gør varen marginalt dyrere. Mener momsen
> er 17 % i UK.
Af ren og skær dovenskab, har jeg ikke været inde og checke Amazon's
priser - men hvordan ligger de generelt i forhold til (nye) udgivelser i DK?
Eller er det mere på grund af udbuddet, at det kan betale sig at bestille af
denne vej ?

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 26-09-01 11:31

"Henrik Vest" <hallo_derude@hotmail.comXX> wrote in message

> Det var som s...., nå men så lærte jeg noget nyt idag Tak!
> Hvem tilfalder så den ekstra indvundne moms, EU, UK eller har
> Ole Stavad også sine lange fingre derover ??

Sådan som jeg forstår det hænger det sammen som følger: For at undgå
udnyttelse af moms-forskelle mellem EU-landene kan postordre-firmaer med
stor eksport til et land kun sælge til landet, hvis de lader sig
momsregistrere i det pågældende land. Dvs. at Amazon er momsregistreret i
Danmark, og at salg til Danmark fungerer som ganske almindelig salg i en
dansk butik. Kort og godt: Pengene ryger ind under det danske momsregnskab.

/Nikolaj

Fra : Uffe Holst

Dato : 26-09-01 11:39

> [...]

> Eller er det mere på grund af udbuddet, at det kan betale sig at bestille af

Det lyder altid meget godt, at man siger, at man skal købe i England
fremfor USA for at spare eventuel told og moms.

Men CD'ere i England koster stort set det samme som i Danmark. En ny CD
koster typisk GBP 12, hvilket er et sted mellem 140 og 150 kr. afhængig
af dagskursen. Og da der skal lægges dansk moms på i stedet for engelsk,
så vil det nok fordyre pladen med 5-10 kr. Dertil kommer så porto og
forsendelse.

Priserne i USA er derimod markant lavere. Omregnet til gode danske kroner
er priserne nok noget i stil med 110-120 kr. for en CD. Porto og
forsendelse vil nok være lidt højere, da det er fra USA. Jeg mener helt
klart, at det er billigere at købe CD'ere i USA fremfor i England.

Men... der er som sagt faren for, at pakken bliver snuppet i tolden og får
pålagt told og moms, hvilket pludselig fordyrer hele dynen med omkring 30%.
Jeg må indrømme, at jeg ikke køber så mange CD'ere i USA (eller England for
den sags skyld), men har trods alt gjort det en del gange i løbet af de
sidste tre års tid. Det er meget, meget, meget længe siden jeg sidst har
oplevet, at en forsendelse blev snuppet i tolden, så jeg var nødt til at
betale told og moms. Det første års tid oplevede jeg det derimod ret ofte.
Siden da har jeg stort set ikke oplevet det.

Som sagt køber jeg ikke så forfærdelig mange CD'ere i USA eller England, så
tag ovenstående priser med et forbehold. Kig lidt rundt selv og dan dig et
billede.

--
Uffe Holst

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 26-09-01 14:48

Undskyld top-postingen, men Outlock kom ikke med de sædvanlige >'er...
Hvis man betaler 140-150 kr for en cd, så betaler man altså for meget!
Jeg forstår det virkeligt ikke... min kæreste ser en cd i Fona til 160,- som
jeg lige har købt i en mindre butik for 125,-.
Efter at afgiften blev fjernet for en del år siden, var det så ikke meningen
af priserne skulle falde? Jeg syntes det er alt for dyrt at betale ca. 150,-
for en cd. Og det er ekstremt sjældent at jeg gør det! Undtagelser: Nick
Cave & The Bad Seeds - No More Shall We Part (Limited Edition) osv. Jeg kan
stortset finde alle cd'er (som jeg gider købe i hvert fald) til 100-125,-.
Har endda, for at tage et eksempel, set Nelly Furtado til 50,- eller 70,- på
tilbud - den koster alle andre steder jeg har lagt mærke til den omkring
140-150,-.
Butikker jeg handler i (København):

Soundstation (Gammel Kongevej hovedsageligt)
Sex Beat Records
Casablanca (Østerbrogade, sublimt udvalg)
GUF
Accord (brugt)
Baden Baden (selvom deres priser kan være pebrede, godt udvalg)
M&M Shop (for deres 70-kroners tilbud)
TP (til nød)

Jacob

Fra : Uffe Holst

Dato : 26-09-01 15:35

In an article of 26 Sep 2001 Jacob Skaaning wrote:

> Efter at afgiften blev fjernet for en del år siden, var det så ikke meningen
> af priserne skulle falde? Jeg syntes det er alt for dyrt at betale ca. 150,-
> for en cd.

Prøv at kig tilbage i gruppen. Denne diskussion kører igen og igen, og den
er lige træls at høre på.

Priserne faldt også, da afgiften bortfaldt, men som alt andet, så stiger
priserne på CD'ere også. Et Anders And-blad koster heller ikke det samme i
dag, som det kostede for år tilbage.

> Soundstation (Gammel Kongevej hovedsageligt)

Nu forhandler Sound Station altså også kun brugte CD'ere, medmindre de
har ændret det for nylig.

> Baden Baden (selvom deres priser kan være pebrede, godt udvalg)

Ja, det tør siges. Men de har helt bestemt et interessant udvalg.

--
Uffe Holst

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 27-09-01 10:13

>Nu forhandler Sound Station altså også kun brugte CD'ere, medmindre de
>har ændret det for nylig.

Så syntes jeg det er ret godt klaret at finde en cd der lige er udkommet -
for en eller to uger siden... det gør jeg tit. Deres cd'er ser ikke brugte
ud. Nogle af dem står der godt nok 'For promotional use only' på - kan det
være de får dem fra pladeselskaber?

Jacob

Fra : Uffe Holst

Dato : 27-09-01 10:36

In an article of 27 Sep 2001 Jacob Skaaning wrote:

> Så syntes jeg det er ret godt klaret at finde en cd der lige er udkommet -
> for en eller to uger siden...

Det kan man nu altså også i Accord.

> Nogle af dem står der godt nok 'For promotional use only' på - kan det
> være de får dem fra pladeselskaber?

Og sådanne må normalt ikke videresælges, siges det...

--
Uffe Holst

Fra : Henrik Vest

Dato : 26-09-01 21:29

> Ole Stavad

Ups .. der var jeg vist heller ikke helt updated ...han hedder sq da Frode
Sørensen

Fra : mpb

Dato : 15-02-04 15:13

"Peter Bjerre Rosa" skrev d. 24-09-01 23:11 dette indlæg :

> [...]
> op. Det blev løst ved at sende en simpel mail til Amazon, der så fluks
> sendte en ny uden beregning. Ganske glimrende service.

Ja, som de andre har sagt, skal du huske at købe på www.amazon.co.uk, da
du slipper for tolden der... Husk det...
Mvh. MPB

http://www.kandu.dk/

Fra : Anders Buch

Dato : 26-09-01 11:42

Hej Martin

MJ> er jeg stadig lidt betænkelig ved at udlevere mit
MJ> kreditkort-nummer på nettet.

For det første kan jeg kun sige at Amazon er et meget reelt og anerkendt
firma - som jeg kun har haft gode erfaringer med.

Og skal du bruge dit kreditkort på nettet, kan jeg da også anbefale dig at
bruge din fornuft, og kun bruge det hos anerkendte firmaer.

Hvorfor?

For at undgå _besværet_ ved at ha' falske træk på dit kort.

DU kan nemlig aldrig blive ansvarlig for, at dit kreditkort bliver misbrugt!

Sker der et træk på dit kort, som du ikke vil vedkende dig, skal du

- Henvende dig i din bank
- Her underskriver du en "tro & love erklæring" på, at du virkelig ikke står
bag trækket.
- Straks tilbageføres det trukne beløb til din konto.

Så brug du bare dit kort hvor du vil, men undlad dog de steder der ser
utroværdige og mystiske ud.

- Anders

Fra : MARTIN JENSEN

Dato : 26-09-01 19:29

Ok, tak for jeres svar allesammen. Det lyder jo somom jeg roligt kan
bestille hos Amazon....

Martin