Spaerring af forbindelser med virus - En i~
Fra : Paw P Larsen

Dato : 24-09-01 11:14

http://www.wired.com/news/business/0,1367,47037,00.html

Nogle amerikanske ISPs lukker forbindelsen hos folk med
virus. En idé jeg godt kunne tænke mig at se
implementeret i Danmark. Så ville flere forhåbenlig
gøre noget aktivt for at slippe af med skidtet.

--
Paw P Larsen | pl @ wer.dk | http://plawer.dk/
Scribbles about security on Cisco 677 at

Fra : Simon Skals

Dato : 24-09-01 11:21

It seems Paw P Larsen wrote:
>Nogle amerikanske ISPs lukker forbindelsen hos folk med
>virus. En idé jeg godt kunne tænke mig at se
>implementeret i Danmark. Så ville flere forhåbenlig
>gøre noget aktivt for at slippe af med skidtet.

Det er skam også sket i Danmark.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 24-09-01 11:30

Paw P Larsen <pl@wer.dk> skrev i en

> [...]
> virus. En idé jeg godt kunne tænke mig at se
> implementeret i Danmark. Så ville flere forhåbenlig
> gøre noget aktivt for at slippe af med skidtet.

Problemet er bare, hvordan de stakkels folk henter virusscannere og opdates
?

PS Men ellers enig.

Jørn

Fra : Hokus

Dato : 24-09-01 16:29

Man kan jo også lukke mailkontoen midlertidig, hvilket ikke forhindrer andre
i at sende post, så vil han kunne hente sin post når han er blevet clean.

MVH. Hokus.

Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 24-09-01 16:33

On 24 sep 2001 Hokus enriched usenet with:

> Man kan jo også lukke mailkontoen midlertidig, hvilket ikke forhindrer
> andre i at sende post, så vil han kunne hente sin post når han er
> blevet clean.

Nyere vira som SirCam bruger en indbygget SMTP-server, så det ville ikke
løse problemet.

--
Lars Kyndi Laursen, som ikke repræsenterer noget som helst

Usenet ville være et fredeligere sted uden danske radio-amatører

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-09-01 17:55

"Lars Kyndi Laursen" <spam_me_senseless@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Nyere vira som SirCam bruger en indbygget SMTP-server

Og selvom viruset ikke har egen SMTP-server så kan man normalt stadig sende
post selvom ens mailkonto er lukket

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Hokus

Dato : 24-09-01 22:22

Hvordan det, hvis jeg forsøger får jeg at vide at mit brugernavn ikke
eksisterer.

Hokus

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-09-01 23:07

"Hokus" <hokus@gvdnet.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan det, hvis jeg forsøger får jeg at vide at mit brugernavn ikke
> eksisterer.

Du skal normalt ikke angive brugernavn for at _sende_ post

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Paw P Larsen

Dato : 24-09-01 16:49

Jørn Hundebøll wrote:

> Problemet er bare, hvordan de stakkels folk henter virusscannere og opdates
> ?

Jeg er sikker på, at det teknisk kan lade sig gøre
sådan at brugeren kan gå en på én side og hente en
opdatering, der fjerne virusen.

Fra : Kristian Andersen

Dato : 24-09-01 12:15

Hvad med at ISP begynde at have AV på deres SMTP ??

--
M.V.H.
Kristian Andersen

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 24-09-01 13:04

"Kristian Andersen" <ka@lc.tc> wrote in message
> Hvad med at ISP begynde at have AV på deres SMTP ??

<http://www.cybercity.dk/privat/tjenester/diverse_tjenester/hacker_smacker/>

Mvh. Simon Pedersen

Fra : --==JKADK==--

Dato : 24-09-01 14:12

"Paw P Larsen" <pl@wer.dk> wrote in message

> Nogle amerikanske ISPs lukker forbindelsen hos folk med
> virus. En idé jeg godt kunne tænke mig at se
> implementeret i Danmark. Så ville flere forhåbenlig
> gøre noget aktivt for at slippe af med skidtet.

Uden at ligge inde med den store viden om emnet ..

Hvad med den løsning CyberCity tilbyder sine dialup kunder ..
hacker-smacker eller hur det hedder ?
Jeg tænker på at overvåge den enkelte brugres linje .. scanne den
for virus ? Det er såvidt jeg har forstået det som CC gør ..

Regards

Fra : Jesper Skriver

Dato : 24-09-01 15:01

On Mon, 24 Sep 2001 12:13:35 +0200, Paw P Larsen wrote:

> [...]
> virus. En idé jeg godt kunne tænke mig at se
> implementeret i Danmark. Så ville flere forhåbenlig
> gøre noget aktivt for at slippe af med skidtet.

Og du melder dig frivilligt til at tage telefonen når folk
ringer ?

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Peter B. Juul

Dato : 24-09-01 15:15

harvest@wheel.dk (Jesper Skriver) writes:

> Og du melder dig frivilligt til at tage telefonen når folk
> ringer ?

K: "ISP-udbyderen, godaften, det er Kenneth."

H: "Ja dav, det er Harald Ottefod. Jeg har kundenummer
XYZ-123-byttemærkat, og jeg kan ikke komme på nettet."

K: "<klik-klik> Nej, det er rigtigt. Vi har lukket din konto på grund
af virus."

H: "Nå? Det synes jeg ikke er fedt.. Hvordan får jeg den åbnet igen?"

K: "Du skal fjerne virussen fra din maskine og så ringe igen."

H: "Hvordan gør jeg det?"

K: "Download en viruskiller, så gør den det for dig."

H: "download hvordan?"

K: "Nåh nej. Ja, så må du gå i byen og købe en i stedet."

To dage senere:

K: "ISP-udbyderen, godaften, det er Kenneth."

H: "Ja dav, det er Harald Ottefod. Jeg har kundenummer
XYZ-123-byttemærkat, og jeg kan ikke komme på nettet. I slog min
konto fra på grund af virus. Nu har jeg købt en viruskiller. Den
kan ikke finde noget."

K: "Så skal du nok opgradere din virusdatabase."

H: "Hvordan gør jeg det?"

K: "Download en update fra producenten."

H: "download hvordan?"

K: "Nåh nej. Jeg må være idiot."

--
Peter B. Juul, o.-.o "I'm so glad to see you, Son of Homo Habilis, and
The RockBear. ((^)) Daughter of Australopithecus Afarensis!" cried Bill.

Fra : Simon Skals

Dato : 24-09-01 16:26

It seems Jesper Skriver wrote:
>Og du melder dig frivilligt til at tage telefonen når folk
>ringer ?

Det kan lade sig gøre. Man kan fx sige "Du har virus. Nu åbner vi
din linje igen, og så skal du besøge FAQ'en på http://mumle og
følge instrukserne. Din linje vil blive lukket igen om 12 timer,
hvis du ikke har fjernet virusen/ormen i mellemtiden."

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Paw P Larsen

Dato : 24-09-01 17:02

Simon Skals wrote:

> [...]
> følge instrukserne. Din linje vil blive lukket igen om 12 timer,
> hvis du ikke har fjernet virusen/ormen i mellemtiden."

Jeg synes det er en glimrende idé.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-09-01 17:58

"Simon Skals" <spam@gid.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> følge instrukserne. Din linje vil blive lukket igen om 12 timer,
> hvis du ikke har fjernet virusen/ormen i mellemtiden."

Det tager væsentligt længere i flere tilfælde. Dertil kommer at du skal
gange med ret store tal ved nogle virus-typer.
Kundevilkårene skulle efter al sandsynlighed også tilrettes.
På den anden side skal du stille ISP'ernes økonomiske gevinst

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Paw P Larsen

Dato : 24-09-01 18:53

Martin Højriis Kristensen wrote:

> "Simon Skals" <spam@gid.dk> skrev i en meddelelse

> Det tager væsentligt længere i flere tilfælde. Dertil kommer at du skal
> gange med ret store tal ved nogle virus-typer.

Hvad tager længere tid? At få fat i en
patch/upgrade/whatever, der fjerner problemet?

> Kundevilkårene skulle efter al sandsynlighed også tilrettes.
> På den anden side skal du stille ISP'ernes økonomiske gevinst

Der er vel også nogle udgifter forbundet med ikke at
gøre noget ved det. Dem skal man også lige regne med.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-09-01 19:06

> Hvad tager længere tid? At få fat i en
> patch/upgrade/whatever, der fjerner problemet?

At behandle henvendelsen generelt

> Der er vel også nogle udgifter forbundet med ikke at
> gøre noget ved det. Dem skal man også lige regne med.

De er efter min mening ret små i forhold til prisen per samtale

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Jacob Vinter Rasmuss~

Dato : 24-09-01 23:40

man kunne jo også åbne en lokal linje der kun har adgang til ISP'ens egen
server med deres foretrukne anti virus program som DL. Det skulle kunne lade
sig gøre.

Fra : Paw P Larsen

Dato : 24-09-01 16:58

Jesper Skriver wrote:

> Og du melder dig frivilligt til at tage telefonen når folk
> ringer ?

Med en opdatering af abbonementsbetingelserne, tror jeg
ikke det kan blive noget problem. "ISP X forbeholder
sig retten til at lukke forbindelsen ned, såfremt en
virus generere større trafikmængder. Forbindelse åbnes
når virusen er fjernet." Det er muligt at kunden
bliver sur, men hvem er den egentlige idiot? Kunden
eller supporteren?[0]

Som jeg kan forstå på et par personer, så har en enkelt
dansk udbyder gjort noget ligende under Code Red. Det
synes jeg kun er positivt. Simons beskrivelse af at
man gør folk opmærksom på det og henviser til en side
er en brugbar løsning.

Hvis man efter de tolv timer ikke har evnet at løse
problemet, så må man ud og betale konsulenttimer som
med så meget andet.

[0] Jo, jeg har prøvet sure kunder, der overfuser én en
hel dag for noget man ikke selv kan gøre noget ved.

Fra : Kadann

Dato : 24-09-01 17:52

Kan vi ikke blive enige om at ligemeget hvad der står i abb.
betingelserne, så vil folk ringe ind og gå helt amok på
kundeservicemedarbejderen/supporteren.

Om kunden er et røvhul eller ej, gør det stadig ikke mindre
ubehageligt for personen der skal lytte til det... og der er godt nok
ikke mange kunder der læser abb. betingelserne, så det skal nok komme
som en stor overraskelse for dem alligevel.. fair nok, det er deres
egen røv at de ikke gør det, men stadig går det ud over "frontlinien"
i ISPen, nemlig kundeservice og support.

Men jeg er da helt enig i at der burde gøres noget for at stoppe
spredelsen af vira, da det er blevet et stort problem i verden som den
ser ud i dag.. og på en eller anden måde, så ville det være nemmere at
fange det ved ISPen i stedet for ude hos brugeren.

Fra : Paw P Larsen

Dato : 24-09-01 18:57

Kadann wrote:

> Kan vi ikke blive enige om at ligemeget hvad der står i abb.
> betingelserne, så vil folk ringe ind og gå helt amok på
> kundeservicemedarbejderen/supporteren.

Jeg tror ikke folk vil gå så meget amok, som det bliver
gjort til her. Der er så meget fokus på virus i
medierne, at flere end forventet vil hilse et tiltag
velkommen. Den, der kommer først, får muligvis også
noget omtale i medierne.

> [...]
> egen røv at de ikke gør det, men stadig går det ud over "frontlinien"
> i ISPen, nemlig kundeservice og support.

Har du nogensinde lukket munden på en kunde, der
brokkede sig over noget, som rent faktisk stod i
betingelserne? Det har jeg. Og det virker. Det kan
godt være, at folk ikke læser dem. Men de har
accepteret dem.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-09-01 19:07

> Der er så meget fokus på virus i
> medierne, at flere end forventet vil hilse et tiltag
> velkommen.

Har du en undersøgelse at bygge denne udtalelse på?

> Har du nogensinde lukket munden på en kunde, der
> brokkede sig over noget, som rent faktisk stod i
> betingelserne? Det har jeg. Og det virker.

Men det tager tid og tid er penge i uhyggelig grad

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Paw P Larsen

Dato : 24-09-01 19:12

Martin Højriis Kristensen wrote:

> "Paw P Larsen" <pl@wer.dk> skrev i en meddelelse
>
> Har du en undersøgelse at bygge denne udtalelse på?

Nej, det er min subjektive mening.

> Men det tager tid og tid er penge i uhyggelig grad

Så meget tid tog det nu ikke mig.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-09-01 19:21

> Så meget tid tog det nu ikke mig.

Men når du skal gøre det med tusindvis af kunder?

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Paw P Larsen

Dato : 24-09-01 21:15

Martin Højriis Kristensen wrote:

> "Paw P Larsen" <pl@wer.dk> skrev i en meddelelse
>
> Men når du skal gøre det med tusindvis af kunder?

For mig lyder det som om du ikke bryder dig om
kundehenvendelser. Som om det er noget negativt for en
virksomhed.

De mennesker, som skal supportere de inficerede kunder
sidder allerede hos de fleste ISPer.

Det er bedre at forebygge end at helbrede. Jeg glæder
mig over at nogle danske ISPer ser noget positivt i at
gøre folk opmærksom på det. Men samtidig ser det ud
til at der er en modvilje fra medarbejdere hos TDC (som
dog repræsentere sigselv i deres udtalelser).

Fra : Peter B. Juul

Dato : 24-09-01 21:31

Paw P Larsen <pl@wer.dk> writes:

> For mig lyder det som om du ikke bryder dig om
> kundehenvendelser. Som om det er noget negativt for en
> virksomhed.

Det lyder som om du ikke ved så meget, som du prøver at give indtryk
af. Kundehenvendelser _er_ noget negativt, når ikke de betyder at
kunden lægger flere penge end han ellers ville. I de tilfælde er det
nemlig en udgift, der ikke modsvares af en højere indtægt.

Alle større servicevirksomheder har kunder, som på bundlinien er en
løbende udgift, og det _er_ noget negativt.

> De mennesker, som skal supportere de inficerede kunder
> sidder allerede hos de fleste ISPer.

Og de har ikke tid til overs, for der ansættes så behovet er dækket og
ikke mere, så der skal ansættes flere.

--
Peter B. Juul, o.-.o When you are a Bear of Very Little Brain, and you Think
The RockBear. ((^)) of Things, you sometimes find that a Thing which seemed

Fra : Paw P Larsen

Dato : 24-09-01 21:51

Peter B. Juul wrote:

> [...]
> kunden lægger flere penge end han ellers ville. I de tilfælde er det
> nemlig en udgift, der ikke modsvares af en højere indtægt.

Hvis det er indstillingen, så er det ikke underligt at
folk brokker sig over supporten hos nogle ISPer. Jeg
er uenig med dig at kundehenvendelser på ovenstående
grundlag er negativt. Hvis der findes nogle CRM-folk i
din virksomhed tror jeg du burde tage en snak med dem.
De kan sikkert forklare dig hvor du går fejl inde for
de rammer, der er i den virksomhed du er ansat i. På
trods af at kunden ikke har lagt flere penge, kan han
have fået en positiv oplevelse og netop derfor
anbefaler sin ven, kollega, etc. at blive kunde hos
dig. Det er noget som er svært at måle, men der bliver
ofret penge på det, fordi det virker når det bliver
gjort rigtigt. Når kundehenvendelser bliver betragtet
som roden til alt ondt, så bliver det ikke gjort
rigtigt.

> Alle større servicevirksomheder har kunder, som på bundlinien er en
> løbende udgift, og det _er_ noget negativt.

Med den argumentation kan vi også konstatere at
marketing er en løbende udgift og derfor noget negativt
for en virksomhed. Sjovt nok har så godt som alle
større servicevirksomheder marketingbudgetter.

Det er ikke så sort-hvidt som du giver udtryk for.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 24-09-01 22:49

Paw P Larsen <pl@wer.dk> writes:

> Hvis det er indstillingen, så er det ikke underligt at
> folk brokker sig over supporten hos nogle ISPer.

Du lyder som et forkælet barn. Internetopkoblinger er ren business og
hvis der overhovedet er et overskud, så er det ufatteligt minimalt i
øjeblikket (og har været det i årevis).

Alle firmaer er interesserede i at deres kunder lægger flere penge end
de bruger.

Hvis man indfører en "service" som den foreslåede, så får man:

a) sure kunder, der sandsynligvis skifter udbyder, sådan som sure
kunder plejer.

b) mere arbejde til kundeservice

c) måske lidt omtale i pressen.

Det er usandsynligt, at den øgede indtægt ved c kan opveje udgifterne
ved a og b. Så simpelt er det virkelig.

> Jeg
> er uenig med dig at kundehenvendelser på ovenstående
> grundlag er negativt.

Nå.

Jeg er uenig med dig i at Jorden er rund.

Ændrer det noget?

Hvis kundens ting virker som kunden forventer og han kan gå på nettet
når som helst det passer ham, så er det en mere positiv oplevelse end
hvis han er nødt til at kontakte kundeservice, fordi det pludselig
ikke virker.

Og kunden skal anbefale _mange_ venner før udgifterne til overflødige,
selvskabte henvendelser er tjent hjem.

> Med den argumentation kan vi også konstatere at
> marketing er en løbende udgift og derfor noget negativt
> for en virksomhed. Sjovt nok har så godt som alle
> større servicevirksomheder marketingbudgetter.

Dine stråmænd kan du holde for dig selv. Hvis marketing på bundlinien
ikke gav flere indtægter end udgifter, så fandtes det ikke længere.

--
Peter B. Juul, o.-.o Kermit: Bear left!
The RockBear. ((^))

Fra : Paw P Larsen

Dato : 25-09-01 00:22

Peter B. Juul wrote:

> Du lyder som et forkælet barn.

Du kan åbenbart ikke kommentere i denne tråd uden at
komme med angreb på min person. Gå efter bolden, ikke
manden.

Jeg trækker mig fra denne diskussion.

Fra : Kadann

Dato : 24-09-01 19:10

On Mon, 24 Sep 2001 19:57:05 +0200, Paw P Larsen <pl@wer.dk> wrote:

> [...]
>medierne, at flere end forventet vil hilse et tiltag
>velkommen. Den, der kommer først, får muligvis også

Det er så rigtigt nok.. med den fokus der er på problemet vil de
fleste nok hilse det velkommen.. men det er altså stadig en gruppe af
internetbrugere derude, som ikke følger med i hvad der sker. Jeg har
tit været ude for at snakke med folk som stadig ikke aner at der
findes ting som bredbånd, ADSL osv osv. til trods for at det bliver
basket ud på TV i den bedste sendetid, både i forbrugerprogrammer og
reklamer.. den slags kunder vil altid være et spørgsmålstegn, når man
introducerer noget nyt, ligemeget om du så kaster en sten i hovedet på
dem, hvor alle detajler er beskrevet..

> [...]
>brokkede sig over noget, som rent faktisk stod i
>betingelserne? Det har jeg. Og det virker. Det kan
>godt være, at folk ikke læser dem. Men de har

Jo, det har jeg da. Men desværre er de fleste af "brokke-kunderne" jo
svære at lukke munden på, selvom man har et eller andet papir, fx.
abb. betingelserne at smide i hovedet på dem, og de mener jo stadig at
de har ret, ligemeget om de har accepteret betingelserne eller ej.

Selvfølgelig er det ikke flertallet der er sådan, men den del som er,
er fanme ubehagelige at få i røret.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-09-01 17:59

> Det er muligt at kunden
> bliver sur, men hvem er den egentlige idiot? Kunden
> eller supporteren?[0]

Hvem betaler for kaldet?
Hvem mister penge såfremt kunden ikke kan komme på (ved dial-up)?

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Paw P Larsen

Dato : 24-09-01 18:49

Martin Højriis Kristensen wrote:

> Hvem betaler for kaldet?

Hvilken relevans har det her?

> Hvem mister penge såfremt kunden ikke kan komme på (ved dial-up)?

Den mængde penge ISPen mister på det bør opvejes mod
den ekstra mængde trafik kunden generere med virusen.
Det går jeg også ud fra koster penge hos ISPen. Regnes
det ikke som tab?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-09-01 19:09

> Hvilken relevans har det her?

Du klippede min pointe væk. Det kan godt være at det er kunden der laver
fejlen, men det ISP'en der skal betale for behandlingen

> Den mængde penge ISPen mister på det bør opvejes mod
> den ekstra mængde trafik kunden generere med virusen.
> Det går jeg også ud fra koster penge hos ISPen.

Som sagt tror jeg det er småpenge i forhold til bare et kald pr 100 kunder

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Hokus

Dato : 24-09-01 22:44

Det må være nogle høje lønninger der er tale om, siden det kan være så dyrt
at lukke og genåbne en konto.
Og de fleste mennesker vil vel være taknemlig for at de forhindres i at
sprede virus til venner og bekendte.

MVH. Hokus

Fra : Peter B. Juul

Dato : 24-09-01 22:59

"Hokus" <hokus@gvdnet.dk> writes:

> Det må være nogle høje lønninger der er tale om, siden det kan være så dyrt
> at lukke og genåbne en konto.

Husleje, varme, receptionister, direktørlønninger, tjenestevogne,
telefonlinier oma. skal også betales.

Lønnen til den specifikke kundeservice-medarbejder er det mindste.

Regn med at en person med egentlig kundekontakt koster omkring 500 i
timen.

Så koster et 5 minutters telefonopkald pludselig ret meget.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.

Fra : Hokus

Dato : 24-09-01 23:33

Ja, men det er jo også der jeg mener besparelsen må være, hvis man kan undgå
50 opkald fra folk som er blevet smittet med virus fra en af jeres kunder.

MVH. Hokus

Fra : Peter B. Juul

Dato : 24-09-01 23:57

"Hokus" <hokus@gvdnet.dk> writes:

> Ja, men det er jo også der jeg mener besparelsen må være, hvis man kan undgå
> 50 opkald fra folk som er blevet smittet med virus fra en af jeres kunder.

Jeg arbejder ikke for en udbyder på et niveau, hvor det overhovedet er
relevant, så "jeres" er et fejlskud.

Mine erfaringer mht. kundeservice-arbejde stammer fra min dunkle
fortid i DKnet/Tele Danmark og fra min kontakt med folk, der sidder i
den slags stillinger i dag.

Jeg tvivler meget på, at der er ret mange kunder der ringer for at
fortælle, at de har fået virus. Jeg har svært ved at forestille mig,
at det skulle komme op på siden af det bøvl viruslukninger vil
afstedkomme.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Welcome to Usenet. Please don't feed the trolls."
The RockBear. ((^))

Fra : Jesper Skriver

Dato : 25-09-01 00:28

On Mon, 24 Sep 2001 19:48:54 +0200, Paw P Larsen wrote:

> Hvilken relevans har det her?

> Den mængde penge ISPen mister på det bør opvejes mod
> den ekstra mængde trafik kunden generere med virusen.

På det nærmeste lig nul.

> Det går jeg også ud fra koster penge hos ISPen. Regnes
> det ikke som tab?

Nej, for det koster ingenting mod hvad en support medarbejder skal
have i løn osv.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : kc

Dato : 02-10-01 23:04

Var det ikke bedre at ISP scanner mailene for os - ligesom Hotmail.com! Så
fanges vira jo allerede inden de når os! Vi vil vel alle sammen gerne betale
for en optimal virusbeskyttelse - og det er vel også rimeligt at de som
surfer mest - og dermed potientielt løber den største risiko - betaler mest?

ISP skal jo alligevel tage hensyn til vira i anden forbindelse, idet de jo
også selv skal slippe af med dem...

Underligt at ingen udbydere har brugt denne konkurrenceparameter endnu, men
det må vel komme. Vira genererer jo også en masse unødig trafik, som
udbyderne må betale for....

I øvrigt kan det vel ikke kræves at den 67-årige surfer kender alt til
vira.... Tag lige hensyn til de ældre!

KC

Fra : Christian Andersen

Dato : 02-10-01 23:26

kc wrote:

>Var det ikke bedre at ISP scanner mailene for os - ligesom Hotmail.com!

Hvad så den dag der kommer en ny virus og den ikke er opfanget af
scanningen? En virksomhed får den og ligger stille i 2 dage.

BAM! Kæmpe erstatningskrav til udbyderen.

Derfor er der ikke aktiv scanning af mail.

>I øvrigt kan det vel ikke kræves at den 67-årige surfer kender alt til
>vira.... Tag lige hensyn til de ældre!

Og børnene! Tænk på børnene!

--
"...personality goes a long way."

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 03-10-01 08:38

Christian Andersen <igqgfq001@sneakemail.com> writes:

>Hvad så den dag der kommer en ny virus og den ikke er opfanget af
>scanningen? En virksomhed får den og ligger stille i 2 dage.

>BAM! Kæmpe erstatningskrav til udbyderen.

Det kommer jo an på den aftale, der er indgået mellem bruger og ISP.
Så længe den indeholder noget om, at ISPen gør, hvad den kan, med de
til rådighed værende midler, men i øvrigt ikke garanterer noget som
helst, skulle den være helt fjong.

Jeg går ud fra, at det er det, CyberCity gør med deres Hacker Smacker.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Allan Olesen

Dato : 03-10-01 00:50

"kc" <a@a.dk> wrote:

>ISP skal jo alligevel tage hensyn til vira i anden forbindelse, idet de jo
>også selv skal slippe af med dem...

Næppe.

For det første finder du nok ikke mange servere hos ISP'erne, som er
modtagelige for Windows-vira.

For det andet finder du forhåbentlig heller ikke mange
serveradministratorer med en så uansvarlig adfærd, at en virus vil
blive installeret.

--
Allan Olesen, Lunderskov
"SNART is a registered trademark of TransNet."

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 03-10-01 01:09

"kc" <a@a.dk> wrote Wed, 3 Oct 2001 00:04:07 +0200 :

>Var det ikke bedre at ISP scanner mailene for os - ligesom Hotmail.com!

Nej, min udbyder skal ikke lege barnepige for mig.

>I øvrigt kan det vel ikke kræves at den 67-årige surfer kender alt til
>vira.... Tag lige hensyn til de ældre!

De kan vel læse en bog som os andre.

--
Hygge
Morten , anden er løs, http://gummiand.dk/

Fra : Soeren Schroeder

Dato : 03-10-01 01:14

It seems Morten Kjaer Nielsen wrote:

> Nej, min udbyder skal ikke lege barnepige for mig.

Det bør selvfølgelig være en option, og ikke noget man er tvangsindlagt
til.

> De kan vel læse en bog som os andre.

Flot svar på en relevant problemstilling... Not!

--
Soeren Schroeder
SysAdm

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 03-10-01 01:29

spam_me_senseless@dot.dk (Soeren Schroeder) wrote Wed, 3 Oct 2001
00:13:44 +0000 (UTC) :

>Flot svar på en relevant problemstilling... Not!

Hvad er der ivejen for at ældre medborger som yngre sætter sig ind i
hvad de har med at gøre?

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-10-01 06:43

In article <8smkrt0kg3jic2i2pcs2p3g5ghnkndpet8@news.worldonline.dk>,
Morten Kjaer Nielsen <spamtrap.fra.04082001@gummiand.dk> wrote:

> Hvad er der ivejen for at ældre medborger som yngre sætter sig ind i
> hvad de har med at gøre?

Virkeligheden.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 03-10-01 03:44

On Wed, 3 Oct 2001 00:13:44 +0000 (UTC), spam_me_senseless@dot.dk
(Soeren Schroeder) wrote:

>Flot svar på en relevant problemstilling... Not!

Skal man køre bil, skal man have kørekort, bl.a. pga. den skade, man
ellers vil komme til at forvolde.

Der er desværre ingen krav til brug af computer, men tænk fx på
LoveLetter, som udelukkende (og det bør understreges) forårsagede pga.
utallige folks idioti. I mine øjne har hver af de personer direkte
været med til at forårsage skade, og bør straffes derefter.

Det er ved adskillige lejligheder bevist, at man kan forårsage mere
skade med en computer, end med en bil. Det er ligeledes bevist, at
airbag-effekten ("Jeg har airbag, så jeg behøver ikke sikkerhedssele")
også lever blandt computerbrugere. På et eller andet tidspunkt ville
det være rart, hvis folk også behandlede computere på samme måde, men
det er desværre set (som fx ved LoveLetter), at hvis man er tilpas
mange idioter, accepteres idioti pludselig. Der var stort set ingen
fyringer i kølvandet på LoveLetter.

Til gengæld kunne det, som kc skriver, være rart nok som
konkurrenceparameter, og det er du jo også selv inde på rent faktisk
er tilfældet. Jeg kunne være fristet til samme - ikke så meget pga.
sikkerheden, men alene på komforten, såfremt en sådan service blot
nukede mails fra serveren, så de aldrig kom frem i første omgang (plus
evt. en summary en gang om måneden). Det ville spare adskillige
"Delete"-tastetryk og ligegyldige "Du har post"-beskeder eller -SMS'er
for den almindelige bruger.

--
- Peter Brodersen

Fra : Soeren Schroeder

Dato : 03-10-01 01:09

It seems kc wrote:
> Var det ikke bedre at ISP scanner mailene for os ...

Been there, done that... Det hedder "CyberCity Hacker Smacker", som man kan
tilmelde sig. Så bliver man L2TP'et ind bag en PIX, og den tilknyttede
mailserver scanner ind og udgående mails for virus. Det samme gør den proxy
hvorigemmem man surfer/ftp'er

http://www.cybercity.dk/privat/tjenester/diverse_tjenester/hacker_smacker/

Og som det fremgår af min .signature er dette grænsende til reklame for min
arbejdsplads, men jeg påberåber mig "jeg besvarede mandens spørgsmål"
klausulen.

--
Soeren Schroeder
SysAdm

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 03-10-01 12:46

kc> Var det ikke bedre at ISP scanner mailene for os - ligesom Hotmail.com! Så
kc> fanges vira jo allerede inden de når os! Vi vil vel alle sammen gerne betale
kc> for en optimal virusbeskyttelse

Jeg vil da ikke betale for Windows-brugerne. Det må de selv klare.

--
Niels Elgaard Larsen
E-mail: elgaard@diku.dk <URL:http://www.diku.dk/users/elgaard/>

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 03-10-01 13:06

On 03 Oct 2001 13:45:43 +0200, Niels Elgaard Larsen <elgaard@diku.dk>
wrote:

> [...]
>kc> for en optimal virusbeskyttelse
>
>Jeg vil da ikke betale for Windows-brugerne. Det må de selv klare.

Men at tilbyde det som en valgfri option (added value ala CC) ser jeg
intet odiøst i.

Et eller andet sted må vi forholde os til den virkelighed som siger at
mængden af kompetencer på internet er konstant.

--
vh
Thomas Jensen