Et par spørgsmål!
Fra : Stine Oedum Soerense~

Dato : 30-11-00 12:01

Kære alle gode og kloge katte-mennesker!

Jeg har med stor interesse fulgt gruppen nu i cirka halvanden måned, men
har nu for alvor fået brug for at par gode råd!

I søndags var jeg så heldig at "arve" Pusling - som er den sødeste,
sorte hunkilling på 7 måneder - af en meget rejselysten kollega...
Jeg har altid været inkarneret katteelsker og har tidligere haft 3 af
slagsen i mit liv (alle hankøn/intetkøn), og jeg gør mig pt mange tanker
om Puslings velbefindende og fremtid i mit selskab. I den forbindelse
kunne jeg godt bruge nogle af jeres erfaringer fra en mere nærværende
verden end de bøger jeg har læst tusind gange.

Mine spørgsmål er som følger:

1) Hvornår vil det være aldersmæssigt bedst og mest forsvarligt at få
Pusling steriliseret/neutraliseret (idet vi i samråd har besluttet ikke
at sætte flere evt. uønskede killinger i verden)?
2) Pusling er opvokset i en lejlighed som ene/indekat og har altid
været/skal fortsat være alene i dagtimerne. Hun er ekstremt aktiv
(legesyg) og hyper-social (følger os overalt) og vil givet synes om at
få en artsfælle til sambo.
Er kønnet/alderen på en eventuel nummer 2 mis underordnet og hvornår vil
det være bedst at anskaffe sig denne?
3) Pusling har været vant til, at der konstant har stået tørkost fremme
til fri afbenyttelse, men sidst jeg havde katte (to abyssinier-brødre),
fik disse serveret mad 3 gange i døgnet, hvorefter madskålen blev
fjernet (og ALTID var tømt)?
4) Hun er generelt en meget snakkesalig kat med en sød stemme, men hver
eneste gang vi åbner tøjskabet vil jamren ingen ende tage: hun miaver og
virker meget søgende i sin adfærd. Er hun i "løbetid" (stritter ikke med
numsen)?
5) Min største bekymring er, at hun næsten ingenting spiser, uanset
hvilke lækkerier jeg tilbyder udover hendes killinge-tørkost! Jeg satser
lidt på, at det skyldes omvæltningen i hendes liv, selvom hun allerede
nu virker tryg ved os.
Kan en kat virkelig leve godt og sundt udelukkende af tørkost?

På forhånd tak for, at I tog jer tiden og mange goddag-hilsener fra
Pusling og Stine (og Stefan).

Fra : Ole Palmhøj

Dato : 30-11-00 19:50

Hej Stine

Til lykke med den nye mis.
7 måneder er en udmærket alder at lade den sterilisere i. Med henblik på at
skaffe en legekammerat, er det nok også bedst at få klaret sterilisationen
inden, så hormonerne lige kan nå at "falde i hak". Derefter vil jeg mene, at
jo før du skaffer en kat mere, jo bedre. Pusling er jo stadig en stor
killing, og i den alder er der som regel færrest problemer med
sammenføringer. Kønnet på den nye kat er underordnet, da Pusling jo er
intetkøn, men du bør naturligvis sørge for at kammeraten også bliver
neutraliseret.
Hvis hun ikke spiser ret meget, er der såmænd ingen grund til at fjerne
madskålen, og du skal bestemt ikke være ked af, at hun foretrækker sit
tørfoder. Så længe der er tale om et kvalitetsfoder, er det faktisk det
bedste, hun kan få.
På din beskrivelse lyder det ikke som om hun er i løbetid.

Ole Palmhøj
Dark Moon Abyssiniere
http://home.worldonline.dk/~darkmoon

Fra : Camilla Scharff

Dato : 30-11-00 19:54

Stine Oedum Soerensen <soso00@hum.auc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3A26336A.F3F05B7C@hum.auc.dk...
> Kære alle gode og kloge katte-mennesker!

Hej Stine, Pusling og Stefan - velkommen til!

> Jeg har med stor interesse fulgt gruppen nu i cirka halvanden måned, men
> har nu for alvor fået brug for at par gode råd!
SNIP
> [...]
> Pusling steriliseret/neutraliseret (idet vi i samråd har besluttet ikke
> at sætte flere evt. uønskede killinger i verden)?

Du kan sagtens få neutraliseret (eller kastreret, for det er faktisk det
katten bliver, uanset at det er en hunkat...) med det samme. 7 måneder er
ganske rimelig alder at få en kat neutraliseret i.

> [...]
> få en artsfælle til sambo.
> Er kønnet/alderen på en eventuel nummer 2 mis underordnet og hvornår vil

Det er en udmærket idé at få en kat mere - langt de fleste katte vil være
glade for selskabet, når de har haft lidt tid til at vænne sig til tanken,
dog er nogle katte inkarnerede alene-katte og er absolut ikke enige...
I bør faktisk få en kat mere så hurtigt som muligt - jo yngre den "gamle"
kat er, jo lettere er det at sætte den sammen med en ny kat - og hvis det er
en killing i 12-ugers alderen er det lettere, end hvis det fx er en voksen
kat. Hvis Pusling bliver neutraliseret er det faktisk ligegyldigt, om I får
en han eller hun - jeg kan bare rigtig godt lide kastrerede hankattes
temperamenter, så jeg ville nok vælge en han...

> [...]
> til fri afbenyttelse, men sidst jeg havde katte (to abyssinier-brødre),
> fik disse serveret mad 3 gange i døgnet, hvorefter madskålen blev

He he - min relativt begrænsede erfaring med Aby'er (har kun været ejet af
en sådan i ca. 3 måneder) siger mig, at Aby'er er RET madglade... Inklusive
min lille Copy, og alle de øvrige Aby-ejeres katte, jeg har hørt om. Så det
har nok noget med det at gøre Mine katte har også altid tørfoder
stående, de fleste kan sagtens finde ud af at regulere det selv (normalt
ville de jo spise små mængder mange gange dagligt (mus og småfugle)), og det
gør de også, når de bare har det stående.

> [...]
> eneste gang vi åbner tøjskabet vil jamren ingen ende tage: hun miaver og
> virker meget søgende i sin adfærd. Er hun i "løbetid" (stritter ikke med

Jeg tror ikke, at du vil være i tvivl hvis katten er i løbetid... - hvis hun
kun snakker højt, når I åbner klædeskabet, så vil hun sikkert bare fortælle
jer, at hun frygtelig gerne vil derind og snuse lidt rundt - mine forsøger
altid at komme i skabene (og når man så har fået en ud, så er en anden rendt
ind osv. osv. - det kan tage laaaang tid at finde tøj om morgenen .

> [...]
> nu virker tryg ved os.
> Kan en kat virkelig leve godt og sundt udelukkende af tørkost?

En kat lever allerbedst af udelukkende tørfoder! Lødigt tørfoder,
naturligvis... ikke det billige fra Brugsen, men noget dyrere fra
dyrhandleren eller dyrlægen. Og godt tørfoder mætter rigtig meget, så de
spiser ikke ret meget (en voksen kat har brug for ca. 60-80 g. dagligt), og
da katte jo i forvejen spiser lidt, men ofte, så kan det se ud som om hun
slet ikke spiser... Lækkerier ved siden af tørfoderet kan man selvfølgelig
godt tilbyde (kylling, fisk mv. - pas på med tun pga. magnesiumindholdet),
men katte

Fra : Helle Andersen

Dato : 30-11-00 23:59

> [...]
allerede
>nu virker tryg ved os.
>Kan en kat virkelig leve godt og sundt udelukkende af tørkost?

Hej Stine og velkommen til den sjoveste gruppe på usenet

Blot en lille tilføjelse til de andre svar, som jeg er helt enig i.
Jeg
synes ofte, at alenekatte er lidt "krukkede" mht. til madvaner. De har
ingen konkurrence til føden, så de behøver ikke kaste maden ned i
spiserøret inden en anden kat spiser det. Jeg har kendt katte, der
fuldkommen har ændret adfærd omkring mad, når de enten har fået
en legekammeret eller modsat er blevet alenekatte.

--
Helle
Thousands of years ago, cats were worshipped as gods. Cats have never

Fra : Margaret Rasmussen

Dato : 07-12-00 22:30

"Stine Oedum Soerensen" <soso00@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Pusling steriliseret/neutraliseret (idet vi i samråd har besluttet ikke
> at sætte flere evt. uønskede killinger i verden)?
jeg har hørt at man kan få dem steriliseret når de har været i den første
løbetid.

> [...]
> få en artsfælle til sambo.
> Er kønnet/alderen på en eventuel nummer 2 mis underordnet og hvornår vil
det er bedst at få en mere uanset hva køn mens de er små så de kan vænde sig
til hianden.

> [...]
> til fri afbenyttelse, men sidst jeg havde katte (to abyssinier-brødre),
> fik disse serveret mad 3 gange i døgnet, hvorefter madskålen blev
Alle mine katte har haft mad til fri abenytteelse hvis de spiser meget så få
katten tjekket for orm.

> [...]
> eneste gang vi åbner tøjskabet vil jamren ingen ende tage: hun miaver og
> virker meget søgende i sin adfærd. Er hun i "løbetid" (stritter ikke med

hvis hun ikke stritter med numsen når i kløer hende lige før halen så er hun
ikke i løbetid det kan være hun søger en fristed i skabet.
> [...]
> nu virker tryg ved os.
> Kan en kat virkelig leve godt og sundt udelukkende af tørkost?

ja det har mine gjort de har så fået lidt af hvert ved siden af prøv jer
frem det kan være hun bedre kan lide det i får hvem ved.