installations disk findes ikke ved install~
Fra : Jakob H K

Dato : 23-09-01 16:25

Jeg er ved at installere yellowdog linux. Jeg har lavet en partition til
linux og installeret BootX. Når jeg genstarter maskinen loader denne
også og jeg vælger herefter linux for at installere dette. Der bliver
herefter ledt på cd rom drevet (cd med yd linux sidder i) men processen
går istå. Jeg har svært ved at se hvad der står på skærmen da teksten er
meget udtværet men det ser ud til at der er problemer med at finde
bootdisken. Når jeg tager cd'en ud og sætter den i igen rebooter
maskinen efter et stykke tid.

Hvis der er nogen der har et bud på hvad der går galt er jeg meget
interesseret i at høre mere. Skal man installere ved at vælge linux når
bootx loader, eller kan man installere fra macos ?

Hygge

Jakob H K

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-09-01 16:48

In article <1f076sx.4dtqn1u9vo8uN%ingen@email.dk>,
ingen@email.dk (Jakob H K) wrote:

> [...]
> interesseret i at høre mere. Skal man installere ved at vælge linux når
> bootx loader, eller kan man installere fra macos ?

Skriv fgl. i BootX: video=controlfb:vmode:17,cmode:16 - det skulle klare
den udtværede skærm.

Tryk på "Options" i BootX og sæt hak i "Use specified RAM Disk" og vælg
"ramdisk-x11.image.gz".

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jakob H K

Dato : 23-09-01 17:06

> Skriv fgl. i BootX: video=controlfb:vmode:17,cmode:16 - det skulle klare
> den udtværede skærm.
>
> Tryk på "Options" i BootX og sæt hak i "Use specified RAM Disk" og vælg
> "ramdisk-x11.image.gz".

Tak for det hurtige svar, det vil jeg prøve med det samme

Det kan være der kommer mere herfra.

(og tak for diskene)

Hygge

Jakob H K

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-09-01 17:15

In article <1f078sm.1dfuk9s1u0ok3oN%ingen@email.dk>,
ingen@email.dk (Jakob H K) wrote:

> Det kan være der kommer mere herfra.

Det er bare at spørge.

> (og tak for diskene)

Velbekommen.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jakob H K

Dato : 23-09-01 17:41

> Det er bare at spørge.

Det gør jeg så, hvilket keyboard skal jeg vælge ?

Hygge

Jakob H K

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 23-09-01 17:55

In article <1f07aia.93zm0014xaf2cN%ingen@email.dk>, Jakob H K wrote:

> Det gør jeg så, hvilket keyboard skal jeg vælge ?

Hvad du finder passende. Har du ikke mulighed for at vælge dansk?

-j

--
Uwaga!
Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-09-01 18:44

In article <1f07aia.93zm0014xaf2cN%ingen@email.dk>,
ingen@email.dk (Jakob H K) wrote:

> Det gør jeg så, hvilket keyboard skal jeg vælge ?

Dansk ISO

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jakob H K

Dato : 23-09-01 20:54

> Dansk ISO

Jeg mener der kun var mulighed for at vælge dk og dk-latin, jeg valgte
det sidste med det resultat at æ,ø og å ikke virker. Kan man skifte
vælge andet hvis det lykkedes mig at få startet linux op ? Hvordan gøres
dette ?

Hygge

Jakob H K

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-09-01 21:00

In article <1f07jek.1ekgqjuj6dsw0N%ingen@email.dk>,
ingen@email.dk (Jakob H K) wrote:

> Jeg mener der kun var mulighed for at vælge dk og dk-latin,

ISO er det samme som Latin.

> jeg valgte det sidste med det resultat at æ,ø og å ikke virker. Kan
> man skifte vælge andet hvis det lykkedes mig at få startet linux op ?
> Hvordan gøres dette ?

Da du ikke har fået startet YDL op endnu, er dit tastaturvalg ikke i
brug endnu.
Du kan ændre det ved at skrive "setup" i terminalen.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jakob H K

Dato : 23-09-01 17:24

> video=controlfb:vmode:17,cmode:16

Skal det skrives i det felt der er nederst i bootxvinduet ?

Det med at vælge ramdisk hjalp, skal man efterfølgende gøre således hver
gang man booter til linux ?

Hygge

Jakob H K

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-09-01 17:55

In article <1f079ov.1dx7ah51psxee2N%ingen@email.dk>,
ingen@email.dk (Jakob H K) wrote:

> Skal det skrives i det felt der er nederst i bootxvinduet ?

Jeps.

> Det med at vælge ramdisk hjalp, skal man efterfølgende gøre således hver
> gang man booter til linux ?

Nej, det er kun ved installeringen det skal bruges.

Hvad der ellers skal stå, får du at vide når installeringen er overstået.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jakob H K

Dato : 23-09-01 20:54

> Hvad der ellers skal stå, får du at vide når installeringen er overstået.

Den del gik ok. Nu har jeg det problem at når jeg skal logge ind virker
mit password ikke Under installationen oprettede jeg en
administrator og en bruger konto. Ingen af dem kan jeg få til at virke,
skal jeg så hele møllen igenem igen med reinstallation etc? Hvis ja skal
disken så formateres på ny via diskværktøj?

Når linux starter er skriften stadig meget sløret, hvor og hvornår hvar
det jeg skulle skrive "video=controlfb:vmode:17,cmode:16" jeg har prøvet
at skrive det i det tomme felt i bootx, er det der ?

Farverne virker også underlige (meget anderledes end de screenshots jeg
har set på YD hjemmeside). Hvad kan der gøres ved dette ?

De bedste hilsner

Jakob H K

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-09-01 21:09

In article <1f07j2w.ipf70q1wyfji8N%ingen@email.dk>,
> [...]

> mit password ikke Under installationen oprettede jeg en
> administrator og en bruger konto. Ingen af dem kan jeg få til at virke,

Du har tjekket om du havde caps-lock nede eller ej?

> skal jeg så hele møllen igenem igen med reinstallation etc?

Det er nok det nemmeste, hvis du ikke kan få dit password til at fungere.

> Hvis ja skal disken så formateres på ny via diskværktøj?

Du kan nøjes med at gøre det under YDL-installationen.

> Når linux starter er skriften stadig meget sløret, hvor og hvornår hvar
> det jeg skulle skrive "video=controlfb:vmode:17,cmode:16" jeg har prøvet
> at skrive det i det tomme felt i bootx, er det der ?

Det er i det (nederste) tomme felt i BootX du skal skrive det. Hvilken
skærm bruger du? Den ovennævnte streng giver en opløsning på
1024*768@75Hz og 16bit farver.
Har du sat hak i "No video driver"?

> Farverne virker også underlige (meget anderledes end de screenshots jeg
> har set på YD hjemmeside). Hvad kan der gøres ved dette ?

Default kernen i YDL har det ikke godt med grafikkortet i 4400'eren.
Version 2.4 af kernen har ikke denne fejl, men du skal nok vente lidt
med en kerne-opdatering.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jakob H K

Dato : 23-09-01 21:32

> Det er i det (nederste) tomme felt i BootX du skal skrive det. Hvilken
> skærm bruger du? Den ovennævnte streng giver en opløsning på
> 1024*768@75Hz og 16bit farver.
> Har du sat hak i "No video driver"?

Jeg bruger normalt en bambus 17 " skærm, maccen kan normalt klare 1024
gange 768 i 70 Hz. Lige nu bruger jeg en 14 " mac skærm.

Jeg har ikke sat hak i "no video driver"

Vil det sige at indtil jeg har fået nok styr på linux til at foretage en
kerneopdatering skal jeg leve med farverne ? En kerneopdatering er det
noget man henter på nettet, og er det noget der er specifikt for yd
linux ? hvor henter man en sådan opdatering?

Hygge

Jakob H K

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-09-01 21:47

In article <1f07kwh.t3t0zqbk6veoN%ingen@email.dk>,
ingen@email.dk (Jakob H K) wrote:

> Jeg bruger normalt en bambus 17 " skærm, maccen kan normalt klare 1024
> gange 768 i 70 Hz. Lige nu bruger jeg en 14 " mac skærm.

Hvilken opløsning kan 14"'eren vise, og er det en multisync-skærm?

> Jeg har ikke sat hak i "no video driver"

Fint.

> Vil det sige at indtil jeg har fået nok styr på linux til at foretage en
> kerneopdatering skal jeg leve med farverne ?

Overhovedet ikke, prøv at smid din 17" på, så får du nok de rette farver.

> En kerneopdatering er det noget man henter på nettet,

Det er en mulighed.

> og er det noget der er specifikt for yd

Nej, det er specifikt for PPC-linux.

> linux ? hvor henter man en sådan opdatering?

Den ligger på en af dine YDL-CD'ere (Extras, svjh)

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jakob H K

Dato : 24-09-01 15:15

> Overhovedet ikke, prøv at smid din 17" på, så får du nok de rette farver.

Det hjalp desværre ikke, heller ikke når jeg tilføjer den linie i bootx
som du omtalte. Skriften er stadig udtværet og farverne stadig mærkelige
i KDE.

Jeg kan dog godt starte op, starte programmer etc. Umiddelbart virker YD
ret tungt på min pm 4400, noget tungere end macos 9.1, programmerne
loader meget langsomt etc. Fungerer det også således hos dig eller er
det et spørgsmål om opsætning ? Jeg havde egentlig regnet med en bedre
ydelse

Hygge

Jakob H K

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 24-09-01 17:09

In article <1f08ybb.oqsfc5166h1aaN%ingen@email.dk>, Jakob H K wrote:

> Det hjalp desværre ikke, heller ikke når jeg tilføjer den linie i bootx
> som du omtalte. Skriften er stadig udtværet og farverne stadig mærkelige
> i KDE.

hmmm... jeg har ikke erfaringer med YDL2.0, og aner ikke hvad er sidder
inde i en 4400'er - og tænker på, om grafikkortet er ordentligt
understøttet? Måske den nye XFree kræver noget der er større end hvad er
sidder i en 4400?

-j

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-09-01 18:46

> [...]

> Det hjalp desværre ikke, heller ikke når jeg tilføjer den linie i bootx
> som du omtalte. Skriften er stadig udtværet og farverne stadig mærkelige

Så bør du nok læse
<http://www.yellowdoglinux.com/support/solutions/kernel24.shtml>

> [...]
> loader meget langsomt etc. Fungerer det også således hos dig eller er
> det et spørgsmål om opsætning ? Jeg havde egentlig regnet med en bedre

Jeg har ikke arbejdet det store med den på min 4400, da den står som
server, men 2.4 kernen gav en betydelig hastighedsforbedring.

Hvor meget RAM har du?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jakob H K

Dato : 24-09-01 19:00

> Hvor meget RAM har du?

96 mb

Hygge

Jakob H K

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-09-01 19:32

In article <1f098ut.2gnsab1ntb36eN%ingen@email.dk>,
ingen@email.dk (Jakob H K) wrote:

> 96 mb

Så burde det ikke være et problem, jeg har kun 80 i min.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jakob H K

Dato : 26-09-01 12:47

> <http://www.yellowdoglinux.com/support/solutions/kernel24.shtml>

Det har jeg nu prøvet uden succes. Det kan godt være at det bliver for
omfattende et problem at løse via dette forum, men jeg prøver lige
alligevel

Jeg startede linux kde op, gik ind i system/terminal (super user). Her
fik jeg åbnet et vindue hvor der stod [root@localhost jakob]# efterfulgt
af min cursor. Her skrev jeg følgende (efter yd hjemmesiden)
"mount/dev/cdrom/mnt/cdrom" Det medførte en fejlmedellese i stil med
"bash: nu such file or directory"

Ekstra cd rommen sad i under denne procedure.

Har du et bud på hvordan filstrukturen eller kommandoen skal ændres for
at få det til at spille ?

Er det det rigtige sted (program) jeg andvender til udførelsen af
kommandoen ?

Hygge

Jakob H K

Fra : Jakob H K

Dato : 26-09-01 15:03

et tillægsspørgsmål. Kan man ikke få BootX til at starte op i macos
istedetfor linux som default ?

Hygge

Jakob H K

Fra : Martin Edlich

Dato : 26-09-01 23:05

In article <1f0cn6v.15vlt91l56d4iN%ingen@email.dk>,
ingen@email.dk (Jakob H K) wrote:

> Kan man ikke få BootX til at starte op i macos
> istedetfor linux som default

Her ville det være en god ide at afprøve tabulatortasten.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jakob H K

Dato : 28-09-01 10:05

> Her ville det være en god ide at afprøve tabulatortasten.

Aaaargghhhhhhhhhhh for fanden kunne de ikke lave det lidt mere
kompliceret så jeg slipper for disse ydmygelser

Hygge

Jakob

Fra : Jakob H K

Dato : 28-09-01 18:30

> Aaaargghhhhhhhhhhh

Og dog, det hjælper sgu ikke at flytte med tabulator næste gang jeg
starter op vælger den stadig linux som default.

Hygge

Jakob

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-09-01 19:45

In article <1f0gm09.1mrl1xfpy1feeN%ingen@email.dk>,
ingen@email.dk (Jakob H K) wrote:

> Og dog, det hjælper sgu ikke at flytte med tabulator næste gang jeg
> starter op vælger den stadig linux som default.

Prøv at tryk på "Save to prefs".

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 27-09-01 13:50

In article <1f0cn6v.15vlt91l56d4iN%ingen@email.dk>, Jakob H K wrote:

> et tillægsspørgsmål. Kan man ikke få BootX til at starte op i
> macos istedetfor linux som default ?

Ja. Husker ikke præcis hvordan (sidder med Yaboot her), men mener at
du indstiller det i den grafiske velkomstskærm med pingsvinen inden
teksten begynder at rulle på skærmen. Noget i stil med: 1) Sæt BootXs
nedtælling på pause (space? tab?), 2) vælg mellem Linux og MacOS med
piletasterne, 3) Sæt bootx til at fortætte ved at trykke enter.

-j

Fra : Martin Edlich

Dato : 26-09-01 23:04

In article <1f0cgku.dtcdd417hf27oN%ingen@email.dk>,
ingen@email.dk (Jakob H K) wrote:

> "mount/dev/cdrom/mnt/cdrom"

Mount hvad hvor = mount /dev/cdrom /mnt/cdrom

Kommandoen "man" er din ven. Prøv at skrive "man mount" i Terminal.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jakob H K

Dato : 28-09-01 10:05

> Mount hvad hvor = mount /dev/cdrom /mnt/cdrom
>
> Kommandoen "man" er din ven. Prøv at skrive "man mount" i Terminal.

Det giver mening , mellemrummene fik det til at fungerer, det så ud
til at fungere. Nu skal jeg bare have hentet den resterende fil og smidt
i systemmappen så må vi se hvad der sker

Hygge

Jakob H K

Fra : Jakob H K

Dato : 28-09-01 16:50

ifølge yd linux hjemmeside skal filen vmlinux-2.4.4-1a smides over i
system mappen. Det er ikke lykkedes mig at finde denne fil på mine cd'er
eller på deres ftp site. Den ligger dog på linux drevet. Hvordan
kopierer jeg filen herfra til min mac systemmappe?

Hygge

Jakob H K

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-09-01 17:33

In article <1f0ghf8.pimxdlwpjm62N%ingen@email.dk>,
ingen@email.dk (Jakob H K) wrote:

> Hvordan kopierer jeg filen herfra til min mac systemmappe?

mount -t hfs /dev/hdaX /mnt/et_directory_til_formålet

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jakob H K

Dato : 04-10-01 16:53

> mount -t hfs /dev/hdaX /mnt/et_directory_til_formålet

Her kommer lige et par elemtære spørgsmål:

Hvor i denne kommando skal jeg angive placering og navn på den fil der
skal flyttes ?

Jeg går ud fra at hdaX skal være det drev hvor filen skal flyttes til.
Nu har jeg bare det problem at jeg ikke kan huske hvad mine mac diske
hed på "linuxsk". Kan jeg se dette i en stifinder analog hvis jeg
starter linux?

Hygge

Jakob H K

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-10-01 21:07

In article <1f0rlis.q8lx727kelxcN%ingen@email.dk>,
ingen@email.dk (Jakob H K) wrote:

> Her kommer lige et par elemtære spørgsmål:
>
> Hvor i denne kommando skal jeg angive placering og navn på den fil der
> skal flyttes ?

Ingen steder. Kommandoen til at kopiere hedder cp. Skriv man cp i
terminalen, så får du en vejledning i hvordan du gør.

> [...]
> Nu har jeg bare det problem at jeg ikke kan huske hvad mine mac diske
> hed på "linuxsk". Kan jeg se dette i en stifinder analog hvis jeg

Du kan bruge fdisk til at se hvilke partitioner du har på hvilke drev.

I BootX har du navnet på et af dine drev, det er det du angiver i "Root
Device".

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jakob H K

Dato : 04-10-01 22:31

tak

Hygge

Jakob

Fra : Jakob H K

Dato : 06-10-01 14:55

> Du kan bruge fdisk til at se hvilke partitioner du har på hvilke drev.

Jeg kan ikke finde fdisk, har du nogen ide hvor det normalt ligger henne
i menuerne ?

Hygge

Jakob H K

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-10-01 01:44

Jakob H K <ingen@email.dk> wrote:

> Jeg kan ikke finde fdisk, har du nogen ide hvor det normalt ligger henne
> i menuerne ?

du skal ud i en terminal hvor du skriver "fdisk", for at læse
dokumentationen skriver du "man fdisk". Det er muligt at du skal være
logget ind som root eller administrator for at kunne afvikle fdisk,
muligvis er "sudo fdisk" nok.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på krykker

<icq:131382336>

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 07-10-01 12:27

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> [...]
> dokumentationen skriver du "man fdisk". Det er muligt at du skal være
> logget ind som root eller administrator for at kunne afvikle fdisk,

Prøv evt. med pdisk i stedet.

Fra : Jakob H K

Dato : 08-10-01 11:59

> du skal ud i en terminal hvor du skriver "fdisk", for at læse
> dokumentationen skriver du "man fdisk".

OK det vil jeg lige prøve

Hygge

jakob H k

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 23-09-01 22:37

In article <newsspam3-D61E8D.22090823092001@test.edlich.dk>,
Martin Edlich wrote:

> Default kernen i YDL har det ikke godt med grafikkortet i 4400'eren.
> Version 2.4 af kernen har ikke denne fejl, men du skal nok vente lidt
> med en kerne-opdatering.

Kan man virkelig ikke bede YDL2.0 om at installere 2.4-kerne med det samme?

-j

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-09-01 22:58

In article <slrn9qslls.4pk.janus@mymlan.netcetera.dk>,
Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> wrote:

> Kan man virkelig ikke bede YDL2.0 om at installere 2.4-kerne med det samme?

Nej.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jakob H K

Dato : 23-09-01 21:23

Jakob H K <ingen@email.dk> wrote:

> Den del gik ok. Nu har jeg det problem at når jeg skal logge ind virker
> mit password ikke

Pinligt pinligt der var jeg sgu for hurtig på aftrækkeren. Jeg havde
lige overset forkel på store og små bogstaver et problem mindre.

Hygge

Jakob H K

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 26-09-01 20:33

I artiklen <1f0cgku.dtcdd417hf27oN%ingen@email.dk> , ingen@email.dk (Jakob H
K) skrev:

> [...]
> af min cursor. Her skrev jeg følgende (efter yd hjemmesiden)
> "mount/dev/cdrom/mnt/cdrom" Det medførte en fejlmedellese i stil med
-------^
Her mangler et blanktegn.

Fra : Jakob H K

Dato : 26-09-01 22:58