Brænding vha Toast 3.5.5
Fra : René Sindberg

Dato : 22-09-01 12:14

Hejsa!.

Jeg har en ultra gammel brænder - en TEAC CD-R55S, og software er Toast
3.5.5.

Sys. 8.6 masser af RAM tildelt toast 20mb ram.
PM 8500 G3 400Mhz update - 240mb ram.

Problemet er at den ofte under klargøring af data går istå under
kommandoen "Filling RAM Cache"

Under prefs. har jeg prøvet at køre Disk cachen på 3 forsk harddiske, og
RAM Cache under både standard setting og nu Generous speed x 2MB.

Jeg har prøvet at komme igang med at brænde ca. 1/3 af 630mb data og ca.
1/2 på en anden cdrom, men i begge tilfælde har den stoppet med fejl,
henvist at scsi kæden er ustabil.

Alle kabler er tjekket og der er ingen løse stik eller noget, men kæden
er meget lang, scanner, jazz drev, intern cdrom, ekstern brænder, 3
harddiske, det skal dog nævnes at alle eksterne ting undtagen brænderen
har været slukket under mine brændingsforsøg.
Kan denne fejl kædes sammen med den ovennævnte fejl, med at den "går
istå under filling RAM Cache" maskinen fryser dog ikke.. en æble .
afbryder og skubber cden ud.

Alle andre programmer har været lukket ned så det burde ikke være dem
der giver fejl, kan der være en udvidelse der giver problemet, eller er
det brænderen der er ved at være udtjent... den er gammel... det er
arvegods men var gratis og kan brænde 4gange speed så det er jo udmærket
til prisen.. med mindre den fortsætter med den diskafbrænding som den
har gang i.. dvs.. hvis nu bare den kunne gøre arbejdet færdigt så var
jeg glad,,,

Gode råd modtages gerne :)

Mvh
René

Fra : Martin Edlich

Dato : 22-09-01 12:54

In article <1f0504e.1fx57nk1hsc9hgN%rhsin@post4.tele.dk>,
rhsin@post4.tele.dk (René Sindberg) wrote:

> Sys. 8.6 masser af RAM tildelt toast 20mb ram.
> PM 8500 G3 400Mhz update - 240mb ram.
>

> Problemet er at den ofte under klargøring af data går istå under
> kommandoen "Filling RAM Cache"

Nøjes med standard RAM-tildelning til Toast, og sæt cachen til
"Generous".

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-09-01 03:08

Hej René

Har du DirectCD kontrolpanelet installeret? - Så smid den langt væk! - Den
arbejder ikke godt sammen med OS 8.x - og da slet ikke med en G3/G3 opg. PM

Toast 3.5.5 i sig selv er ikke det mest stabile på en G3 / G3 opg. PM. Du
bør opdatere til 3.5.7, den er væsentlig mere stabil, - og lad være med at
installere DirectCD! Link:
<ftp://ftp.adaptec.com/mac/cdr_software/toast_3.5.7_updater.sit>.

- Og i øvrigt er R55S brænderen en ganske fortrinlig brænder til stort set
alt med undtagelse af musik. Skal du bruge den til det, skal du have fat i
noget firmware opdatering fra Teac og min. Toast 4.2.

mvh. Erik Richard

René Sindberg wrote:

> [...]
>
> Under prefs. har jeg prøvet at køre Disk cachen på 3 forsk harddiske, og
> RAM Cache under både standard setting og nu Generous speed x 2MB.

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : thorkild nielsen

Dato : 23-09-01 09:26

Erik Richard Sørensen wrote:

--klip--

> [...]
> alt med undtagelse af musik. Skal du bruge den til det, skal du have fat i
> noget firmware opdatering fra Teac og min. Toast 4.2.

Hej!

- jeg har samme model af brænder (TEAC R55S) og har brændt en del lyd
(bl.a. gl. spolebåndsoptagelser). Af forsigtighed kører jeg kun i 2x
hastighed, men det spiller fint.

Min er endda i hjemmebygget kabinet. Men den stopper en sjælden gang
imellem på grund af en ulovlig ordre (?) under opfyldningen af
RAM-cache. Når jeg så klikker OK gør den arbejdet færdigt uden
problemer. Jeg tror faktisk kun at jeg har fået ødelagt 2-3 CD-skiver i
de år jeg har haft den.
Kører med en gl. PowerMac 7100, system 8.6

--
Venlige hilsner

Thorkild Johs. Nielsen
-------------------------
9310 Vodskov (ved Aalborg)

NB: Bemærk venligst at du skal fjerne spam-stopperen i min e-mailadresse
(t.o.m. det første punktum) Tak!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-09-01 15:04

Hej Thorkild

Jeg tror, fejlmeddelelsen netop kommer, fordi firmwaren ikke er helt, som den
bør være. Så det er ganske godt, at du alligevel kan brænde lyd med den. Jeg
blev netop frarådet den model af nogle prof lydfolk, da jeg købte brænder.
LaCie havde på det tidspunkt 2 modeller med hhv. Teac og Panasonic værk, - og
prisen var den samme, så jeg valgte selvfølgelig den med Panasonic drevet.

Og indtil nu har jeg kun mistet _én_ skive, og det var ikke pga. brænderen men
pga. at lydfilerne var komprimeret i et format, som Toast ikke kendte. - Jeg
fik en meddelelse om, at Toast ikke kan brænde "compressed AIFF files". - Ikke
et ord om, _hvilket_ comprimeringsformat, der var brugt, så jeg måtte
konvertere filerne og fjerne komprimering, - og sikke en tid det ta'r! (-

- Så kender du - eller andre - til hvilke komprimeringsformater, der bruges i
AIFF, ville det være rart at vide, da jeg har en del fildreringsmuligheder, der
kan fjerne / ændre dem allerede i åbningsfasen.

mvh. Erik Richard

Fra : thorkild nielsen

Dato : 23-09-01 09:29

> [...]
> alt med undtagelse af musik. Skal du bruge den til det, skal du have fat i
> noget firmware opdatering fra Teac og min. Toast 4.2.

Hej igen!

Jeg glemte at skrive at jeg kører TOAST 3.5.7 - også til lyd-brænding.

--
Venlige hilsner

Thorkild Johs. Nielsen
-------------------------

Fra : René Sindberg

Dato : 23-09-01 11:54

> [...]
> installere DirectCD! Link:
> <ftp://ftp.adaptec.com/mac/cdr_software/toast_3.5.7_updater.sit>.

Hejsa.

Jeg har ikke DirectCD installeret, jeg har pt. tilrettet toast som flere
har foreslået med ram osv. og ligeledes opdateret til version 3.5.7,
pudsigt nok har jeg siddet og testet lidt med små write sessions og jeg
har ingen problemer med at brænde små bunker filer af omkring 80-100mb,
men tager jeg så en stor bunke filer og mapper på 540mb så går den istå
under Filling Ram Disk Cache.. den tager ihvertfald et par minutter
inden jeg slutter med en æble . og den skubber fint disken ud, så den
fryser ikke systemet, og jeg kan sagtens herefter brænde de små sessions
igen uden problemer.
Det er vel ikke min utålmodighed der spiller mig et puds?? det kan da
ikke tage et par min at foretage kommandoen "Filling Ram Disk Cache" på
en 400mhz maskine, men det er ihvertfald der den går istå.. surt nok...

Mvh
René

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-09-01 15:15

Hej René

René Sindberg wrote:

> [...]
> inden jeg slutter med en æble . og den skubber fint disken ud, så den
> fryser ikke systemet, og jeg kan sagtens herefter brænde de små sessions

Har du sat prefs i Toast til at defragmentere 'on the fly'. Det kan måske være
det, der gør det

> Det er vel ikke min utålmodighed der spiller mig et puds?? det kan da
> ikke tage et par min at foretage kommandoen "Filling Ram Disk Cache" på
> en 400mhz maskine, men det er ihvertfald der den går istå.. surt nok...

Jo, det kan godt tage lang tid, hvis netop du har sat den til at defragmentere
under selve processen. Så slå det fra. Min erfaring er, at der alligevel ikke
bliver sparet noget plads. Det er bedre at bruge Norton SpeedDisk før du
begynder en brænding.

Åbn SD og brug COM+L, så vil SD kun defragmentere de filer, der er
fragmenterede.

Det kan også være en god idé at give selve Toast programmet en hel del RAM. Min
4.2 står til ca. 14mb i min. str. og 25mb i ønsket str.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)