Hunden bider
Fra : Niels Rosenfeldt

Dato : 08-01-01 16:33

Hej NG
Jeg har endelig fået min yndlingshund.
Han er allerede (14 uger) utrolig lærenem, og lystrer mange enkelte
kommandoer.
Lydighed er sikkert ikke mange hvalpes foretrukne, men han klarer det meget
pænt.
Dog er der et mindre problem, jeg synes at have svært ved at vænne ham af
med.
Han bider meget. Ikke i møblementet, men i hænder og arme.
Det er ikke noget vildt, og foregår som regel kun under leg. - Som regel!
Han kan også finde på at "snappe" efter næse og ører. Men det er oftest kun
under leg.
Hvis man f.eks. skal rose ham, kan han godt finde på at vende sig med åben
mund for at bide.
Også når han "hilser" når far kommer hjem fra arbejde, bider han.
Han bider ikke hårdt, men på længere sigt kunne jeg forestille mig, at jeg
vil få problemer med det.
Jeg har fra starten forsøgt at få ham til at lade være. Give ham tyggerebet,
når han bider efter hænderne.
Hvis jeg under leg siger "nej", når han bider, bliver han bare endnu mere
legesyg. Så forsøger man sig med at "ignorere" ham, så ham kan se, at legen
slutter, når han bider. Jeg er bare i tvivl om, hvorvidt han forstår, at det
er derfor legen stopper. Det har bare ikke hjulpet.
Selvfølgelig skal hvalpe bide. Det har de jo lært fra leg med de andre
hvalpe i kuldet. Men skal de bide i mennesker?

Jeg er klar over, at der kan være tale om at hunden er ved at skifte tænder,
men er det nu?

Er der nogen i NG, der har erfaringer med "afvænning" af denne uvane.
På forhånd tak.
--
n i e l s r o s e n f e l d t

Fra : Margit & Sv. Aa. Jen~

Dato : 08-01-01 17:42

Hej Niels
Vores Mille er nu blevet ½ år. Hun bed også meget i vores hænder, men er
holdt op med det .Hun fik et dask over snuden mens vi sagde bestemt "nej".
Det er nu din hund skifter tænder, så det er garanteret derfor. Fortvivl
ikke,
den skal nok holde op med det.
Hilsen Margit

Niels Rosenfeldt <niels@rosenfeldt.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:J%k66.2092$0V1.114447@news101.telia.com...

Fra : Niels Rosenfeldt

Dato : 08-01-01 18:25

Tak.
Jeg glemte forresten lige at nævne, der her er tale om en Samojedhund.

--
n i e l s r o s e n f e l d t

Fra : Pouline

Dato : 08-01-01 19:39

Margit & Sv. Aa. Jensen skrev i meddelelsen
> [...]
>holdt op med det .Hun fik et dask over snuden mens vi sagde bestemt "nej".

Det er en gammel diskusion her i gruppen, men jeg ville altså ikke daske min
hund over snuden (jeg ved du ikke mener at slå den, man "blot" et dask og at
du ikke er ond overfor din hund). Det oplever hunden måske som et
"potedask", der ikke er en irettesættelse, men noget andet (kan ikke lige
formulere hvad).
Når jeg skal pointere overfor min hvalp, at DET er altså ikke accepteret,
griber jeg den straks - ikke hårdt - jeg tager blot fat i kinden på den, ser
den i øjnene og siger evt. een gang og kun eeeeeeeen; nej i et bestemt
tonefald - ikke højt eller hårdt. Når den kigger væk eller slikker sig om
munden (bare eeeen gang), så slipper jeg den, og har den ikke forstået, gør
jeg det igen - det er som oftest ikke nødvendigt

>Det er nu din hund skifter tænder, så det er garanteret derfor. Fortvivl
>ikke,
Eller også er det ikke - det beskrives, at den ikke bider i alt.

>den skal nok holde op med det.
Ja, højst sandsynligt, men det er altså irriterende....

Og til Niels; lydighed gennem leg elsker de fleste hvalpe - bare ikke
forlænge - det er ofte ejeren (også mig selv), der stiller for store krav og
så kan hunden ikke og det bliver ikke sjovt
Din hvalp elsker garanteret (og det beskriver du jo også), at lege med dig.

Venlig Hilsen
Pouline

"Et hjem uden hund
- har ingen dejlige kolde hundenæser!"

Fra : Margit & Sv. Aa. Jen~

Dato : 08-01-01 22:19

Pouline <m.p.gringer@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aUn66.222$LD5.8948@news.get2net.dk...

> [...]
> du ikke er ond overfor din hund). Det oplever hunden måske som et
> "potedask", der ikke er en irettesættelse, men noget andet (kan ikke lige

Hej Pouline
Den må jo betragte et dask og et bestemt "nej" som en irettesættelse for
det
hjalp på bideriet.
Venlig hilsen Margit

Fra : Pouline

Dato : 14-01-01 20:17

Margit & Sv. Aa. Jensen skrev i meddelelsen
<93dajg$bu5$1@news.inet.tele.dk>...

> [...]
>at
>
> Hej Pouline
> Den må jo betragte et dask og et bestemt "nej" som en irettesættelse for

Jamen det var dog dejligt!! Tillykke og klap din hund fra mig (ikke på
hovedet;.))
Vuf
Pouline

Et hjem uden en hund
har færre hundehår i maden

Fra : Ann K.

Dato : 08-01-01 22:51

Hej Niels.

>Jeg har endelig fået min yndlingshund.

<> Kun fordi jeg er nysgerrig; Hvilken race? Eller er det "bare" fordi, han
er din, at det er din yndling?

> [...]
Han kan også finde på at "snappe" efter næse og ører. Men det er oftest kun

<>Tro mig... hans "vilde og aggressive" udfald mod dig, når du helst bare
vil slappe af _ er_ stadig kun leg.... tænk nu, hvis man kunne få dig til at
fjolle
Alt - også lydighedstræningen - er bare nogle nye måder at lege på... og
hvis hans mennesker ikke vil/gider at tage initiativet til leg, så må han
jo... Derfor bider han "uprovokeret" ud efter dig.

>Hvis man f.eks. skal rose ham, kan han godt finde på at vende sig med åben
mund for at bide.
Også når han "hilser" når far kommer hjem fra arbejde, bider han.

<> jamen for Søren - tænk nu hvis Far ville lege...

>Han bider ikke hårdt, men på længere sigt kunne jeg forestille mig, at jeg
vil få problemer med det.

<> Bare rolig - han skal lige have lidt tid til at udvikle sine
bidehæmninger... dvs. lære ikke at bruge sine tænder til at hilse med
Det tager lidt tid... Den orale fase findes også hos hvalpe ))

>Jeg har fra starten forsøgt at få ham til at lade være. Give ham
tyggerebet,
når han bider efter hænderne.

<> God ide. Præsenter ham altid for et alternativ, der (helst) er sjovere
end dine stakkels hænder

>Hvis jeg under leg siger "nej", når han bider, bliver han bare endnu mere
legesyg.

<>Jamen selvfølgelig... hans leder, som han med garanti ser vildt op til,
har jo lige irettesat ham voldsomt... Nu gælder det om at formilde ham!!!!
Jeg er ret sikker på at han forsøger at komme helt op til dit ansigt for at
slikke dig... ikk'?? det er et klart pacificerende signal, der betyder noget
i retning af : "Ikke så hårdt - jeg er jo bare en hvalp, som vil lege"
Hvis du skal bruge "nej" i din opdragelse, så husk at det _altid_ skal
betyde: "det der, vil jeg ALDRIG nogensinde, se dig gøre igen!!!!!!"
Brug hellere ordet "stop" eller "vent"... indrømmet lidt bøvlet i starten,
da vi mennesker har en tendens til at sige "nej" i mange situationer, hvor
det faktisk betyder vent/stop

> Så forsøger man sig med at "ignorere" ham, så ham kan se, at legen
slutter, når han bider. Jeg er bare i tvivl om, hvorvidt han forstår, at det
er derfor legen stopper. Det har bare ikke hjulpet.

<> Det skal det nok!!! Hvis blot du konsekvent afbryder al sjov kontakt,
_hver_ eneste gang... vent bare i ca 10 - 15 sek. og fortsæt så legen med
tyggerebet.

>Selvfølgelig skal hvalpe bide. Det har de jo lært fra leg med de andre
hvalpe i kuldet. Men skal de bide i mennesker?

<> Nej vel skal de ej... men sådan noget skal altså læres først. Hvalpen kan
ganske enkelt ikke forstå forskellen mellem menneske og hund (UH - Nu får
jeg på puklen Han tror at du bare er et (meget anderledes!!!) medlem af
hans flok - og han behandler dig som en sådan...

Mit bedste råd er altså; Giv ham tid, stop al sjov leg, når han bider og giv
ham tid

Mvh Ann - der lige har været hele turen i gennem med Dise

Fra : Ann K.

Dato : 08-01-01 23:07

Hej igen Niels.
Glemte lige en anden måde at klare det på... Manden her i huset gøer
simpelthen (et ordentligt vrrrruf), når tænderne kommer for tæt på... Dise
(og før hende, Sif) får et hylende grinagtigt ansigtsudtryk, når hun bliver
mødt med en ægte hundeafvisning.... fra et menneske

Mvh Ann

Fra : Niels Rosenfeldt

Dato : 09-01-01 16:43

"Ann K." <tsars@image.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Niels.

> Kun fordi jeg er nysgerrig; Hvilken race? Eller er det "bare" fordi, han
> er din, at det er din yndling?

Det er en samojedhund. En hund, jeg altid har ønsket mig. Nu fik jeg den
endelig.

Bedste hilsner, og mange tak for de mange råd.

n i e l s r o s e n f e l d t

Fra : Heidi Jürs

Dato : 13-01-01 15:51

Hej Niels

Det er en uvane som du skal stoppe nu, ellers bliver det en meget dårlig
vane, når han bliver voksen.
Du skriver ikke hvad det er for en race, men det er formodentlig en som
bliver i vægtklasse 40-50 kg. så det er ikke sjovt at være den som der
bliver tygget i, når han bliver voksen, og på det tidspunkt, er det en
naturlig ting for ham, at tygge i folk.
Det kan godt skyldes at han er ved at skifte tænder ,kik ham i munden.
Når han bider så prøv at sætte dig ned til han, prøv at lære han kommandoen
nej eller slip. I starten når du indøver det, så sørg for at have nogle
pølsestykker, eller andet han kan lide i hånden/lommen og når han bliver
lidt for vild og bider, så byt din hånd ud med et stykke pølse, i det samme
han slipper så roser du ham, og han får pølsen, efterhånden bruger du også
kommandoen, og lige så snart han har sluppet, så skal rosen komme så han
ved, at det var det rigtige han gjorde.
Når du bruger kommandoen, må den gerne være bestemt, så han forstår det, men
du skal ikke råbe han ind i hoved.
Hvis han bider i leg eller anden aktivitet, så stop og vær stille, så han
bliver nød til at opdage at der nu ikke foregår noget sjovt.
Når du skal indøve dette skal du have god tid, og selv om det er svært så
lad være med at blive sur på ham, han skal jo lige lære lidt om livet først.
Du kan godt, ligesom starte en leg, og når han så begynder, så øver du med
han, sådan så du er forberedt på at det er nu vi træner denne øvelse.

Jeg har selv en rottweiler han som jeg overtog som 14 mdr. hund, og han
havde også denne uvane.det tog godt nok noget tid men det lykkedes, selvom
han havde haft uvanen hele sit liv inden jeg overtog ham.(og det gjorde
F......... ondt når han tyggede, han var jo næsten voksen) og du er trods
alt heldig, at du kan starte før jeg gjorde, så jeg tror på at du kan lære
han det inden for kort tid.
Held og lykke med det.

med venlig hilsen
Heidi