Andet multimedie
bentjuul 3670
Dias-show
Fra : TJ

Dato : 20-09-01 17:20

Først vil jeg lige oplyse, at jeg er "næsten " nybegynder.

Jeg modtog fornylig et diasshow, og tænkte straks, at det måtte jeg også
kunne lave.
Jeg skannede 6 billeder ind, og det fungerer fint. Jeg ville så lige maile
det videre, men konstaterede at det fyldte 6,28 MB. Det jeg selv havde
modtaget havde 14 billeder, men fylder kun 528 KB.
Hvad har jeg gjort forkert/anderledes og hvordan får jeg det til at fylde
mindre ??????

Mvh. Thorkil

Fra : ]88[.::PunisherOlsen~

Dato : 20-09-01 17:35

Hej

Du har sandsynligvis valgt en forholdsvis høj opløsning under scanningen
(ppi) => Urimelig størrelse. Løsningen på dit problem er en simpel
billedkompression i formatet *.JPG (til mail vel og mærke). Der er
selvfølgelig andre kandidater i form af *.GIF og *.PNG, men JPG er _stadig_
den foretrukne kompression til statiske webbilleder med mange farver.

Du har i de fleste digitale billedbehandlingsprogrammer mulighed for at
gemme i et andet format, men ellers findes der et hav af progs på nettet som
kan konventerer fra det ene format til det andet (ACDSee fx)

Håber at det hjalp

--
|___]88[___|
..::PunisherOlsen::.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-09-01 17:56

Thu, 20 Sep 2001 18:20:20 +0200, skrev "TJ"
<thorkil@post11.tele.dk>:

>Jeg skannede 6 billeder ind, og det fungerer fint. Jeg ville så lige maile
>det videre, men konstaterede at det fyldte 6,28 MB. Det jeg selv havde
>modtaget havde 14 billeder, men fylder kun 528 KB.

Du kunne jo fortælle lidt om, hvilket program du bruger og
hvordan du har lavet det.

Er det en animeret gif, du har lavet, så kan du sandsynligvis
optimere animationen, så den fylder mindre, men det vi gå lidt ud
over farverne, det bliver færre farver.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : TJ

Dato : 20-09-01 21:33

Jeg har brugt PowerPoint, og har fra skannet direkte over i dette program.
Derefter har jeg gemt det under filtype PowerPoint-diasshow.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-09-01 23:01

Thu, 20 Sep 2001 22:33:29 +0200, skrev "TJ"
<thorkil@post11.tele.dk>:

>Jeg har brugt PowerPoint, og har fra skannet direkte over i dette program.
>Derefter har jeg gemt det under filtype PowerPoint-diasshow.

Så skyldes det jo nok, at du som en anden nævnte, har skannet ind
i en for høj opløsning.

Gemt i et filformat, som fylder for meget, hvis det er *.jpg
(hvad det bør være) kan billederne normalt komprimeres ret meget.

Det kan også skyldes, at du har slideshowet med indbygget viewer,
den fylder jo også.