Extensions virker ikke (Win2K)
Fra : Mogens Meier Christe~

Dato : 20-09-01 15:29

Efter at have opgraderet (dvs. afinstalleret og geninstalleret) Apache og PHP til nyeste Win2K-versioner (1.30.20 hhv. 4.0.6) kan jeg ikke få extensions til at blive inkluderet overhovedet.

Jeg har følgende linier i g:\winnt\php.ini:

extension_dir = "G:\Programmer\Internet\PHP\extensions"

og senere

extension=php_gd.dll ; GD library functions for GIF manipulation

men phpinfo siger intet om GD (og det virker da heller ikke)! :(

Og det er ikke fordi jeg har stavet stien forkert, for dir viser at GD ligger der:

G:\Programmer\Internet\PHP\extensions>dir php_gd* /b
php_gd.dll

Jeg har prøvet at køre PHP som CGI og SAPI uden forskel.

Hvad gør jeg galt? På forhånd tak :)
--
Med venlig hilsen Mogens

Fra : Jonas Häggqvist

Dato : 21-09-01 12:12

On Thu, 20 Sep 2001 16:29:23 +0200, "Mogens Meier Christensen"
<mmc@nospam.dk> wrote:

> [...]
>
>extension=php_gd.dll ; GD library functions for GIF manipulation
>
>men phpinfo siger intet om GD (og det virker da heller ikke)! :(

Hvad siger den om php.ini path? Er det den rigtige php.ini der bliver
brugt?

>Og det er ikke fordi jeg har stavet stien forkert, for dir viser at GD ligger der:
>
>G:\Programmer\Internet\PHP\extensions>dir php_gd* /b
>php_gd.dll

Prøv at slå startup errors og warnings til og kør php som CGI og se om
ikke den siger noget spændende.

--
Jonas Häggqvist

Fra : Mogens Meier Christe~

Dato : 21-09-01 22:00

Tak for svaret/spørgsmålene, Jonas Häggqvist! :)

Jeg har fundet ud af første del: Selvfølgelig var en php.ini-fejl:

Stien skal IKKE i anførselstegn ("gåseøjne"), selvom hjælpen i php.ini kunne
antyde det...

Nu finder phpinfo() GD-library korrekt! Desværre *virker* GD-library tilsyneladende ikke korrekt:

Jeg har lavet et lille test-script der bruger en masse GD-funktioner til at generere et PNG/GIF-billede med.
Det har virket tidligere og virker lige nu på to andre PHP 4.0.6-servere, se f.eks. http://momech.whitehat.dk/button.php , men på min installation kommer der simpelthen ikke noget billede - så det må skyldes en fejlkonfiguration. Men hvad - phpinfo() fortæller jo at GD er installeret, og der kommer *ingen* fejlmeddelelser fra PHP selv med
error_reporting = E_ALL |E_CORE_WARNING|E_CORE_ERROR;

Hjælp og gode ideer modtages med kyshånd! Sig endelig til hvis jeg skal vedhæfte php.ini eller andet.

>Prøv at slå startup errors og warnings til

Øh, hvordan gør man det? Er det E_CORE_WARNING/ERROR du tænker på?

På forhånd tak! :)
Med venlig hilsen Mogens