Andet multimedie
bentjuul 3670
digital kompression
Fra : find clausen

Dato : 19-09-01 23:09

Er det almindeligt, at digitale fotos ikke komprimeres så meget,
som scannede fotos ???

--

find clausen
http://www.photopress.dk/
e-mail: findclausen at photopress.dk

Fra : emj

Dato : 19-09-01 23:40

find clausen skrev i <nr5iqt8vf1f18o18hnos9sjad87vbtcmq0@4ax.com>:

>Er det almindeligt, at digitale fotos ikke komprimeres så meget,
>som scannede fotos ???

Der er vist ingen, der kan besvare det spørgsmål
Faktisk er der en masse mennesker, der tror, at de får en bedre
kvalitet, hvis de indscanner deres papirbilleder i meget høj opløsning
a la 600 PPI eller andet helt vildt.
Man kan de jo ikke så godt fiske flere informationer ud af et
papirbillede, end det rent faktisk indholder og det vil sige
max.200-250 PPI og dels skal de måske kun bruge det på www og har
ingen glæde af at skulle resize og komprimere bagefter.
Det bedste indskaningsresultat opnås, hvis man skærer billedet til i
scanneren og indskanner sit udsnit i ca. 200 PPI, hvilket er mere end
rigeligt til skærmvisning. Dernæst skal det pudses af i et
billedbehandlingsprogram. Om det skal komprimeres afhænger af, hvad
det skal bruges til og om det skal bruges i JPG format.
Digitale fotos, har jo forskellig kvalitet alt efter, hvilken
kvalitet, man vælger at fotografere med. Som regel er der en
*.tiff-kvalitet og 3-4 forskellige JPG kvaliteter at vælge mellem.
Hvor meget, man vil komprimere et digi afhænger af, hvad det skal
bruges til.
Hilsen emj

Fra : find clausen

Dato : 20-09-01 08:15

On Thu, 20 Sep 2001 00:40:00 +0200, emj <emj@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Digitale fotos, har jo forskellig kvalitet alt efter, hvilken

Men det jeg ville udtrykke var, at jeg oplever, at et digitalt optaget
billede ikke kan komprimeres til samme filstørrelse, som hvis billedet
var blevet scannet fra film ...

--

find clausen
http://www.photopress.dk/
e-mail: findclausen at photopress.dk

Fra : emj

Dato : 20-09-01 08:34

find clausen skrev i <i45jqtk9q13d70hovu43fs15advnkgsq7c@4ax.com>:

>Men det jeg ville udtrykke var, at jeg oplever, at et digitalt optaget
>billede ikke kan komprimeres til samme filstørrelse, som hvis billedet
>var blevet scannet fra film ...

Jamen det passer selvfølgelig ikke.
Hilsen emj

Fra : find clausen

Dato : 26-09-01 20:58

On Thu, 20 Sep 2001 09:34:25 +0200, emj <emj@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Jamen det passer selvfølgelig ikke.

Der er lige det at sige til det,
at de informationer der ligger i et digi-billede
fylder en hel del:

fx. et billede til web på 300*225 kan fylde 80 kilo
Hvis man fjerner dem kommer man ned på omkring 17 kilo
og det er jo da en forskel.

Den eneste måde, jeg har kunnet fjerne dem på, er med C/P

--

find clausen
http://www.photopress.dk/
e-mail: findclausen at photopress.dk

Fra : stefan mylleager

Dato : 20-09-01 09:03

emj wrote:

<snip>

> [...]
> Man kan de jo ikke så godt fiske flere informationer ud af et
> papirbillede, end det rent faktisk indholder og det vil sige

</snip>

Bob-bob. Da "rigtige" papirbilleder (dvs. på belyst fotopapir, fra film)
er 100% analoge, vil man jo altid kunne "trække" mere information ud
(indtil man når en kvantemæssig grænse, men det kræver nok en ret høj
dpi). Om man så kan bruge det til noget er naturligvis et andet spørgsmål.

-stefan

Fra : emj

Dato : 20-09-01 09:42

stefan mylleager skrev i <3BA9A29D.7080202@N-O-SPAMblasphemy.dk>:

> [...]
>(indtil man når en kvantemæssig grænse, men det kræver nok en ret høj
>dpi). Om man så kan bruge det til noget er naturligvis et andet spørgsmål.

Kender du "Digitalt Design?
Du skulle nærlæse nummeret fra Juni. Det kan sikkert stadigt
rekvireres på
http://www1.agi.dk/
Hilsen emj

Fra : stefan mylleager

Dato : 20-09-01 12:01

emj wrote:

> Kender du "Digitalt Design?
> Du skulle nærlæse nummeret fra Juni. Det kan sikkert stadigt
> rekvireres på
> http://www1.agi.dk/
> Hilsen emj

Jep, kender det godt. Jeg synes ikke det er særlig godt, gider ikke
rekvirere det.

-Stefan

Fra : Per Christoffersen

Dato : 20-09-01 09:56

"stefan mylleager" <stefan@N-O-SPAMblasphemy.dk> wrote in message
> [...]
> (indtil man når en kvantemæssig grænse, men det kræver nok en ret høj
> dpi). Om man så kan bruge det til noget er naturligvis et andet spørgsmål.

Du har ret (tildels), men det har emj også...
Den kvantemæssige grænse ligger deromkring, hvor emj angiver. Billederne er
jo oppygget af korn på papiret, og det giver altså ikke mening at skanne
mere end en pixel pr. korn.

/Per

Fra : stefan mylleager

Dato : 20-09-01 12:01

Per Christoffersen wrote:

> [...]
> jo oppygget af korn på papiret, og det giver altså ikke mening at skanne

Jep det ved jeg.. Jeg skrev egentlig også svaret for at være lidt
pernitten, og fordi jeg ikke synes det rigtig giver mening at snakke om
PPI for et analogt foto. Og hvis jeg /virkelig/ skulle være pernitten,
kunne jeg give mig ud i at snakke om at man så f.eks. kunne få formen på
kornene hvis man scannede i højere opløsning. Det var egentlig det jeg
mente med kvantemæssig grænse, når man er nået ned på atomart niveau i
detaljegrad.

I øvrigt kan det indskydes, at da kornene ligger tilfældigt, og ikke i
pæne "ppi-klodser", giver det stadig lidt mening at scanne i højere
opløsning. Lad os antage at man ønsker at en mm^2 skal være en pixel på
skærmen. Da vil et 600 ppi scan af den mm^2 give et mere præcist bud på
hvilken farve dens pixel har, en f.eks. et 200 ppi scan. Men den
diskussion er nok ret akademisk, det har naturligvis ikke den store
betydning i det virkelige liv.

-stefan