Ungarnsk bønnestuning
Fra : Nina Aller

Dato : 19-09-01 21:06

Hej

På vores sommerferie i Ungarn fik min mand og jeg en herlig og "hot"
bønnestuning. Er der nogen der kan hjælpe med en opskrift ?

Hilsen Nina

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 20-09-01 05:28

"Nina Aller" <aller@post.tele.dk> skrev i meddelandet...
> På vores sommerferie i Ungarn fik min mand og jeg en herlig og "hot"
> bønnestuning. Er der nogen der kan hjælpe med en opskrift ?

Hi Nina, (var der paprika i?) - så kunne det måske være noget a 'la
denne her...

Fazolové lusky na paprice
(grønne bønner i paprika):
4 pers.

2 l vand
1 tsk salt
½ kg grønne bønner
--
4 spsk smør
3-4 løg

1. Bring det saltede vand i kog. kom bønnerne, der er skåret i et par
cm's længde, ned i vandet. Lad bønnerne koge 10-15 minutter, til de er
møre. De må ikke koge for længe.
2. Smelt smørret i en gryde og svits de groft hakkede løg i 4-5
minutter, til de er klare - ikke brune. Fjern gryden fra varmen og rør
paprikaen i, til den er blandet helt i løgene.
3. Pisk mel og den sure fløde sammen og kom det i løgene. Smag til med
salt og lad det småkoge 4-5 minutter, til saucen er jævn og crèmeagtig.
Rør meget forsigtigt bønnerne i og lad dem gennemvarme i saucen.

--
Mvh.
Peter W. Bosse

-Smagssansen er ikke fra Naturens Haand udstyret med saa
rige Gaver som Hørelsen; denne sidste kan opfatte og
sammenligne flere Lyde på een Gang, hvorimod Smagssansen
kun kender til, hvad man maaske kunde kalde »Enkeltfunktion«,
- det vil sige, at den ikke samtidig kan paavirkes af to forskellige
Smagskvaliteter. (Brillat-Savarin)