Generelt spørgsmål - FAQ
Fra : Peter Lind

Dato : 19-09-01 17:27

Hejsa alle...

Findes der egentlig ikke en FAQ for denne gruppe ? (Eller hedder det en OSS
?)
Og hvis ikke, skulle man så ikke begynde at lave en ? Jeg synes tit de samme
spørgsmål dukker op med ujævne mellemrum, og jeg føler mig også selv lidt
fjoget ved at spørge om noget jeg kan huske blev debatteret for et par uger
siden.

Hvis der ikke er en FAQ, og der mangler en moderator eller en host eller et
eller andet, så har jeg hermed meldt mig frivilligt.

mvh
Peter Lind

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 20-09-01 04:05

"Peter Lind" <peterlind@hotmail.com> writes:

> [...]
>
> Hvis der ikke er en FAQ, og der mangler en moderator eller en host eller et
> eller andet, så har jeg hermed meldt mig frivilligt.

Jeg er en af de to som står for autorobotten i
dk.edb.programmering.perl, og i den forbindelse har jeg fundet at det
gør ting nemmere hvis en FAQ eller velkomstmail vedligeholdes af gruppen.

Jeg har derfor overført velkomstbrevet til en FAQ-O-Matic på

http://www.unixsnedkeren.dk/dk.edb.programmering.perl/

(det er et stykke tid siden), og er ved at rette robotten til så den
bruger dette i stedet, og ikke er afhængig af at køre på en server.

En FAQ skal være meget, meget velstruktureret for at kunne holde.
Måske var det en ide at starte med at oversætte nogen af de
engelsksprogede FAQ'er, og så overveje at putte dem ind i FAQ-O-Maten.

--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 20-09-01 07:40

"Peter Lind" <peterlind@hotmail.com> writes:

> Hejsa alle...
>
> Findes der egentlig ikke en FAQ for denne gruppe ? (Eller hedder det en OSS
> ?)

Nej. Ja.

Der findes dog en engelsksproget faq for java:
http://www.afu.com/javafaq.html

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 20-09-01 08:10

"Thomas Jespersen" <thomas@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Nej. Ja.

Lad os nu endelig kalde en FAQ for en FAQ, dette forsøg på at
finde på danske ord for nogle computer udtryk gavner ikke nogen.
Eller kalder du også 'Ram' for 'TTH' (tilfældig tilgangs
hukommelse)

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069
http://www.disky-design.dk/fish

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 20-09-01 08:30

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> writes:

> [...]
> finde på danske ord for nogle computer udtryk gavner ikke nogen.
> Eller kalder du også 'Ram' for 'TTH' (tilfældig tilgangs

Det hedder OSS på dansk:
http://usenet.dk/info/dk-oss.html

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 20-09-01 08:52

> Det hedder OSS på dansk:
> http://usenet.dk/info/dk-oss.html

Jeg ved godt nogen forsøger at presse OSS nedover hovedet på os,
men jeg kan personligt ikke lide forsøg på at fordanske
internationale computer udtryk.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 20-09-01 15:02

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> writes:

> Jeg ved godt nogen forsøger at presse OSS nedover hovedet på os,
> men jeg kan personligt ikke lide forsøg på at fordanske
> internationale computer udtryk.

Spørgsmålet er hvornår det går fra at være intern jargon på jobbet,
til at være et generelt begreb som fx din mormor kan forholde sig til.

Det er der en del der mener at OSS-begrebet er.

Herudover er der også mange der mener at datafolk sjusker en del med
deres dansk, og fx deler alt for mange ord som ikke burde have været
delt. Sproglig omhu er vigtigt når man taler med ikke-fagfolk.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 20-09-01 10:13

> [...]
været
> delt. Sproglig omhu er vigtigt når man taler med ikke-fagfolk.

Det kan jo diskuteres, for at vi kan være en del af et
internationalt samfund er det dumt at oversætte ord, hvor det
ikke giver mening at oversætte dem.

Eller synes du et keyboard skal kaldes en 'indtastnings enhed' ??
Jeg synes bestemt ikke.

Hvis vi bliver et multietnisk samfund er det klart en fordel at
ord som kommer udefra ikke ændres pga. nogle synes det kunne være
rart at ændre det.

Bare se kokke de kalder også alle ting fransk, for at have et
internationalt islet. Det kaldes 'sauce' istedet for 'sovs'.

Så kan udlændinge genkende ordet og det går tingene nemmere for
dem.

OSS er et 'dumt' (imho) forsøg på at fordanske noget der ikke
skal for danskes.

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 20-09-01 10:25

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> writes:

> Eller synes du et keyboard skal kaldes en 'indtastnings enhed' ??

Jeg kalder det et tastatur.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 20-09-01 17:04

> [...]

> ikke giver mening at oversætte dem.
>
> Eller synes du et keyboard skal kaldes en 'indtastnings enhed' ??

Ihvertfald ikke i to ord. Herudover findes ordet "tastatur"....

Og det har absolut ikke noget med det internationale samfund at gøre.

> [...]
>
> Bare se kokke de kalder også alle ting fransk, for at have et
> internationalt islet. Det kaldes 'sauce' istedet for 'sovs'.

Og læger bruger latinske udtryk. Det kan de dog som regel godt holde
op med når de snakker med os andre almindelige mennesker.

Fagsproget indenfor postvæsenet er fransk. Det hindrer da ikke at du
køber frimærker, vel?

> Så kan udlændinge genkende ordet og det går tingene nemmere for
> dem.
>
> OSS er et 'dumt' (imho) forsøg på at fordanske noget der ikke
> skal for danskes.

fordanskes skal i et ord.

Hvad synes du iøvrigt om ord som television, automobil, og baggage?

Fra : Klaus Hebsgaard

Dato : 20-09-01 15:29

Der er muligt at jeg er en dødbider, men hvordan mener i selv at jeres
diskution om tastatur kontra indtastningsenhed kontra keyboard passer ind i
en Java nyhedsgruppe?

Med Venlig Hilsen

Klaus Hebsgaard

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 20-09-01 23:23

"Klaus Hebsgaard" <kh@ingenioer.dk> writes:

> Der er muligt at jeg er en dødbider, men hvordan mener i selv at jeres
> diskution om tastatur kontra indtastningsenhed kontra keyboard passer ind i
> en Java nyhedsgruppe?

I en nyhedsgruppe? Meget, meget fint. Men om det lige er Javagruppen
er en anden historie.

Men, sproglig kunnen er faktisk vigtigt, og isaer med Java, hvor der
er lagt kraftigt op til at man benytter JavaDoc til at dokumentere sin
kode med. Naar det forventes at kode er selvforklarende, er det rart
hvis programmoeren er i stand til at formulere sig paa en forstaaelig
maade... Ikke perfekt, men bare nok til at man ikke bliver
distraheret af formidlingen.

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 20-09-01 10:12

On Thu, 20 Sep 2001 09:10:14 +0200, "Soren 'Disky' Reinke"
<disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote:

>Lad os nu endelig kalde en FAQ for en FAQ

Hvad vi har brug for, er en FUQ.
aka. "Frequently Unanswered/Unasked Questions" :)

(ahem).
fut.
--
Guideix Martin Mouritzen Phone +45 43270524
Ringager 2A, 1. Java Developer Fax +45 43270556

Fra : Jacob Nordfalk

Dato : 24-10-01 13:57

Jeg vil meget gerne være med til at lave en OSS.

Jeg er forfatter til http://javabog.dk og tænkte på alligevel
at trævle dk.edb.programmering.java igennem for ofte stillede
spørgsmål og svar.

Jacob Nordfalk

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 24-10-01 13:59

"Jacob Nordfalk" <nordfalk@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil meget gerne være med til at lave en OSS.

Kald det i det mindste en FAQ, de fordanskninger er skrækkelige

> Jeg er forfatter til http://javabog.dk og tænkte på alligevel
> at trævle dk.edb.programmering.java igennem for ofte stillede
> spørgsmål og svar.

Kender den ikke, men ser okay ud. Forresten rart at se du kan
finde ud af at sætte {}'erne rigtigt :) (næsten)

Fra : Jacob Nordfalk

Dato : 24-10-01 14:07

Soren 'Disky' Reinke wrote:

> Kald det i det mindste en FAQ, de fordanskninger er skrækkelige

Det har allerede været diskuteret - og for mig hedder det en
OSS.

Jacob

Fra : Peter Lind

Dato : 24-10-01 21:41

> [...]
>
> Jeg er forfatter til http://javabog.dk og tænkte på alligevel
> at trævle dk.edb.programmering.java igennem for ofte stillede

Hejsa

Jeg stillede jo forslaget om en OSS her for et stykke tid siden, og synes at
din bog faktisk ser ud til at danne et meget godt grundlag, ihvertfald med
hensyn til de mere basale ting.
I en rigtig OSS går jeg også ud fra at der skal være mere specifikke ting
som udskrivning af æ,ø og å i Windows 2000, opsætning af classpath i Forte
og så videre - altså de problemer som folk slås med.

Jeg har noget af en skitse til hierakiet til sådan en OSS, men indtil videre
kun i hovedet. Jeg vil forsøge at skrive noget ned, og så kan vi jo
debattere videre her i gruppen.

med venlig hilsen
Peter Lind