(asp) Paging i PHP
Fra : Claus O

Dato : 19-09-01 12:41

Nogen der kan lede mig et sted hen hvor jeg kunne finde
lidt artikler(måske kode) på paging (altså sidebladring i i record set).
Undskyld alle disse asp ord - har vist langt om længe indset....)
Claus

Fra : Danni Finne

Dato : 19-09-01 12:41

> Nogen der kan lede mig et sted hen hvor jeg kunne finde
> lidt artikler(måske kode) på paging (altså sidebladring i i record set).

Hvis jeg har forstået dig ret, så vil denne måske hjælpe... I korte ord er
det så forrige/næste links du vil lave?

http://www.phpbuilder.com/columns/rod20001214.php3

> Undskyld alle disse asp ord - har vist langt om længe indset....)

Undskyldning modtaget :)

--
Danni

Fra : Claus O

Dato : 19-09-01 14:59

"Danni Finne" <danni@finne.dk> wrote

> Hvis jeg har forstået dig ret, så vil denne måske hjælpe... I korte ord er
> det så forrige/næste links du vil lave?
>
> http://www.phpbuilder.com/columns/rod20001214.php3

Jo det ser sådan ud. Dog har (havde) jeg forstået PHP
bruger færre linier end asp og dette er jo nærmest
en hel roman, kan dette ikke gøres lidt nemmere?
http://www.phpbuilder.com/columns/rod20001214.php3?page=2&print_mode=1
Claus

Fra : Danni Finne

Dato : 19-09-01 15:11

> Jo det ser sådan ud. Dog har (havde) jeg forstået PHP
> bruger færre linier end asp og dette er jo nærmest
> en hel roman, kan dette ikke gøres lidt nemmere?

Du skal jo sikkert ikke copy-paste hans kode, men gennemskue og efterabe den
i din egen kode.

Finesserne er at lave sql kaldet med limit parameteren, med din offset og
antal_visninger variable. Og lige lave noget Forrige/Næste link. Det behøver
ikke blive mange ekstra liniers kode.

--
Danni

Fra : Claus O

Dato : 19-09-01 15:36

"Danni Finne" <danni@finne.dk> wrote

> Du skal jo sikkert ikke copy-paste hans kode, men gennemskue og efterabe den
> i din egen kode.

Ja, det var tanken. Men jeg hoppede altså først over i går, så
det var jo rart om det havde været indenfor de vel 15-20 linier
det kan klares på i asp, så også php nybegyndere kan følge med )
Claus
ps: hvis der skulle findes andre artikler (kode), gerne link.

Fra : kim schulz

Dato : 19-09-01 15:58

Claus O wrote:

> [...]
> lidt artikler(måske kode) på paging (altså sidebladring i i record set).
> Undskyld alle disse asp ord - har vist langt om længe indset....)

<?
if (!isset($nummer)){
$nummer=0;
}

$result = mysql_query("SELECT * FORM database ORDER by id LIMIT
'$nummer','$nummer+10');

while ($row=mysql_fetch_array($result){
print $row["foo"];
print $row["bar"];

}

if ($nummer!=0){
   print "<a href=".$PHP_SELF."?nummer=".(nummer-10).">forrige</a>|";
}
print "<a href=".$PHP_SELF."?nummer=".(nummer+10).">næste</a>|";

?>

under 15 linier. er det kort nok

MVH
Kim Schulz

--
http://www.schulz.dk - En nørds bekendelser!
Nørdesnak, attitude og alverdens usexede nyheder for nørder

Fra : Claus O

Dato : 19-09-01 16:22

"kim schulz" <kim@schulz.dk> wrote

> under 15 linier. er det kort nok

Meget bedre end asp!
Det var sådan jeg havde forstået php.
Claus
ps: nu håber jeg bare jeg kan forstå så lidt )

Fra : kim schulz

Dato : 19-09-01 19:27

Claus O wrote:

> "kim schulz" <kim@schulz.dk> wrote

> Meget bedre end asp!
> Det var sådan jeg havde forstået php.
> Claus
> ps: nu håber jeg bare jeg kan forstå så lidt )

nu med kommentarer:
<?
# er det første gang vi ser på siden? er $nummer defineret ellers 0!
if (!isset($nummer)){
$nummer=0;
}

# her skulle nok lige være noget kode der connecter til databasen,
# men det er en anden sag.

#spørg din MySQL database om alt i databasen database og sørg
#for at du kun ser de records mellem nummer og nummer+10

$result = mysql_query("SELECT * FORM database ORDER by id LIMIT
'$nummer','$nummer+10');

#tøm dit resultat ud i et array hvor det i "" er det som din
#kollonne i databasen hedder.

while ($row=mysql_fetch_array($result){
print $row["foo"]; #printer det som står i kolonnen foo
print $row["bar"]; #printer det som står i kolonnen bar

}

#hvis nummer er højere end 0 så har vi set mere end en side
#vis derfor link til forrige side
if ($nummer!=0){
print "<a
href=".$PHP_SELF."?nummer=".(nummer-10).">forrige</a>|";
}
#udskriv link til næste side. Her kunne man tilsvarende checke
# for om nummer er højere end antal records i din database.
print "<a href=".$PHP_SELF."?nummer=".(nummer+10).">næste</a>|";

?>

håber det hjalp lidt.

MVH
Kim Schulz

Fra : Michael Jensen

Dato : 20-09-01 16:28

"Claus O" <ClausOlsen@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
> Nogen der kan lede mig et sted hen hvor jeg kunne finde
> lidt artikler(måske kode) på paging (altså sidebladring i i record set).
> Undskyld alle disse asp ord - har vist langt om længe indset....)

Selvom Kim har forklaret dig det med kode og alt muligt syntes jeg lige jeg
vil henvise til Jonas's artikel om denne situation. Han har en god
beskrivelse på http://www.delfs.dk/articles/page_123/

--
Med venlig Hilsen Michael