sikkerhedssele?
Fra : Winnie steen

Dato : 01-12-00 22:38

Er der nogen, der har erfaring i at anvende sikkerhedssele til hund?
Når jeg kører med min store Broholmer på bagsædet, tænker jeg ofte på, at
det ikke vil være så godt at få hende i nakken ved hård opbremsning, men kan
hunden skifte stilling med sele på?
mvh
Winnie

Fra : Kirsten Olsen

Dato : 01-12-00 23:29

On Fri, 1 Dec 2000 22:37:45 +0100, "Winnie steen"
<wis@post.cybercity.dk> skrev:

> [...]
>det ikke vil være så godt at få hende i nakken ved hård opbremsning, men kan

Nu er det godt nok en anden vægtklasse hund, jeg udtaler mig
om Til min cairn terrier har jeg lavet en kombination af et
barnesæde og en hundesele. Hun kan sagtens stå, sidde og ligge og
sove med selen på.

Hilsen Kirsten
PS Undskyld Winnie, at mit mailprogram først sendte til dig
privat

Hundebøger og kalendere med div. hunderacer:
www.hunde-info.dk/boeger.shtml

Fra : Winnie steen

Dato : 03-12-00 13:44

> [...]
> sove med selen på.
>
> Hilsen Kirsten
> PS Undskyld Winnie, at mit mailprogram først sendte til dig

Hej Kirsten, dit mailprogram har ikke sendt noget til mig, bare til din
information.
- hæ, hæ - jeg kom til at tænke på synet af en Broholmer i et barnesæde

Fra : Hybrid

Dato : 01-12-00 23:25

Jeg kører altid med sikkerhedssele, på mine to hunde, men det er ikke lige
meget hvilken en du køber, da de er meget forskelligt udformet og ikke alle
er lige geniale. Men rødderne har ingen problemer med at skifte stilling i
bilen.

Hvis du vil vide hvor jeg har købt dem, så send en mail privat, da jeg ikke
vil reklamere i gruppen.

Mvh Carina
Hybrid@e-box.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 02-12-00 03:01

In article <9095ec$2t2t$1@news.cybercity.dk>, "Winnie steen"
<wis@post.cybercity.dk> wrote:

> [...]
> på, at det ikke vil være så godt at få hende i nakken ved hård
> opbremsning, men kan hunden skifte stilling med sele på?

Øeh, jeg gik og troede at der var regler om at hunde skulle være i et
bur eller lignende under transport i bil. Er jeg helt galt på den?

Bortset fra det, hvad vejer din Broholmer?

Vi har selv en Broholmer/Schäfer-blanding på 9-10 måneder, som så vidt
jeg kan se har fulgt Broholmer størrelsen meget godt under sin
vokseperiode. Med sine ca 50kg og 70cm over skuldrene er han sgu ved at
være en halv stor dreng.

Liige et spørgsmål til: Hvordan er humøret på din Broholmer?
Vi kender en der har en Broholmer (han, ca 6 mån), og dens temperement
og humør er, lige som vores blanding, sgu noget af det bedste jeg har
set hos en hund.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Lars Knudsen

Dato : 02-12-00 21:39

Hejsa,

> Øeh, jeg gik og troede at der var regler om at hunde skulle være i et
> bur eller lignende under transport i bil. Er jeg helt galt på den?

Nej - det er der ikke. Hunde er så vidt jeg ved at opfatte som 'gods' - og
der er ingen regler for hvordan du skal placere dette udover at det ikke må
ødelægge udsynet.

Nå-men Sascha (Border-Collie / Labrador) har fast plads i bagagerummet på
min Xsara så der ligger hun glad og sådan set ret sikkert op ad bagsædet. Og
hun har så pænt lært, at man ikke rejser sig op under kørsel.

** Lars

Fra : Winnie steen

Dato : 03-12-00 13:52

> Bortset fra det, hvad vejer din Broholmer?

Hej, min broholmertæve vejer mellem 48-50 kg så der er godt i den, må man
sige!

> [...]
> Vi kender en der har en Broholmer (han, ca 6 mån), og dens temperement
> og humør er, lige som vores blanding, sgu noget af det bedste jeg har

Temperamentet hos vores Broholmer er også det bedste, vi har været ude
for!!! Den er bare så glad, lærenem, venlig, rolig, nervefast, ikke bange
for noget, hvis den bliver forskrækket, går den omgående hen og kigger hvad
det nu var, den er vagtsom og henter os med det samme, hvis der er noget der
ikke er, som det skal være, glad for andre hunde, hvis det er små hunde
lægger den sig ned og leger med dem, glad for børn, gøer ikke, undtagen hvis
der er noget galt, hopper ikke op o.s.v - o.s.v, jeg tror der ernoget med,
een gang Broholmer altid Broholmer, den kan ikke roses nok - Skægt nok, har
man ikke før hørt, sådan en rosende omtale af hunde på denne NG
Når din er en blanding er det så fa'ren eller mo'ren der erBRoholmer?
mvh
Winnie

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-12-00 16:23

In article <90dfbr$fr8$1@news.cybercity.dk>, "Winnie steen"
<wis@post.cybercity.dk> wrote:

> Hej, min broholmertæve vejer mellem 48-50 kg så der er godt i den, må man
> sige!

Jeps, det er noget man kan mærke når man bliver trampet over tæerne.
Men øv, jeg havde håbet at din var en han, da vi kender vægten på vores
blandings' mor. Hun vejede 60kg før hun blev gravid - da hvalpene var 6
uger vejede hun 45Kg. Utroligt som 8 hvalpe kan dræne deres mor...

> [...]
> Broholmer altid Broholmer, den kan ikke roses nok - Skægt nok, har
> man ikke før hørt, sådan en rosende omtale af hunde på denne NG

Det meste af det kan jeg genkende fra vores vovse, bortset fra at han
ikke lægger sig ned og leger med små hunde - han vapper dem nogen med
poten så de triller, til gengæld bruger han ikke munden på dem (der var
dog en Terrier der blev for meget for ham, så han tog dens hoved ind i
munden, uden at skade den, hvilket fik den til at køle lidt ned)

> Når din er en blanding er det så fa'ren eller mo'ren der erBRoholmer?

Det var moren. Faren var en 13 år gammel Schäfer, som ejeren af
Broholmeren ikke troede kunne mere. Hun tog fejl...

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 02-12-00 14:56

> Er der nogen, der har erfaring i at anvende sikkerhedssele til hund?

Vi brugte det altid... Lige til selerne i bilen blev optaget af børn. Vores
hund har ikke haft problemer med selen overhovedet. Vi brugte en str. stor
til vores Schæfer og den passede lige, så du skal nok ha' fat i nogen der
ved hvor man kan købe en større størrelse stor!:)

Rinnie Ilsøe

Fra : Pouline

Dato : 02-12-00 15:10

Jeg ville ikke bryde mig om, at have mine hunde i sikkerhedssele - også for
deres skyld. De er i et solidt bur, der kan holde til lidt af hvert - inkl.
sammenstød håber jeg. Det handler for mig også om hundens sikkerhed ved
trafikuheld. I selen er den lige så sårbar som os andre - og tro mig, jeg
har set en del traffikuheld til genoptræning.....selen beskytter ikke mod en
knust kabine og under alle omstændigheder skal kroppen optage en del
kollisionsenergi.
I buret er hundene mere sikkre, det virker som en ekstra sikkerhedskabine
omkring hundene. Desuden er de hvor de er, og jeg skal ikke koncentrere mig
om dem, når jeg kører.
Det er selvfølgelig en smagssag, men jeg bryder mig under ingen
omstændigheder om at køre med "løse hunde" i bilen - selv om det sker, over
kortere strækninger.... - mere hellig er jeg ikke
Det er iøvrigt relevant at overveje at sætte hunden fast for førerens
sikkerhed; selv med en cairn terrier. Få kilo bliver til mange når farten er
over blot 3-5 km i timen!!
Også andre løse genstande stuver vi jo af vejen.
Venlig hilsen
Pouline
(og labberne Buster og Larsen, og klappe-kramme-hunden Dobas)

Fra : Winnie steen

Dato : 03-12-00 13:56

Pouline <m.p.gringer@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Rn7W5.114$uh6.2031@news.get2net.dk...
> [...]
> I buret er hundene mere sikkre, det virker som en ekstra sikkerhedskabine
> omkring hundene. Desuden er de hvor de er, og jeg skal ikke koncentrere

Du har helt ret, jeg vil også helst have den i bur, men det kan ikke være på
bagsædet på en Mitsubishi Galant, jeg har prøvet at sælge bilen og få en
stationscar, så der kan være et bur, men bilsalget er vist helt dødt lige
nu, så indtil videre må selen være det bedste alternativ - jeg har også
tænkt meget på evt skader i forbindelse med trafikuheld i selen.
mvh
Winnie

Fra : Pouline

Dato : 03-12-00 20:49

Winnie steen skrev i meddelelsen <90dfjl$ge4$1@news.cybercity.dk>...
> [...]

>nu, så indtil videre må selen være det bedste alternativ - jeg har også
>tænkt meget på evt skader i forbindelse med trafikuheld i selen.

- se det er fornuftig snak; at købe bil efter hunden
Det er dejligt at høre (så er jeg ikke den eneste...)
Vh
Pouline

Fra : Winnie steen

Dato : 03-12-00 21:58

> på
>

> - se det er fornuftig snak; at købe bil efter hunden
> Det er dejligt at høre (så er jeg ikke den eneste...)
> Vh
> Pouline

tre stk hunde fylder da også pænt i en bil, hva'
jeg har lige været ude at se på en VW transporter, der kan jo sagtens være
et par Broholmere i, endda med god plads, ...men den gamle bil skulle gerne
lige sælges først, du ved...
vh WInnie