texteditor til Java-programmering
Fra : Karl Antz

Dato : 18-09-01 15:29

.... hvad er bedst at bruge?

Ikke at jeg selv går i disse tanker - men heg er ved at redigere et
hæfte om emnet som desværre helt og holdent koncentrerer sig om Windows.
Dér nævnes der bl.a. en editor (JOE) der kan integrere compiler'en i
IDE. Findes der noget tilsvarende til Mac?

Eftersom Java er platforms-uafhængig, mener jeg at det vil være hul i
ho'det ikke at nævne de relevante mac-programmer,-)

Håber nogen kan hjælpe

ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4, 1th

Fra : Tina H.

Dato : 18-09-01 17:59

Hejsa

Du kan bruge Tekst&Lyd (SimpleText) til det formål.

hilsen

Tina

Fra : Karl Antz

Dato : 18-09-01 18:16

Tina H. <tvlyd@worldonline.dk> wrote:

> Hejsa
>
> Du kan bruge Tekst&Lyd (SimpleText) til det formål.
>
> hilsen
>
> Tina

Det er jeg godt klar over

Jeg spurgte jo faktisk også efter en deiyor der har flere muligheder end
SimpleText - en editor der f.eks. lige som JOE kan integrere compileren.

BBEdit Light kab en masse heksekunster - men om den kan lige det ved jeg
faktisk ikke. Så jeg spørger igen, lidt tydeligere: findes der en
Mac-editor med specielle programmerings- og Java-færdigheder, gerne
freeware?

hilsen ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4, 1th

Fra : Tina H.

Dato : 18-09-01 18:32

Hej Karl

Okay. jeg var lige inde på veriosntracker. Her fandt jeg Jedit. Måske det du
søger. Det er freeware.

http://versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=9830&db=mac

kig på det.

Tina

On 18/09/01 19:15, in article 1ezy2pm.g3ew301bedzikN%karlantz@isa.dknet.dk,

Fra : Karl Antz

Dato : 19-09-01 07:58

> [...]

> Hej Karl
>
> Okay. jeg var lige inde på veriosntracker. Her fandt jeg Jedit. Måske det du

tak, Tina,

se også mit svar til Jan i denne tråd.

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4, 1th

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 18-09-01 18:39

> [...]

> Eftersom Java er platforms-uafhængig, mener jeg at det vil være hul i
> ho'det ikke at nævne de relevante mac-programmer,-)

Du kan principielt bruge et hvilket som helst program, der kan redigere
en tekst fil i ASCII format, det som jeg tvivler på nogen programmøre
vil leve uden i dag er syntaks farvning, tekst forkortelser (skriv
pr<mellemrum> og det bliver til private) og nok mest set til java code
completion, hvor man taster starten på noget, og editoren forslår hvad
det kan ende med.

Du har jo OS 10, så her kan www.netbeans.org bruges, jeg mener ikke det
køre godt, en fra arbejde er godt tilfreds. Denne er at betragte som et
IDE, da man kan foretage sig mere eller mindre alt omkring sit projekt
med dette værktøj. Du kunne nemt selv tage en tur, blot hent Solaris
installeren og kør fra Terminal.app.

www.jedit.org, gratis, simpel men brugbar, specielt hvis man ikke har
processorkraften til Netbeans. Programmmørene bag har endda hørt om mac
=)

BBEdit, du kender den, er jeg ikke i tvivl om. Du kan naturligvis ikke
kompilere herfra (gælder alle mac editore pre OS 10), men du kan hente
MRJ SDK (developer.apple.com/java) og brug de værktøjer.

Metrowerks CodeWarrior, standard udviklingsværktøj til mac, deres java
support er tilstede, men ikke god nok efter min smag (pr. Pro 6).

Jeg mener dog ikke, at det rigtigt er værd at nævne noget som ikke
kræver OS 10, da standarden på 9.x er forfærdelig ringe, altså ikke for
editore, men for java generelt.

Flere er: Alpha, jScream (ved ik' lige hvor), vim (www.vim.org) og
naturligvis emacs.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Karl Antz

Dato : 19-09-01 07:57

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Du kan principielt bruge et hvilket som helst program,...

Hej Jan,

tak for din smøre

Jeg har oversat den til tysk og sendt den til hæftets forfatter (så hvis
han svarer dig må du afpolere dit tysk ...)- det var faktisk lige det
jeg var ude efter

kærlig hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4, 1th

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 19-09-01 18:14

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> tak for din smøre

Bukker og skraber.

> Jeg har oversat den til tysk og sendt den til hæftets forfatter (så hvis
> han svarer dig må du afpolere dit tysk ...)- det var faktisk lige det
> jeg var ude efter

Så bliver han nok skuffet. Jeg har aldrig i min levetid modtaget
undervisning i tysk, selv en tur til Flensborg kan være et sandt
helvede, og det er ikke kun pga. pølseforstoppelse. Fransk derimod har
jeg da haft, men min studentereksamen beviser, at jeg nok ikke fulgte så
frygteligt meget med

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 19-09-01 12:08

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> BBEdit, du kender den, er jeg ikke i tvivl om. Du kan naturligvis ikke
> kompilere herfra (gælder alle mac editore pre OS 10).

Det kan man nu godt. Den kan agere ´shell´for MPW (Macintosh
Programmer's Workshop) via ToolServer.

MPW er iøvrigt gratis og kan hentes hos Apple. Om den indeholder en Java
compiler ved jeg ikke, da det er mange år siden jeg har rodet med den.

Kig evt. i hjælp i BBEdit under Developement Tools!
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 19-09-01 18:14

> [...]
> compiler ved jeg ikke, da det er mange år siden jeg har rodet med den.
>
> Kig evt. i hjælp i BBEdit under Developement Tools!

Jow, den fungere også fint sammen med CodeWarrior, men jeg har aldrig
fået den igang sammen med Apples java SDK. Den er iøvrigt noget mere
brugervenlig end MPW