Killing og spisning ??
Fra : Brian Rosenkrantz

Dato : 17-09-01 17:26

Undskyld mit spørgsmål, men jeg har ikke så meget forstand på katte, men jeg
har lige fået en lille killing.

Det kan godt være at det lyder lidt dumt, men nu prøver jeg :)

Mit spørgsmål går ud på om killinger selv kan styre om de er mætte eller ej?
.... eller spiser killinger bare generelt MEGET ?

Er der en eller anden tommelfingerregel for hvor meget en killing på ca. 11
måneder skal have af mad ???

Håber ikke i begynder at grine for meget over mit spørgsmål :)

Brian Rosenkrantz

Fra : Dorthe Pedersen

Dato : 17-09-01 18:45

Hejsa Brian!!

Lige som mennesker, så er der altid nogle grovæder ind imellem..... Jeg har
selv en meget stor en af slagsen!!! Mine erfaringer siger mig, at de selv
nok skal finde den fine linje, hvor de hyggespiser eller æder i groveste
stil. Jeg har ikke gode erfaringer med at, give mine katte faste spise
tider!!! Men jeg har altid tørkost til at stå fremme, og frisk vand.... Men
killinger er som børn, de spiser meget når de vokser.... Og angående om vi
griner!!! så har vi alle været undskylde ordvalget "nybegynder". Og selv den
meste rutinerede opdrætter, har også engang været nybegynder.....

Med venlig hilsen Dorthe
MAINE COON´S FROM
Naughty Nature
Dorthe Toft Pedersen
Skjernvej 145. Nr. Felding
7500 Holstebro
Tlt 97405923 - 22903848
naughty.nature@get2net.dk
www.naughtynature.dk
Brian Rosenkrantz <brian@rosenkrantz.it> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ba6240c$0$253$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Fie

Dato : 17-09-01 20:59

Hej Brian

> Undskyld mit spørgsmål, men jeg har ikke så meget forstand på katte, men
jeg
> har lige fået en lille killing.

Jeg kan anbefale dig at anskaffe Politikens Kattebog Den er virkelig god
og kommer i dybden med svar på mange af de spørgsmål, som man har som ny
katteejer.

> [...]

ej?
> ... eller spiser killinger bare generelt MEGET ?

Killinger spiser relativt meget og kalorie-rigt. Sørg endelig for at lægge
en god kost-strategi fra starten - det vil du ikke fortryde! Undgå det
komercielle kattemad, såsom whiskas osv. Det kan have nogle ubehagelige
følger mht. kattens helbred. Køb kattefoder hos dyrehandleren eller
dyrlægen, der kan man også blive rådgivet mht. hvad der passer ens kat
bedst. Hvis du allerede ved det førnævnte, må du undskylde hvis jeg har
fornærmet dig

> Er der en eller anden tommelfingerregel for hvor meget en killing på ca.
11
> måneder skal have af mad ???

Jeg var lige ude og kigge på min Hills tørfoderpose og der står 45-85 gram
per dag. Men min erfaring siger mig, at man skal passe på med
restiktionerne, når det kommer til killinger og foder De pisker jo rundt
hele dagen, og det siger sig selv at en aktiv killing skal bruge mere energi
end en mindre passiv kat Min 5 måneders killing for ca. 75 gram om
dagen, og han er meget spinkel, men han sidder også sjældent stille!

> Håber ikke i begynder at grine for meget over mit spørgsmål :)

Absolut ikke! Jeg lagde hårdt ud i sin tid med at spørge om det kunne være
rigtigt at mine killingers ører havde en ekstra fold med roden!

Hilsen
Fie

Fra : Brian Rosenkrantz

Dato : 18-09-01 06:34

"Fie" wrote in message

Hej fie.

> Jeg kan anbefale dig at anskaffe Politikens Kattebog
> Killinger spiser relativt meget og kalorie-rigt.
> Undgå det komercielle kattemad, såsom whiskas osv.
> Køb kattefoder hos dyrehandleren eller dyrlægen.

Disse ting er også noget jeg har fået af vide gemmen mails som folk har
sendt privat.
Nu er jeg da 100% sikker på at det er noget jeg skal følge :)

> Jeg var lige ude og kigge på min Hills tørfoderpose og der står 45-85 gram
> per dag. Men min erfaring siger mig, at man skal passe på med
> restiktionerne, når det kommer til killinger og foder

Jeg tror jeg følger din erfaring :)

> Jeg lagde hårdt ud i sin tid med at spørge om det kunne være
> rigtigt at mine killingers ører havde en ekstra fold med roden!

*GG*

Mange tak for dit svar.
Brian Rosenkrantz

Fra : Brian Rosenkrantz

Dato : 18-09-01 06:36

Jeg har forresten også et billede som jeg lige har scannet ind :)

http://www.tuborgvej177.dk/puk.soed.gif

Brian Rosenkrantz

Fra : Maj-Britt

Dato : 18-09-01 08:49

Hej Brian,

Tillykke med killingen - hun er godt nok nuttet Hun ligner faktisk min
hunkat Sille, som alle kaldte "spidsmusen" da hun var killing pga. hendes
meget trekantede hoved - strengt!

Mvh Maj-Britt

Fra : Line Wolff

Dato : 18-09-01 08:54

Hej Brian

Hvor er hun dog sød!! Tak for vi måtte kigge

Ang. mad så havde jeg ingen restriktioner overfor mine katte da de var
killinger. De kunne selv finde ud af at spise en tilpas mængde og jeg holdte
skålen fyldt (det var killingetørfoder fra Hills).
Nu kan der jo være forskel på killinger og deres madindtag, men jeg vil vove
at påstå at du roligt kan forsøge dig med at give hende hvad hun kan spise.
Du kan evt. veje hvor meget hun har spist i løbet af en dag for at checke at
det ikke løber løbsk for hende.
Jeg har en voksen hankat som stadig selv kan finde ud af at spise
fornuftigt. Nu får han dog et lightfoder fra Eukanuba, da han både er blevet
kræsen! og lidt rund efter kastrationen. Men skålen er stadig fyldt.

Held og lykke med hende - hun er en smuk kat!

// Line

http://www.nelja.dk

Fra : Nina El Falaki

Dato : 18-09-01 14:16

Hej Brian

Ingen spørgsmål er dumme!! Derimod er det dumt ikke at stille spørgsmål.

Ud fra billedet mener du vel at killingen er 11 uger og så skal du bare lade
den spise alt det den kan af et godt og lødigt killingefoder. Husk også
vand.

Velkommen igen, hvis du bliver i tvivl eller bare vil fortælle om
vidunderet.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Brian Rosenkrantz

Dato : 19-09-01 05:26

Ud fra alle de go'e svar jeg har fået, så tror jeg nok jeg kan drage den
konklusion at jeg skal ha' købt noget _ordenligt_ mad fra dyrlægen eller en
dyrhandler, og samtidig give Puk så meget hun kan spise. .... og det ser ud
til at de fleste køber noget der hedder Hills.

Jeg havde slet ikke set den fejl jeg havde lavet med måneder :) .... tak
Nina...

Puk er selvfølgelig 11 uger, og ikke 11 måneder :)

Tak igen for alle de svar...dette er nok den eneste nyhedsgruppe jeg havde
været med i hvor alle er virkelig flinke....Tak.

Brian Rosenkrantz