PC formatterede floppies
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-09-01 21:27

.... [subjekt] .... giver problemer på Win 2000 maskiner. Hos to
kollegaer har jeg mødt problemer med mine pc-formatterede floppy
disks (de er formatterede på mac'en med MacOS 8.6 US). Der var
lagt nogle filer ind fra Apple Works 5.03, som var konverterede
via MacLink Plus DeLuxe 12.001 til Word 6.0 for WIN pc. Denne
procedure har jeg brugt gennem meget, meget lang tid og den gør
aldrig knuder på Win95 (eller er der noget der hedder Win98?). Men
de to Win2000 maskiner ville slet ikke anerkende mine floppies,
men spurgte derimod om de skulle formatteres ! .... efter en meget
lang undersøgelse, Win2000 synes ikke at være specielt hurtigt
Jeg ved godt, at dette er en mac.gruppe og ikke en win.gruppe, så
derfor er spørgsmålet også: Hvad gør vi nu (og fremover, hvor vi
sikkert skal samarbejde med endnu flere Win 2000 maskiner)?
Er det mac'ens syssoftware? (den kan jo åbenlyst ikke formattere
'genkendelige' pcformatterede disketter)
Det er jo ikke gjort med at opdatere til AW 6.0 eller opdatere
MacLink (der er vist kommet en nyere version), for det er jo ikke
dem der formatterer disketter.

--
venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-09-01 22:27

Hej Mich.

Flot artikel der var med dig i Ugeavisen i onsdags. Der var
endda et helsides farvefoto med dig. Du havde taget din PowerBook med på
billederne kunne jeg se, men desværre blev den delvis dækket af tekst og
den slags, så det er lidt svært at se, at det er en Mac. Du skulle have
prøvet at låne en ny iBook eller G4 PowerBook hos Fredgaard. De er
lettere at genkende
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-09-01 22:56

Hej Michael

Allerførst... nej, det hjælper ikke at bruge en nyere version af
MacLinkPlus eller lignende.

Problemet er heller ikke selve den disketteformattering, som du laver
med formatteringsprogrammet, men problemet er - højst sandsynlig - den,
at Win2000 forvirres af, at der på disketter, der er formatteret til DOS
på en Mac, - lægges en 'Desktop Folder, som indeholder både en Desktop
DB og en Desktop DF fil. Disse tre 'filer' vil optræde i form af en
mappe indeholdende de to desktop filer, når disketten sættes i en PC.

Ved fx. at bruge FileBuddy 6.x inden du tager disketten ud af drevet til
at fjerne de to desktopfiler, vil disse ikke kunne ses på en PC'er, men
husk at tømme papirkurven, inden du tager disketten ud.

Et andet problem, der kan være med PC-formatteringen er, at selve
DOS-formatteringen ikke er helt korrekt i DOS-strukturens startblokke.
Det er en gennemgående fejl med alle Mac OS 8 versioner. Der findes et
lille utilityprogram fra Apple, der afhjælper dette problem - 'DOS
Format Fixer 1.0', men den kan _ikke_ fjerne den Mac desktop, der lægges
ved formatteringen, - kun rette i startblokkenes struktur.
Link til DOS Format Fixer:
<ftp://ftp.apple.com/Apple_Support_Area/Apple_Software_Updates/English-North_American/Macintosh/Misc/DOS_Format_Fixer_1.0.smi.bin>.
Følg blot instrukserne i ReadMe filen.

Håber det hjælper
mvh. Erik Richard

"Mich. Ottosen" wrote:

> [...]
> Det er jo ikke gjort med at opdatere til AW 6.0 eller opdatere
> MacLink (der er vist kommet en nyere version), for det er jo ikke

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World