div .hastigheder
Fra : Tom Larsen

Dato : 16-09-01 21:15

Hej nyhedsgruppe

hvad ligger til grund for af div udbydere kan ændre hastigheden
Uden Teknik. besøg, ligger den den bare inde med Fuld kraft 2M/sek.
og bliver så skruet ned så de kan Få lidt flere peng ud af os

Forklaring udbedes venligst

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 16-09-01 21:17

"Tom Larsen" <familienholm@larsen.dk> skrev i en meddelelse
> hvad ligger til grund for af div udbydere kan ændre hastigheden
> Uden Teknik. besøg, ligger den den bare inde med Fuld kraft 2M/sek.
> og bliver så skruet ned så de kan Få lidt flere peng ud af os

På fx ADSL-linjer er hastighede som regel styret fra centralen. Grunden til
at man sætter hastigheden ned er fordi der er flatrate på trafik

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Emil

Dato : 16-09-01 22:09

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@sletdetteiname.com> wrote in

> På fx ADSL-linjer er hastighede som regel styret fra centralen.

Jeg er nysgerrig, er der mon nogen der kan kaste lidt lys på hvordan et
boost rent teknisk fungerer på centralen? Eller er det en firmahemmelighed
:p

--
*/Emil

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 16-09-01 22:15

In article <Xns911EEB01ADC84mailpushercom@212.242.40.196>, Emil wrote:

> Jeg er nysgerrig, er der mon nogen der kan kaste lidt lys på hvordan et
> boost rent teknisk fungerer på centralen? Eller er det en firmahemmelighed
>:p

Hvis du tænker på et boost som i cybercity-produktet, så beder man bare
DMT-modemmet på centralen om at forhandle en ny hastighed.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Time is but the stream I go a-fishing in.

Fra : Soeren Schroeder

Dato : 17-09-01 09:54

It seems Emil wrote:

> Jeg er nysgerrig, er der mon nogen der kan kaste lidt lys på hvordan et
> boost rent teknisk fungerer på centralen? Eller er det en firmahemmelighed

1: bestil
2a: vi undersøger din liniekvalitet (SNMP) for at se om det er muligt
2b: du slipper slanterne (enten via dankort eller på regningen)
3: vi skruer op for hastigheden i DSLAM'en
4: du grovsurfer
5: cron skruer ned igen efter den aftalte tid.

Sådan fungerer det i grove træk hos CC.

Der skrues ikke op for forbindelsen fra CC til centralen, for den er
overprovisioneret i den store stil i forvejen. Ligeledes ud i verden.

--
Soeren Schroeder
SysAdm

Fra : Martin

Dato : 17-09-01 11:06

"Soeren Schroeder" <spam_me_senseless@dot.dk> wrote in message
> It seems Emil wrote:
"klip"

> [...]
>
> Der skrues ikke op for forbindelsen fra CC til centralen, for den er
> overprovisioneret i den store stil i forvejen. Ligeledes ud i verden.

Spørgsmål,

Hvordan undersøger i liniekvaliteten vha SNMP ? hvad bruger I af software ?

Martin D
www.ohkk.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 17-09-01 11:27

On Mon, 17 Sep 2001 12:06:00 +0200, "Martin"
<damberg_removethis_@ohkk.dk> wrote:

>Hvordan undersøger i liniekvaliteten vha SNMP ? hvad bruger I af software ?

Routeren og DSLAM'en har selv en fornemmelse af hvor hurtigt, der kan
køres. SNMP er blot metoden, man henter den data på.

Hvis du har en Cisco677, kan du telnette til den, og skrive:

sh in wan0

Under "Line capacity" i starten af outputtet, vil du se hvad routeren
mener, der kan køres på den linie. Tal i den høje ende (fx
9-10.000Kbps downstream) skal nok tages med et gran salt, men bare til
at indikere, om der kan køres 2.048kbps, er det fint nok.

--
- Peter Brodersen

Fra : Soeren Schroeder

Dato : 17-09-01 19:21

It seems Martin wrote:

> Hvordan undersøger i liniekvaliteten vha SNMP ? hvad bruger I af software ?

perl og et CPAN snmp modul. Lige ud af æsken for gør-det-selv hobbynørden.

--
Soeren Schroeder
SysAdm

Fra : Jesper Skriver

Dato : 17-09-01 21:17

On Mon, 17 Sep 2001 18:20:36 +0000 (UTC), Soeren Schroeder wrote:

> perl og et CPAN snmp modul. Lige ud af æsken for gør-det-selv hobbynørden.

Fordi DSLAM'en lige har en OID hvor det står - blot for at
præcisere, SNMP er blot et værktøj til at hente data fra et net
element.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Benny Pedersen

Dato : 19-09-01 01:19

Martin Højriis Kristensen skrev om Re: div .hastigheder

og her er min kommentar på det:

> På fx ADSL-linjer er hastighede som regel styret fra centralen. Grunden til
> at man sætter hastigheden ned er fordi der er flatrate på trafik

hvad er så grunden til man skruer den op ?

--
Benny Pedersen - Still using cpm 3.0 - and doing irc on the c64

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-09-01 09:31

"Benny Pedersen" <xpoint@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> hvad er så grunden til man skruer den op ?

Øhh, fordi folk betaler mere for høje hastigheder...

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 16-09-01 21:16

In article <9o317j$2i1e$1@news.cybercity.dk>, Tom Larsen wrote:

> hvad ligger til grund for af div udbydere kan ændre hastigheden
> Uden Teknik. besøg, ligger den den bare inde med Fuld kraft 2M/sek.
> og bliver så skruet ned så de kan Få lidt flere peng ud af os

Ja, de begrænser blot hastigheden i centralenden.

--
Andreas Plesner Jacobsen | You will visit the Dung Pits of Glive soon.

Fra : sunsite.auc.dk

Dato : 17-09-01 08:21

"Tom Larsen" <familienholm@larsen.dk> skrev i en meddelelse

bliver så skruet ned så de kan Få lidt flere peng ud af os

> Forklaring udbedes venligst

Du skal tænke på at jo højere hastighed en kunde har, des mere er han
tilbøjelig til at downloade ekstra meget, og dermed yderligere belastning af
netværket.......:) (hvilket koster penge)

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 17-09-01 13:20

In article <9o317j$2i1e$1@news.cybercity.dk>,
Tom Larsen claimed the following:
> hvad ligger til grund for af div udbydere kan ændre hastigheden
> Uden Teknik. besøg, ligger den den bare inde med Fuld kraft 2M/sek.
> og bliver så skruet ned så de kan Få lidt flere peng ud af os

Ja, det er godtnok en hård og uretfærdig verden vi lever i.

--
Anders Vind Ebbesen
Consultant in iterating vertical portals