Katte & spædbørn
Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 15-09-01 05:49

Hejsa.

Vi har 2 Maine Coon'er på 2 og 3 år - de er begge udelukkende indekatte, og
de har indtil nu fint boltret sig i hele vores lejlighed uden problemer.
Sagen er nu den at vi skal have en lille ny (altså et menneskebarn til
marts næste år, og vi spekulerer på hvordan vi skal forholde os med kattene.
Problemet bliver ikke i de vågne timer, der har vi fundet en masse råd om
børn og katte, men derimod om natten;

Er der hold i den historie om at kattene kan finde på at ligge sig i barnets
seng? Jeg mener - det kan jo være meget farligt hvis katten kommer til at
ligge sig oven på barnet?

Vil det være en fordel, af allergimæssige grunde, at holde kattene ude fra
soveværelset når vi har fået den lille? Man kunne godt forestille sig at det
er næsten ligegyldigt, da de jo render rundt i resten af huset, hvilket
betyder at der uværgerligt vil være hår "overalt" alligevel.

Bør vi af disse grunde i det mindste holde kattene ude af soveværelset om
natten (det vil de blive meget ulykkelige over)?

Vi er klar over at vi skal holde øje med andre ting, såsom jalousi osv.,
samt hvordan barnet opfører sig overfor kattene - det er nu mere bekymringen
når vi sover (i hvert fald den smule vi kommer til .

Mvh
Steen

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 15-09-01 08:52

"Steen S. Schmidt" <SSchmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Vil det være en fordel, af allergimæssige grunde, at holde kattene
ude fra
> soveværelset når vi har fået den lille

I og med junior jo sandsynligvis får bryst så længe som overhovedet
muligt forebygges allergi på en naturlig måde .. jeg er selv
multiallergiker og har allergibørn .. om end voksne nu .. og har
aldrig holdt katte og hunde ude af soveværelset .. tror netop dette at
omgåes katte , hunde osv er med til på en naturlig måde at vaccinere
barnet mod allergi .. tror at meget allergi faktisk opstår netop ved
overbeskyttelse ... hvad er... når du tænker over det vaccine ? det er
stoffet der påføres dig i lille mængde .. og på en eller anden måde
tror jeg altså små børn der holdes fra f.eks katte og hunde .. og
andre ting .. er for sarte og derfor reagerer f.eks gennem allergi når
de pludselig så møder et stof de ikke før har mødt i stor mængde ..
MVH Ami

Fra : Britta Larsen

Dato : 16-09-01 08:59

"Steen S. Schmidt" skrev:
> [...]
bekymringen
> når vi sover (i hvert fald den smule vi kommer til .

Hej Steen :)

Det er rigtigt at katte kan finde på at ligge sig i seng og i barnevogn,
har ikke selv oplevet da vi ikke har kat, men snart anskaffer en igen, og vi
har en søn på 4 mdr. :)
Det ville nok være en godt ide at holde dem ude af soveværelset om natten,
hvis du ikke stoler helt fuldt og fast på dem...
Grunden til de søger efter deres seng og barnevogn, er fordi der er dejlig
lunt omkring den lille...og det kan de mærke.

Har oplevet noget sjovt hjemme ved mine forældre der har 2 katte. Den ene er
en kastreret hankat, og han kan finde på at sidde uden for og holde øje med
barnevognen når vores søn er oppe hos dem, og ellers har de ikke rørt ham på
nogen grov måde....dem som ellers aldrig har brudt sig om børn *he*......men
ham har de ikke noget imod.....

Men hold øje med kattene, og barnets seng....
det kan altså også give alergi at have hund og kat, men hvis man er heldig
bliver der ikke noget problem :)

Held og lykke med den lille :)

M.v.h.

Britta

Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 16-09-01 11:58

> Det ville nok være en godt ide at holde dem ude af soveværelset om natten,
> hvis du ikke stoler helt fuldt og fast på dem...

Stoler på dem....det er jo lidt svært at sige. Hvordan kan man være sikker?
Det er derfor jeg søger andres råd - har alle der har kat haft dem lukket
ude af soveværelset om natten, imens deres nyfødte var lille? Er der
nogensinde sket noget hos dem der ikke har gjort det?

> Grunden til de søger efter deres seng og barnevogn, er fordi der er dejlig
> lunt omkring den lille...og det kan de mærke.

Det er også dét jeg har hørt - problemet er bare at så længe det ikke er
bekræftet, så er det blot en ammestuehistorie. Tro mig, jeg har aflivet mere
end én af den slags myter igennem min tid. Der er da masser af andre varme
steder en kat kan ligge sig? Er der virkelig hold i dette?

Hvis der er vil jeg selvfølgelig holde kattene ude af soveværelset, men hvis
det kun er opspind, så ser jeg ingen grund til det. Der må da være en masse
der har haft spædbørn og katte på samme tid?

Mvh
Steen

Fra : SANNI TRUEDSSON

Dato : 16-09-01 11:58

Ja jeg har 3 menneskebørn, som er opvokset med katte. Mine katte elskede at
ligge i benenden af sengen eller barnevognen. Det eneste der er sket ved
det, er at mine børn, som nu er teenagere, er blevet helt tossese med
katte.:))
Vi holdt dog kattene ude af babyværelset i de første måneder, men lod dem
være med i dagtimerne, når der skulle nusses med babyen.

Held og lykke med familieforøgelsen.

Sanni

Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 16-09-01 12:11

> Held og lykke med familieforøgelsen.

Tak tak

Ja, det er nok klogt at passe på de første par måneder.

Mvh
Steen

Fra : Henriette

Dato : 17-09-01 14:53

SANNI TRUEDSSON <pythagoras@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse%o7.4001$lk7.98305@news.get2net.dk...
Mine katte elskede at
> ligge i benenden af sengen eller barnevognen. Det eneste der er sket ved
> det, er at mine børn, som nu er teenagere, er blevet helt tossese med
> katte.:))

Det er også vores oplevelse. Vores kat Emil SKAL ind og ligge enten under,
ved siden af eller på vores treårige datters seng, når hun sover.
Det minder mig lidt om de hunde vi havde i min barndom, der altid lå ved min
og min søsters barnevogn for at passe på os....

> Sanni

---
Henriette

Fra : Grit Wessel

Dato : 16-09-01 19:00

Hej Steen

Nu har jeg ikke nogen børn, så jeg kan jo sagtens sidde og spille klog
*smile*

Jeg tror ikke, at det ville blive noget problem, men hvis I ikke er tryg ved
situationen, kunne I så ikke overdække vuggen med myggenet eller lignende,
så kattene ikke kan komme derned. Så kan kattene stadig være i soveværelset
og I behøver ikke gå og føle jer usikre.

Med hensyn til allergispørgsmålet, så er der lavet både undersøgelser, der
viser at børn, der har været udsat for hunde/katte i det første leveår, har
mindre risiko for hunde/katteallergi, og undersøgelser, der viser præcis det
modsatte. Så det er nok lidt svært at sige.

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Lisbeth Jakobsen

Dato : 16-09-01 21:27

"Grit Wessel" <wessel@mailme.dk> wrote in message
> [...]
> så kattene ikke kan komme derned. Så kan kattene stadig være i
soveværelset
> og I behøver ikke gå og føle jer usikre.

Det med myggenettet var lige netop det vi gjorde da vi fik vores første
barn - for 10 år siden... Det pillede vi nu hurtigt ned igen, det var
besværligt og kattene viste absolut ingen interesse i at hoppe op i sengen
til den lille. Da vi så, 5 år senere fik nummer to lå hun slet ikke i vugge
i starten, hun sov ovre sammen med mig OG Bøv. Uden problemer. Men
selvfølgelig KAN der vel ske tragiske uheld. Vi var bare lykkeligvis
forskånet for dem. Jeg tror mest det er en ammestuehistorie. Men vores katte
har nu mest været lidt bange for børnene så længe de var babyer. De ku' ikke
li' når de græd...

Hilsen
Lisbeth
http://cutiecats.tripod.com

Fra : Mette Svangren

Dato : 17-09-01 07:41

"Lisbeth Jakobsen" <ernyoka@hotmail.com> wrote in message
Men vores katte
> har nu mest været lidt bange for børnene så længe de var babyer. De ku'
ikke
> li' når de græd...

Dette er også min erfaring (dog ikke med vores egen nu 8 måneder gamle
datter, idet vi -indtil nu, ikke har haft kat), men fra min egen barndom.
Den kat, mine forældre havde, da jeg om mine tre yngre brødre kom til
verden, syntes børn lugtede hæsligt, så den skulle nok holde sig langt væk
fra sengen. At den så fungerede som babyalarm, når jeg sov på altanen, er en
helt anden historie, men en af den gode slags, der bestemt ikke får en til
at holde katten fra den lille...

MVH Mette, der ønsker pøj-pøj med, at I snart skal opleve _det_største_!

Fra : Maria Fabæch

Dato : 17-09-01 10:45

Hej Steen

Jeg havde to katte (jaffa og Lucas) da jeg fik Rasmus, som nu er 3 3/4
(meget vigtigt med de sidste 3/4!!!)
Ingen problemer der, bortset fra al den moralprædiken vi skulle høre på fra
div. sikkert velmenende mennesker. Både babyfolk (mormor, sundhedsplejerske,
jordemor osv) og kattefolk.
Babyfolkene mente allesammen, at nu blev vi nød til at skille os af med
kræene. For det kunne man da ikke og tænk hvis de rev barnet osv osv.
Kattefolkene havde også meget travlt - den modsatte vej - pas nu på at
barnet ikke hiver i halen, og hvad nu, hvordan skal de blive passet osv osv.

Det hele gik fint. Da Rasmus kom hjem fra klinikken satte jeg li´ften ned på
gulvet så kattene kunne snuse. Det gjorde de, så kom en lyd fra barnet, og
så styrtede de væk!

Senere hentede de mig når han sagde noget. De kunne ikke holde ud at han
græd, og kiggede bebrejdende på mig hvis jeg ikke var hurtig nok til at
stoppe det.

Da Rasmus blev mobil, fik han helt fra starten at vide at han skulle lade
kattene være (da var han ca 7 måneder). Kattene fik klippet klør lidt oftere
så de ikke kunne skade ham, og så gik det helt af sig selv. Rasmus har altid
fået at vide at man ikke må gå/løbe after katten. Og hvis den går er det
fordi den ikke gider.
Han har også fået et par skrammer i tidens løb - især Lucas har opdraget på
ham, men det har bare været en over hånden. Efter advarsler med kløerne
inde.

Da han var godt et års tid var han med på (besøg) på en katteudstilling og
en masse roste hvor god han var ved dyrene. Han hev ikke i pelsen, men
aede - og det er sjældent med så små børn.

Altså, det kan sagtens lade sig gøre, med lidt omtanke. Og mht allergi -
Nina Falaki har sendt mig et link angående en undersøgelse om allergi.
Sendte det videre til min mor, som så selv blev overbevist om at
allergirisikoen ikke er større med dyr end uden - Nu mangler vi bare at
astma-allergi forbundet også reviderer deres opfattelse, så ikke så mange
familier skiller sig af med deres dyr fordi de skal have en baby.

MVH - og tillykke med graviditeten!

Maria og kattene
http://www.fabaech.dk
- opdateret 10. september 2001

Fra : Henriette

Dato : 17-09-01 14:53

Maria Fabæch <mafaso@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9o4gos$1h0t$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> astma-allergi forbundet også reviderer deres opfattelse, så ikke så mange
> familier skiller sig af med deres dyr fordi de skal have en baby.

Har du stadig linket? Det kunne være interessant læsning...

Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 16-09-01 23:03

> [...]
ved
> situationen, kunne I så ikke overdække vuggen med myggenet eller lignende,

Det har jeg også spekuleret på. Det er rart at se at andre har været i denne
situation (det ville da også være mærkeligt andet .

> [...]
det
> modsatte. Så det er nok lidt svært at sige.

Ja, min egen støven rundt på internettet efter dette har mildest talt også
givet modstridende oplysninger. I første omgang tror jeg ikke vi vil
koncentrere os så meget om allergispørgsmålet - vi har jo kattene i vores
hjem alligevel, og det er vi vist ikke de eneste der har

Mvh
Steen