Begrensninger fra stofanet.
Fra : Afshin Seddighi

Dato : 13-09-01 07:38

Hej alle

Jeg har stofanet-forbindelse.
Som alle andre stofanetbrugere (?) har jeg et fast internt ip nummer og et
fast eksternt ip-nummer.
Begrænsningen kommer fra deres router, som forbinder deres interne net med
internettet. Den sorterer simpelthen noget trafik fra.
I praksis betyder det, at jeg kan ikke overføre filer via msn messenger
(hvilket kræver et point-to-point forbindelse mellem min computer og
modtagerens). Dette gælder både når _jeg_ initierer forbindelsen og når
modparten gør det.
Desuden kan jeg i msn ikke lave en voice-call (internet-telefoni).Den kan
simpelthen ikke oprette forbindelsen. Med icq kan jeg lave en pc-to-pc phone
call forbindelse til den andens computer, hvor han hører min stemme men jeg
hører intet.
Er der nogen der har opdaget de samme begrænsninger, og hvad kan man gøre,
for jeg går ikke ud fra at stofa kunne tænke sig at gøre noget?

/Afshin

afse@bigfoot.com
yadkhoo@yahoo.dk

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 13-09-01 07:47

In <9npk89$qfc$1@news.net.uni-c.dk> "Afshin Seddighi" <aseddi@students.aabc.dk> writes:

> [...]

>(hvilket kræver et point-to-point forbindelse mellem min computer og
>modtagerens). Dette gælder både når _jeg_ initierer forbindelsen og når

Det lyder som et opsaetningsproblem. Jeg tror ikke at fejlen ligger hos
Stofa, men det er et simplet opsaetnings-problem i de enkelte programmer,
som skal have din ekstern adresse af vide. Kan du finde et NAT-punkt eller
lign. i programmer ?

/Martin

Fra : Afshin Seddighi

Dato : 13-09-01 10:21

Opsætningsproblem?

Er der nogen, der har erfaring? Hvad skal jeg sætte op? MSN? eller min
internet-indstillinger?

Jeg har valgt automatisk opsætning af LAN-indstillinger, som de foreskriver
på stofanet.dk.

Der er andre med samme problemer.. se f.eks.dk.internet.software tråden
"Lydproblemer i MS Messenger over stofanet".

Er der nogen med lidt mere konkrete forslag eller erfaringer.

Min lærer på skolen siger at det muligvis er fordi at stofanets router
lukker af for nogen porte for at formindske trafikken.

Hvad tror I?

/Afshin
afse@bigfoot.com
yadkhoo@yahoo.dk

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 13-09-01 14:59

In <9nptq2$a9m$1@news.net.uni-c.dk> "Afshin Seddighi" <aseddi@students.aabc.dk> writes:

> [...]

>Min lærer på skolen siger at det muligvis er fordi at stofanets router
>lukker af for nogen porte for at formindske trafikken.

Det sidste er noget vroevl, og er ikke tilfaeldet.
Jeg bruger til daglig kun Linux og kender ikke noget til diverse maerkelige
programmer til andre platforme saasom Windows.

Men jeg er sikker paa at det skyldes en fejl-opsaetningen af dine programmer.
De kan ikke vide paa nogen maader, hvilken extern adresse du har, uden at
du fortaeller dem det.

Proev at spoerge i en windows nyhedsgruppe om NAT opsaetning af dine programmer.

Mvh
Martin

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 14-09-01 16:06

Jeps det lyder som om Routeren enten udfører NAT'ning 8)) Eller også er
ACL'erne ikke korrekt sat op ! Prøv dog at kontakte stofa !

Fra : johnny

Dato : 19-09-01 21:18

Ja stofa udfører NAT på deres net, men smid dog den externe ip i MSN,
og prøv igen, har aldrig haft de probs du nævner, tvært imod.

Johnny'

Fra : Afshin Seddighi

Dato : 25-09-01 19:43

Hej Johnny

Jeg vil meget gerne gøre som du siger med at smide mit externe
ip-nummer i MSN,
men hvordan?
Så vidt jeg kan se (inde i indstillinger under menu-punktet
funktioner) kan det ikke lade sig gøre.

Hvordan har du gjort det? og bruger du også stofanet?
Jeg bruger msn messenger service version 3.6 (3.6.0039).

Men hvad vil NAT-routeren sige til at der kommer nogen pakker fra det
interne net, som har et extern nummer? vil den ekspedere pakkerne
alligevel?

/Afshin