finder crash!?
Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 12-09-01 22:21

Jeg synes jeg oplever hyppige "finder crash" efter jeg har opgraderet
til OS 9.2.1 (IE). Det er især efter jeg har haft iTunes, IE 5,
Entourage, Photoshop etc. åbnet.

Andre der har oplevet noget lignende?

Setup: OS 9.2.1, Beige G3/266/416/8gb UW Raid/30 gb ATA

--
mvh Jesper http://homepage.mac.com/jmfink/
| hjælp - jeg mangler en bolig i Kolding! |

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-09-01 04:22

Hej Jesper

Hvis du har alle programmer åbne på én gang, så forstår jeg det godt...-)

....Men OK, har du VM slået til? - Så er det en sikker ballademager,
såsnart du har et Adobe produkt åbent, pga. at Adobes egne 'swap' diske
ikke kan forenes med 'VM Storage' filen.

Problemerne opstår fordi Finders egen hukommelse simpelthen er for lille.
Er du fortrolig med ResEdit/Resourcerer, så kan du gå ind i resourcen
'Size' og ændre str. dér. Tildel Finder 8-16mb ekstra i alle
størrelsesfelterne, og jeg tror, du vil mærke en væsentlig forbedring i
ydelse.

Alternativt kan du bruge reaper 1.32 fra Akua. Den er ganske udmærket,
sålænge du ikke smider andet end systemdele ind i den. Rens den først for
alle de ting, der er i den ved at trykke på 'Remove' knappen. Træk så
'Finder' over på det åbne Reaper vindue og vælg den ønskede RAM forøgelse.
Afkryds felterne 2, 3, 4 + det sidste felt. Gør det samme med 'System'.
Afkryds de samme felter og giv den samme RAM forøgelse. Da du har så meget
fysisk RAM, så giv Finder og System 16mb ekstra til hver. Luk Reaper og
genstart. Link: <http://www.akua.com/Software/Reaper/index.html>

Jeg bruger den selv på min G3/233/384mb RAM med OS 9.2.1DK, 9.2.1US +
9.1IE, og det virker perfekt

mvh. Erik Richard

Jesper Møller-Fink wrote:

> [...]
> Entourage, Photoshop etc. åbnet.
>
> Andre der har oplevet noget lignende?
>
> Setup: OS 9.2.1, Beige G3/266/416/8gb UW Raid/30 gb ATA

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 13-09-01 11:11

> [...]
> såsnart du har et Adobe produkt åbent, pga. at Adobes egne 'swap' diske
> ikke kan forenes med 'VM Storage' filen.

Adobe anbefaler at man bruger VM sammen med PhoptoShop!

Fra læs mig dokumentet:

Virtual Memory

Generally, Photoshop's performance will be best with Virtual Memory
turned on. If you should find the performance of your input tablet to
be unacceptably slow you can turn VM off, but the improved performance
will be at the expense of Photoshop and the Mac OS requiring a large
amount of additional memory they would not require with VM on.

At blive ved med at udpege VM som synderen er efterhånden noget
tyndslidt. Kan vi ikke snart stoppe med det!

--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-09-01 14:59

Hej Michael

- Så er det da underlig, at der er og har været problemer på _samtlige_ de
Macs, jeg har haft selv og som jeg har haft til renovering med alle Photoshop
versioner fra og med ver. 3 til og med ver. 6, når VM er slået til! - Og
såsnart, VM er blevet slået fra, så er problemerne væk.

Kom lige med en god og fornuftig forklaring på det.... - Og hvad med lige at
kigge lidt på Photoshops mailinglister, - dér er det et jævnligt tilbagevende
spørgsmål.

Den eneste måde, hvorpå du kan undgå en del af problemerne med de to
forskellige virtuelle filer er ved at lægge Photoshops swapdisk på en anden
partition eller HD end den disk, hvorpå du har VM Storage filen (VM Storage er
jo som regel på din startdisk).

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-09-01 17:14

> [...]
> versioner fra og med ver. 3 til og med ver. 6, når VM er slået til! - Og
> såsnart, VM er blevet slået fra, så er problemerne væk.

er sagen ikke den at der altid er problemer med computere du har
fingrene i?

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på iceBook

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-09-01 02:34

Hej Morten

Selvfølgelig, Morten, - det er da derfor folk tilkalder mig....

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> er sagen ikke den at der altid er problemer med computere du har
> fingrene i?

mvh. Erik Richard
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 15-09-01 23:56

> Hej Morten
>
> Selvfølgelig, Morten, - det er da derfor folk tilkalder mig....

The misfits.
The rebels.
The troublemakers.
The round pegs in the square holes.
The ones who see things differently.
They're not fond of rules.
And they have no respect for the status quo.
You can praise them, disagree with them, quote them,
disbelieve them, glorify or vilify them.
About the only thing you can't do is ignore them.
Because they change things.

Desværre er den sidste alt for sand m.h.t. dig Erik, du ødelægger mere
end du gør gavn.

Og det næstsidste var måske bedst placeret i FAQ'en:

About the only thing you can't do is ignore them.
(men for Deres egen skyld placer nedenståede i
Deres Killfilter:
kml.ers@mail1.stofanet.dk)

Mojn, Thomas

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 14-09-01 18:23

> Kom lige med en god og fornuftig forklaring på det.... - Og hvad med lige at
> kigge lidt på Photoshops mailinglister, - dér er det et jævnligt tilbagevende
> spørgsmål.

Jeg refererer bare hvad Adobe selv siger. De programerer skidtet, så mon
ikke de ved hvad de taler om. VM er standard på Windows PC'er, Mac OS X
og Unix.

> [...]
> partition eller HD end den disk, hvorpå du har VM Storage filen (VM Storage er

Photoshops swapfil er ikke anderledes end andre filer! Så hvorfor skulle
den konflikte med systemets VM?
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-09-01 19:41

> Photoshops swapfil er ikke anderledes end andre filer! Så hvorfor skulle
> den konflikte med systemets VM?

= ERS world

Husk at der ikke findes kendsgerninger, kun synsvinkler...

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på iceBook

<icq:131382336>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-09-01 04:48

Hej Michael

> Jeg refererer bare hvad Adobe selv siger. De programerer skidtet, så mon
> ikke de ved hvad de taler om. VM er standard på Windows PC'er, Mac OS X
> og Unix.

Det er nu ikke altid, at div. programmører altid véd, hvad de gør.... - og da slet
ikke hos Adobe. - Jeg mindes stadig med gru de tidlige version 1 og 2 af ATM. De
skulle kunne køre på det almindelige system 7.1 uden 32bits adressering (-, - men
sikke en gang l... - Det var en af de få gange, hvor jeg var ved at kyle en Mac ud
af vinduet fra 3. sal i ren og skær frustration og arrigskab, - indtil jeg fandt ud
af at prøve at slå 32bits adresseringen til....

Det er rigtig, men på Wintels er programmet jo en hel del anderledes opbygget end
på en Mac. En hel del af PhS til Windows installeres direkte ind i systemet, og af
samme grund vil der ikke være de samme konflikter, da der ingen 'linkning' er.

Og hvad OS X angår, ja, så holder jeg mig langt væk fra den - endnu da...

> Photoshops swapfil er ikke anderledes end andre filer! Så hvorfor skulle
> den konflikte med systemets VM?

Swapfilen 'låser' (linker) sig til hukommelsen og den er ikke statisk, men kan
variere i str. op til det maximum, man har sat den til. - og hvilken 'hukommelse
skal den så låse sig til? - den fysiske eller den virtuelle? - I praksis betyder
det, at den vil forsøge at låse sig til begge.

Tager du derimod Macromedia Freehand (fra og med ver. 4.2), dér er swapfilen /
scratchdisken kun en slags virtuel arbejdspartition, der ligger og 'flyder' på din
HD. Den har overhovedet ingen forbindelse til nogen af de to hukommelsesformer -
hverken den fysiske eller den virtuelle, så her vil der ingen problemer blive. Det
samme gælder i øvrigt også for CorelDraw for Mac.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 15-09-01 17:18

> [...]
> 'hukommelse skal den så låse sig til? - den fysiske eller den virtuelle? -
> I praksis betyder det, at den vil forsøge at låse sig til begge.

Hvor har du den information fra?

--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-09-01 02:15

Hej Michael

Den fik jeg såmænd fra en medarbejder hos Adobe, som jeg kontaktede i
forbindelse med nogle problemr med PhS 4DK System 7.6.1 og en Agfa StudioScan
IIsi, hvor jeg efter råd fra en anden Mac-bruger havde slået VM til, da jeg
ikke havde så meget RAM i den maskine, hvor jeg brugte PhS 4.

Jeg fjernede så efter Adobes råd de systemdele (netværk m.m.), som jeg ikke
brugte på den og fjernede samtidig nogle PhS plug-ins, som jeg meget sjældent
eller aldrig brugte. Slog VM fra, - og alt kørte fint.

Den Mac er en PM 7200/90 og der var kun 40mb RAM på daværende tidspunkt. Men
jeg forsøgte igen med at bruge VM, da jeg så fik min G3/233 (96mb RAM) med OS
8.1 og PhS 4 og med VM slået til. Resultaterne var igen de samme - crashes og
frysninger af system og unforced quits af PhS med Type 2 og 3 fejl. Slog så VM
fra og problemerne forsvandt igen.

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 16-09-01 22:15

> [...]
> IIsi, hvor jeg efter råd fra en anden Mac-bruger havde slået VM til, da jeg
> ikke havde så meget RAM i den maskine, hvor jeg brugte PhS 4.

[haps]

> [...]
> frysninger af system og unforced quits af PhS med Type 2 og 3 fejl. Slog så VM

Nu kommer 1000-kroners spørgsmålet:

Hvad er forskellen mellem følgende to linier?

PS4 og Mac OS 7.6.1 / PS4 og Mac OS 8.1

PS6 og Mac OS 9.x

????

Er det sund fornuft at lade erfaringer fra en forlængst udgået version
af Photoshop med to forlængst forældede versioner af Mac OS være
retningsgivende for hvordan den nyeste version af PS fungerer med den
nyeste version af Mac OS?

Det er det, jeg kan læse af denne tråd. Bare fordi VM ikke var en fed
ting for en række år tilbage, kunne det jo tænkes at det faktisk
fungerer i dag.

Pt. er det jo mest programmer som Premiere, Peak og ProTools der klager
over VM og evt. nægter at fungere med VM slået til.

Kendsgerninger:
a. Mac OS 8.1 og PS 5.5, 64MB RAM, VM slået til: fungerer fint.
b. Mac OS 9.1 og PS 5.5 eller 6.0.1, 128 MB RAM, VM slået til: fungerer
fint.
c. Mac OS 9.2.1 og PS 6.0.1, 128 MB RAM, VM slået til: fungerer fint.

Alle 3 konfigurationer kører pt. på i alt 60 forskellige mac'er, med a.
på 7300 og 8600, b. på 8600 og c. på iMac, G3, G4, PowerBook G3.

Og så er jeg sgu ligeglad med hvad en-eller-anden tekniker fra firma
Ditogdat siger!

I øvrig kan flg. lekture anbefales, hvis man vil vide mere om scratch
diske og RAM:

<http://www.adobe.com/support/techdocs/16592.htm>
"RAM Use and Available Hard Disk Space in Photoshop"

(Hvor er det lige der står noget om "linkning/låsning" af filer til
RAM...???)

Thomas Tvegaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-09-01 23:52

Hej Thomas

Jeg beklager, at der rent faktisk mangler en tilføjelse her.... Man kan jo komme
til at glemme den ekstra tilføjelse...(-

Jeg skrev: "...G3/233 (96mb RAM) med OS 8.1 og PhS 4 og med VM slået til..."

Der skulle have stået: "...G3/233 (96mb RAM) med OS 8.1-9.1 og PhS 4, 5.5 og 6.0 og
med VM slået til..."

Og mht. at I har ca. 60 maskiner kørende med VM slået til - uden problemer, ja, så
har jeg flere eksempler på det modsatte. Og I bruger jo højst sandsynlig de
maskiner med et minimum af andre programmer og andre tools installerede, så jeg véd
ikke, hvor meget, man kan lægge i det.

Og nej, der står ikke noget om det i den henvisning, men det forklarer stadig ikke
de mange spørgsmål, der er om emnet i de forskellige nyheds- og diskussionsgrupper.
Og det er da en indlysende selvfølge, at et så stort firma, der pt dækker 70-80% af
det grafiske marked , ikke vil indrømme, at der er problemer med deres produkter.
- Sådanne indrømmelser får du kun fra mand til mand, når du snakker med dem. - Og
bliver de så konfronteret med oplysningerne, er det jo let at sige, at de har de
ikke udtalt sig om. - Sådanne dementier sker jo hele tiden....

Du får da heller ikke Apple til at indrømme, at der er en alvorlig fejl i
kommunikationssoftwaren, der indgår som en uundværlig del af systemet..... - Næ,
der kommer bare en opdatering, som knap nok annonceres...(-

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-09-01 00:02

In article <3BA52CF5.705C1EDF@mail1.stofanet.dk>,

> [...]
> bruger jo højst sandsynlig de maskiner med et minimum af andre
> programmer og andre tools installerede, så jeg véd ikke, hvor meget,

Jeg kan lægge 5 maskiner til de 60, og de har masser af andre programmer
og "tools" installerede.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-09-01 00:11

> [...]
> du snakker med dem. - Og bliver de så konfronteret med oplysningerne, er
> det jo let at sige, at de har de ikke udtalt sig om. - Sådanne dementier

den ugentlige dose af paranoia...

har du overvejet muligheden for at der i disse mand-til-mand samtaler
snakkes dig efter munden, efter devisen "du får ret og jeg får fred" ?

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

....og så er der den sædvanlige beklagelse over associal adfærd mht. til
linielængde, brug af quoted-printable på usenet, svar over citeret tekst
samt alen lange signature*. Her er lidt littereratur som du kan hygge
dig med

<http://www.usenet.dk/netikette/forklaring.html>
<http://www.usenet.dk/netikette/quote.html>
<http://www.usenet.dk/netikette/udbydere.html>
<http://www.usenet.dk/ord/lokal.html>

og sidst men ikke mindst denne:

<http://www.usenet.dk/netikette/hardball.html>

Jeg vil endda tillade mig at misbruge andres båndbrede for at citere det
sidste afsnit:

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 17-09-01 18:18

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> har du overvejet muligheden for at der i disse mand-til-mand samtaler
> snakkes dig efter munden, efter devisen "du får ret og jeg får fred" ?

Jeg har mere på fornemmelsen at det er en konkurrence. Vi har flere
gange hørt "har jeg fra en tekniker hos <firma>"(1), jeg er overbevist
om at der internt i virksomhederne er konkurrence om, hvem der kan bilde
ERS den vildeste historie ind.

(1) Altid dokumenteret med mundtlige udsagn.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 17-09-01 21:29

> [...]
> højst sandsynlig de maskiner med et minimum af andre programmer og andre
> tools installerede, så jeg véd ikke, hvor meget, man kan lægge i det.

Jeg tager også udgangspunkt i dette (jvf. hr. Edlichs indlæg):

Minimum af andre programmmer? Nå ja, hvis vi skal ud i den slags
påstande, så lad mig fremdrage et eksempel.

Flg. eksempel gælder for 15 stk. iMac DV SE/400, 128 MB RAM:

Mac OS Z-9.2.1
Acrobat 5.0
After Effects 5.0
ATM Deluxe 4.6.1/ATR Deluxe 2.6
Dreamweaver 3.01
Flash 5.0a
Fontographer 4.1.5
GoLive 5.0
Illustrator 9.0.2
iMovie 2
InDesign 1.5.2
LiveMotion 1.0.2
Office 98
Photoshop 6.0.1
Premiere 6.0.1
ProTools Free 5.0.1
QuarkXPress 3.31 DK
QuickTime 4.1.2 Pro
sonicWORX Artist Basic 1.0
Streamline 4.0

Hertil:
Netscape Navigator 4.78
Internet Explorer 5
Fetch 3.0.3
Acrobat Reader 5.0
StuffIt Expander 6.0.1
Virex 6.1
Joliet Volume Access 1.4.2
LiteSwitch 1.0
SoundApp 2.7.3
iTunes 1.1
Indeo Video 3 & 5
+ et par "småting"

Dette er bare ét eksempel. Andre konfigurationer med anden hard- og
software kan beskrives (men jeg gider ikke gå til yderligheder).

Og det hele bliver (mis)brugt på det groveste af en flok skånselsløse
brugere med MEGET svingende computerkendskab.

Er dette her "et minimum af andre programmer og andre tools"?

Der er nogle af os, der simpelthen ikke må have gennemsnitligt rimeligt
godt fungerende Mac'er med et dejligt empirisk grundlag.

Men vi er der - og vi laver ikke mystisk voodoo og danser ved fuldmåne
for at få maskinerne til at køre - men måske er vi dårlige til at lytte
til tågesnak og i stedet tager problemerne når (og hvis) de kommer...

Mine sidste ord om dette.

Thomas Tvegaard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-09-01 09:15

Thomas Tvegaard <tvegaard@mac.com> wrote:

> Men vi er der - og vi laver ikke mystisk voodoo og danser ved fuldmåne
> for at få maskinerne til at køre - men måske er vi dårlige til at lytte
> til tågesnak og i stedet tager problemerne når (og hvis) de kommer...

når man nu engang har bygget sit erhvervs (og livs) grundlag op
omkring okulte messer, er det sgu svært at skifte spor - hvad skal man
ellers lave?

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 18-09-01 11:55

in article 1ezwih7.1dg1yr11axz5h4N%reippuert@mac.com, Morten Reippuert
Knudsen at reippuert@mac.com wrote on 18/09/01 10:15:

> når man nu engang har bygget sit erhvervs (og livs) grundlag op
> omkring okulte messer, er det sgu svært at skifte spor - hvad skal man
> ellers lave?

Åh ja, nu vi er ved det, så må jeg hellere lige huske at tjekke serverrummet
for krydsede vandårer...

Thomas Tvegaard

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 15-09-01 17:53

> [...]
> 'hukommelse skal den så låse sig til? - den fysiske eller den virtuelle? -
> I praksis betyder det, at den vil forsøge at låse sig til begge.

Filer der mapper direkte på ram. Det er vist endnu en and, med minder du
kan henvise til, hvor Adobe skriver at de gør dette.

Og den sædvanlige klage over for lange linie. Jeg er endvidere
flintrende ligeglad med, hvad du har indstille din browser til.

Fra : N/A

Dato : 16-09-01 02:26

Fra : Pete

Dato : 16-09-01 02:26

in article 3BA3FCF6.11D0A459@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 16/09/01 3:14:

> Hej Michael
>
> Den fik jeg såmænd fra en medarbejder hos Adobe

*lyden af violiner*

--
/peter

"ALL YOUR INNOVATIONS ARE BELONG TO US." -- Bill Gates
( to Steve Jobs after demoing MS-Windows XP )

Fra : J.C. Voss

Dato : 14-09-01 07:57

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> Jeg synes jeg oplever hyppige "finder crash" efter jeg har opgraderet
> til OS 9.2.1 (IE). Det er især efter jeg har haft iTunes, IE 5,
> Entourage, Photoshop etc. åbnet.

Har du hentet SP1 til Office 2001? Ved ikke om det hjælper, men det
kunne være en årsag. Havde samme problem, men det forsvandt efter en
kombination af mulige løsninger. Jeg slog Apple-Menuvalg fra,
installerede SP1, gav 50,- til dansk flygtningehjælp og opgraderede vist
også OS'et til 9.1DK på det tidspunkt. Generelt følte jeg mig som et
meget bedre menneske, og jeg har ikke haft et eneste uprovokeret
Finder-crash siden. Pt med 9.2.1DK og de samme programmer du nævner
kørende hver dag.

--
//Jonas @ 11°, 56° | Remember Occam's razor? |
<http://geografi.hjem.wanadoo.dk>

Fra : Dan Henriksen

Dato : 14-09-01 08:26

> [...]
> meget bedre menneske, og jeg har ikke haft et eneste uprovokeret
> Finder-crash siden. Pt med 9.2.1DK og de samme programmer du nævner

Tjaeeeee, heller ikke jeg kan være behjælpelig med en løsning, bruger selv
alle nævnte programmer, men oplever overhovedet ingen problemer. Ja faktisk
har jeg sjældent oplevet noget ligeeeeende med OS 9.2.1 US - Det køre
hurtigt og smerte frit.

Dan Henriksen

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 14-09-01 21:51

I artiklen <1ezqnzt.1l881nbwiq5daN%mta@mac.com> , mta@mac.com (Michael
Tysk-Andersen) skrev:

> Photoshops swapfil er ikke anderledes end andre filer! Så hvorfor skulle
> den konflikte med systemets VM?

Den kan blive fragmenteret og det kan systemets swap også blive.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-09-01 10:14

Niels Jørgen Kruse <nj_kruse@get2net.dk> wrote:

> Den kan blive fragmenteret og det kan systemets swap også blive.

hvilket ikke er en konflikt