Sms med php (OT)
Fra : Tonni Aagesen

Dato : 10-09-01 23:36

Hejsa NG,

Jeg skal have lavet en sms-service i php til min hjemmeside. Jeg er relativt
klar på, hvordan jeg skal lave den. Men:

1) Siden nummer-puljerne er frigivet, skal man jo faktisk vide hvilken
udbyder brugeren har, eller hvad?

2) Er der nogen der kender et sted, hvor man kan se hvad man skal bruge til
hvilken udbyder (eg. xxxxxxxx@note.sonofon.dk) ??

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Lars Petersen

Dato : 10-09-01 23:56

> 1) Siden nummer-puljerne er frigivet, skal man jo faktisk vide hvilken
> udbyder brugeren har, eller hvad?

Det er korrekt.

> 2) Er der nogen der kender et sted, hvor man kan se hvad man skal bruge
til
> hvilken udbyder (eg. xxxxxxxx@note.sonofon.dk) ??

Det findes svjv ikke. Endnu ;)

--
-
Lars

Fra : Mads Pedersen

Dato : 11-09-01 08:31

in article 3b9d3fd3$0$4789$ba624c82@nntp01.dk.telia.net, Tonni Aagesen at
use.my@signature.com wrote on 11/09/01 00:36:

> [...]
> udbyder brugeren har, eller hvad?
>
> 2) Er der nogen der kender et sted, hvor man kan se hvad man skal bruge til

Et tillægsspørgsmål: Når man sender en mail til xxxxxxxx@note.sonofon.dk går
der mange minutter (ofte over en time) før beskeden kommer frem. Findes der
en måde så beskeden kommer frem lige så hurtigt som en almindelig sms?

// Mads

Fra : Peter Brodersen

Dato : 11-09-01 10:35

On Tue, 11 Sep 2001 09:30:31 +0200, Mads Pedersen <mads@imv.au.dk>
wrote:

> [...]
>en måde så beskeden kommer frem lige så hurtigt som en almindelig sms?

Den professionelle løsning er at kontakte en mobiludbyder, og høre, om
de sælger bulk-SMS'er - altså mulighed for at selv kunne sende et
antal SMS'er ud igennem dem. For ca. et år siden var Orange (dengang
Mobilix) vist nogle af de første, der forsøgte sig at tilbyde dette
mere frit ud, men jeg ved, at TDC også kan tilbyde den service. Ved en
sådan løsning får man typisk adgang til at connecte til deres SMSC
(Short Message Service Centre) via TCP/IP (hvilket altså kan gøres
vha. fx PHP og fsockopen()) og så sende data til den.

Dette er en rigtig lækker løsning, men kræver:

1. at man vil betale for at sende SMS'er ud, i modsætning til at bruge
diverse online-løsninger
2. typisk at man binder sig for minimum et større antal SMS'er om
måneden
3. at man bruger en sjat tid på at læse diverse standarder igennem for
at formattere sine SMS-datapakker korrekt, når de skal sendes til
SMSC'en.

Jeg ved ikke om de forskellige mobilselskaber efterhånden har fået
lavet et så standard-produkt, at man kan købe bulk-pakker med kun
forholdsvis få SMS'er. Et eller andet sted kunne jeg dog forestille
mig, at de ikke gad have for mange "tilfældige" folk til at sende bare
et par enkelte SMS'er om måneden gennem deres systemer.

--
- Peter Brodersen

Fra : Christian Schmidt

Dato : 12-09-01 22:51

Peter Brodersen wrote:

> [...]
> mig, at de ikke gad have for mange "tilfældige" folk til at sende bare
> et par enkelte SMS'er om måneden gennem deres systemer.

Jeg har set TDCs listepriser for den slags for ½-1 år siden, og SVJH var
(er) abonnementet latterligt billigt, vistnok under 100 kr. pr. måned
(det lyder helt skørt, men sådan mener jeg, det var). Derudover koster
det 50 øre pr. besked.

Men som du skriver er dette den professionelle løsning, så til
hobbyprojekter er mailgateway-løsningen nok at foretrække - så længe
dette altså er muligt. Der har nemlig verseret rygter om, at
teleselskaberne ikke fortsat vil tilbyde denne service gratis:
<http://www.comon.dk/20/view.asp?ID=7697>. Det skal dog siges, at det er
gamle rygter, og at der mig bekendt ikke er sket noget i sagen siden.

Christian

Fra : Niels Andersen

Dato : 13-09-01 08:41

"Christian Schmidt" <christian@schmidt.net> wrote in message
> [...]
> (er) abonnementet latterligt billigt, vistnok under 100 kr. pr. måned
> (det lyder helt skørt, men sådan mener jeg, det var). Derudover koster

Skulle det være billigt? Det er da billigere bare at sætte en mobil til
serveren og sende selv...
Men det ER nu også nogle ret gamle priser. :)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 13-09-01 09:13

On Thu, 13 Sep 2001 09:41:29 +0200, "Niels Andersen"
<niels-usenet@myplace.dk> wrote:

>Skulle det være billigt? Det er da billigere bare at sætte en mobil til
>serveren og sende selv...

Månedsprisen _er_ meget billigt i forhold til de priser, jeg arbejdede
med - godtnok var stykprisen på 25 øre.

Hvordan vil du i øvrigt let med din mobiltelefon sætte udløbsdatoer,
få let svar på om beskeden nåede tilbage (og tilbage til
webapplikationen) og i det hele taget i første omgang installere en
mobiltelefon på fx en webserver, der måske ligger et sted ude i
verden? Ingen tvivl om at hvis man bare skal fyre en SMS afsted, kan
en mobiltelefon mokket op i sin egen computer være okay. Men skal man
rode med mere komplicerede løsninger, vil jeg anbefale SMSC-løsningen
- specielt hvis den abonnementspris stadigvæk holder!

Jeg må indrømme, at jeg selv er fristet til at lege meget mere med det
- og jeg har ikke engang mobiltelefon

--
- Peter Brodersen

Fra : Niels Andersen

Dato : 13-09-01 11:11

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> wrote in message

> Månedsprisen _er_ meget billigt i forhold til de priser, jeg arbejdede
> med - godtnok var stykprisen på 25 øre.

Se HER er forskellen. :)

Hos Orange betaler du fx. 30 kr. om måneden, og 50 øre pr. sms.
Hvis du så sender mange sms'er daler prisen. Altså kan det kun være
billigere, end de førstnævnte priser. :)
Højeste niveau koster 150 kr. om måneden og 25 øre pr. sms.

> Hvordan vil du i øvrigt let med din mobiltelefon sætte udløbsdatoer,
> få let svar på om beskeden nåede tilbage (og tilbage til
> webapplikationen)

Jeg har ikke selv prøvet det, men når jeg kan se det i displayet, burde det
også kunne ses via kabel. Om ikke andet, så da i hvert fald hvis du køber en
gsm-ting beregnet til at sætte i en server i stedet for en plastik-ting til
lommen.

> og i det hele taget i første omgang installere en
> mobiltelefon på fx en webserver, der måske ligger et sted ude i
> verden?

Okay, måske er jeg lidt forvendt. Men jeg kan ikke se noget problem i at
tage noget gammelt hardware fra loftet og sætte det sammen til en server,
der kan stå i et skab. Lige et kabel til hubben, og så har man en server man
selv kan sætte hardware i.

> [...]
> rode med mere komplicerede løsninger, vil jeg anbefale SMSC-løsningen
> - specielt hvis den abonnementspris stadigvæk holder!

Det er vel bare et spørgmål om at finde eller skrive lidt software.

> Jeg må indrømme, at jeg selv er fristet til at lege meget mere med det
> - og jeg har ikke engang mobiltelefon

Sig endelig til, hvis du finder en udbyder der giver adgang til SMSC'en på
en lidt mere direkte måde end fx. besked.dk.
Det fungerer da at sende en sms i ny og næ fra en server via besked.dk, men
det ER da noget crap. :)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 13-09-01 13:17

On Thu, 13 Sep 2001 12:10:39 +0200, "Niels Andersen"
> [...]

>billigere, end de førstnævnte priser. :)
>Højeste niveau koster 150 kr. om måneden og 25 øre pr. sms.

Taler vi stadigvæk om TCP-adgang til SMSC'en?

>Okay, måske er jeg lidt forvendt. Men jeg kan ikke se noget problem i at
>tage noget gammelt hardware fra loftet og sætte det sammen til en server,
>der kan stå i et skab.

Nu hælder jeg måske vand ud af ørerne, jeg har aldrig haft
mobiltelefon - men har man fuld adgang til at sende vilkårlige
beskeder, når man sender fra sin egen mobiltelefon? Kan man sende
billeder, ringetoner og andre former for "binære SMS'er"?

>Sig endelig til, hvis du finder en udbyder der giver adgang til SMSC'en på
>en lidt mere direkte måde end fx. besked.dk.

Besked giver som sådan ikke adgang til at rode med deres SMSC, men har
en prædefineret "SMS-skabelon", som de lige indsætter et par værdier
i.

At sige at man har adgang til en SMSC via besked.dk, er lidt som at
sige at man har adgang til PHP, fordi man kan indtaste noget i en
PHP-baseret gæstebog

>Det fungerer da at sende en sms i ny og næ fra en server via besked.dk, men
>det ER da noget crap. :)

.... men meget godt i forhold til den økonomiske udgift ;)

Det er jo ganske enkelt; jo mere råderet, man vil have, jo mere må man
betale. Og såvidt, jeg kan forstå, er det ikke engang så dyrt endda.
Jeg tror i hvert fald, jeg skal til at lave et prischeck. Efterhånden
kunne man måske forestille sig, at det er blevet et generelt produkt.

--
- Peter Brodersen

Fra : Niels Andersen

Dato : 13-09-01 14:31

> Taler vi stadigvæk om TCP-adgang til SMSC'en?

Næh, her snakker vi om at sende selv via en mobiltelefon. Tager selvfølgelig
noget tid, hvis man skal sende flere tusinder afsted på én gang...

> [...]
> beskeder, når man sender fra sin egen mobiltelefon? Kan man sende
> billeder, ringetoner og andre former for "binære SMS'er"?

Yep. Det er et spørgsmål om software, og at koble mobilen til en computer.
Jeg har enda sendt sms'er til at tænde og slukke telefonsvarer-symbolet på
Nokia-telefoner. *)

> Besked giver som sådan ikke adgang til at rode med deres SMSC, men har
> en prædefineret "SMS-skabelon", som de lige indsætter et par værdier
> i.

Den giver mulighed for at sende tekst-beskeder, uden gsm-udstyr. Desværre
kan man ikke længere undgå deres reklame.

> At sige at man har adgang til en SMSC via besked.dk, er lidt som at
> sige at man har adgang til PHP, fordi man kan indtaste noget i en
> PHP-baseret gæstebog

Vi snakker vist også om at sende SMS'er generelt, hvoraf SMSC er én
mulighed. :)

> [...]
> Jeg tror i hvert fald, jeg skal til at lave et prischeck. Efterhånden
> kunne man måske forestille sig, at det er blevet et generelt produkt.

Sidst jeg ringede rundt og spurgte, var mine eneste muligheder for at sende
SMS'er følgende:
Min egen mobil
Sider som sms.dk
Lave sin egen SMSC.

Forbered dig på et hulens arbejde med at finde nogen der ved noget. De er
vant at når folk spørger om noget, så er det hvilke knapper de skal trykke
på, og hvad et abonnement koster. Ofte fatter de ikke engang, at man ved
hvad GSM er for noget, ud over at man kan ringe. (Og her snakker jeg om
teleselskaberne generelt, ikke et enkelt firma, eller en enkelt
"telefonsvarer".)

* Hvis man har en Nokia-telefon vil man hos fx. Orange få et lille symbol
frem, når der er nye beskeder på svareren. Det forsvinder først, når man har
hørt alle beskederne.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Jonas Delfs

Dato : 14-09-01 23:07

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse

> Forbered dig på et hulens arbejde med at finde nogen der ved noget. De er
> vant at når folk spørger om noget, så er det hvilke knapper de skal trykke
> på, og hvad et abonnement koster.

Jeg kan kun tilslutte mig. For knap et års tid siden var jeg indvolveret i
et projekt med noget 2 vejskommunikation pr. sms (ganske interessant,
faktisk) men det lykkedes mig aldrig selv at komme til at tale med nogen der
viste noget om det, hos TDC (daværende Teledanmark).

--
Mvh./Best Regards
Jonas Delfs, http://delfs.dk

Fra : Sune Posselt

Dato : 11-09-01 23:03

"Tonni Aagesen" <use.my@signature.com> wrote in

Nu må i ikke hænge mig op på det her, men jeg mener at have læst at hvis
man sender en mail til XXXXXXXX@sms.tdm.dk, så sender den sms til den
pågældende telfon - også selvom XXXXXXXX ikke er et
vic/tdc/teledk/teledanmark/hvaddenuhedderligepræcisidetteøjeblik.

Det virker i hvert fald hos mig, selvom jeg aldrig har haft et tdc-familien
som udbyder (har debitel/sonofon)

Mvh. Sune

Fra : Rasmus Weber

Dato : 12-09-01 17:37

> [...]
| vic/tdc/teledk/teledanmark/hvaddenuhedderligepræcisidetteøjeblik.
|
| Det virker i hvert fald hos mig, selvom jeg aldrig har haft et

Det samme her. Jeg har et sonofon abonnement og det virkede fint.
Det gik faktisk kun 9 sekunder mellem at jeg sendte mailen og at jeg fik
smsen.

--
-Rasmus Weber
weber@we-st.dk

[If it ain't broke, it doesn't have enough features yet]

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 12-09-01 18:15

"Rasmus Weber" <weber@we-st.dk> skrev i en meddelelse

> Det samme her. Jeg har et sonofon abonnement og det virkede fint.
> Det gik faktisk kun 9 sekunder mellem at jeg sendte mailen og at jeg fik
> smsen.

Fedt, det virker også hos mig (sonofon) men hvad med de andre og mindre
udbydere, er der nogen der har erfaring med dette??

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Dennis Vinther

Dato : 13-09-01 05:40

> Fedt, det virker også hos mig (sonofon) men hvad med de andre og mindre
> udbydere, er der nogen der har erfaring med dette??

Når jeg modtager beskeden står der '200' som afsender. Når jeg sender en SMS
via Oranges http://myorange.dk/besked/ siger den '9906' som afsender.

Jeg har ladet mig fortælle at Orange sender SMS gennem en SMS-Gateway
hvilket gør den uafhængig af hvilken udbyder modtageren har. Kunne det
tænkes at TDC også sender gennem en sådan Gateway?

Bare en tanke...

Mvh
Dennis

Fra : Rasmus Weber

Dato : 12-09-01 21:08

| Jeg har ladet mig fortælle at Orange sender SMS gennem en SMS-Gateway
| hvilket gør den uafhængig af hvilken udbyder modtageren har. Kunne det
| tænkes at TDC også sender gennem en sådan Gateway?

Så vidt jeg ved så sender alle telefonfirmaerne via en sådan gateway.
Men det er tit at de smser der kommer udefra (pr email) ikke har en så høj
prioritet. De kan altså komme til at vente længe i køen, da det er de smser,
der bliver betalt for, de kommer først...

Fra : Dennis Vinther

Dato : 13-09-01 07:13

> [...]
smser,
> der bliver betalt for, de kommer først...

OK.. Det skal jeg ikke kunne afvise, men det virker bare lidt underligt på
mig at beskeder der sendes til tlf@note.sonofon.dk får en afsender i stil
med '+454090009301832181'. Afsenderen er også forskellig hver gang... men
det kan jo også bare være den måde de har sat tingene op på....

I stand corrected...

Dennis

Fra : Jonas Häggqvist

Dato : 12-09-01 22:54

On Wed, 12 Sep 2001 19:14:40 +0200, "Tonni Aagesen"
<use.my@signature.com> wrote:

>"Rasmus Weber" <weber@we-st.dk> skrev i en meddelelse

>Fedt, det virker også hos mig (sonofon) men hvad med de andre og mindre
>udbydere, er der nogen der har erfaring med dette??

Er så "heldig" at have Telia Cash - også her virker det.

--
Jonas Häggqvist

Fra : Mads Pedersen

Dato : 12-09-01 08:48