Det bedste legetøj, eller det værste?
Fra : Tommy Fer

Dato : 10-09-01 21:46

Hej NG

Min "lille" (2,6kg) killing på ca 18 uger.... elsker at lege med en
laserpointer, dvs... jagte den røde prik. Nu er spg'et så... er det mon ikke
noget han går hen og bliver tosset af? Jeg må idnrømme jeg ikke har set han
så vild med noget lege tøj som denne "prik." når man stopper med at lyse kan
han sidde og kigge i 10 min på det sidste sted han så den....

Jeg er nu lidt bange for han bliver kulleret af det?

er der nogen der har nogen bud?

mvh Tommy, Maria og Chip

Fra : Nina El Falaki

Dato : 10-09-01 22:13

Visse katteterapeuter siger at kattene kan blive så ophidsede af at jagte
den røde prik, at de får epilepsilignende anfald.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Lisbeth Jakobsen

Dato : 10-09-01 22:50

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> wrote in message
> Visse katteterapeuter siger at kattene kan blive så ophidsede af at jagte
> den røde prik, at de får epilepsilignende anfald.

Er prikken fra en laserpointer værre end lyset fra et lommespejl? for dét
har vi haft stor fornøjelse af da Bøv var lille (og altså før laserpointeren
blev opfundet) Han kan nu forøvrigt også godt li' den lille røde prik, bare
ikke ret længe af gangen, så gider han den ikke mere, når den så lumskeligt
bli'r væk.

Hilsner
Lisbeth
http://cutiecats.tripod.com

Fra : Nina El Falaki

Dato : 11-09-01 21:06

Iflg kattepsykolog Lene Houe er prikken ekstra farlig.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Helle Andersen

Dato : 10-09-01 23:04

"Tommy Fer" <fer@FJERNMIGcool.dk> wrote in message news:9nj8q4$1k9e$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> han sidde og kigge i 10 min på det sidste sted han så den....
>
> Jeg er nu lidt bange for han bliver kulleret af det?

Som Nina skriver kan det fremkalde
epilepsianfald, men det er nu ikke kun
laserpoiteren, men også alt andet legetøj, der er
styret af mennesker. Når katten selv leger finder
den selv ud af at holde nogle pauser, men når
legetøjet styres af mennesker, vil katten blive ved
med at blive "provokeret" så længe mennesker
bliver ved, og det er mere end en killing kan
modstå Hvis I tackler det fornuftigt og ikke leger
for længe ad gangen med katten, kan jeg ikke tro,
at der kan være nogen risiko.

Jeg har selv prøvet, at min somali fik sådan et
anfald, da han var ungkat. Jeg havde aldrig hørt
om det før og min niece syntes han var dejlig og
legede og legede med ham indtil det gik galt. Det
var særdeles voldsomt og meget skræmmende og
den dag i dag får jeg lidt ondt i maven, hvis mine
killinger leger for vildt for længe ad gangen, så det
er absolut en oplevelse, man skal forsøge at
undgå. I mit tilfælde var det ikke en laserpointer,
men en simpel fjerkost, så man skal altså passe
på uanset hvad.

--
Hilsen Helle
http://home19.inet.tele.dk/kat/

Fra : Mette Bjørnstad Rahm

Dato : 11-09-01 07:25

Ja, min søsters kat har også haft et anfald - dette var heller ikke en
laserpointer, men vild leg i 20 min, fordi katten ikke selv stopper når han
er træt (min stopper af sig selv, men ikke alle katte gør åbenbart det).
Torden... trak ikke vejret i et minuts tid, så min søster kæreste skulle
give ham mund til mund ! Det var en slem forskrækkelse for dem alle, og den
dag i dag leger de ikke særlig meget med kattene (med smart legetøj) - det
mener jeg godt man kan, man skal bare lege med måde.

Men jeg må da indrømme at jeg selv pylrer lidt med denne kat Da vi
skulle til Randers og han "skreg og skreg" så stoppede vi da bilen og han
kom om på forsædet, da jeg frygter hvad der kan få et nyt anfald
startet.....men det sker sikkert ikke mere, og nogle katte brokker sig bare
af at køre i bil uden at det betyder noget.......

Så, leg du bare med din kat, men lad være med at leg vildt mere end 5-6
minutter ad gangen - for er katten en kat der ikke selv stopper så må du
stoppe for den !

Venligst

Mette

Fra : Nina

Dato : 11-09-01 09:51

(Prøver lige igen, kom til at sende den til det forkerte indlæg, beklager)

Mine erfaringer er nogenlunde de samme som andres. Nogle katte kan forholde
sig til at lege med prikken, og når man stopper, tja så er legen slut. Og
alle er enige om at det var en god leg.
Jeg havde derimod en killing der ikke kunne stoppe igen. Når prikken var væk
sad han længe.. (timevis) og kiggede efter den. Han lignede en der var ved
at blive bims, gloede fustreret på tæppet, væggen, loftet osv. Så lod jeg
prikken ligge et halvt års tid, og i dag er der ingen problemer. Han ved at
det er mig der leger, og når vi stopper, så finder han på noget andet at
tage sig til.
Så mit forslag er at du selvfølgelig leger med prikken, den er sjov, både
for mennesker og katte. Men vær vågen, og hold øje med reaktionerne.
Jeg har selv gjort noget ud af at vise dem hvordan man leger med prikken. De
ved hvilken skuffe den kommer fra. De ved hvordan den lyder (min er en
nøglering der rasler), og de ved at det er mine bevægelser der får den til
at bevæge sig. Har ikke den fjerneste ide om det gør en forskel, men jeg
føler at de nu ved at det ikke er anderledes end leg med en fjerkost, og
derfor ikke gå helt i selvsving.

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Brian R.

Dato : 12-09-01 11:01

Hejsa,

Vi har selv overvejet at anskaffe os en "laserpointer" til vores maine
coonkilling, idet han elsker legetøjet og hat været vant til at lege med en
hjemmefra.

Men hvor kan de købes og hvad koster de...

Hilsen Brian