Stofa og 2 Pc´er
Fra : Erling Sørensen

Dato : 10-09-01 16:27

Hej NG !

Jeg har 2 Pc´er der begge er netkort i . I 2 måneder kunne jeg (og min søn)
skifte kablet fra stofamodemet frem og tilbage mellem de 2 maskiner uden
problemer. Vi kom på nettet i løbet af 20 sek. Men nu er det helt umuligt at
skifte. Jeg har prøvet at slukke for strømmen til modemet fra 10 sek. til
flere timer-Det gælder begge maskiner (sidste gang gik der 3 dage før det
lykkedes at komme på nettet og nu har jeg forsøgt med (spille. maskinen uden
held i 3-4 dage.
Kan Stofa "sporer" at der bruges 2 maskiner på samme addresse ?? men det er
vel ikke ulovligt når der bare er 1 på af gangen ???
Kan Stofa så "udelukke" den ene maskine ??? Jeg har hørt nogen snakke om
at det kunne væreMac-addresser ???. Internet opsætning af de 2 maskiner er
ens.
Min søn er s.... træt af dette. Han spiller på nettet til faste
tider..........

mvh

Erling Sørensen
pablo@get2net.dk

Fra : Thomas Jensen

Dato : 10-09-01 18:43

On Mon, 10 Sep 2001 17:27:12 +0200, "Erling Sørensen"
<pabloess@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>ens.
>Min søn er s.... træt af dette. Han spiller på nettet til faste

Kabelmodemet husker MAC-adressen på det netkort det er sluttet til.

Ja, man kan godt "lære" det adressen på et nyt. Men det er en anelse
besværligt hvis man skal gøre det hver gang man skal på nettet.

Sæt den maskine der oftest er på nettet, op til internetdeling, og lad
den anden tilgå internet igennem den.

Mvh.

Thomas

Fra : Poul E.

Dato : 15-09-01 12:14

>Kabelmodemet husker MAC-adressen på det netkort det er sluttet til.

Der er åbenbart forskel på de kabelmodem der leveres. Vi har 2 PC-er
og et Surfboard SB4100 modem koblet til den samme hub. Når en PC
logger på nettet bliver den anden logget af. Med vores forbrugsmønster
virker dette fint.

Mvh. - Poul Erik

Fra : Tony H. Reinkvist

Dato : 11-09-01 07:52

At du skifter imellem de to maskiner er en anelse bøvlet, men det er der jo
flere løsninger på.

Det jeg blot ville sige, var at Stofa ikke kan sige noget til at du har
flere maskiner på samme opkobling. De leverer en opkobling til internettet
til dig og hvad du smider på den af maskiner, har de vist ingen ret til at
bestemme. Det er noget lovmæssigt, som TDC har tabt en sag på engang.

Tony Reinkvist

Fra : Erland Stig Bredgaar~

Dato : 12-09-01 09:36

"Tony H. Reinkvist" <tony@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Det er noget lovmæssigt, som TDC har tabt en sag på engang.

Kilde?

Erland

Fra : Tony H. Reinkvist

Dato : 12-09-01 10:45

En højtsiddende person i PROSA. Nærmere vil jeg ikke lige pege, men den
skulle være sikker nok

Tony Reinkvist

Fra : Steen Holm Pedersen

Dato : 11-09-01 08:50

> [...]
er
> vel ikke ulovligt når der bare er 1 på af gangen ???

Det tvivler jeg stærkt på.

> [...]
> ens.
> Min søn er s.... træt af dette. Han spiller på nettet til faste

Det lyder ganske rigtigt som et problem med mac-adresser - og det er lidt
bøvlet at fikse.

Det du skal gøre skal gøres INDEN du lukker den computer af der er på nettet
og flytter netstikket. Alt efter hvilke OS der er tale om, skal du på win9x
køre WinIpCFG, vælg frigør alle. På Win2k kan du (i en dosboks) bruge
ipconfig /release <netværkskort>. Altså selvfølgelig hvis at det er
MAC-adresser der er problemet. Alternativt er at ændre indstillingerne for
modemet så gyldigheden på IP-adressen er begrænset til f.eks. 30 minutter.
Det skaber en del ekstra netværkstrafik

Jeg ville personligt gå med en løsning der hedder internetdeling (som de
tidligere råd jeg kan se)

/Steen

Fra : Erling Sørensen

Dato : 11-09-01 12:13

"Steen Holm Pedersen" <shp@_works_at_dsias.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det skaber en del ekstra netværkstrafik
>
> Jeg ville personligt gå med en løsning der hedder internetdeling (som de

Hej !

Tak for de gode råd !!!!. Grunden til at jeg ikke har lavet en
internetdeling nu er
den at Stofa kommer med en en "Familylogon " (= gratis hub !!) . Første
gang jeg
hørte om det var i Juni måned, da ville det komme om 14 dage, siden hen lige
efter
sommerferien og nu sidst på året eller første kvartal 2002.
Så nu køber jeg en selv en hub

mvh

Erling Sørensen
pablo@get2net.dk

Fra : Steen Holm Pedersen

Dato : 12-09-01 07:23

<cut en hel masse>
> [...]
lige
> efter
> sommerferien og nu sidst på året eller første kvartal 2002.

Nu ved jeg ikke hvad Stofa mener med en hub - men hvis det er en ganske
almindelig hub til et netværk, så vil jeg helt klart anbefale dig at
anskaffe dig en switch istedet for. Merprisen er symbolsk.

/Steen

Fra : Thomas Jensen

Dato : 12-09-01 17:47

On Wed, 12 Sep 2001 08:23:21 +0200, "Steen Holm Pedersen"
<shp@_works_at_dsias.dk> wrote:

> [...]
>almindelig hub til et netværk, så vil jeg helt klart anbefale dig at
>anskaffe dig en switch istedet for. Merprisen er symbolsk.

Men det ændrer ikke på at kabelmodemet husker Mac-adressen. Jeg tror
ikke det vil virke med hverken hub eller switch, uden at man stadig
skal bøvle med at "lære" kabelmodemet den nye Mac-adresse.

Mvh.

Thomas

Fra : Benny Pedersen

Dato : 14-09-01 01:44

Erling Sørensen skrev om Re: Stofa og 2 Pc´er

og her er min kommentar på det:

[snip]
> sommerferien og nu sidst på året eller første kvartal 2002.
> Så nu køber jeg en selv en hub

nu ved jeg ikke om du selv regner med en hub vil gøre nogen forskel

--
Benny Pedersen - Still using cpm 3.0 - and doing irc on the c64

Fra : Erling Sørensen

Dato : 14-09-01 14:21

"Benny Pedersen" <xpoint@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> --
> Benny Pedersen - Still using cpm 3.0 - and doing irc on the c64

Hej Benny !!

Jeg håber da at en Hub kan løse problemet, -men jeg er ikke så velbegavet i
dette så jeg lytter efter hvad der kommer af kommentare og gode råd, Og jeg
kan forstå på dig at en hub ikke vil hjælpe - hvorfor ikke ? (det vil så
også være det samme med en Switche eller hvad ???)
Og hvad skal jeg så gøre ???

mvh

Erling Sørensen
pablo@get2net.dk

Fra : Ole Andersen

Dato : 15-09-01 06:29

On Fri, 14 Sep 2001 15:20:37 +0200, "Erling Sørensen"
<pabloess@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Jeg håber da at en Hub kan løse problemet, -men jeg er ikke så velbegavet i

En hub løser ikke problemet alene.

>dette så jeg lytter efter hvad der kommer af kommentare og gode råd, Og jeg
>kan forstå på dig at en hub ikke vil hjælpe - hvorfor ikke ? (det vil så

Den vil kun hjælpe sammen med noget software eller en box
(f. eks. di-701) og en hub/switch.

>også være det samme med en Switche eller hvad ???)
>Og hvad skal jeg så gøre ???

Du kan sætte 2 netkort i en af maskinerne og bruge noget
software ( f. eks. sygate home network) til at styre det,
men det kræver så at den maskine altid skal være tændt for
at andre computere kan komme på internet.

--
Med venlig hilsen Ole Andersen i Aalborg
<URL:http://andersen.person.dk>

Fra : Klat

Dato : 16-01-02 12:11

> Den vil kun hjælpe sammen med noget software eller en box
> (f. eks. di-701) og en hub/switch.

Jeg har netop bestilt en DI-804, hvilket har en switch indbygget. Jeg
har ikke modtaget den endnu, og jeg får også første Stofanet på fredag.
Jeg har fået at vide fra adskillige kloge hoveder, at dette var en god
løsning, da jeg på forhånd sagde, at jeg ikke ville have en løsning med
en server med 2 netkort.

Er dette korrekt forstået af mig:
Kabelmodemet skal så tilsluttes til 804'eren i uplink porten via et alm.
UTP/RJ45 kabel. Denne type kabel tilsluttes også fra hver PC til 1 af de
4 porte i 804'eren.

Er der én eller anden der så har en idé om, hvordan det skal sættes
op...IP / Gateway / DNS ??
De instruktioner, der kommer fra Stofa skal vel konfigureres på 804'eren
i stedet for på pc'en? Skal pc'erne så bare køre på privat netværk
(192.168.0.xxx) ?

Mvh
Christian

http://www.kandu.dk/