Andet multimedie
(Programmering) Et lille billede ovenpå en~
Fra : jlyng@ziname.com

Dato : 10-09-01 15:34

Når jeg laver en rund brik i PSP via "preset shapes" og "retain
style", er jeg yderst tilfreds med den måde brikken fader over i
baggrunden.

Jeg er ved at lave mit eget program hvor at man skal kunne flytte
sådan en rund brik rundt på et bræt. Jeg arbejder i 24 bit farver, og
den med at gemme brikken i transparent gif er ikke god.

Jeg har forsøgt at afgrænse brikken men når man sætter den ovenpå
baggrunden ser det ud som om at den er "klippet ud". I PSP fader den
nydeligt over i baggrunden. Jeg har så prøvet at analysere hvad der
gør forskellen, og en af tingene er at brikken har en shadow-funktion
koblet på, og hvis jeg studerer området rundt om brikken kan jeg se at
det har noget med opacity at gøre (gennemsigtighed).

Er der nogen der kan sætte nogen ord på noget af det her? Jeg har
stødt på alphachannel i png, men det alene kan vel ikke gøre det?

Jeg har prøvet at gemme brikken som et billede og så gemme en maske
som et andet billede og så lade mit program forholde sig til disse to.
Når man gemmer en alphachannel er det så blot en maske man gemmer?

Jeg mangler noget teoretisk viden om hvad jeg evt. kunne gøre for at
opnå et resultat som minder om det man ser i PSP. Indtil videre
springer jeg dette punkt over i mit program, men hvis nogen kunne
kaste lidt lys på hvad jeg skal sætte mig ind i ville jeg blive meget
glad.

Jørgen Lyng
(uden z)

Fra : emj

Dato : 10-09-01 16:10

jlyng@ziname.com skrev i <kvippt49betclqv7fl0cvsl8s6l18a8ivs@4ax.com>:

> [...]
>koblet på, og hvis jeg studerer området rundt om brikken kan jeg se at
>det har noget med opacity at gøre (gennemsigtighed).

Mit bud er, at du skal lave knappen om.
Du skal formodentlig bruge den baggrund, som knappen senere skal
bruges på, så du får gennemsigtighed og skygger til at fade ud i
forhold til det bræt, den skal bruges på.

Læg brættes baggrund ind i PSP og lav knappen på et layer.

Hilsen emj

Fra : jlyng@ziname.com

Dato : 10-09-01 16:43

emj skrev:

>Mit bud er, at du skal lave knappen om.
>Du skal formodentlig bruge den baggrund, som knappen senere skal
>bruges på, så du får gennemsigtighed og skygger til at fade ud i
>forhold til det bræt, den skal bruges på.

Ja det lyder jo simplet nok, og så meget havde jeg også fundet ud af.
Grunden til at jeg spørger er fordi at hvis jeg kan så vil jeg lave
det lige så flot som i PSP. Da baggrunden er forskellig alt efter hvor
på brættet brikken bliver placeret så dur dit forslag desværre ikke.

Kender du nogen gode bøger omkring grafik som kan give en lidt indblik
i f.eks. alphachannel og alphablend og den slags?

Jørgen Lyng
(uden z)

Fra : emj

Dato : 11-09-01 08:36

jlyng@ziname.com skrev i <nmnppt802qpfeolcb03ghb49mvrcevl77f@4ax.com>:

>Kender du nogen gode bøger omkring grafik som kan give en lidt indblik
>i f.eks. alphachannel og alphablend og den slags?

Der står lidt om alfakanaler og masker i PSPs manual og der er
toturials på www.prosoft.dk, hvor det benyttes.
Hilsen emj