Andet multimedie
bentjuul 3670
Illustrator og transparency
Fra : Ninzen

Dato : 07-09-01 21:45

Hej

Jeg sidder og slås med følgende:

En bølget farvet vektor-streg på 8 pt (som et S), vil jeg have
til at fade ud til alle sider, og tone ud i en anden farvet baggrund.
Skulle jeg kunne lave det med en brush i Illustrator 9?
Jeg har forsøget med masker og transparency, men synes det
ser ud som om at disse muligheder ikke ligger i brush-værktøjet.
Jeg har ledt under Transparency - Opacity Mask og
Brush Options uden held. Er der nogen der ved bedre?
- Når det nu skal være i Illustrator.
--

Venlig hilsen Ninzen

Fra : Madsen

Dato : 08-09-01 00:07

"Ninzen" <Ninzen@ofir.dk> skrev:

> [...]
> Jeg har ledt under Transparency - Opacity Mask og
> Brush Options uden held. Er der nogen der ved bedre?

Behøver det i det hele taget at være med transparency?
Hvad med at lave din vektorstreg og give den samme farve som
baggrunden. Du laver så en kopi af vektorstregen og placerer
den nøjagtig ovenpå den anden vektorstreg vha. "snap to point."
Derefter kører du så den øverste vektorstreg ned i tykkelse så
den er tyndere end den bagerste og giver den den farve du ønsker.
Herefter laver du et blend imellem de to streger og får derved en
effekt af at der bliver fadet ud til baggrundsfarven. Det "funger"
måske ikke? Baggrundsfarven er måske ikke ensfarvet?

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Ninzen

Dato : 08-09-01 14:17

"Madsen" <madsens@whomail.dk> skrev

> [...]
> baggrunden. Du laver så en kopi af vektorstregen og placerer
> den nøjagtig ovenpå den anden vektorstreg vha. "snap to point."

Jeg bruger move og så copy i samme koordinater, snap to
point kan jeg ikke få til at copy-paste i samme koordinater
- det lyder som om du kan?

> [...]
> effekt af at der bliver fadet ud til baggrundsfarven. Det "funger"
> måske ikke? Baggrundsfarven er måske ikke ensfarvet?

Tak for dit forslag - faktisk troede jeg slet ikke man kunne
gøre det så simpelt som du foreslår. Jeg troede ikke, at man
kunne køre blend på kurvede streger med tykkelse og runde
endepunkter uden de var outlinede.
Har man måske også kunnet før Ill. 9 ?
Det bestyrker mig i at jeg igen må se at få fingrene lidt
mere i Illustrator. (Desværre er mit skærmkort ikke enig
med mig. Det går helt i knæ når jeg prøver lidt avancerede
ting med gradienter i Illustrator).

Jeg ville egentlig finde ud af om man kunne definere en brush
med udtoning og transparency for at lægge det oven på en
baggrund med motiv - det tror jeg nu ikke - men jeg fortsætter
med eksperimenterne.
--

Venlig hilsen Ninzen

Fra : Madsen

Dato : 08-09-01 16:19

"Ninzen" <Ninzen@ofir.dk> skrev:

> Jeg bruger move og så copy i samme koordinater, snap to
> point kan jeg ikke få til at copy-paste i samme koordinater
> - det lyder som om du kan?

Det jeg mente med Snap to point er at jeg ofte bruger denne
funktion hvis jeg har to ens objekter som jeg vil have placeret
nøjagtig ovenpå hinanden. Her bruger jeg tit den hvide pil og
tager ved i en af hjørnepunkterne på det ene af objekterne.
Mens jeg flytter objektet hen imod kopien, så skifter den hvide
pil til sort, men når jeg rammer det samme punkt på kopien
så bliver pilen hvid. På den måde fortæller den mig at de nu
ligger nøjagtig ovenpå hinanden.

Dog er det jo egentlig lettere at bruge Ctrl + F (Paste in front)
eller Ctrl + B (Paste in Back.) Det tænkte jeg ikke lige på i aftes.

> [...]
> gøre det så simpelt som du foreslår. Jeg troede ikke, at man
> kunne køre blend på kurvede streger med tykkelse og runde

Det tør jeg ikke sige, men jeg mener også man kunne i version
8.x

> Det bestyrker mig i at jeg igen må se at få fingrene lidt
> mere i Illustrator. (Desværre er mit skærmkort ikke enig
> med mig. Det går helt i knæ når jeg prøver lidt avancerede
> ting med gradienter i Illustrator).

Det er også noget der "trækker tænder ud" må man sige.

> Jeg ville egentlig finde ud af om man kunne definere en brush
> med udtoning og transparency for at lægge det oven på en
> baggrund med motiv - det tror jeg nu ikke - men jeg fortsætter
> med eksperimenterne.

Det kunne jeg også godt tænke mig at vide. Jeg sad også og
kæmpede med det i går, men det lykkedes ikke. Jeg har i det
hele taget lidt svært ved at kende forskel på de forskellige
brushes. (Calligraphic, Scatter, Art og Pattern)
Egentlig havde jeg troet at Adobe havde noget om det på
deres side, men nej. Ikke hvad jeg lige kunne finde "tihvertifald"

Gider du ikke lige sige til hvis du finder en løsning? (Det skal
jeg selvfølgelig også nok gøre hvis jeg ramler ind i en. :)

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Madsen

Dato : 08-09-01 18:24

"Ninzen" <Ninzen@ofir.dk> skrev:

> Jeg ville egentlig finde ud af om man kunne definere en brush
> med udtoning og transparency for at lægge det oven på en
> baggrund med motiv - det tror jeg nu ikke - men jeg fortsætter
> med eksperimenterne.

Hov!

Hvad med at lave en 100 % rund cirkel. Giv den en tilfældig fyld-
farve og kopier så cirklen til senere brug.
Kør cirklen ned i gennemsigtighed til det ønskede og brug så Ctrl.
+ F til at indsætte den cirkel du kopierede før ovenpå den du lige
har kørt ned i gennemsigtighed. Den nye du indsætter er jo så
ikke gennemsigtig, men du kan køre den ned i størrelse så den
er mindre end den der ligger bagved og så lave et blend imellem
de to, for at opnå en udtoning til mere og mere gennemsigtighed.

Nu kan du så markere dem begge og smide dem ind i din brush-
palette. Her vælger du så Art-brush og klikker på ok.
Den brush eller pensel du får ud af det har "ægte" udtoning.
Det eneste der nok bliver svært er at ramme den rigtige størrelse,
men du kan jo altid blot trække den ud på arbejdsområdet inde
fra brushpaletten, ændre størrelsen og trække den ind i brush-
paletten igen for at lave en ny brush med ændrede egenskaber.

<http://www.wol.dk/~hijklm/illustrator/brush/>

Kan du bruge det, eller har jeg mon misforstået...?

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Ninzen

Dato : 08-09-01 23:37

"Madsen" <madsens@whomail.dk> skrev

> <http://www.wol.dk/~hijklm/illustrator/brush/>
>
> Kan du bruge det, eller har jeg mon misforstået...?

Madsen, du er bare for go'.

Jeg prøver selv i morgen.
--

Venlig hilsen Ninzen

Fra : Madsen

Dato : 08-09-01 23:45

"Ninzen" <Ninzen@ofir.dk> skrev:

> Madsen, du er bare for go'.

Se nu lige om det er noget du kan bruge først, men tak :´)

> Jeg prøver selv i morgen.

God fornøjelse med det...

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Ninzen

Dato : 09-09-01 14:46

"Madsen" <madsens@whomail.dk> skrev
> Hov!

Hov - hov!

> <http://www.wol.dk/~hijklm/illustrator/brush/>
>
> Kan du bruge det, eller har jeg mon misforstået...?

Du forstod det lige præcis, men faktisk opnår jeg nøjagtig
det samme ved en variant af dit første svar. Og det er lidt
mere simpelt, for jeg har problemer med at styre at "Art Brush"
skal være cirkel-formet og ikke oval.

I stedet for at sætte den yderste stroke til samme farve som
en evt. baggrundsfarve, sætter jeg den til samme farve som
strokens fulde farve men med 0% opacity, så laver jeg det
blend jeg manglede.

Se både det og mit problem med brushen på:

http://home19.inet.tele.dk/storms/brush.html

Illustrator er et fedt program, og der er altså nogle muligheder
også med feather jeg lige skal have styr på:

http://www.adobe.com/webstudio/illustrator/illfthropac/main.html

Desværre fryser min maskine hver gang jeg vil printe PDF'en.
(Og ja, der kan også være problemer med at rippe filer med
transparency, men det bliver vel løst (er måske allerede?).
--

Venlig hilsen Ninzen

Fra : Madsen

Dato : 09-09-01 18:56

"Ninzen" <Ninzen@ofir.dk> skrev:

> Hov - hov!

:D

> [...]
> det samme ved en variant af dit første svar. Og det er lidt
> mere simpelt, for jeg har problemer med at styre at "Art Brush"

Ja, jeg kan godt se problemet...

> I stedet for at sætte den yderste stroke til samme farve som
> en evt. baggrundsfarve, sætter jeg den til samme farve som
> strokens fulde farve men med 0% opacity, så laver jeg det
> blend jeg manglede.

Ja selvfølgelig! Det er jo omend endnu nemmere/smartere
og det vil så også virke på en baggrund i varierende farve.

> Se både det og mit problem med brushen på:
>
> http://home19.inet.tele.dk/storms/brush.html

Løsningen kunne måske være at lave to firkanter med blend
frem for to cirkler.
<http://www.wol.dk/~hijklm/illustrator/brush/firkant_art.gif>
Problemet er så bare, at et blend imellem 2 firkanter ikke giver
samme jævne blend som mellem to cirkler. Man får en slags
stjerneffekt som ikke lige er ønsket i denne sammenhæng:
<http://www.wol.dk/~hijklm/illustrator/brush/blend.gif>
Hvordan pokker man så slipper af med den, ved jeg ikke,
men hvis man kunne, så var problemet med den ovale brush
løst. Jeg har prøvet at rode med forskellige blendindstillinger,
men kan ikke lige få den stjerneeffekt væk.

Måske en firkant med runde hjørner, men stadig ikke perfekt:
<http://www.wol.dk/~hijklm/illustrator/brush/rund_firkant_art.gif>

Men hov, igen!
Denne her ser ud til at fungere nogenlunde korrekt:
<http://www.wol.dk/~hijklm/illustrator/brush/2xfade.gif>
Brushens indstillinger ser sådan her ud:
<http://www.wol.dk/~hijklm/illustrator/brush/2xfade_penslen.gif>

Noget andet man kunne gøre var at lave en scatterbrush og
så rode med det punkt der hedder "Spacing." Godt nok får
man ikke helt så jævn en streg og udtoning/feather som med
en art-brush, men fordelen er tilsyneladende at en scatterbrush
har den form man nu engang har lavet den i, inden man trak
den ind i brushpaletten.
<http://www.wol.dk/~hijklm/illustrator/brush/scatter.gif>

> Illustrator er et fedt program, og der er altså nogle muligheder
> også med feather jeg lige skal have styr på:
>
> http://www.adobe.com/webstudio/illustrator/illfthropac/main.html

Ja, smart det er det!

> Desværre fryser min maskine hver gang jeg vil printe PDF'en.

Øv. Det problem har jeg tilsyneladende ikke her.

> (Og ja, der kan også være problemer med at rippe filer med
> transparency, men det bliver vel løst (er måske allerede?).

Jeg har ikke hørt nyt i sagen siden sidst. Det kan da ikke passe
at de ikke kan lave noget maskineri så det virker.
Sikke muligheder der er kommet med transparency og hvis man
alligevel ikke kan bruge det til tryk, så er det da ligefrem sørgeligt.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Ninzen

Dato : 09-09-01 19:52

"Madsen" <madsens@whomail.dk> skrev

> Ja selvfølgelig! Det er jo omend endnu nemmere/smartere
> og det vil så også virke på en baggrund i varierende farve.

Jeg tror jeg bruger denne løsning. Jeg skal bare eksperimentere lidt
med muligheden for en blødere overgang evt. ved hjælp af feather.
Ved lejlighed...

Jeg troede først at du ikke havde problemet på "Eifeltårnet",
men ved nærmere eftersyn kan jeg se at det havde du faktisk.
Men du har ihvertfald tænkt nogle inspirerende forslag, som
kan anvendes i andre situationer. Tak for det. Håber du også
selv fik lært lidt

> Øv. Det problem har jeg tilsyneladende ikke her.

En genstart løste problemet

> Sikke muligheder der er kommet med transparency og hvis man
> alligevel ikke kan bruge det til tryk, så er det da ligefrem sørgeligt.

Nu skal jeg ikke have det trykt lige nu - bare kunne skalere det
meget frit. Så må jeg finde ud af at løse rip-problemer til den tid.
Evt. ved at eksportere til Photoshop. Og hvad ser jeg så
- i forlængelse af vores "ppi-dpi forsøg at forstå" - ja, se her:

http://home19.inet.tele.dk/storms/dpiforvirret.html

- Så er det jo ikke noget under at folk bliver forvirrede, eller
er det mig der er forvirret nu - nå pyt med det.
--

Venlig hilsen Ninzen

Fra : Madsen

Dato : 09-09-01 20:02

"Ninzen" <Ninzen@ofir.dk> skrev:

> Tak for det. Håber du også selv fik lært lidt

Det kan du roligt regne med jeg gjorde. :)

> En genstart løste problemet

Det skal der jo desværre gøres engang imellem.

> http://home19.inet.tele.dk/storms/dpiforvirret.html
>
> - Så er det jo ikke noget under at folk bliver forvirrede, eller
> er det mig der er forvirret nu - nå pyt med det.

Ja, jeg skal ikke til at udrede en forklaring lige nu.
Så får jeg bare ondt i knoppen.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Ninzen

Dato : 09-09-01 20:46

"Madsen" <madsens@whomail.dk> skrev

> Det kan du roligt regne med jeg gjorde. :)

Men mon den den stiplede streg og udtoningen i den var helt
indlysende for dig - det var også noget af det jeg selv fik lært

> Ja, jeg skal ikke til at udrede en forklaring lige nu.
> Så får jeg bare ondt i knoppen.

Jeg mener bare, at selv Adobe laver fejl, der skulle have stået ppi.
--

Venlig hilsen Ninzen

Fra : Madsen

Dato : 09-09-01 21:53

"Ninzen" <Ninzen@ofir.dk> skrev:

<http://home19.inet.tele.dk/storms/brush.html>
> Men mon den den stiplede streg og udtoningen i den var helt
> indlysende for dig - det var også noget af det jeg selv fik lært

Selve udtoningen tror jeg godt jeg kan finde ud af nu, men jeg
kan ikke lige gennemskue hvordan du har fået selve den stiplede
kasse så præcis hvad specielt stregerne i hjørnerne angår.
Er det ikke bare en kasse med runde hjørner du har lavet og så
et hak i "Dashed Line" i Stroke-paletten, eller har du fundet på
noget helt andet?

> Jeg mener bare, at selv Adobe laver fejl, der skulle have stået ppi.

Tja, det skulle der vel egentlig.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Ninzen

Dato : 09-09-01 22:07

> [...]

> Er det ikke bare en kasse med runde hjørner du har lavet og så
> et hak i "Dashed Line" i Stroke-paletten, eller har du fundet på

Jo, jo - udtoningen er bare lavet med en opacity mask.
--

Venlig hilsen Ninzen

Fra : Madsen

Dato : 09-09-01 22:22

"Ninzen" <Ninzen@ofir.dk> skrev:

> Jo, jo - udtoningen er bare lavet med en opacity mask.

Altså to streger der ligger ovenpå hinanden. Den nederste
er tykkere end den øverste. Den øverste er kørt ned i
gennemsigtighed og der er så lavet et blend imellem de to?

Eller mener du Opacity Mask som beskrevet på det link til
Adobe du sendte?

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Ninzen

Dato : 10-09-01 20:07

"Madsen" <madsens@whomail.dk> skrev

> Altså to streger der ligger ovenpå hinanden. Den nederste
> er tykkere end den øverste. Den øverste er kørt ned i
> gennemsigtighed og der er så lavet et blend imellem de to?

Nej, der er kun én stiplet stroke. Jeg tror ikke du ville kunne
køre forløbet på tværs på den denne måde.

> Eller mener du Opacity Mask som beskrevet på det link til
> Adobe du sendte?

Ja, i transparency paletten har jeg lavet en maske og lagt
udtoning i fra 100% til 0% opacity - nøjagtig som i Photoshop
- det var bare nyt for mig, at man kunne det på denne måde
à la lag-masker også i Illustrator.
--

Venlig hilsen Ninzen

Fra : Madsen

Dato : 10-09-01 21:34

"Ninzen" <Ninzen@ofir.dk> skrev:

> "Madsen" <madsens@whomail.dk> skrev

> Nej, der er kun én stiplet stroke. Jeg tror ikke du ville kunne
> køre forløbet på tværs på den denne måde.

Jeg troede du havde lavet den som den første metode.
Altså en kasse lavet med "Rounded Rectangle Tool" f.eks.
Den kasse har du så lavet til stiplede linier, kopieret den og kørt
den ned i 0 % opacity. Kopien er så smidt nøjagtig ovenpå og
kørt lidt tyndere i stregtykkelsen og så er der lavet en blend
imellem de to. Jeg ved ikke om det virker da jeg ikke har efter-
prøvet det, men umiddelbart skulle man tro det ville give den
samme effekt.

> Ja, i transparency paletten har jeg lavet en maske og lagt
> udtoning i fra 100% til 0% opacity - nøjagtig som i Photoshop
> - det var bare nyt for mig, at man kunne det på denne måde
> à la lag-masker også i Illustrator.

Det virker også lidt mere prof. at gøre det på den måde ;)

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Ninzen

Dato : 10-09-01 21:57

"Madsen" <madsens@whomail.dk> skrev

> Det virker også lidt mere prof. at gøre det på den måde ;)

Jamen det er sgu da dér vi ender - "profs"!
--

Venlig hilsen Ninzen

Fra : Madsen

Dato : 10-09-01 22:03

"Ninzen" <Ninzen@ofir.dk> skrev:

> "Madsen" <madsens@whomail.dk> skrev

> Jamen det er sgu da dér vi ender - "profs"!

Selvfølgelig gør vi det ;)

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : N/A

Dato : 10-09-01 22:46

Fra : S.Peters

Dato : 10-09-01 22:46

Madsens foreslag med et blend mellem 2 cirkler og scatter-brush er det jeg
synes løser "opgaven" bedst. Især jo mindre den inderste (øverste)
fuldfarvede cirkel er og med en lille spacing på f.eks. 10%. Men gør
desværre også at det bliver forholdsvis datatungt.

M.v.h.
S.Peters

Fra : Ninzen

Dato : 11-09-01 18:45

"S.Peters" <sp@dtpkursus.dk> skrev

> fuldfarvede cirkel er og med en lille spacing på f.eks. 10%. Men gør
> desværre også at det bliver forholdsvis datatungt.

Nemlig, og det vil jeg helst undgå.
--

Venlig hilsen Ninzen