Har det nogen betydning?
Fra : Tom

Dato : 06-09-01 19:59

Hej

Jeg venter på en Coton hvalp om 2 uger. Jeg blev så ringet op af opdrætteren
som sagde at den og dens 5 søskende lige havde været ved dyrlægen. Min hvalp
har det godt, men dyrlægen kunne kun mærke 1 testikel. Det var så muligt at
hvalpen bare selv har trukket den op eller at den senere kommer ned. Jeg fik
at vide man kunne sige det mere sikkert når den skal til dyrlæge når den er
8 måneder.
Opdrætteren siger at det måske er bedst at den bliver kastereret når den
bliver 1 år gammel, og at han vil give mig en kontrakt på at jeg får 2000 Kr
tilbage hvis ikke det skulle ordne sig.

Har det nogen betydning for hvalpen ud over den ikke kan gå til udstilling
og forplante sig?
Hvor meget koster en evt. kastration?

PS: Jeg er stadig ikke et sekund i tvivl om at jeg vil have hunden og den
skal have et godt liv.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Nina El Falaki

Dato : 06-09-01 21:19

Sidder testiklern i bughulen går der lettere kræft i den, og der kan komme
hormonforstyrrelser med bl.a. aggression til følge.

Jeg vil tro det koster 1500 - 2000 kr

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Ann K.

Dato : 06-09-01 23:09

Hej Tom.
Til lykke med din lille hvalp - når du altså engang får den hjem

Umiddelbart har det ikke den store betydning for hunden, om den er
kryptorchid eller ej!!! Dog siges det af enkelte autoriteter at der _kan_
være en forøget risiko for testikelkræft i den testikel som ikke er sunket
ned på plads...
Da du jo alligevel har besluttet at hunden ikke skal bruges til
avl/udstilling - og også overvejer kastraktion - så skulle du altså ikke
være dårligere stillet end, hvis din hund havde begge testikler....
Det lyder som om du har været så heldig at finde en dygtig og ansvarlig
opdrætter Hvad med at der i kontrakten står at din "kompensation" for
evt fejl/mangler, skal modsvare prisen for en kastraktion hos en dyrlæge
efter dit valg??? Så er det jo for så vidt ligegyldigt med prisen...
(Ved ikke hvad det koster - men sterilisation af en tæve koster i KBH mellem
2800,- og 4100,-. Dog er kastraktion en "mindre" operation, så mon ikke det
er billigere?)

>PS: Jeg er stadig ikke et sekund i tvivl om at jeg vil have hunden og den
skal have et godt liv
<> Al min respekt til dig for dén udtalelse!
Og hvem ved... måske er din lille vovse alligevel ikke kryptorchid!? Det er
nemlig helt korrekt at testiklen kan være lidt (for) længe om at synke ned
på plads

Mvh Ann