Backup
Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-09-01 11:03

Hellow

jeg skal ha lidt input. Jeg skal sammen sætte en backup løsninger der
kan tage backup af følgende:

3 Mac'er (desktops)
4 PC (desktops win98 & 2000)
1 pc notebook der kommer og går
3 Linux servere
Samt 2 win2k servere.

Efter som det er macerne der laver det meste data (grafisk produktion)
tænkte jeg det ville være smartest at lade en af dem lave backup af
netværket (f.eks. om natten) ..men! , hvad mener i der skal til at af
hardware software for at lave sådan en konstellation ?

/thomas

Fra : Martin Edlich

Dato : 06-09-01 11:31

In article <1ezbans.1f186py1tgpvu0N%thomas@vermoe.dk>,
thomas@vermoe.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> hvad mener i der skal til at af
> hardware software for at lave sådan en konstellation ?

Mac'erne og PC'erne kan klares med Retrospect og en passende stor
båndstation. Linux-serverne kan klares med Amanda og en anden
båndstation.

Det var den simpelste løsning jeg kunne komme på.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-09-01 12:26

> Mac'erne og PC'erne kan klares med Retrospect og en passende stor
> båndstation. Linux-serverne kan klares med Amanda og en anden
> båndstation.
>
> Det var den simpelste løsning jeg kunne komme på.

ok. Jeg havde luret lidt på retrospect. For et stykke tid siden hørte
jeg om en client til retrospect til linux er den død igen ? (måske
skulle jeg høre i linux grupperne også)

Hvad for en båndstation/scsi kort skal jeg hoppe på ?

/thomas

Fra : Martin Edlich

Dato : 06-09-01 12:42

In article <1ezbeiz.1wyf7fqelju68N%thomas@vermoe.dk>,
thomas@vermoe.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> For et stykke tid siden hørte
> jeg om en client til retrospect til linux er den død igen ?

Hvis du hører om det igen, så vil jeg meget gerne have det at vide.

> Hvad for en båndstation/scsi kort skal jeg hoppe på ?

Det kommer helt an på dine behov og dit budget.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-09-01 13:22

> Det kommer helt an på dine behov og dit budget.

lige nu ca. 30 gb data fordelt på hele netværket. Bugetet er det jeg
skal regne ud.. :)

Fra : Martin Edlich

Dato : 06-09-01 14:01

In article <1ezbh7d.awl94wfjgp10N%thomas@vermoe.dk>,
thomas@vermoe.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> lige nu ca. 30 gb data fordelt på hele netværket. Bugetet er det jeg
> skal regne ud.. :)

Så ligger du indenfor rammerne af hvad DLT-bånd kan klare. Da du kommer
til at have to båndstationer, skal du lige dele behovet op mellem Mac/PC
og Linux. En alm DAT båndstation er noget billigere end en
DLT-båndstation.

Hvis budgettet er til det kan du også kigge på autoloadere, så i ikke
selv skal rende og skifte bånd.

Jeg har ikke hørt noget dårligt om specifikke båndstationer, og
prislejet ligger også på et niveau, hvor kvaliteten plejer at være i
orden.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-09-01 14:11

Thomas von Hassel <thomas@vermoe.dk> wrote:

> lige nu ca. 30 gb data fordelt på hele netværket. Bugetet er det jeg
> skal regne ud.. :)

Jeg fandt denne hos caslon:

AIT1 35/70 GB inkl. soft. FireWire 17.290,-

det er LaCie drev, dur det til noget ?

Jeg kan godt li at det er FW da jeg sparer et par 1000 på en SCSI kort
:)

/thomas

Fra : Martin Edlich

Dato : 06-09-01 15:52

In article <1ezbjh1.l6ecik1hwg7i8N%thomas@vermoe.dk>,
thomas@vermoe.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> AIT1 35/70 GB inkl. soft. FireWire 17.290,-
>
> det er LaCie drev, dur det til noget ?

Det virker umiddelbart ganske fornuftigt. Du bør dog lige undersøge om
det funker med Retrospect.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-09-01 20:10

> Det virker umiddelbart ganske fornuftigt. Du bør dog lige undersøge om
> det funker med Retrospect.

Med ADK virker den. Den kommer så hvidt jeg kan se m. software dvs.
retrospect workgroup.

/thomas

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 09-09-01 12:13

Thomas von Hassel <thomas@vermoe.dk> wrote:

> AIT1 35/70 GB inkl. soft. FireWire 17.290,-

Lyder voldsomt. Et On-stream-drev på 30 GB FW bør kunne gøres til 5000 +
moms inkl. retro-suspect.

Stig

www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-09-01 21:03

Stig Leerbeck <stigleerbeck@mac.com> wrote:

> Lyder voldsomt. Et On-stream-drev på 30 GB FW bør kunne gøres til 5000 +
> moms inkl. retro-suspect.

OnStream lyder ikke så trygt som AIT eller DLT :) .eller er det bare mig
der er paranoid ?

/thomas

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 11-09-01 22:21

Thomas von Hassel <t@garbage.dk> wrote:

> OnStream lyder ikke så trygt som AIT eller DLT :) .eller er det bare mig
> der er paranoid ?
>
> /thomas

Tja, der skal vel mere til at give den diagnose, men jeg synes der
mangler en forklaring!?!

Man kan vel med lige så stor ret påstå at SyQuest lyder mere trygt end
Iomega eller Nordisk Fjer end Lego.

Se iøvrigt:
http://www.onstreamdata.com/products/specs_30gb.html
og
http://www.lacie.dk/products/product.cfm?id=08546ADC-599A-11D5-97D100902
78D3ED0

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-09-01 02:51

Hej Thomas

Normalt laver LaCie rigtig gode produkter. Det, du skal kigge efter, er,
om det skulle være Sony værk, der sidder i den, for så er slidtagen
større end, hvis det er et panasonic værk. Sonys lejer er i en form for
nylon/fiberplast, mens Panasonics lejer er i metal, hvilket jo helt klart
øger slidstyrken - men jo også øger støjniveauet, men for jer vil det jo
ikke betyde det store, da I vil lave backups om natten.

Du ikke blot 'sparer' et SCSI kort, men du vil også få en væsentlig
hurtigere og bedre forbindelse med FireWire.

Men en helt anden løsning kunne måske være Synchronize! Pro fra Qdea,
hvis I vil bruge den ene af Mac'erne som 'base' for backups. Synchronize!
Pro (nu ved ver. 4.31) er 'platform-uafhængig' så længe programmet
afvikles på en Mac og kan få adgang til _hele_ netværksindholdet. Og I
vil så kunne 'nøjes' med en stor ekstern FireWire HD på ca. 80-120gb -
tilkoblet den ene Mac.

Synchronize! Pro kan fx. lave auto-backup på bestemte tidspunkter, som I
selv bestemmer fuldstændig. Den er forholdsvis hurtig og meget pålidelig
i sit backup. Jeg har endnu aldrig fundet en fejl i en backup-fil fra
Synchronize! Pro. Jeg brugte selv den 'almindelige' Synchronize, men er
nu gået over til Pro versionen - netop pga. den automatiske
funktionsmuligheder. Den er heller ikke dyr - ca. 1100kr. for en licens.
Det eneste 'minus' ved Synchronize Pro, er, at den meget gerne vil have
enorme mængder af RAM - des mere des bedre, - des mere des hurtigere er
den. Så prøv at kigge på <http://www.qdea.com>.

- Og hvis du vil 'ofre' godt 17000kr. på en enkelt båndstation, - tja, -
så kan du faktisk få en endda meeeget stor FireWire disk + program for de
penge....-)

mvh. Erik Richard

Thomas von Hassel wrote:

> Jeg fandt denne hos caslon:
>
> AIT1 35/70 GB inkl. soft. FireWire 17.290,-
>
> det er LaCie drev, dur det til noget ?
>
> Jeg kan godt li at det er FW da jeg sparer et par 1000 på en SCSI kort

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-09-01 16:09

In article <3B9827DF.20E7A04D@mail1.stofanet.dk>,

> - Og hvis du vil 'ofre' godt 17000kr. på en enkelt båndstation, - tja, -
> så kan du faktisk få en endda meeeget stor FireWire disk + program for de
> penge....-)

Det ville da være en fjollet løsning.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-09-01 00:34

Hej Martin

Hvorfor dog det? - FireWire disk er væsentlig bedre, hurtigere og mere sikker
end en tapestreamer.... + at du har foordelen ved at kunne gå direkte ind
(evt. med brugerpassword) og hente tabte informationer på sekunder.

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-09-01 00:50

In article <3B9E9F66.ED50363C@mail1.stofanet.dk>,

> [...]
> end en tapestreamer.... + at du har foordelen ved at kunne gå direkte ind
> (evt. med brugerpassword) og hente tabte informationer på sekunder.

Du mangler noget grundlæggende viden om back-up.

Når du tager back-up, så har man mere end eet medie at skrive til - man
roterer båndene. Det at have flere forskellige versioner af sin back-up
giver en ekstra sikkerhed.

Med kun een disk, ryger din back-up ved en disk fejl. Du har samtidigt
ikke mulighed for at gå længere tilbage i tiden, for at finde en frisk
kopi af dataen, hvis du opdager fejlen for sent.
Hvad er en back-up med virus på værd?
Hvad er back-up'en værd, hvis det begynder at brænde midt om natten, som
tilfældigvis er det tidspunkt du tager back-up på?

Og driftssikkerhed på en disk er så som så, hvis du smider den på gulvet.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-09-01 02:32

Hej Martin

Martin Edlich wrote:

> Du mangler noget grundlæggende viden om back-up.

Nååå... det tror jeg nu ikke...

> Når du tager back-up, så har man mere end eet medie at skrive til - man
> roterer båndene. Det at have flere forskellige versioner af sin back-up
> giver en ekstra sikkerhed.

Jeg laver altid mindst to backups af alt, hvad der har med min forretning at gøre.
- Både på en ekstern disk, en anden computer + et løst medie (jaz), som ikke
befinder sig i samme lokale som mine arbejdsmaskiner.

> Med kun een disk, ryger din back-up ved en disk fejl. Du har samtidigt
> ikke mulighed for at gå længere tilbage i tiden, for at finde en frisk
> kopi af dataen, hvis du opdager fejlen for sent.

Med fx. Synchronize! Pro kan du faktisk selv bestemme, hvordan din backup skal
laves. Du kan bl.a. lave en 'day backup', som så ligger som en mappe på den backup
disk - eller det backup medie, du vælger at bruge. Det betyder fx. også, at du kan
have en mappe på en backup disk, der indeholder adskillige versioner af dine data.

Jeg har brugt Synchronize! siden version 1.5 og er nu gået over til pro versionen
- netop pga. dens muligheder for både 'delt' backup og auto-backup, og det
fungerer ganske glimrende.

> Hvad er en back-up med virus på værd?

Intet selvfølgelig. Og det er da flintrende ligegyldig om det er på tape eller på
disk..., men man sørger da for, at der er viruscheck også på sin backup

> Hvad er back-up'en værd, hvis det begynder at brænde midt om natten, som
> tilfældigvis er det tidspunkt du tager back-up på?

Det gælder da også for tape, Martin.

> Og driftssikkerhed på en disk er så som så, hvis du smider den på gulvet.

Jeg har set DAT bånd flække ved at blive tabt på et cementgulv, - eller ved, at
den bliver tabt på gulvet og en eller anden fj.... sætter en stor klodset hæl på
den..... - Og har du nogensinde prøvet at rulle et krøllet bånd op, når der ligger
ca. 100m tape i en dynge? - Det _har_ jeg faktisk prøvet. !!

Og hvem siger egentlig, at man skal nøjes med _én_ disk? - Du kan få 5x40gb gode
FireWire harddiske for 17000kr., - og så er der endda penge til overs til at
trække kabler til det lokale, hvor diskene skal stå.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-09-01 06:39

In article <3B9EBB0F.A0E88DB8@mail1.stofanet.dk>,

> Intet selvfølgelig. Og det er da flintrende ligegyldig om det er på
> tape eller på disk..., men man sørger da for, at der er viruscheck
> også på sin backup

Back-up er til de tilfælde hvor det går galt. Hvis en virus smutter
igennem virusscanningen, er der også virus på din back-up.

> Det gælder da også for tape, Martin.

Åhja, men der tager man båndet og lægger i et brandsikkert skab, eller
opbevarer dem i en anden bygning.

5 er ikke nok.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 15-09-01 22:07

> Åhja, men der tager man båndet og lægger i et brandsikkert skab, eller
> opbevarer dem i en anden bygning.

Kære Erik, som Martin skriver mangler du basal viden om backup.

Hvor jeg arbejder kan jeg (efter megen bønfaldelse) i teorien bede om en
fil som den så ud i 1996. Og hvis bygningen pludselg brændte ville en
medarbejder have båndende fra i forgårs og en anden ville have dem fra
for fire dage siden. Dem fra i går ligger i brandsikkert skab.

Hvis man er seriøs og driver virksomhed er bånd-baseret backup det
eneste alternativ. Harddisk baseret backup er - i bedste fald - en
farlig strategi selv for privatpersoner. Der er to typer mennesker; Dem
der har haft et harddisk crash og dem der får et.

Det er ikke for sjov at alle "rigtige" firmaer benytter en eller anden
variation af bånd til backup.

Mojn, Thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 15-09-01 23:01

Thomas Boelskifte <engineering@boelskifte.dk> wrote:

> [...]
> medarbejder have båndende fra i forgårs og en anden ville have dem fra
> for fire dage siden. Dem fra i går ligger i brandsikkert skab.

Jeg er bare nysgerrig, hvad er det for et brandsikkert skab ?

--
Ciao Jesper )

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-09-01 23:14

In article <1ezsw02.3m4bee1ko0pogN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Jeg er bare nysgerrig, hvad er det for et brandsikkert skab ?

Toilettet. Hvis det kan holde til Thomas' "number one", så kan det holde
til hvad som helst.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 15-09-01 23:39

> Toilettet. Hvis det kan holde til Thomas' "number one", så kan det holde
> til hvad som helst.

ROFL - jeg kører nogle tests med FBI i øjeblikket, så hvis du lige gider
holde lav profil

Mojn, Thomas

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-09-01 00:55

In article <1ezsxqv.1cxlcngwx3su4N%engineering@boelskifte.dk>,
engineering@boelskifte.dk (Thomas Boelskifte) wrote:

> ROFL - jeg kører nogle tests med FBI i øjeblikket, så hvis du lige gider
> holde lav profil

Bare rolig, jeg skal nok holde mig fra ovennævnte toilet.

Hvis forsøget resulterer i forbedret flysikkerhed, så kan det være ordet
"cock-pit" giver lidt mere mening.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-09-01 23:17

> Jeg er bare nysgerrig, hvad er det for et brandsikkert skab ?

hvis man ikke vil anskaffe sig et selv, kan man bruge bankens.. :)

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 16-09-01 08:49

Thomas von Hassel <t@garbage.dk> wrote:

> hvis man ikke vil anskaffe sig et selv, kan man bruge bankens.. :)
>
> /thomas

Bankens er ikke sikret mod brand, men derimod indbrud.

--
Ciao Jesper )

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-09-01 11:27

> Bankens er ikke sikret mod brand, men derimod indbrud.

Jeg vil da tro at bankens værdibokse også er brandsikret. Danske Bank
reklamere f.eks. med at man kan gemme sine negativer, vigite dokumenter
hos dem så de ikke går tabt i tilfælde af brand..

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 18-09-01 21:41

> [...]

> reklamere f.eks. med at man kan gemme sine negativer, vigite dokumenter
> hos dem så de ikke går tabt i tilfælde af brand..

Datamedier er langt mere følsomme end fx. negativer og papir.

http://www.gyllingsecurity.dk/

-- Ciao Jesper )

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 15-09-01 23:39

> Jeg er bare nysgerrig, hvad er det for et brandsikkert skab ?

Jeg skal spørge efter mærket når jeg møder mandag, det er et stort svin
på halvanden meter. Det står et sted jeg ikke en gang har "kode" til,
men mon ikke vores net-admin vil fortælle hvad det hedder.

Og http://www.drivesavers.com/museum/
er altid morsomt :)

Mojn, Thomas

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 16-09-01 18:38

Thomas Boelskifte <engineering@boelskifte.dk> wrote:

> Hvis man er seriøs og driver virksomhed er bånd-baseret backup det
> eneste alternativ.

Hvis det er det eneste, så kan det vel ikke være et alternativ

(ok, blander mig udenom)

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 16-09-01 19:38

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Hvis det er det eneste, så kan det vel ikke være et alternativ

Hmm, good point

Mojn, Thomas

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 15-09-01 22:15

> Det ville da være en fjollet løsning.

Ja, check i stedet Ecrix (ustales Ækrii)

http://www.ecrix.com/

The main man, Adam Engst, roser drevet vild meget, og de er lige slået
sammen med Exabyte:

http://db.tidbits.com/getbits.acgi?tbart=06322

Det er mit drømme-drev, men mit gaaaamle 2GB DAT-drev kører som en drøm.

Mojn, Thomas

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 06-09-01 14:13

On Thu, 06 Sep 2001 13:41:38 +0200,

> Hvis du hører om det igen, så vil jeg meget gerne have det at vide.

Måske I tænker på noget i denne hersens stil:

http://list.cobalt.com/pipermail/cobalt-users/2000-September/020158.html

?

-j

--