Andet multimedie
bentjuul 3670
Billeder fylder meget
Fra : Lasse

Dato : 05-09-01 21:39

Hej
Hvordan gemmer jeg mine jpg billeder så de ikke fylder så meget ?
Billederne er minimeret i størrelse så de ikke fylder mere end ca. 1,5 x 1,5
cm på min hjemmeside.
Jeg har så en del på siden, og man kan så klikke på dem, og de åbnes så i en
ny side.

Problemet er at det tager en pokkers tid at åbne siden med de små
billeder...
Hvad kan jeg gøre ?

Fra : emj

Dato : 05-09-01 22:14

Lasse skrev i <3b968d0a$0$271$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

>Hej
>Hvordan gemmer jeg mine jpg billeder så de ikke fylder så meget ?
>Billederne er minimeret i størrelse så de ikke fylder mere end ca. 1,5 x 1,5
>cm på min hjemmeside.
Giv os adressen, så vi kan se, hvad der er galt.
Du har sikkert tvunget et kæmpe billede ned i størrelse i stedet for
først at lave billederne i den størrelse, som de skal bruges i.

>Problemet er at det tager en pokkers tid at åbne siden med de små
>billeder...

hvad fylder dine billeder pr stk i kb?
Hilsen emj

Fra : Lasse

Dato : 06-09-01 04:19

"emj" <emj@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Giv os adressen, så vi kan se, hvad der er galt.
> Du har sikkert tvunget et kæmpe billede ned i størrelse i stedet for
> først at lave billederne i den størrelse, som de skal bruges i.

Ja, jeg har faktisk gjort som du skriver, og det er jo nok ikke så smart,
men hvad gør jeg istedet ?
Adressen er:
http://www.rindumsu.dk/f_mikrofodboldskole.htm

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-09-01 04:39

Thu, 6 Sep 2001 05:19:23 +0200, skrev "Lasse"
<lmn1999_2000@yahoo.dk>:

>Ja, jeg har faktisk gjort som du skriver, og det er jo nok ikke så smart,
>men hvad gør jeg istedet ?

Du kan gøre to ting:

Du bruger FP til at lave din hjemmesider i, den kan lave
billederne om til thumbnails, i den version jeg har ligger det i
Tools => Auto Thumbnails (Værktøjer = Auto Thumbnails eller sådan
noget lign. i en dansk).

Spørg evt. i news:dk.edb.internet.webdesign.frontpage, der er
nogle mere erfarne FP-brugere der.

Eller du kan åbne dit grafikprogram og gå i noget i retning af
Image => Resize og så vælge den størrelse, som du ønsker de små
billeder skal være i.

Hvis du vil gøre det på denne måde og ønsker hjælp, så skriv
hvilke grafikprogrammer, du har til rådighed.

Endelig kan man få programmer, som kan lave hele arbejdet for
dig, lave thumbnails og de tilhørende sider.

F.eks. ACDSee 3.1, ThumbsPlus og Thumbsnailer.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Lasse

Dato : 06-09-01 21:51

> [...]
> billederne om til thumbnails, i den version jeg har ligger det i
> Tools => Auto Thumbnails (Værktøjer = Auto Thumbnails eller sådan

Hej Knud
Tak for hjælpen ... det var lige det der skulle til )

mvh
Lasse

Fra : Ivar Madsen

Dato : 10-09-01 06:10

On Thu, 06 Sep 2001 05:38:31 +0200, Knud Gert Ellentoft
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

>Endelig kan man få programmer, som kan lave hele arbejdet for
>dig, lave thumbnails og de tilhørende sider.
>
>F.eks. ACDSee 3.1, ThumbsPlus og Thumbsnailer.

Forstår jeg dig reg, læg alle bilderne i et dir, og de 3 programmer er
istand til at lave en html fil hvor der er link til det regtige bilde i
thumbnailsen?
Jeg har ikke nogen af dem, hvilken kan anbefales for en nybegynder i
hjemme sider?

--
Ivar Madsen
news-12-04-01@milli.dk

Fra : Peter Loumann

Dato : 10-09-01 10:16

On Mon, 10 Sep 2001 07:10:16 +0200, Ivar Madsen
<news-12-04-01@news.milli.dk> wrote:

> [...]
>thumbnailsen?
>Jeg har ikke nogen af dem, hvilken kan anbefales for en nybegynder i

Det gratis IrfanView. Det gør det udmærket.

--
hilsen pelo
http://home1.stofanet.dk/pelo/

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-09-01 12:26

Mon, 10 Sep 2001 11:16:14 +0200, skrev Peter Loumann
<pelo@mail1.stofanet.dk>:

>Det gratis IrfanView.

Irfanview kan sikkert også klare det, men jeg kender det ikke.
<http://www.irfanview.com>, så er det gratis er det da værd at prøve.

Ellers ville jeg anbefale ACDSee, det kan så mange andre gode ting
også.

Det fungerer på den måde, at du markerer de filer, du vil som
thumbnails osv., så ordner programmet resten.

Skulle du iøvrigt have Photoshop 5.5 eller 6, så kan den også klare
det.

Fra : Peter Loumann

Dato : 10-09-01 15:25

On Mon, 10 Sep 2001 13:25:31 +0200, Knud Gert Ellentoft
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

>Irfanview kan sikkert også klare det

Ja da, som sagt! Produkt f.eks. på
http://home1.stofanet.dk/pelo/peder/Thumbnails.html

><http://www.irfanview.com>, så er det gratis er det da værd at prøve.

Ja da. Prøv du bare selv, Knud! Det er faktisk overraskende. hvad det
bette program kan.

>Det fungerer på den måde, at du markerer de filer, du vil som
>thumbnails osv., så ordner programmet resten.

Ganske som Irfan.

--
hilsen pelo
http://home1.stofanet.dk/pelo/

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-09-01 15:48

Mon, 10 Sep 2001 16:24:40 +0200, skrev Peter Loumann
<pelo@mail1.stofanet.dk>:

>Ja da. Prøv du bare selv, Knud! Det er faktisk overraskende. hvad det
>bette program kan.

Nu har jeg brugt millioner af kroner på Photoshop og ACDSee, så jeg
vil ikke lade et gratis program ødelægge fornøjelsen af at bruge et
gratis program...

Det ku' jo være, at jeg fortrød min investering.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 05-09-01 22:24

Lasse wrote:

> [...]
> ny side.
>
> Problemet er at det tager en pokkers tid at åbne siden med de små

Det nytter ikke meget, hvis du bare angiver den fysiske størrelse på
billedet til at være mindre end de egentlig er på siden med de små
billeder. Du er nødt til at lave særlige små udgaver af alle billederne,
som du bruger som thumpnails.

Dem kan du så oven i købet måske tillade dig at komprimere lidt hårdt,
eftersom man jo får muligheden for at se billederne i enstor og fin
udgave.

Men selvfølgelig mange små billeder fylder lige så meget som et stort,
så hvis der er mange billeder, så vil det tage lang tid, at få dem alle
sammen hjem.
Det kan virke mere overskueligt, at dele dem op på flere sider, så
downloadtiden spredes ud.

/Per