Matematiske udtryk?
Fra : Jeppe Toft Larsen

Dato : 04-09-01 21:32

Hejsa!

Jeg er lige begyndt med Java programmering, som led i 1. semester på
Datatiker uddannelsen. (Startede d. 3 aug. :D)

Jeg har forsøgt at lave nogle små applikationer som bla. kan regne en ukendt
side-længde i en trekant ud, udfra formler vedr. cos, sin og tan
principperne.
Mit problem er blot at jeg ikke aner hvorledes jeg får programmet til at
udregne følgende:

1. kvadratrod
2. opløftning i 2. potens (x^2)
3. cos, sin og tan funktionerne

Håber der er nogen der sidder med nogle guldkorn som kan løse mine problemer

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 04-09-01 21:36

Jeppe Toft Larsen wrote:

> [...]
> 2. opløftning i 2. potens (x^2)
> 3. cos, sin og tan funktionerne
>
> Håber der er nogen der sidder med nogle guldkorn som kan løse mine

Prøv pakken java.Math som følger med din JDK.
Den indeholder alle de funktioner du kan ønske dig.
Ellers så se på http://java.sun.com
Prøv at downloade API'en den er uundværlig, når du først har styr på
det grundlæggende. Så er alle muligheder blot nogle klik væk i API'en.

Mvh.
Martin Ehmsen
--
"Life is good for only two things,
discovering mathematics and teaching mathematics"

Fra : Brian Matzon

Dato : 04-09-01 21:42

"Jeppe Toft Larsen" <jtl@orl.dk> wrote in message
> [...]
> principperne.
> Mit problem er blot at jeg ikke aner hvorledes jeg får programmet til at

java.lang.Math er din ven :)

/Brian Matzon

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 05-09-01 03:41

"Jeppe Toft Larsen" <jtl@orl.dk> writes:

> Mit problem er blot at jeg ikke aner hvorledes jeg får programmet til at
> udregne følgende:
>
> 1. kvadratrod
> 2. opløftning i 2. potens (x^2)
> 3. cos, sin og tan funktionerne

De ting du skal bruge, ligger i Math klassen. Fx er kvadratrod
Math.sqrt

Se

http://java.sun.com/products/jdk/1.2/docs/api/java/lang/Math.html

hvor resten ogsaa staar.

--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jacob Klinck Pederse~

Dato : 05-09-01 12:09

Jeppe Toft Larsen skriver:

> [...]
> 3. cos, sin og tan funktionerne
>
> Håber der er nogen der sidder med nogle guldkorn som kan løse mine problemer

1. Kvadratrod:
Math.sqrt(double a)

2. Opløftning i 2. potens:
Math.pow(double a,double b) a=værdien (altså x) og b er i dit tilfælde = 2.

3. cos, sin og tan:
Math.cos(double a).
Math.sin(double b).
Math.tan(double c).

Findes i java.lang.Math i dokumentationen.

Venlig hilsen
Jacob Pedersen

Fra : HamSelv

Dato : 05-09-01 15:46

"Jacob Klinck Pedersen" <jkp@mail.ikasths.dk> wrote in message
> 2. Opløftning i 2. potens:
> Math.pow(double a,double b) a=værdien (altså x) og b er i dit tilfælde =
2.

Hvad med a * a?

--

HamSelv