portvin
Fra : Michael Lund

Dato : 04-09-01 20:09

Hej,

Da jeg skal til 50 års fødselsdag, ville jeg høre om det er muligt at finde
en god flaske portvin der 50 år gammel (hvor?). Hvad koster sådan en
flaske?

mvh
Michael

Fra : Thomas Martin Widman~

Dato : 04-09-01 20:19

Michael Lund <snowman@image.dk> writes:

> Da jeg skal til 50 års fødselsdag, ville jeg høre om det er muligt
> at finde en god flaske portvin der 50 år gammel (hvor?).

Du mener præcis 50 år - altså Vintage 1951 eller Colheita 1951?

Jeg kan desværre ikke huske, hvor mange huse der lavede vintage det
år, men det var mig bekendt ikke noget stort år. Der er ikke andet at
gøre end at prøve nogle gode vinhandlere.

> Hvad koster sådan en flaske?

Det kommer an på så meget - årgangene er meget forskellige.
Umiddelbart vil jeg gætte på mindst 700 kr.

/Thomas
--
Thomas Martin Widmann, Universitetsparken 8, 2., -333, DK-8000 Århus C
Tel.: 7028 4406 * (park) 8942 7333 * (mob.) 2167 6127 * (SDS) 8733 4465

Fra : Klaus Frederiksen

Dato : 05-09-01 08:52

Prøv på www.juulsvinhandel.dk

Men en Fonseca fra 1963 koster 2500,-

/klaus

Fra : Thomas Martin Widman~

Dato : 05-09-01 12:32

"Klaus Frederiksen" <i5kf@civil.auc.dk> writes:

> Prøv på www.juulsvinhandel.dk
>
> Men en Fonseca fra 1963 koster 2500,-

Naturligvis - 1963 er en af det 20. århundredes store årgange. Mit
prisgæt var for en årgang 1951.

/Thomas

Fra : Peter Larsen

Dato : 05-09-01 15:47

Hej Michael.

Prøv www.pp-vin.dk
vi har haft købt en Baros (tror jeg nok den hed ) colheita 1951 (der smagte
dejligt) til vores portvinsforening til ca 1000,- incl lev i storkøbenhavn

Mvh Peter

Fra : R.N.

Dato : 09-09-01 21:51

"Peter Larsen" skrev i en meddelelse > Hej Michael.

> finde

Når I nu taler om portvine, der er 50 år gamle, vil jeg bare lige spørge,
hvordan ser I på 10-årsportvin??

Een af mine brødre kommer af og til og forærer mig sådan en flaske. Jeg
opfatter det sådan, at han gerne vi komme med noget særligt, og de smager da
også dejligt. Men ellers har jeg aldrig hørt noget 10-årsportvin, kender
ingen andre, der kunne finde på at købe dem, og ved ikke om der ligger een
eller anden tradition bag. Håber een eller anden kan sige et par ord om
emnet.

Med venlig hilsen elena@io.dk

Fra : Thomas Martin Widman~

Dato : 09-09-01 22:46

"R.N." <elena@io.dk> writes:

> [...]
> købe dem, og ved ikke om der ligger een eller anden tradition
> bag. Håber een eller anden kan sige et par ord om emnet.

Mener du aged tawny (der står typisk "10 Years Old"), eller ti år
gammel vintage (der står kun en årstal på flasken)?

Hvis det er det første, så er det en blanding af forskellige vine, der
sammen skal smage ti år gammelt. Det kan være aldeles fremragende,
men det kommer meget an på huset. Man kan også købe "20 Years Old",
og ofte også 30 eller 40 år gamle. Som andre røde portvine bliver de
lysere med alderen.

/Thomas

Fra : R.N.

Dato : 10-09-01 09:49

"Thomas Martin Widmann" skrev i en meddelelse
> "R.N." writes:

.. Men ellers har jeg aldrig

> Mener du aged tawny (der står typisk "10 Years Old"), eller ti år
> gammel vintage (der står kun en årstal på flasken)?

Tjah jeg hæftede mig mest ved det, at den skulle være 10 år gammel, ikke så
meget ved hvad der ellers stod på etiketten, som var ret mørk. Men jeg tror
nu ikke der stod noget årstal.
Så det kan jo godt være den første.

> Hvis det er det første, så er det en blanding af forskellige vine, der
> sammen skal smage ti år gammelt. Det kan være aldeles fremragende,
> men det kommer meget an på huset.

Synes måske, det er _lidt_ dårligt, at det er forskellige, der er blandet
sammen, men som sagt, den smagte da fortrinligt.

> Man kan også købe "20 Years Old",
> og ofte også 30 eller 40 år gamle. Som andre røde portvine bliver de
> lysere med alderen.

Denne her så lidt - kun ganske lidt 'tynd' ud, da den blev hældt i glassene,
men smagen var fyldig nok.

Tak for de forskellige oplysninger.

Med venlig hilsen Ruth

Fra : R.N.

Dato : 10-09-01 21:34

Bortset fra alt om portvine; er Madeira blevet helt yt', så man slet ikke
bruger det mere? Det kunne godt bruges til at gøre en sauce lidt mere
spændende i smagen, og nu tænker jeg slet ikke på forloren skildpadde.

Er der nogen, der har en nyere idé til at bruge Madeira i madlavningen??

Venlig hilsen elena@io.dk

Fra : ole larsen

Dato : 11-09-01 06:02

R.N. skrev i meddelelsen <9nj86l$1io3$1@news.cybercity.dk>...

> [...]
>spændende i smagen, og nu tænker jeg slet ikke på forloren skildpadde.
>
>Er der nogen, der har en nyere idé til at bruge Madeira i madlavningen??

Madeira, portvin, sherry og vermouth kan alle være fine i wok-retter, til
fisk i folie eller til marinering

Ole

Fra : Thomas Martin Widman~

Dato : 12-09-01 00:52

"ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> writes:

> Madeira, portvin, sherry og vermouth kan alle være fine i wok-retter, til
> fisk i folie eller til marinering

Bestemt, men hvis det skal smage a la wok, vil jeg nok foretrække
risvin.

/Thomas

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 12-09-01 03:21

"R.N." <elena@io.dk> skrev i meddelandet...
> Er der nogen, der har en nyere idé til at bruge Madeira i
> madlavningen??

En sjat madeira i hummersuppen, smager også himmelsk.

--
Mvh.
Peter W. Bosse