Andet multimedie
bentjuul 3670
Måske offtopic: Omregning fra pkt...
Fra : Johan

Dato : 03-09-01 14:48

Hej folkens

Jeg har et problem. Jeg skal generere et PDF side der er lige så stor som en
alm. A4 side (210mm x 297mm) men når jeg gør det via PDFLib regnes det ud i
pkt (1/72 inch). Nogle der kan give mig svaret på hvordan man regner e pkt
om til mm og omvendt?

mvh

Johan

Fra : stefan mylleager

Dato : 03-09-01 15:07

Du kan gøre det i f.eks. illustrator eller photoshop. Hvis du sætter
units til millimeter i preferences, og så skriver 300pt i en relevant
input-kasse (f.eks. tekststørrelse), så regner den automatisk om til mm.
Det samme kan naturligvis lade sig gøre den anden vej.

-stefan

Fra : Christian Schmidt

Dato : 03-09-01 20:14

Johan wrote:

> [...]
> pkt (1/72 inch). Nogle der kan give mig svaret på hvordan man regner e pkt

72 punkt = 1 tomme
1 tomme = 25.4 millimeter

You do the math

Christian

Fra : Per Christoffersen

Dato : 03-09-01 21:19

Christian Schmidt wrote:

> 72 punkt = 1 tomme
> 1 tomme = 25.4 millimeter
>
> You do the math

I'll do it:
100 punkt = 35,278 mm

1 punkt = 0,35278 mm

Læg lige mærke til, at der her tales om amerikanske tommer og punkter,
som derfor nok retteligen skulle kaldes inches og points.
De er sådan lidt bagefter derovre (), så et amerikansk point svarer
kun til ca. 0.93 af et klassisk europæisk punkt. Men det er nu nok lige
meget i denne sammenhæng, for efter det hele er overtaget af software,
er det de amerikanske mål, der er gængse. Sådan kan det gå tilbage for
enhver...

/Per

Fra : Ninzen

Dato : 04-09-01 20:18

"Per Christoffersen" <koeppe@orangenet.dk> skrev

> [...]
>
> Læg lige mærke til, at der her tales om amerikanske tommer og punkter,
> som derfor nok retteligen skulle kaldes inches og points.

Lidt pedantisk - tommer og punkter hænger vel lige så lidt
tæt sammen som centimeter og punkter.
Amerikanerne opererer med pica og punkter.

DTP programmer plejer at kalde de amerikanske pica punkter for pt
- og de forældede (men nyere) europæiske cicero punkter for pkt.

> [...]
> meget i denne sammenhæng, for efter det hele er overtaget af software,
> er det de amerikanske mål, der er gængse. Sådan kan det gå tilbage for

Nemlig - snart er der vel kun mm og my. Jeg kan ikke tro at
noget program i dag kræver at man sidder og laver omregningen selv???
--

Venlig hilsen Ninzen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 05-09-01 22:20

Ninzen wrote:

> "Per Christoffersen" <koeppe@orangenet.dk> skrev

> Lidt pedantisk - tommer og punkter hænger vel lige så lidt
> tæt sammen som centimeter og punkter.

Både ja og nej...
Det oprindelige europæiske punktmål er i sit udgangspunkt baseret på en
fransk fod (pied de roi) som er lig med 12 tommer, som hver består af 12
linjer, som hver består af 12 punkter (1 cicero).
Så der er en sammenhæng.

Men det amerikanske system er en variant af det europæiske, og dets mål
er så vidt jeg kan se ikke baseret på fod eller tommer, men på en særlig
klods, som blev brugt som udgangspunkt for al senere støbning af
skrifter.
Det korrekte mål på et amerikansk point er vist i øvrigt 350/996 mm,
hvilket giver en lidt anden værdi end det jeg fik regnet ud ovenfor.

Jeg måtte faktisk tilbage i elmars Typografi fra 1938 for at rede det
ud...

/Per

Fra : Ninzen

Dato : 06-09-01 21:45

> [...]

> hvilket giver en lidt anden værdi end det jeg fik regnet ud ovenfor.
>
> Jeg måtte faktisk tilbage i elmars Typografi fra 1938 for at rede det

Tak for anstrengelserne. - Elmars har jeg hørt om.
--

Venlig hilsen Ninzen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 07-09-01 09:07

"Ninzen" <Ninzen@ofir.dk> wrote in message news:9n8n8u$oao$1@sunsite.dk...

> "Per Christoffersen" <koeppe@orangenet.dk> skrev

> Tak for anstrengelserne. - Elmars har jeg hørt om.

Jeg kan nu se, at der har sneget sig en stavefejl ind, - han hedder
retteligen Selmar.
Elmar det er vist ham med Snurre Snup.

Men pyt med det, bare det er den samme vi snakker om...

/Per

Fra : Ninzen

Dato : 07-09-01 19:49

"Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> skrev

> Jeg kan nu se, at der har sneget sig en stavefejl ind, - han hedder
> retteligen Selmar.
> Elmar det er vist ham med Snurre Snup.

Elmer Fjot - ja, måske er han skrap til typografi

> Men pyt med det, bare det er den samme vi snakker om...

Navnet manede ihvertfald straks billeder frem på nethinden
af gamle hvidskæggede kolleger med kærlighed til typografien
som omtalte manden og bogen som "bibelen".
Selv har jeg godt nok ikke været ejer.

Et eller andet sted så jeg for nylig, at først nu er der kommet
en afløser. Det var selvfølgelig nok forlagets udlægning.
--

Venlig hilsen Ninzen

Fra : Ninzen

Dato : 04-09-01 20:01

"Johan" <tcr480@ofir.dk> skrev

> [...]
> pkt (1/72 inch). Nogle der kan give mig svaret på hvordan man regner e pkt

Jeg spørger af nysgerrighed og uvidenhed.
Hvad er PDFLib?
Hvilket program skal du generere PDF filerne fra?
Hvad skal du bruge PDF filerne til?
Det lyder da helt knald og bang hvis det ikke er muligt et eller
andet sted at stille mål i preferencer til mm.
Eller at vælge udskrive en printfil/postscriptfil i A4 som du
kan distillere.
--

Venlig hilsen Ninzen

Fra : Johan

Dato : 05-09-01 07:45

> [...]
> andet sted at stille mål i preferencer til mm.
> Eller at vælge udskrive en printfil/postscriptfil i A4 som du

PDFLib er et library til PHP, hvorved man kan generere PDF dokumenter.
Programmet jeg altså genererer PDF filerne fra er PDFLib via PHP funktioner
(læs mere på http://www.php.net/pdf). Derfor når det angives i funktionerne
skal det angives i points og ikke i milimeter Sådan er det jo nu engang
at programmere.

Så det er ikke et program med interface osv.. Men direkte programmering fra
PHP hvor serveren genererer dokumentet backend

mvh

Johan

Fra : Johan

Dato : 05-09-01 10:11

> [...]

Så det er ikke et program med interface osv.. Men direkte programmering fra
PHP hvor serveren genererer dokumentet backend

PS. Hvorfor blev mit sidste indlæg slettet?!

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 05-09-01 10:23

On Wed, 5 Sep 2001 11:11:02 +0200, "Johan" <tcr480@ofir.dk> wrote:

>PS. Hvorfor blev mit sidste indlæg slettet?!

Gjorde dét det da?

Det må være kabalen[tm].
--
Best Regards / Med Venlig Hilsen,
Guideix Martin Mouritzen Phone +45 43270524

Fra : Johan

Dato : 05-09-01 11:17

> Gjorde dét det da?
>
> Det må være kabalen[tm].

Ja ja, her på sunsites server er den der sørme stadig.... den er slettet på
TeleDanmarks server :o/

mvh

Johan

Fra : Ninzen

Dato : 05-09-01 20:05

"Johan" <tcr480@ofir.dk> skrev

> [...]

> Så det er ikke et program med interface osv.. Men direkte programmering fra
> PHP hvor serveren genererer dokumentet backend

OK - det undrer mig nu alligevel. Jeg kunne forstå hvis det
var inches - men points - det må da være et problem for alle
der har fat i det. Eller har du lige fået en genial ide - så håber
jeg du fik løst det
--

Venlig hilsen Ninzen