Hvem har en opskrift på Dorthes æblekage
Fra : Bess

Dato : 02-09-01 11:04

For mange år siden havde jeg en kogebog (en blå vistnok begynder-en som
er givet videre til en anden "begynder" i familien) hvori der var en
opskrift på Dorthes æblekage. Det var en rørt dej i springform med
æblebåde i "midten" og vistnok drysset ned nødder og perlesukker. Mine
æbler i haven har lige lyst til at blive puttet i sådan en kage. Nogen
der har opskriften?

(Ja, jeg har set i Mortens opskrifter - og nej, jeg kan ikke spørge den
nuværende ejer da hun er på ferie

mvh
Bess

Fra : Lars Pedersen

Dato : 02-09-01 12:54

Det har sikkert været "Den blå bagebog" fra Tørsleffs Husmoder Service.
Jeg har den ikke selv, men jeg så den forleden i den lokale boghandel til en
billig penge.

Fra : Bess

Dato : 02-09-01 13:23

> [...]
Service.
> Jeg har den ikke selv, men jeg så den forleden i den lokale boghandel

Nej, det er ikke den. Den har jeg selv, bogen her er større og i fast
bind.

mvh
Bess

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 02-09-01 13:14

Sun, 2 Sep 2001 12:04:03 +0200, skrev "Bess" <bess@nielsen.dk> :

> [...]
>æblebåde i "midten" og vistnok drysset ned nødder og perlesukker. Mine
>æbler i haven har lige lyst til at blive puttet i sådan en kage. Nogen

Jeg har en opskrift, der minder lidt om den. Jeg fandt den i et
ugeblad en gang for mange år siden:

Æbletærte

Dej:
150 g sukker
150 g margarine
150 g hvedemel
1 tsk bagepulver
2 æg

Fyld:
2 - 3 æbler i både
Kanelsukker

Sukker røres med margarine. Æggene røres i og herefter mel og
bagepulver.
Kommes i en smurt springform.
Æblebådene presses godt ned i dejen, og kagen drysses med kanelsukker.
Bages ca. 30 min. ved 200° C.
Der kan evt. spises creme fraiche eller flødeskum til.

--
Gitte Sørensen news@gittes.dk

Besøg min hjemmeside med galleri (tegning & akvarel), fotos,
rejser og madopskrifter http://home.worldonline.dk/~cgsorens

Fra : Bess

Dato : 02-09-01 13:25

> Jeg har en opskrift, der minder lidt om den. Jeg fandt den i et
> ugeblad en gang for mange år siden:
>
> Æbletærte [SNIP]

Heller ikke , men den lyder lækker, så den er lige klippet over i min
opskriftssamling.

mvh
Bess